Gå til innhold

Tror moren min er bipolar

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hun har ingen diagnose, men når jeg leser symptomene så er det som å lese om henne. Problemet er at jeg aner ikke hvordan få henne til å få hjelp.

Hun er ekstremt opptatt av å være A4 normal. Små «feil» gjør at du er kjemperar. Jeg tror så absolutt ikke hun kan godta at hun kanskje har noe mentalt som avviker fra normen.

Hvordan kan jeg få henne til å oppsøke hjelp? Kan jeg, som datteren hennes, ta kontakt med hennes lege og snakke om henne?

Anonymkode: a4394...cb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan jeg, som datteren hennes, ta kontakt med hennes lege og snakke om henne?

Nei.

Tror det er bedre om du fokuserer på deg selv.

Anonymkode: 9fa67...a56

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei.

Tror det er bedre om du fokuserer på deg selv.

Hva hvis det hadde hjulpet med veldig om moren min fikk hjelp? Hun er tross alt moren min. Dette er intenst som fyfaenihelvete. Det er slitsomt for alle parter. Hun er som en atombombe av sinne og ubehagelige kommentarer. Vi har gått på eggeskall rundt henne i 30 år og uansett så kommer det med ganske så jevne mellomrom.

- TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva hvis det hadde hjulpet med veldig om moren min fikk hjelp? Hun er tross alt moren min. Dette er intenst som fyfaenihelvete. Det er slitsomt for alle parter. Hun er som en atombombe av sinne og ubehagelige kommentarer. Vi har gått på eggeskall rundt henne i 30 år og uansett så kommer det med ganske så jevne mellomrom.

- TS

Fokuser på deg selv.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fokuser på deg selv.

Hva er det for tullprat? Selvfølgelig skal man hjelpe sin nærmeste familie om man tror de har en sykdom de ikke får behandling for! 

TS; hjelp moren din! Ring fastlegen hennes og hør om det er mulig å få tatt en prat på telefonen.

Anonymkode: f3019...a45

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

- TS

Hva har sinne og ubehagelige kommentarer med å ha bipolar å gjøre?

Hvis du er bekymret for henne, så kan du ringe legen hennes. Hun/han kan derimot ikke si noe om moren din til deg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det for tullprat? Selvfølgelig skal man hjelpe sin nærmeste familie om man tror de har en sykdom de ikke får behandling for! 

TS; hjelp moren din! Ring fastlegen hennes og hør om det er mulig å få tatt en prat på telefonen.

Det er ikke slik at man kan anmelde folk for å være bipolar. Heldigvis.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun er som en atombombe av sinne og ubehagelige kommentarer

Har bipolare i familien og dette høres ikke ut som bipolar. Det er ikke de symptomene som jeg forbinder med tilstanden.

Anonymkode: 1d002...bd2

• Liker 2
Skrevet

Å diagnostisere andre når man selv ikke er helsepersonell skal man være uhyre forsiktig med. Fastlege kan heller ikke sette noen diagnose på henne, hun må ønske å utredes hos en spesialist. 

Gått på eggeskall i 30 år? Er problematikken kronisk tilstedeværende? Da er det ikke bipolar lidelse din mor har, denne er periodevis med normal fungering mellom sykdomsepisodene. Om hun er labil, vrang og vanskelig som et nesten alltid tilstedeværende personlighetstrekk er det ikke bipolar lidelse. 

De fleste som lider av bipolar sykdom unngår ikke å bli virkelig dårlig uten medisiner. Mao haver de fleste i hjelpeapparatet lenge før de er godt voksne. Har din mor vært deprimert slik at det har gått ut over normal fungering i flere uker/måneder i flere omganger? 

Anonymkode: d28d5...2d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke slik at man kan anmelde folk for å være bipolar. Heldigvis.

Hæ? Hvem har snakket om å anmelde? Jeg skrev at hun kunne ringe morens fastlege (og ta en prat om sine tanker om diagnosen). Legen trenger ikke si noe som helst som er brudd på taushetsplikten, men han kan høre på en pårørendes bekymring for helsen til sine nærmeste.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har bipolare i familien og dette høres ikke ut som bipolar. Det er ikke de symptomene som jeg forbinder med tilstanden.

Anonymkode: 1d002...bd2

Helt enig. Mye bipolaritet i egen familie hos meg også. Høres mer ut som om Hi sin mor ut fra beskrivelsene strever med emosjonelt ustabil personlighetsproblematikk, om det absolutt må ha en diagnose. Lett å forveksle med bipolar om man ikke kjenner diagnosene annet enn å lese på nett. Disse er veldig ulike i praksis og emosjonelt ustabile kan være svært vanskelig å leve tett på. Bipolare er stort sett enkle og fine folk og sykdomsepisodene er veldig distinkte og annerledes enn resten av den ordinære atferden.

