Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sommer2464 skrev (Akkurat nå):

Det var ikke han som skapte Nissen med reinsdyr historien går faktisk helt tilbake til 1823 det var Clement Clarke Moore som skapte Nissen med reinsdyr.

Mnja, det er det vi liker å fortelle, slik at ikke alt av vår kultur og tradisjoner hører hjemme hos Walt Disney og Coca cola 🙂

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dersom Barks selv mente det lå på samme sted som California, så er det vel ikke så mye å mene om i det hele tatt.

Anonymkode: a5e09...45e

Kanskje ikke men mange velger sin egen mening de har i fantasien sin isteden for Barks sin mening

Skrevet

Grunnen til at jeg er så interessert i dette er at jeg er nok det som kan kalles Donaldist i fritiden selv om jeg ikke er medlem i i ddf dansk Donaldist forbund selv om det er dansk har det medlemmer over hele Norden. Jeg er for øvrig ikke med i det norske Donaldistforbundet Donaldistene heller.

Skrevet

Alt det du spør om kan du finne ut av ved å bruke google.

Andeby ligger i Calisota. en oppdiktet amerikansk stat som ligger i det vi i dag kjenner som nord California, navnet kommer fra California og Minnesota.

Skrevet

Vet ikke om Andeby passer helt inn i California. Det er jo snø i Andeby om vinteren. Et sted midt mellom California og Minnesota tenker jeg.

Anonymkode: 95b50...265

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om Andeby passer helt inn i California. Det er jo snø i Andeby om vinteren. Et sted midt mellom California og Minnesota tenker jeg.

Anonymkode: 95b50...265

Det er fordi Andeby ikke ligger i California, det ligger i den oppdiktede staten Calisota

• 4 uker senere...
Skrevet
Balian d'Ibelin skrev (På 28.12.2021 den 18.47):

Det er fordi Andeby ikke ligger i California, det ligger i den oppdiktede staten Calisota

Ja men er det ikke litt merkelig at amerikanere finner opp en fiktiv delstat i deres eget land.

Skrevet
Sommer2464 skrev (Akkurat nå):

Ja men er det ikke litt merkelig at amerikanere finner opp en fiktiv delstat i deres eget land.

Ja det er rart at folk bruker fantasien sin, når de lager historier.

Skrevet
6 minutter siden, Sommer2464 said:

Nei, egentlig ikke.

California og Calisota er har også klare likhetstrekk ved navnene. Ikke noe spesielt med det, har blitt gjort ørtenhundreogsnørrogførti ganger før, særlig i litteraturen.

Anonymkode: 31bee...f1c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, egentlig ikke.

California og Calisota er har også klare likhetstrekk ved navnene. Ikke noe spesielt med det, har blitt gjort ørtenhundreogsnørrogførti ganger før, særlig i litteraturen.

Anonymkode: 31bee...f1c

Aldri hørt om utenfor Andeby universet.

Skrevet
Sommer2464 skrev (På 22.1.2022 den 10.30):

Aldri hørt om utenfor Andeby universet.

Kanskje du bare ikke har tenkt over det?

Oppfunnede navn på byer og steder er helt vanlig både i litteratur og på film. Innen fantasy og sci-fi er det nesten bare oppfunnede navn. Det er normalt innenfor de fleste andre sjangere, også, men kanskje ikke like ofte. Forfatterne eller filmskaperne gjør det fordi boka/filmen ikke skal forbindes med ett bestemt område. De vil at det skal være mer allmenngyldig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...