Gå til innhold

Hvorfor så mange kalde hjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skrives for tiden om hvor mange det er som sitter hjemme og fryser nå pga den ekstreme strømprisen. Jeg forstår det for de som bir eldgamle, trekkfulle hus/leiligheter, eller de som bor på steder hvor det er gjerne er mer enn tyve blå, men jeg hadde ikke trodd at det var så mange?

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor det er så mange som fryser. Jeg bor i en helt vanlig leilighet på 75 kvm som er over 15 år gammel. Jeg har ingen panelovner på og eier ingen varmepumpe eller peis. Jeg har heller ikke telys eller stearinlys. Likevel fryser jeg ikke og sitter som regel i t-skjorte selv når det er minusgrader.

Nå rundt jul var det kaldt og rundt 9 minusgrader ute. Da måtte jeg på det verste ta på meg en vanlig genser eller cardigan, det var alt. 

Hva er det som gjør at folk fryser så mye innendørs?

Anonymkode: f3601...0cf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen grunner i tillegg til prisen på strøm:

-Alle som bor i enebolig får ikke gleden av å dele på varmen fra flere leiligheter.

- Isolasjonsstandarden var dårligere og vinduer var dårligere før. Mange har hus fra før 1990-tallet.

-Varmepumper mister effekt ved 10 minusgrader.

-Det er vedmangel på østlandet i hvert fall. 

Anonymkode: 9cd37...3b9

• Liker 37
Skrevet

Vi har ikke råd til strøm og det er tomt for ved over alt. Hvordan skulle vi ha unngått å fryse? 🤷‍♀️

Anonymkode: b91b2...3c0

• Liker 17
Skrevet

Mine foreldre bor og i en ca 15 år gammel leilighet, og de har det varmt uten å ha på varme selv. For de får varme fra alle kanter, fra de andre leilighetene. Jeg bor i halvparten av tomannsbolig fra 1982, har jeg ikke på varme her, så hadde det vært forferdelig kaldt. Har ca 18 grader inne nå, og sitter under dyna i sofaen. 

Anonymkode: 13fca...c14

• Liker 18
Skrevet

Vokst opp med både oljekamin og vedfyring.

Men har også vokst opp med å bruke ullsokker og varme klær om vinteren.

Anonymkode: 2397b...4d3

• Liker 3
Skrevet

15 år gammel leilighet er jo mye bedre isolert enn de fra 1985 f eks

Du får jo varme fra naboene også.

Det er vel flere hus og rekkehus enn leiligheter Norge og. Og flere gamle bygg enn nye.

Anonymkode: ac6b5...0b5

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har absolutt ingen varmekilder, men likevel behagelig temperatur i leiligheten selv om det er kuldegrader ute? Hva er det som holder leiligheten varm da? Magi?

Anonymkode: ab960...384

Naboene, tenker jeg. Fordelen ved å ha naboer på alle kanter er at du knapt har yttervegger, og om leiligheten attpåtil er relativt ny og har godt isolerte yttervegger har du omtrent gratis oppvarming fra naboene. 

Anonymkode: 268fc...1da

• Liker 26
Skrevet

Her hadde det falt under ti grader om jeg ikke hadde varmekilde ved første minusgrad. T-skjorte blir da litt lite. Hvor mane grader har du inne ts ?

Anonymkode: 4d77e...ff4

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det skrives for tiden om hvor mange det er som sitter hjemme og fryser nå pga den ekstreme strømprisen. Jeg forstår det for de som bir eldgamle, trekkfulle hus/leiligheter, eller de som bor på steder hvor det er gjerne er mer enn tyve blå, men jeg hadde ikke trodd at det var så mange?

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor det er så mange som fryser. Jeg bor i en helt vanlig leilighet på 75 kvm som er over 15 år gammel. Jeg har ingen panelovner på og eier ingen varmepumpe eller peis. Jeg har heller ikke telys eller stearinlys. Likevel fryser jeg ikke og sitter som regel i t-skjorte selv når det er minusgrader.