Skrevet

Dagens unge skal absolutt sette diagnoser på alt og alle.. Bedrevitende, selvgode unger som tror de vet bedre enn foreldre hva, fy fader altså. Kanskje det er du som utløser en reaksjon, kanskje du provoserer men ikke har selvinnsikt nok til å innse det og dermed tenker på situasjonen som at hun eksploderer uten noen årsak, kanskje nettopp du er årsak. Kommentarer, hun kan vel kommentere det hun vil selv, om du ikke tåler det er opp til deg, ikke sikkert alle andre synes kommentarene er ekle, kanskje hun har en annen humor enn deg, ser du kommentarene i sammenheng med noe som ble sagt av andre tidligere, eller reagerer du utelukkende på der og da. Kanskje andre rundt dere også ser at hun kanskje reagerer på noe når dette "sinnet" kommer? Du er uansett så vag, så det er umulig å si. Men nei du bestemmer faktisk ikke over din egen mor og har ingenting med å ringe hennes lege å gjøre om det ikke skulle være noe livstruende og hun selv er ute av stand til å ta kontakt med lege.

Anonymkode: 80674...a30

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Å diagnostisere andre når man selv ikke er helsepersonell skal man være uhyre forsiktig med. Fastlege kan heller ikke sette noen diagnose på henne, hun må ønske å utredes hos en spesialist. 

Gått på eggeskall i 30 år? Er problematikken kronisk tilstedeværende? Da er det ikke bipolar lidelse din mor har, denne er periodevis med normal fungering mellom sykdomsepisodene. Om hun er labil, vrang og vanskelig som et nesten alltid tilstedeværende personlighetstrekk er det ikke bipolar lidelse. 

De fleste som lider av bipolar sykdom unngår ikke å bli virkelig dårlig uten medisiner. Mao haver de fleste i hjelpeapparatet lenge før de er godt voksne. Har din mor vært deprimert slik at det har gått ut over normal fungering i flere uker/måneder i flere omganger? 

Det er ikke kronisk, men det er ofte nok.
Det hender hun blir kjempeglad, hun snakker da fort og uten pauser, har en helt ekstrem selvtillit og ekstremt aktivitetsnivå. Men så sover hun toppen 4 timer og sliter seg ut. Og så styrter hun. Noe så innmari mye. Selvtilliten går i bunnen, hun sier det gjør ingenting om hun dør. Hun eksploderer i sinne hvis noen spør henne om det går bra (siden dette er noe faren hennes aldri gjorde, men han banket henne opp. Sinne virker å være trigget av minner). Hun blir irritert og sier «greit, jeg skulle ikke vært født likevel» hvis noen påpeker en minste feil (for eksempel at hun sølte litt kaffe på duken). Hun føler seg direkte udugelig. Hun blir brå og hardhendt.

De dagene hun er et sprudlende supermenneske varer 3-5 dager og så kommer depresjonen i opptil 20 dager.

Men greit. Dette er helt normalt og hun trenger ikke hjelp. Det er ingenting noen kan gjøre med det. Det er direkte vont å være med henne til tider, men det får bare være.

-TS

Skrevet

Så mange gretne svar her. Ofte ser omgivelsene slike ting tydeligere enn dem som et syk, og dette er en person fra en generasjon som er opplært til å skjule og late som om alt er normalt. Men alle får det bedre om de får forstå seg selv bedre og kan få hjelp for det som er. Det er bedre at TS tar opp dette enn at moren ødelegger de relasjonene hun har helt fullstendig.

Det er ikke sikkert hun har bipolar lidelse, men om hun ikke har det skjer det heller ikke noe ille av at TS snakker med fastlege eller moren selv (om hun er mottakelig).

Dette høres vanskelig ut TS. Det sliter veldig på å være pårørende til en psykisk syk person som ikke ser det selv.

Om din mor ikke er mottakelig, så er du ikke forpliktet til å fortsette å ha en relasjon til henne. Du trenger ikke finne deg i hva som helst bare fordi man er familie, du må sette sunne grenser for deg selv.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Embla82 skrev (49 minutter siden):

Om din mor ikke er mottakelig, så er du ikke forpliktet til å fortsette å ha en relasjon til henne. Du trenger ikke finne deg i hva som helst bare fordi man er familie, du må sette sunne grenser for deg selv.

