Gå til innhold

Er dette vanlig ved depresjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men tvangstanker er vel ikke så vanlig med evt en depresjon? 

Anonymkode: d4b8a...9fa

Sliter også med angst. Angst og depresjon hører vell ofte i hop!

Anonymkode: 85ed4...47f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men tvangstanker er vel ikke så vanlig med evt en depresjon? 

Den tanken om at du liker det ene barnet bedre enn det andre er ikke en tvangstanke, det er en invaderende tanke. Og jo, det er veldig vanlig. 

Anonymkode: c1269...099

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den tanken om at du liker det ene barnet bedre enn det andre er ikke en tvangstanke, det er en invaderende tanke. Og jo, det er veldig vanlig. 

Ja. Men tvangstanker er vel en egen diagnose? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er invaderende tanke? Samme som intrusive thoughts på engelsk? Er det vanlig å få tanker som man ikke mener overhodet når man er deprimert? Og så blir man redd tanken, og da blir den verre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ps: da jeg var på mitt mest deprimerte tenkte jeg/depresjonen min på å begå selvmord mer eller mindre hele tiden. Hvor enn jeg gikk så jeg en «mulighet». «Hvis jeg bare hopper ned her», «hvis jeg bøyer meg bakover her nå treffer den bilen/banen hodet mitt», «selv om toget bremser kan hastigheten være høy nok til at jeg dør» osv osv.. Jeg ville absolutt ikke dø, det var styggen på ryggen som snakka. Tenkte en del syke ting om andre også, fikk groteske bilder i hodet. De generelle beskrivelsene av depresjon man finner på offentlige nettsider er rett og slett ekstremt dårlige men jeg tror det er fordi det er en generell beskrivelse. Jeg har vært deprimert ved mer enn én anledning og depresjonene har vært forskjellige. Veldig forskjellige.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ps: da jeg var på mitt mest deprimerte tenkte jeg/depresjonen min på å begå selvmord mer eller mindre hele tiden. Hvor enn jeg gikk så jeg en «mulighet». «Hvis jeg bare hopper ned her», «hvis jeg bøyer meg bakover her nå treffer den bilen/banen hodet mitt», «selv om toget bremser kan hastigheten være høy nok til at jeg dør» osv osv.. Jeg ville absolutt ikke dø, det var styggen på ryggen som snakka. Tenkte en del syke ting om andre også, fikk groteske bilder i hodet. De generelle beskrivelsene av depresjon man finner på offentlige nettsider er rett og slett ekstremt dårlige men jeg tror det er fordi det er en generell beskrivelse. Jeg har vært deprimert ved mer enn én anledning og depresjonene har vært forskjellige. Veldig forskjellige.

Ok, men desse tankene går over når depresjonen letter? Håper du er bedre i dag ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva er invaderende tanke? Samme som intrusive thoughts på engelsk? Er det vanlig å få tanker som man ikke mener overhodet når man er deprimert? Og så blir man redd tanken, og da blir den verre?

Det er vel mer angst. Har du noen som kan være der med deg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ok, men desse tankene går over når depresjonen letter? Håper du er bedre i dag ❤️

Det er heldigvis bare en tanke❤️ Dersom du føler du mister kontroll må du skaffe hjelp. Og da blir du sikkert innlagt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel mer angst. Har du noen som kan være der med deg? 

Ja, har folk rundt meg, men dei har aldri hatt det sånn før! Føler meg «tryggere» å få vite at dette er «normalt»

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er heldigvis bare en tanke❤️ Dersom du føler du mister kontroll må du skaffe hjelp. Og da blir du sikkert innlagt. 

Ja ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Absolutt 👍🏻❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Problemet er at jeg har grublet meg inn i et stort virrvarr! Angrer bittert nå. Men velger å tro at det blir bedre 🙂

Det blir bedre! Det er helt sikkert.   Det er depresjonen som gjør at du grubler deg inn i tankekrøll. 

Skrevet
Kalevala skrev (8 timer siden):

Det blir bedre! Det er helt sikkert.   Det er depresjonen som gjør at du grubler deg inn i tankekrøll. 

Godt å høre 🙂

• Liker 1
Skrevet

Klem til deg ts!

Det er viktig å trene/være fysisk aktiv når man er deprimert. Tving deg selv til å gå en lang tur hver dag. Det høres ut som en klisje men det hjelper. Ikke nødvendigvis første dagen men litt etterhvert. Om du syns det er vanskelig så be mannen din "tvinge" deg avgårde. Da jeg var gift og ungene var små klarte jeg ikke å prioritere tur men er sikker på at om jeg hadde bedt exen om å få meg avgårde og at han hadde gitt meg klar beskjed om at han tok seg av ungene hadde han gjort det. Rett og slett fordi han ville mitt beste, 

Anonymkode: b7f01...854

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Klem til deg ts!

Det er viktig å trene/være fysisk aktiv når man er deprimert. Tving deg selv til å gå en lang tur hver dag. Det høres ut som en klisje men det hjelper. Ikke nødvendigvis første dagen men litt etterhvert. Om du syns det er vanskelig så be mannen din "tvinge" deg avgårde. Da jeg var gift og ungene var små klarte jeg ikke å prioritere tur men er sikker på at om jeg hadde bedt exen om å få meg avgårde og at han hadde gitt meg klar beskjed om at han tok seg av ungene hadde han gjort det. Rett og slett fordi han ville mitt beste, 

Anonymkode: b7f01...854

Ja, prøver å lufte hodet hver dag, satse på det hjelper til slutt 👍🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...