Gå til innhold

Dere som har/har hatt en rolig valp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forble den rolig som ung voksen/ voksen, eller endret den atferd etterhvert som den vokste til? 

Jeg har en liten yorkie-valp på snart 6 mnd som har vært en drøm helt siden vi fikk han 8 uker gammel. Han går overens med alle hunder, bjeffer nesten aldri, stueren, sover hele natta og liker best å slappe av, kose og sove. Har noen tidspunkt på dag/kveld der han er i leke og trene-modus. Ellers ligger han og sover på gulvet, på meg eller gnager på en leke. Går fint i bånd og elsker å møte på andre mennesker og hunder. Har ingen problemer med at jeg er i et annet rom eller er ute av huset et par timer. Lager ikke en lyd når jeg går, men bare går og legger seg. Det eneste han ikke liker er å sove alene på natta, så han har fått seng på rommet mitt. 

Jeg fikk høre at valper er så slitsomme, at de er spinnville og man får lite søvn. Det var kun lite søvn den første uken, nå sover han hele natta. Litt valpebiting er det, men han har ikke gått amok og ødelagt møbler. Han hører på meg når jeg sier nei og jeg klarer fint å roe han ned etter litt heftig leking. 

Er jeg ekstremt heldig med en hund som bare er rolig av natur, eller kan dette snu sånn plutselig over natta når han vokser til og kommer i puberteten? Yorkier er jo kjent for å lage mye lyd og være ganske stae, så jeg venter egentlig bare på det.. 

Anonymkode: c5cd6...dcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har fått deg en drøm av en valp høres det ut som. Har du undersøkt om dette er typisk for rasen? Da kan du jo også undersøke hva du har i vente mtp tenåringsstadiet og puberteten. 

Jeg er hundevant og med en gang jeg hører ordet valp tenker jeg automatisk på viltre pelsballer med sylskarpe tenner som biter alt innenfor rekkevidde, dammer med tiss, og våkennetter - med en dæsj blod pga nevnt sylskarpe tenner og klør i alle retninger. Å få valp i hus sammenlikner jeg  med å påkalle antichrist med viten og vilje :fnise: Jeg skal ha hund i fremtiden når livssituasjonen tillater det og jeg vurderer sterkt å adoptere en voksen hund pga dette. Du er heldig TS! 

Endret av Chailatte
  • Liker 1
Skrevet
Chailatte skrev (9 timer siden):

Du har fått deg en drøm av en valp høres det ut som. Har du undersøkt om dette er typisk for rasen? Da kan du jo også undersøke hva du har i vente mtp tenåringsstadiet og puberteten. 

Jeg er hundevant og med en gang jeg hører ordet valp tenker jeg automatisk på viltre pelsballer med sylskarpe tenner som biter alt innenfor rekkevidde, dammer med tiss, og våkennetter - med en dæsj blod pga nevnt sylskarpe tenner og klør i alle retninger. Å få valp i hus sammenlikner jeg  med å påkalle antichrist med viten og vilje :fnise: Jeg skal ha hund i fremtiden når livssituasjonen tillater det og jeg vurderer sterkt å adoptere en voksen hund pga dette. Du er heldig TS! 

Takk for svar! Jeg kjenner bare ei som har en yorkshire terrier som vi møter på av og til, og både hun og andre hundeeiere som vi besøker kommenterer alltid hvor rolig han er. Oppdretteren sa bare at han var den roligste i valpekullet. Jeg håper jo at han forblir en rolig og harmonisk hund, men vet jo at vi snart har puberteten i vente🤪 Hadde vert greit å vite om andre med svært rolige valper merket en stor forandring på atferd. Jeg har aldri hatt valp eller unghund før så jeg vet ikke hva det vil si når de kommer i puberteten og blir kjønnsmodne. Men har jo lest litt, og leser at det ikke er mye å glede seg til😂 TS