Jeg ønsker jo å ha en relasjon med henne, og i alle fall til faren min som fortsatt er gift med henne og bor i samme huset. 

Hun har perioder hvor hun er mere mottakelig, men så glemmer hun det. Hun har kommet frem til at hun kan reagere litt kraftig på stress bare, men virker ikke til å forstå at det er intenst for oss andre, selv etter episodene.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dagens unge skal absolutt sette diagnoser på alt og alle.. Bedrevitende, selvgode unger som tror de vet bedre enn foreldre hva, fy fader altså. Kanskje det er du som utløser en reaksjon, kanskje du provoserer men ikke har selvinnsikt nok til å innse det og dermed tenker på situasjonen som at hun eksploderer uten noen årsak, kanskje nettopp du er årsak. Kommentarer, hun kan vel kommentere det hun vil selv, om du ikke tåler det er opp til deg, ikke sikkert alle andre synes kommentarene er ekle, kanskje hun har en annen humor enn deg, ser du kommentarene i sammenheng med noe som ble sagt av andre tidligere, eller reagerer du utelukkende på der og da. Kanskje andre rundt dere også ser at hun kanskje reagerer på noe når dette "sinnet" kommer? Du er uansett så vag, så det er umulig å si. Men nei du bestemmer faktisk ikke over din egen mor og har ingenting med å ringe hennes lege å gjøre om det ikke skulle være noe livstruende og hun selv er ute av stand til å ta kontakt med lege.

Anonymkode: 80674...a30

Hva I alle dager? Du høres ut som en aggressiv person som liker å skylde på alle andre for din egen dårlige oppførsel. Også bare antar du at det er på samme måten hos andre som oppfører seg som troll mot sine nærmeste. 

TS: En hypomani skal vare i minimum 4 dager tror jeg, men ofte varer den lenger. Mine varer i 7-14 dager. I starten er jeg bare euforisk lykkelig og energisk og impulsiv, men etter hvert som jeg begynner å bli utslitt så går det også over i eksplosivt sinne. En følelse som er forbudt for meg ellers. Så blir jeg ofte deprimert etterpå, men mer enn 20 dager. Denne gangen tok det noen uker etter hypomanien før depresjonen kom, men det var nok fordi jeg klarte å gjøre tiltak som gjorde hypomanien mildere og kortere. 

Jeg har for øvrig emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse i tillegg, og det du beskriver kan like gjerne være det. Men da tipper jeg det er den impulsive typen og ikke borderline type mtp det eksplosive sinne du beskriver. 

Det skal ikke være nødvendig å gå på konstante eggeskall rundt en person som bare har bipolar. 

Jeg ville tatt en prat med legen. Så kan kanskje legen ringe henne og spørre om de kan ta en prat. 

Endret av Purple_Pixiedust
Skrevet
SoWhat? skrev (19 timer siden):

Hva har sinne og ubehagelige kommentarer med å ha bipolar å gjøre?

Hvis du er bekymret for henne, så kan du ringe legen hennes. Hun/han kan derimot ikke si noe om moren din til deg. 

Det kan ha absolutt alt med det å gjøre. Er selv tett på en bipolar venninne og det kan blir rimelig høy temperatur der i gården, og med det medfølger det tirader av ubehageligheter og utskjelling. Når man sliter med å kontrollere humør og sinne så kan det ofte få slike konsekvenser.

Anonymkode: 52097...cf4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan ha absolutt alt med det å gjøre. Er selv tett på en bipolar venninne og det kan blir rimelig høy temperatur der i gården, og med det medfølger det tirader av ubehageligheter og utskjelling. Når man sliter med å kontrollere humør og sinne så kan det ofte få slike konsekvenser.

Anonymkode: 52097...cf4

Det kan være en del av lidelsen, men det er ikke sentrale symptomer og når TS i første omgang kun beskriver disse symptomene og knytter det til bipolar lidelse så er det selvsagt forvirrende. Sinne kan være et symptom på sikkert 20+ ulike diagnoser, og til og med friske folk kan ha mye sinne. 

• Liker 1
Skrevet
Miranda Bailey skrev (4 timer siden):

Det kan være en del av lidelsen, men det er ikke sentrale symptomer og når TS i første omgang kun beskriver disse symptomene og knytter det til bipolar lidelse så er det selvsagt forvirrende. Sinne kan være et symptom på sikkert 20+ ulike diagnoser, og til og med friske folk kan ha mye sinne. 

Takk. Da slapp jeg å respondere  🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...