Nå rundt jul var det kaldt og rundt 9 minusgrader ute. Da måtte jeg på det verste ta på meg en vanlig genser eller cardigan, det var alt. 

Fordi du med en leilighet drar enormt fordel av at andre rundt deg "fyrer" og holder sin leilighet varm. All varme som er under deg, og rundt deg  vil også varme opp din leilighet. Eneboliger eller enderekkehus og du får ikke samme effekten overhodet. Om alle dine naboer er like gnien som deg ? Da vil også du fryse :) 

• Liker 37
Skrevet

Med leilighet har du vel lite av yttervegger? 15 år gammel er jo relativt nytt og da byter du godt av gode vinduer som ikke har så mye varmetap.

Du har kanskje på noe varme via radiator eller fjernvarme eller noe sånt? Aner ikke hvordan det funker i leiligheter, men ofte er det vel en eller annen form for sentralvarme i bygget?

Jeg har enn så lenge nok med ved og bruker ikke så mye strøm til oppvarming. Liker varmen fra vedfyring bedre enn varmen fra strøm så bruker det mest uansett strømpris, men bruker så klart mer denne vinteren enn tidligere vintre.

Dette huset blir kaldt allerede når det er 10 grader ute. Plussgrader. Da skrus varmepumpa på.

Jeg orker ikke å sitte og fryse i eget hjem, regninga får bli som den blir, men jeg kan håndtere den da. Ikke alle som kan det.

Anonymkode: 60f6a...7af

• Liker 15
Skrevet
Antiviruset skrev (2 minutter siden):

Fordi du med en leilighet drar enormt fordel av at andre rundt deg "fyrer" og holder sin leilighet varm. All varme som er under deg, og rundt deg  vil også varme opp din leilighet. Eneboliger eller enderekkehus og du får ikke samme effekten overhodet. Om alle dine naboer er like gnien som deg ? Da vil også du fryse :) 

Glad jeg bor i fjerde etasje i et murbygg, med radiatorer.

Gammelt bygg, men merker med en gang jeg beveger meg oppover at varmen stiger.

Har det for varmt, egentlig. Men jeg og kroppen min fortrekker det slik. Og kan ha vindu og ventiler åpne for lufting.

• Liker 4
Skrevet

Glad jeg bor i fjerde etasje i et murbygg, med radiatorer.

Gammelt bygg, men merker med en gang jeg beveger meg oppover at varmen stiger.

Har det for varmt, egentlig. Men jeg og kroppen min fortrekker det slik. Og kan ha vindu og ventiler åpne for lufting.

Ja da har man en solid ramme rundt seg som er oppvarmet. Slik er det med de fleste leiligheter i større bygg. Eneboliger og rekkehus har ikke den samme effekten av slikt og blir raskt mye kaldere om man ikke fyrer konstant med en varmekilde.

Eneboliger er nok aller verst spesielt litt eldre boliger som er dårligere isolert. Det er veldig mange slike boliger, de var bygget med formål at de kunne holdes varme med elektrisk billig kraft. Endre dette over natten slik de udugelige politikerne har gjort viser hvor lite ansvarlige og kyniske de er.

• Liker 15
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi bodde før i en lavblokk fra 50-tallet et sted der det ofte er minus ti. Vi hadde verken peis, panelovner eller stearinlys, kun radiatorer som ble dekket av faste fellesutgifter. Veggene ut mot vinteren var tykke og gode. Det var alltid varmt i vår store leilighet, vi trengte aldri ha på klær selv midt på vinteren og strømregningen var på ca 100kr i mnd. 

Før det bodde jeg på sørvestlandet der det sjelden blir noe særlig kaldt på vinteren. Vi hadde ikke noe særlig ovner og lav strømregning, men en leilighet over og under og der var aldri veldig kaldt der heller. 

