Gå til innhold

Har spiseforstyrrelse noen aldersgrense?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min venninnes mann kommer til meg for å be om råd men jeg kjenner at jeg har ikke noen akkurat nå. Så kanskje dere kan hjelpe oss. Hun er 47 år og har alltid vært i godt hold. Så fikk hun innvilget en slankeoperasjon for 10 år siden. Og gikk ned det hun skulle. I den siste tiden har hun mistet smilet, hun virker ikke så fornøyd som før. Og hun er i følge mannen radmager. Hun har lag på lag med klær på seg men vi rundt henne ser at hun er tynn, veldig tynn. Jeg gav henne et gavekort på hm og ble med henne i går for å shoppe litt da jeg selv trenger nye klær. Men uansett hva hun prøvde så sa hun at det var ikke passe, at det var for lite. Så det endte med joggebukse og hettegenser i alt fir stor str. Men hun fant ikke noe i det hele utenom det. 

hun spiser veldig lite og har droppet alt av snop og brus. Og mannen hennes eg bekymret og det er andre også. Men snakket med en som sa at hun er alt for gammel til å ha utviklet en spiseforstyrrelse . Hva kan man gjøre?

Anonymkode: 8b876...6a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er flere som får spiseforstyrrelser etter slankeoperasjon. Uansett ingen aldersgrense på slikt. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

TS: spiseforstyrrelse kan man utvikle selv om man ikke er ung lenger. Jeg har hatt det siden jeg var 25. Hadde trekk fra det ti år før det da, men var i forbindelse med en livskrise og utløsning av alvorlig depresjon blant annet at det tok skikkelig tak. Er 31 nå. 

Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 5
Skrevet

Kanskje det går ann å sende inn en bekymringsmelding til legen hennes?

Anonymkode: 11306...d98

Skrevet

Ikke uvanlig å utvikle spiseforstyrrelser i voksen alder og spesielt ikke etter en slankeoperasjon. Er selv 40 og har slitt med bulimi siden vgs.

Anonymkode: c1c43...70f

• Liker 2
Skrevet

For gammel? 😅 Nei.

Det er ganske vanlig med uttalte psykiske plager og annen type avhengighet etter slankeoperasjon. For eksempel er alkoholisme veldig vanlig å utvikle. 

Ikke påpek kroppen hennes og utseende, det gjør vondt mye verre.

Få henne til psykolog og lege. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

En spiseforstyrrelse kan endre seg med tiden. Før hadde hun kanskje overspisningslidelse, mens nå kan den ha endret karakter til at hun spiser lite. 

Akkurat som at det kan endre seg omvendt også. 

Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg kjenner til ei som var knappe 87 kg da hun tok slankeoperasjon på en privatklinikk. Hun var på størrelse med Eugenia Cooney da hun døde. Det offentlige har strenge krav, det private krever bare at du har penger nok. 

Vet også om ei som er farlig tynn og ble det etter slankeoperasjon. Hun tok en operasjon for å reversere operasjonen, uten hell. For hun hadde utviklet en spiseforstyrrelse på grunn av operasjonen. 

Jeg er selv overvektig og  startet prosessen i å ta operasjonen. Kjenner flere og har møtt flere som har operert seg. Men etter å ha møtt flere som var i prosessen for å ta sin andre operasjon, siden den første failet (de gikk ned, så gikk de opp), så valgte jeg å hoppe av. Det er ikke verdt det for fem flate øre og jeg har ikke møtt et eneste menneske som sitter igjen med en god opplevelse. De fleste sliter fysisk, men flere utvikler spiseforstyrrelse og store fysiske og psykiske problemer. 
Har gått ned 40 kg på egenhånd uten operasjon. 

Anonymkode: 330f8...de0

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Skrevet

Hun spiser 1 knekkebrød til frokost og et eple til lunsj. Middag skrapes det litt rundt på tallerken. 1 ss ris. 1 liten fiskebit og null annet

Skrevet

Det blir man aldri for gammel for. Jeg har hatt pasienter godt opp i 90 årene som fremdeles slet med anoreksia/spisevegring. 