Anonymkode: c5cd6...dcc

• Liker 1
Skrevet

Min hund var sånn når jeg fikk henne. Hun er fortsatt ekstremt rolig og kosete, eneste som endret seg med henne var etter «spøkelsestiden» så synes hun nye hunder er skummelt og bjeffer når vi møter de på tur😕 hun hadde aldri problemer med det før, elsket alt av andre hunder. Vi jobber med det, men er ikke enkelt. Men har funnet ut at hun trenger tid på å bli trygg, så når hun har møtt de nok ganger og sett at de ikke er farlige så blir hun bestevenn med de😂

Anonymkode: a61af...b4e

Skrevet

Min hund var en drøm som valp. Skikkelig rolig og bedagelig, veldig enkel å ha med å gjøre, og veldig rask til å lære. Jeg var forberedt på at det skulle være veldig slitsomt med valp, fordi labradorer (og særlig hann-labradorer) har rykte på seg for å være forferdelige de første årene før de roer seg. Jeg gikk og ventet på at han skulle bli vill og gal, men det skjedde aldri. Han ble heller ingen voldsom unghund, slik labradorer «skal» være. Han gikk på en måte fra å være valp til å bli voksen, uten noe spøkelsesfase eller ungdomsnykker. Nå nærmer han seg 4 år, og er fortsatt like rolig. Tror vi har hatt en god porsjon flaks med ham, i tillegg til at vi har gjort en god jobb med konsekvent oppdragelse.

Skrevet

Min hund var også veldig grei som valp. Ble fort husren, gikk fint i bånd, alene hjemme-trening gikk lett, ødela og tygget på lite, ikke noe særlig problem med valpbiting... så kom tenårene og puberteten og han ble et mareritt. Overhormonell som aldri gikk over, begynte å utvikle usikkerhet mot mennesker og andre hunder, bjeffet på lyder, dro i båndet, kom ikke på innkalling, jokket på hunder og eierne deres, høyt i stress hver dag. 

Etter to runder med kjemisk kastrering (chip) hvor vi hadde pause på flere måneder mellom dem for å se om han normaliserte seg så valgte vi i samråd med dyrlege å kirurgisk kastrere ham. Med chip/kastrert var han en helt annen hund. Fortsatt usikker, men det skyhøye stresset forsvant og dermed også mye av atferden som skyldtes nettopp det. Da var det mye lettere å nå gjennom og faktisk jobbe med ham. Men han er fortsatt en krevende hund med masse egenvilje.  Han har lært meg mye om å jobbe med ham i stedet for mot.

Det betyr ikke at din blir slik. Det finnes enkle hunder i alle raser og du har kanskje fått en sånn. :)

Skrevet

Jeg har hatt en av hver, en veldig enkel valp og en terrorist 😅 Den enkle forble enkel hele livet egentlig. Rolig og grei å oppdra, samtidig som den likte å bli brukt.

Skrevet

Jeg har en som har vært rolig siden jeg fikk han og en som roer seg mer og mer jo eldre han blir. Man ser personligheten deres veldig tidlig og en rolig valp blir en rolig voksen, med mindre den lever et stresset og usikkert liv.

Anonymkode: 48df0...b51

Skrevet

Vår var som din frem til hun var rundt ni måneder. Da begynte ungdomstida for fullt for henne og vi hadde en slitsom og vanskelig periode på noen måneder før ting begynte å stabilisere seg. Spesielt aktivitetsnivå var vanskelig å finne ut av i den perioden, for det var så utrolig lite som skulle til for å vippe henne over kanten. Enkelte dager var hun rett og slett helt jævlig å ha med og gjøre. Fra hun var ca. 1,5 år har hun roet seg mer og mer igjen, og nå (snart 3 år gammel) er hun enda roligere enn hun var som valp - hun er nesten litt kjedelig. 😂

Anonymkode: eb629...bc3

Skrevet

Har hatt to terrorister og en veldig rolig.

Den rolige ble ei maskråke som voksen, tasset etter meg overalt, maste på mat, på tur osv, forble slik i 15 år😂 var en liten selskapsrase.

Den ene terroristen var en grusom valp😂 roligheten selv som voksen, måtte dras opp fra sofaen som voksen🙈 han var ei eventyrblanding av fuglehunder. fra 3-16 år var han roligheten selv.

Den andre terroristen er bare ett år, fortsatt ingen tegn til å roe seg ned😂

Anonymkode: a3f48...33f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...