Men nå bor i vi i et stort rekkehus fra 70 tallet, på et kaldt sted, og selv med hus på hver side blir det kaldt inne nå på vinteren hvis vi ikke fyrer noe. Vi har tre panelovner i hus som står på middels, pluss varmekabler på bad, og det er rundt 16-17 grader inne på morgenen når det er under ti minus ute. Vi har peisovn, og med den blir det fort 23 grader inne :)

Anonymkode: d934f...25e

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi bodde før i en lavblokk fra 50-tallet et sted der det ofte er minus ti. Vi hadde verken peis, panelovner eller stearinlys, kun radiatorer som ble dekket av faste fellesutgifter. Veggene ut mot vinteren var tykke og gode. Det var alltid varmt i vår store leilighet, vi trengte aldri ha på klær selv midt på vinteren og strømregningen var på ca 100kr i mnd. 

Før det bodde jeg på sørvestlandet der det sjelden blir noe særlig kaldt på vinteren. Vi hadde ikke noe særlig ovner og lav strømregning, men en leilighet over og under og der var aldri veldig kaldt der heller. 

Men nå bor i vi i et stort rekkehus fra 70 tallet, på et kaldt sted, og selv med hus på hver side blir det kaldt inne nå på vinteren hvis vi ikke fyrer noe. Vi har tre panelovner i hus som står på middels, pluss varmekabler på bad, og det er rundt 16-17 grader inne på morgenen når det er under ti minus ute. Vi har peisovn, og med den blir det fort 23 grader inne :)

Anonymkode: d934f...25e

Kun radiatorer da !

Kun ?

Hva mer skal du ha liksom ? 

Anonymkode: c45a3...174

• Liker 8
Skrevet

Bor i meget gammel enebolig. Hadde jeg ikke hatt varme på ville livet vært ganske så kjipt. Har våknet til minus 1 på soverommet. 

Jeg kan fint ha 17-18 i stua og leve godt med det. Det er bare å kle på seg. 

Anonymkode: d389d...e61

• Liker 5
Skrevet

Bor i meget gammel enebolig. Hadde jeg ikke hatt varme på ville livet vært ganske så kjipt. Har våknet til minus 1 på soverommet. 

Jeg kan fint ha 17-18 i stua og leve godt med det. Det er bare å kle på seg. 

Anonymkode: d389d...e61

Vil aldri tilbake til enebolig, uansett standard. 

Foretrekker å ikke fryse. Og ja, jeg vet at jeg kan kle på meg. Men det er bedre å ikke være avhengig av ullsokker, stillongs og ullgenser halve året.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

At det er kaldt. 

Hvorfor du ikke fryser kan jo ikke vi vite. Du skriver mye om leiligheten din, men det eneste interessante er jo hvor mange grader du har inne.

Anonymkode: 58b18...3e2

• Liker 10
Skrevet

Har bodd i mange leiligheter og aldri opplevd at mann trenger ikke oppvarming. Aldri.

Nå bor jeg i enebolig og her trengs oppvarming ,som en annen skrev over allerede ved 10c ute så settes varmepumpe på. 

Under -5 så fyrer jeg I vedovnen ,blir vel 25-30c I huset. Var smart og gikk til innkjøp av ved I september så no problems der. 

Anonymkode: c45a3...174

• Liker 2
Skrevet

Folk fryser fordi strømmen er alt for dyr. Vi har ikke vedfyring, så er avhengig av elektrisk varme. Jeg har et forbruk på over 100kr dagen bare i oppvarming, å da har jeg 16 grader i stua. Om vi dusjer, vasker klær, lager mat blir jo regningen deretter. Jeg har ikke råd til regninger som bikker 3000kr, så jeg er nødt til å fryse i mitt eget hjem, å jeg er nødt til å dusje kortere, kaldere og sjeldnere enn hva jeg er komfortabel med. 

Anonymkode: 8d2c6...183

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...