Anonymkode: 2f2ea...450

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun spiser 1 knekkebrød til frokost og et eple til lunsj. Middag skrapes det litt rundt på tallerken. 1 ss ris. 1 liten fiskebit og null annet

En spiseforstyrrelse har hun nok, det er sikkert og visst! Så ha heller fokus på det!! Søk hjelp til henne mot hennes vilje, hvis hun er så farlig tynn er det rart ingen andre reagerer. 

Anonymkode: 1d979...b90

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg veide 46 på mitt minste og 141 på mitt største. 

Anonymkode: a14b7...eaa

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 7
Skrevet

Hvis hun var så overvektig at hun fikk innvilget slankeoperasjon, hadde hun jo sannsynligvis en spiseforstyrrelse før den tid også. Det er ikke like vanlig å utvikle spiseforstyrrelser i voksen alder, men man kan få en forverring av det, eventuelt at det tar en annen form. Uten at jeg har noen innsikt i din venninnes sykehistorikk, kan det jo høres ut som at hun har gått fra å slite med overspising til at hun nå spiser for lite. 

Anonymkode: d634d...79c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bare tull og tøys. 

Jeg var stor, ca 100 kg. 

Ble helt syk i hodet til slutt, å utviklet alvorlig spisevegring. Endte med innleggelse og alvorlig lav vekt. Jeg har ikke spiseforstyrrelser lengre, og normal vekt i dag. 

Anonymkode: d12b3...063

Var du 100kg da du ble innlagt og fikk diagnosen anoreksi? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En spiseforstyrrelse har hun nok, det er sikkert og visst! Så ha heller fokus på det!! Søk hjelp til henne mot hennes vilje, hvis hun er så farlig tynn er det rart ingen andre reagerer. 

De hun jobber sammen med reagerte men hun bare avfeier det. Hun dropper lunsj på jobben. Drikker te koppen sin og sier at hun tar lunsj eller noe å spise senere. De har snakket med mannen hennes og det er også snakk om bedriftshelsetjenesten skal inn i bildet. 
Hun har en Bmi på 17.5  så det er stor forskjell på henne før og nå. Var vektstabil i flere år før hun plutselig bare begynte å rase ned i vekt.

Skrevet

Siden mange med fedme har en spiseforstyrrelse, så er det ikke så rart at de kan utvikle en annen spiseforstyrrelse (eller en annen avhengighet, forsåvidt) for å fylle de samme behovene som mat fylte før. Hvis hun var vektstabil lenge, så kan jo noe ha skjedd som har trigget en restriktiv spiseforstyrrelse nå. Uansett så trenger hun hjelp. Kanskje ROS (rådgivning om spiseforstyrrelser) kan være til hjelp? Man kan snakke med dem som pårørende.

Anonymkode: 4fe5c...2f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De hun jobber sammen med reagerte men hun bare avfeier det. Hun dropper lunsj på jobben. Drikker te koppen sin og sier at hun tar lunsj eller noe å spise senere. De har snakket med mannen hennes og det er også snakk om bedriftshelsetjenesten skal inn i bildet. 
Hun har en Bmi på 17.5  så det er stor forskjell på henne før og nå. Var vektstabil i flere år før hun plutselig bare begynte å rase ned i vekt.

Som jeg sa istad, send inn en bekymringsmelding til legen hennes.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp vet om flere men hos hun jeg skrev om er det selvpålagt tydeligvis. Jeg har flere ganger kommentert det til min mann at hun er blitt tynn. Man snakker om innhulte kinn, og gråblek i ansiktet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Som jeg sa istad, send inn en bekymringsmelding til legen hennes.

Det blir vel til at jeg gjør det. Mannen hennes har prøvd å ta dette opp med henne men hun blir skikkelig forbanna og ja 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...