Gå til innhold

Har dere duk på spisebordet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei vi har stort spisebord fra ikea i hvit farge. Jeg har bordduk på den for å beskytte den fra matflekker. For eksempel vi spiser en del indisk mat og  den "gule" fargen av gurkemeie er veldig vanskelig å få vekk. Derfor har vi plastduk på den. Men mannen min hater den. Han ønsker å fjerne bordduk.

Spørsmålet mitt er : er det vanlig å ha bordduk? Hvis JA...hvilken tpe har dere, hvor er den kjøpt

Anonymkode: 9a663...fff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke unge voksne bruker duk i særlig stor grad. Det slår meg som litt umoderne. Vi har et dyrt og flott spisebord, og to små barn som griser og laget merker.. men det er prisen å betale for stilen vi ønsker tenker jeg. 

• Liker 2
Skrevet

Bruker ikke bordduk

Anonymkode: 1bd65...227

• Liker 1
Skrevet

Ja, men ikke i plast. Når jeg har duk på bordet er det fordi jeg vil skape stemning rundt måltidet, så da er vi på noe helt annet enn det du har på bordet. Skal du ha duk påså gå for noe i lin eller bomull, det ser bedre ut og lager en hyggeligere ramme rundt måltidet. Så får du heller akseptere et høyere dukforbruk. Har vi ikke duk på bruker jeg dekkebrikker, disse er greie å tørke av https://www.bohus.no/interioer/tekstil-1/duker-og-loepere/west-kuvertbrikke-3 Så jeg er delvis enig med mannen din, plastduken må bort.

Anonymkode: a4e29...23c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei vi har stort spisebord fra ikea i hvit farge. Jeg har bordduk på den for å beskytte den fra matflekker. For eksempel vi spiser en del indisk mat og  den "gule" fargen av gurkemeie er veldig vanskelig å få vekk. Derfor har vi plastduk på den. Men mannen min hater den. Han ønsker å fjerne bordduk.

Spørsmålet mitt er : er det vanlig å ha bordduk? Hvis JA...hvilken tpe har dere, hvor er den kjøpt

Nei. Men bruker bordbrikker på det hvite bordet 

Anonymkode: 0610f...672

Skrevet (endret)

Bruker ikke duk, men bordbrikker. Det er jo finere, og lettvint å bare legge på og ta av. 

Plastduk er noe en helst bruker utendørs på sommeren. De kan sikkert være fine sånn sett, men ikke innendørs på spisebord, nei. 

Endret av SoWhat?
Skrevet

Plastduk høres veldig lite koselig ut, så jeg er enig med mannen din. Det var noe bestemoren min brukte i sin tid. 
Jeg bruker ofte spisebrikker for å skåne bordet under måltidet, eller en fin linduk hvis jeg er ute etter en annen stemning. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker duk, spesielt ved høytider. Jeg synes det ser pent ut.

• Liker 2
Skrevet

Har plastduk på kjøkkenbordet. Følger med i leieobjektet så lar den være på. Bruker ikke duk på stuebordene da 

Anonymkode: aa672...67c

Skrevet

Bruker duk i tekstil som er dekket av gjennomsiktig plastduk. Spisebordet i heltre. 

Anonymkode: 5aaa9...2c2

• Liker 1
Skrevet

Har ikke brukt duk siden 90-tallet 😊

Anonymkode: 7924c...ab2

Skrevet

Veksler mellom duk og brikker, mest pga matflekker.

Anonymkode: eadd2...6d2

Skrevet

Har også hvitt ikeabord som ikke tåler noe. Skal må bytte det ut med et bord med heltre plate som kan slipes ned og lakkes/oljes på nytt når platen begynner å bli slitt. Liker ikke duk. 

Anonymkode: e6076...233

Skrevet

Har duk på spisebordet, men der spiser vi helst når vi har gjester, så da pynter jeg mer enn til hverdags.

Er veldig glad i disse teflondukene fra SparKjøp hvor søl til en viss grad preller av. https://www.sparkjop.no/teflonduk_524953?nosto=nosto-page-category2

På kjøkkenbordet, hvor vi spiser de fleste måltider, har vi ikke duk. Men hadde sånn plastduk da ungene var yngre.

Skrevet

Nei, bruker duk kun når vi har gjester. Ikke til hverdags. Da har vi spisebrikker. Ikke i plast, men i stoff.

Anonymkode: ecb88...c81

Skrevet

Ja, jeg har duk på alle bruksflater (salongbord, spisestuebord, og kjøkkenbord)
Jeg er oppvokst med at duker beskytter møblene mot slitasjeskader, og det synes jeg er en god ting for min del, som ikke vil vedlikeholde/reparere/bytte ut møbler oftere enn absolutt nødvendig.  :)

Selv bruker jeg ikke plastduk, men vanlige tekstilduker eller spisebrikker er alltid på plass.  :)

Anonymkode: e13a0...64c

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker duker og andre tekstiler til huset. Har alltid gjort det, og bryr meg lite om trender. Vi har et kjøkkenbord i eik. For å spare bordplata bruker jeg polyesterduk, for den kan vaskes/tørkes av med en våt klut, men den ser ikke ut som en voksduk av den typen bestemor hadde. Den som ligger på nå er kjøpt som metervare på Kid. Se lenke. 

https://www.kid.no/borddekking/duker/belagte-duker/sandy-duk-metervare-sand?v=820214052

Anonymkode: 9089c...5f6

Skrevet

Voksduk er alltid på, beskytter bordet mye! Har ofte vanlig duk over, så søl trekker ikke ned i bordet heldigvis (plustelig velter et vinglass eller lignende) 

Anonymkode: ae755...f33

Skrevet

Bruker voksduk til hverdags, har 3-4 forskjellige som jeg veksler mellom. Nå i jula bruker jeg «ordentlig» duk, og en sjelden gang en brodert juleduk (men den har jeg gjennomsiktig plastduk over).

Anonymkode: d656f...472

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Et bord er jo en bruksgjenstand, ts. Å ha duk på bordet blir for meg som å legge et håndkle oppå skjærefjøla fordi du er redd for å kutte i den. 

Løsningen må heller være å skaffe seg en fjøl av så god kvalitet at den tåler å bli kappet på. 

Og overfører man denne logikken til bordet: et bord som tåler den bruken det har. Mitt kjøkkenbord er laget av heltre. Jeg rensker moreller på det (uten duk eller dekke), jeg skreller rødbeter og søker mat. Og ofte blir bare bordet, med matgleder på, stående til neste dag (eller dagen etter) fordi livet skal leves og det nedprioriteres eller glemmes. Tåler bordet flekker og skraper? Ja. Blir det av og til sittende noen dager eller uker før det går bort? Ja. Plager det meg? Nei. Bordet er til for brukes. Av meg og mine til vårt. Og blir det for ille? Ja, så er jo jeg et normalt friskt menneske. Da lemper jeg bordet ut og sliper det ned, og så er det som nytt. Koster meg mye mindre bry og tid enn å konstant uroe meg for bordet og duken og sånt.

Anonymkode: 3abb1...612

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...