Gå til innhold

Hva er det med min datter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 17 år. Hun har vært gjennom en utagerende periode, som jeg i hovedsak tror skyldes hormoner. 

Hun har fått diagnosen ADHD etter en utredning, men likevel gnager det litt at det kanskje er noe mer?

Hun kan svare frekt. Veldig frekt! Ikke bare til lillesøster og oss foreldrene, men til alle. Til tross for tilsnakk og tidligere sanksjoner har det ikke hjulpet. Hun virker til å mangle «filter» når hun blir sint. Hun tåler heller lite lyder, både av å høre andre spise eller om noen ikke sitter helt stille…

I køer blir hun høylytt irritert. På en slik måte at det er flaut mtp. alder. I julen ville ikke bilen starte, da vi skulle hjem etter et familiebesøk. Hennes reaksjon var «Men så KJØR da!» Dette til tross for at hun vet at vi forsøker. «Bare start den helvetes bilen da», fortsetter hun. 

Vi har forsøkt å snakke med henne om slike ting fra hun var mye mindre, ingen av oss andre har slike hissige tendenser. Føler at lillesøsteren har mentalt vokst fra henne nå. Hun blir irritert for «alt» og hyler opp, uansett hvor vi er. 

Ellers har hun venner, fungerer på skolen. Har snakket med legen om dette, men han mener hun er «ferdig utredet»? 

Har lenge tenkt at dette blir bedre, men føler det bare blir verre…

Noen som har noen råd? 

Anonymkode: 804ee...067

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du beskriver er symptomer på adhd. Med medisiner blir det bedre 

Anonymkode: 3f09f...6b9

• Liker 11
Skrevet

Kan være adhd-relatert, men høres også ut som noe som kan være på autismespekteret. Jenter fremstår ofte med atypisk presentasjon. 

Anonymkode: 35c39...fc1

• Liker 5
Skrevet

Typisk adhd.

Er hun medisinert?

Anonymkode: 5059c...60b

Skrevet

Har du aldri lest NOE om mennesker med ADHD? Greit å sette seg inn i diagnosen og hvordan mennesket, både voksne og barn opplever denne diagnosen. Her syntes jeg det er du som er lite forståelsesfull ovenfor datteren din, du vet da ikke hva som foregår inni hun. 

Er dere en familie som snakker lite om følelser? Høres sånn ut. 

Anonymkode: 658b2...239

• Liker 8
Skrevet

Det handler nok mye om diagnosen hennes. Hun er fortsatt bare 17 år. En alder man uansett er irritert på foreldrene sine, ADHD eller ikke. Dere kan jo vurdere medisiner dersom hun ikke allerede bruker det, ellers kan det være fint å søke veiledning hos en psykolog. 

Anonymkode: 0f8be...cf6

Skrevet

Akkurat den episoden med bilen kunne min 17 åring også fått seg til å gjøre.... dog uten ADHD. 
De er jo Verdensmestere og har tålmodighet lik null... Så kanskje avvente og se om det kan være modenhet- eller mangel på sådant...

Anonymkode: f7c5d...29c

• Liker 3
Skrevet

Veldig typisk for adhd. Har dere vært på kurs i forbindelse med diagnosen og lest dere opp? Hun mangler selvregulering når det kommer til irritasjon, og det er helt vanlig.

Fordi hun mangler filter, opplever hun også smålyder som andres smatting veldig forstyrrende. Vi andre legger knapt merke til sånt, men en med adhd vil gjerne oppleve det som intense lyder som ikke går an å ignorere.

Anonymkode: a8222...611

• Liker 2
Skrevet

Hei, er kvinne med adhd. Jeg synes også spiselyder og mye mas er slitsomt. Jeg greier ikke å filtrere ut alle inntrykkene og blir kjempesliten. Men det ble absolutt bedre med medisiner. 

At hun er sint er kansje også mye alderen, eller ? Hvorfor har hun ikke fått diagnose før nå?

Anonymkode: f9bfe...fc1

Skrevet

Min søster har også ADHD, og har aldri hatt en slik adferd. Min datter har forsøkt to typer medisiner, men ikke funnet noe som virker særlig bra.

TS

Skrevet

Jeg ville forsøkt å sette meg inn i hvordan en kan tilrettelegge slik at hun opplever verden mer forutsigbar og reduserer stresset hos henne. Det nytter nok ikke å bare si hva hun ikke skal gjøre. Du kan foreksempel kontakte helsesykepleier i kommunen eller habiliteringstjenesten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min søster har også ADHD, og har aldri hatt en slik adferd. Min datter har forsøkt to typer medisiner, men ikke funnet noe som virker særlig bra.

TS

Hvis medisinene ikke fungerer bør dere vurdere muligheten for at diagnosen er feil/sørge for en ny utredning (fortrinnsvis privat og uten å fortelle at hun har fått diagnosen hos en annen). Hvordan vil du beskrive deg og din mann som omsorgspersoner?

Anonymkode: b50fd...ff2

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS

Helt ærlig. Har du lest noe om ad/hd? 

Endret av SoWhat?
  • Liker 3
Skrevet

Kanskje på tide at mor og far setter ned foten?

Anonymkode: fae4b...9f6

• Liker 1
Skrevet
SoWhat? skrev (14 minutter siden):

Helt ærlig. Har du lest noe om ad/hd? 

Jeg jobber på skole, så har jo litt erfaring med elever…

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis medisinene ikke fungerer bør dere vurdere muligheten for at diagnosen er feil/sørge for en ny utredning (fortrinnsvis privat og uten å fortelle at hun har fått diagnosen hos en annen). Hvordan vil du beskrive deg og din mann som omsorgspersoner?

Anonymkode: b50fd...ff2

Hun er ikke særlig samarbeidsvillig til dette. Nå er det ikke så lett å vurdere seg selv som omsorgsperson, men tror vi er ganske normale. 

Skrevet

Unnskyld meg, men må man sette en diagnose på ALT?? 

Dette er da helt naturlig oppførsel i tenårene. Og ADHD hos jenter er annerledes enn ADHD hos gutter. 

Jeg reagerer på lyder og er kanskje det man vil kalle for høysensitiv, men har overhode ikke ADHD. 

Hun er en tenåring med hormoner og går igjennom endringer, både med tanke på utvikling, personlighet og identitet. Hun synes foreldre og søsken er slitsomt og irriterende, som de fleste 17- åringer synes. 

Kanskje hun har opplevd ting med venner/ gutter som hun sliter med, og tar det ut på dere? 

Ikke over- analyser alt, hun vokser opp og skal takle mange ting i livet, og dere som er nærmest får mest pes. Helt normalt. Men, dere må også tørre å korrigere ufyselig atferd, hun kan ikke ture fram som hun vil uten å få tilsnakk. 

Anonymkode: 39735...cd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber på skole, så har jo litt erfaring med elever…

Du må seriøst sette deg mer inn i dette. Det er viktig! Ikke bare gi dem medisiner 😞

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...