Ferreira Skrevet 29. desember 2021 #1 Del Skrevet 29. desember 2021 Jeg forstår ikke denne trangen for å gi barn så vanskelige eller spesielle navn. Barnet blir ikke noe unikt eller spennende av et rart navn. Gi barnet et stødig navn som ikke har masse rare konnotasjoner. Hold deg til navn som har vært typisk i Norge de siste 150 årene med mindre du har en konkret og faktisk tilknytning til et annet land. Barnet ditt er ikke en hund eller en katt. Den skal dra med seg navnet sitt gjennom skolegang og arbeidsliv i MINST 18 år, og gjerne resten av livet. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Del Skrevet 29. desember 2021 Man kan endre navn selv om man er mindreårig. Anonymkode: 909cf...112 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #3 Del Skrevet 29. desember 2021 Ferreira skrev (2 minutter siden): Jeg forstår ikke denne trangen for å gi barn så vanskelige eller spesielle navn. Barnet blir ikke noe unikt eller spennende av et rart navn. Gi barnet et stødig navn som ikke har masse rare konnotasjoner. Hold deg til navn som har vært typisk i Norge de siste 150 årene med mindre du har en konkret og faktisk tilknytning til et annet land. Barnet ditt er ikke en hund eller en katt. Den skal dra med seg navnet sitt gjennom skolegang og arbeidsliv i MINST 18 år, og gjerne resten av livet. Om bare foreldre slutter å fortelle barna sine at det er ålreit å mobbe barn med navn som "ikke er normale" så ordner dette seg helt av seg selv, ts. Bare endre egen adferd og dette går greit. For det er andre foreldre, so deg selv, som mobber og sanksjonerer barn for å ha det de kategoriserer (ganske så vilkårlig) som "rare" navn. Utover faren for å bli mobbet av voksne for navnet sitt er det ingen fare ved å hete noe "rart". Ps: Adolf er et navn som fyller alle dine kriterier for et "godt gammaldags, normalt navn". Anonymkode: 08b5d...1ce 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferreira Skrevet 29. desember 2021 Forfatter #4 Del Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om bare foreldre slutter å fortelle barna sine at det er ålreit å mobbe barn med navn som "ikke er normale" så ordner dette seg helt av seg selv, ts. Bare endre egen adferd og dette går greit. For det er andre foreldre, so deg selv, som mobber og sanksjonerer barn for å ha det de kategoriserer (ganske så vilkårlig) som "rare" navn. Utover faren for å bli mobbet av voksne for navnet sitt er det ingen fare ved å hete noe "rart". Ps: Adolf er et navn som fyller alle dine kriterier for et "godt gammaldags, normalt navn". Anonymkode: 08b5d...1ce Om bare folk slutter å krangle, så har vi ikke lenger krig i verden. Hva med å forholde seg til realiteten i stedet for fantasien? Nei, det fyller ikke kriteriene, om du ikke legger vrangvilja til. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 29. desember 2021 #5 Del Skrevet 29. desember 2021 Ferreira skrev (25 minutter siden): Om bare folk slutter å krangle, så har vi ikke lenger krig i verden. Hva med å forholde seg til realiteten i stedet for fantasien? Nei, det fyller ikke kriteriene, om du ikke legger vrangvilja til. Enig med deg 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #6 Del Skrevet 30. desember 2021 Man kan gi barn et normalt og et unormalt navn. Anonymkode: 39c73...8a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive_North Skrevet 30. desember 2021 #7 Del Skrevet 30. desember 2021 Jeg har et rart navn, og det har gått helt fint. Og så og si ingen har klart å skrive det riktig første gangen uten hjelp, hehe! Min farmor var skikkelig flau over at mamma og pappa ville kalle meg det😅 Jeg fikk ofte høre på barneskolen at det var et merkelig navn, og enda oftere fikk jeg høre av voksne at jeg har et hundenavn. Men det har gått helt fint med meg fordet, og jeg er ganske stolt av navnet mitt nå 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #8 Del Skrevet 30. desember 2021 Olive_North skrev (20 minutter siden): Jeg har et rart navn, og det har gått helt fint. Og så og si ingen har klart å skrive det riktig første gangen uten hjelp, hehe! Min farmor var skikkelig flau over at mamma og pappa ville kalle meg det😅 Jeg fikk ofte høre på barneskolen at det var et merkelig navn, og enda oftere fikk jeg høre av voksne at jeg har et hundenavn. Men det har gått helt fint med meg fordet, og jeg er ganske stolt av navnet mitt nå Hei, Tanya! Anonymkode: 4400f...4f8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive_North Skrevet 31. desember 2021 #9 Del Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei, Tanya! Anonymkode: 4400f...4f8 😂 ikke alt for langt unna faktisk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #10 Del Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 13.32): Om bare foreldre slutter å fortelle barna sine at det er ålreit å mobbe barn med navn som "ikke er normale" så ordner dette seg helt av seg selv, ts. Bare endre egen adferd og dette går greit. For det er andre foreldre, so deg selv, som mobber og sanksjonerer barn for å ha det de kategoriserer (ganske så vilkårlig) som "rare" navn. Utover faren for å bli mobbet av voksne for navnet sitt er det ingen fare ved å hete noe "rart". Ps: Adolf er et navn som fyller alle dine kriterier for et "godt gammaldags, normalt navn". Anonymkode: 08b5d...1ce Det er mange andre ulemper, jeg nevner i fleng: * Folk blir usikre, flakker med blikket og ber deg gjenta navnet ditt HVER GANG du møter noen nye * Ingen klarer noensinne å skrive navnet ditt