Gå til innhold

Mirena Hormonspiral

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er snart 34 og har brukt prevensjon siden jeg var ca 15. Brukte først Yasmin i mange år, men ble anbefalt andre type hormoner pga økt risiko fra Yasmin etterhvert som man blir eldre. Har brukt Cerazette i rundt 6 måneder og det fungerte greit. Byttet for ca 1 mnd siden til Mirena hormonspiral basert på anbefaling fra gynekolog samt venninner som var veldig fornøyde med den. Cerazette fungerte fint men ønsker i utg.punktet å miste menstruasjon pga hodepine relatert til blødninger. Det virket også attraktivt å slippe å huske på tabletter hver dag. 

Jeg har ikke født barn og innsett var ganske smertefullt pga trang livmorhals tror jeg gyn sa. Ble også litt kvalm og uvel men ellers fin raskt etterpå. Slet mer med tanken på og følelsen av at jeg hadde noe inni kroppen hele tiden. Samboer sier han ikke kjenner tråder under sex. Jeg er fortsatt ganske bevisst på at den er der og synes feks når han bruker fingre at det kan bli ubehagelig. Vet ikke om det er psykisk eller reelt. Har blødd av og på siden innsett. 

Siden innsett har jeg merket tidvis en plutselig stikkende og ubehagelig følelse nederst i magen/øverst i underlivet. Kan komme når jeg skal reise meg opp feks. Går over ganske raskt. Hadde en periode svært stiv/vond hofte på høyre side om morgenen. Nå har jeg vondt i ryggen og veldig stiv korsrygg. Har slitt mye med ryggen før men gått til behandling hos kiropraktor og vært veldig fin lenge.

Leser artikler om kvinner som har fått store problemer med rygg og hofter, og dette er også vanlige og svært vanlige bivirkninger av Mirena iflg pakningsvedlegg. At den kan treffe nerver ol som påvirker resten av kroppen. Synes det er vanskelig å ikke la seg påvirke psykisk av alt det negative som skrives. 

Blir mer og mer usikker på Mirena og spiral generelt, og vurderer å ta ut hele greia. Samtidig er jeg kanskje for kjapt ute med beslutningen? Er jo så mange som sier dette er helt supert og aldri ville byttet. 

Har andre opplevd lignende smerter de først mnd etter innsett? Burde jeg vente og se litt til? Er livredd for å ødelegge rygg el permanent, nå som det endelig har vært så bra etter langvarig behandling. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er nok kanskje litt tidlig å gi opp, hvis smertene ikke er helt krise.  Jeg opplevde uregelmessige blødninger og smerter de første månedene. Etter 5 måneder var både blødninger og smerter helt borte, og har vært det siden. Det ble gradvis bedre, slik at den første måneden var ganske ille og den femte nesten helt bra. 

Det er 5 år siden nå, og både blødninger og smerter har vært helt borte hele perioden etterpå. 

Edit: Ser at du også har hodepine. Jeg fikk den satt inn pga. migrene, anbefalt av hodepinespesialisten min. Det var et godt tips, og har fungert bra. 

Hodepinen kommer som følge av den brå nedgangen i østrogennivå rett før menstruasjonen. Blødning i seg selv har også vist seg å være hodepinetriggende. Så det er vinn-vinn at hormonspiralen både jevner ut østrogensvingningene og stanser blødningene.  

Krysser fingrene for deg. 

Endret av Kalevala
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...