uten at du staver det (sakte!), og selv da blir det ofte feil * De fleste uttaler navnet ditt feil, og gjerne forskjellig fra gang til gang * Du får ufrivillige kallenavn fordi ingen orker eller klarer å forholde seg til navnet ditt * Mange tror oppriktig du heter noe annet - en mer vanlig versjon av navnet/noe som likner, og kaller deg det i stedet Nora og Erik sliter ikke med noe av dette dette. Theelo Chrisanthemym og Zavahnah Lyckëleethen gjør derimot det ... Anonymkode: ba526...fb0 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #11 Del Skrevet 31. desember 2021 Hvem bestemmer hva som er normalen? Mine barn har gode norske gamle navn, MEN svært få har hørt disse navnene. Dette til tross for at navnene er brukt i litteraturen. Når folk påpeker at det er ukjent navn, tenker jeg bare «Ja, ja din ubeleste imbesil» Når det gjelder hjemmesnekra navn som Christhopander-Milliamius kan jeg være enig med TS. Anonymkode: 6a735...851 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferreira Skrevet 3. januar 2022 Forfatter #12 Del Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 11.14): Hvem bestemmer hva som er normalen? Mine barn har gode norske gamle navn, MEN svært få har hørt disse navnene. Dette til tross for at navnene er brukt i litteraturen. Når folk påpeker at det er ukjent navn, tenker jeg bare «Ja, ja din ubeleste imbesil» Når det gjelder hjemmesnekra navn som Christhopander-Milliamius kan jeg være enig med TS. Anonymkode: 6a735...851 Navnestatistikkene.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #13 Del Skrevet 4. januar 2022 Slutt å fortelle andre hva de skal gjøre og ikke gjøre. Mine tre barn har veldig spesielle navn, det ene barnet er alene i Norge om å hete det. Vi valgte de navnene fordi vi elsker dem, og det var viktig for oss at de ikke skulle være mye brukt. Jeg hater norske kjedelige navn. Det var helt uaktuelt å kalle ungene mine typ Anna og Martin. Navnene til barna mine er verdens fineste, og vi får så utrolig mange fine tilbakemeldinger om navnene. Ikke alle kan hete det samme, det hadde vært utrolig kjedelig. (Men selvsagt forstår jeg at navn som Lana og Melena er problematiske!) Anonymkode: 1072d...347 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #14 Del Skrevet 4. januar 2022 Noen blir sikkert fornærma her nå, men jeg synes det er så komisk med alle de guttene som ble kalt Maximillian. Herregud for et navn. Jeg vet av en i boligområdet der jeg bor som nå går på ungdomsskolen, han kaller seg bare Max. Fullt forståelig. En ting er at det blir gitt til et barn, men man bør huske at vedkommende blir voksen en gang. Ikke så kult å hete Analia da. Anonymkode: 838c5...4f8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 4. januar 2022 #15 Del Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Noen blir sikkert fornærma her nå, men jeg synes det er så komisk med alle de guttene som ble kalt Maximillian. Herregud for et navn. Jeg vet av en i boligområdet der jeg bor som nå går på ungdomsskolen, han kaller seg bare Max. Fullt forståelig. En ting er at det blir gitt til et barn, men man bør huske at vedkommende blir voksen en gang. Ikke så kult å hete Analia da. Anonymkode: 838c5...4f8 Max er helt greit navn. Maximilian er bare greit hvis du er en habsburgfyrste med ekstremt underbitt. Enig med deg m.a.o. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #16 Del Skrevet 5. januar 2022 Du får prøve å henge med i 2022 og ikke sitte fast i 1940 da, vettu. Disse «stødige» navnene som har vært her så lenge er ikke nødvendigvis de fineste, og det trengs litt forandring og utvikling! 😊 Anonymkode: 5cb25...f7c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #17 Del Skrevet 5. januar 2022 On 12/29/2021 at 1:32 PM, AnonymBruker said: Ps: Adolf er et navn som fyller alle dine kriterier for et "godt gammaldags, normalt navn". Anonymkode: 08b5d...1ce Det gjør Vidkun og. Ellers kan man kalle ungen en av disse som visstnok eksisterer i Norge allerede: Jentenavn: Guttenavn: Aldri Ragla Blancheflor Brunetta Ebrikka Ermegaard Gaula Grevenpop Grissilde Jensenette Mjella Ououg Perline Rosine Tekkla Addias Apollonius Blostrup Bønne Fordel Gaaslev Honoratus Korsmus Lødden Offer Sigismund Silur Uff Øyuf Tenk å hete Aldri eller Uff… «Aldri kom å spis» «Uff, hvor er du?» Anonymkode: f00a3...189 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 5. januar 2022 #18 Del Skrevet 5. januar 2022 La nå folk få kalle ungene sine det de vil. Er det noe å mase om hva andre heter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #19 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det gjør Vidkun og. Ellers kan man kalle ungen en av disse som visstnok eksisterer i Norge allerede: Jentenavn: Guttenavn: Aldri Ragla Blancheflor Brunetta Ebrikka Ermegaard Gaula Grevenpop Grissilde Jensenette Mjella Ououg Perline Rosine Tekkla Addias Apollonius Blostrup Bønne Fordel Gaaslev Honoratus Korsmus Lødden Offer Sigismund Silur Uff Øyuf Tenk å hete Aldri eller Uff… «Aldri kom å spis» «Uff, hvor er du?» Anonymkode: f00a3...189 Hvor er den lista fra? Jeg tviler på at Offer, Uff eller Aldri blir godkjent av navnemyndighetene, mulig unntak for utenlandske hvis navnet er fra deres kultur. Anonymkode: dfd57...ac6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #20 Del Skrevet 5. januar 2022 Olive_North skrev (På 31.12.2021 den 10.22): 😂 ikke alt for langt unna faktisk Vanja? Anonymkode: df6fa...5a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå