Gå til innhold

Hvor ligger Andeby?


Sommer2464

Anbefalte innlegg

Carl Barks som skapte tegneserieuniverset  i Donald hevdet selv at Andeby ligger i en fiktiv delstat i USA som heter Calisota. Det ligger på samme sted som California. For meg er det i USA men jeg mener det kan ligge hvor som helst i Usa og ikke nødvendigvis i det vi kaller California. Men jeg regner med at det er mange som mener det ligger et helt annet sted derfor spør jeg hvor ligger Andeby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna

Andeby (på engelsk Duckburg) er en by i den fiktive staten Calisota i USA, begge skapt av tegneserieskaperen Carl Barks. Det antas at Andeby og Calisota ville ha ligget i California, nord for Los Angeles og San Francisco dersom de skulle plasseres i den virkelige verden.

https://no.wikipedia.org/wiki/Andeby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airman skrev (1 minutt siden):

Er ikke Andebu i Vestfold? 

Jo, og her kommer forskjellen på U og Y inn. Snedig, ikke sant? 😊

Anonymkode: ede35...d47

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Airman skrev (Akkurat nå):

Er ikke Andebu i Vestfold? 

Kjære deg Andeby er ikke de samme som Andebu Andeby er en fiktiv by i tegneserien Donald Duck Som er handler om tegnefilmfiguren som Want Disney skapte Donald Duck.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, og her kommer forskjellen på U og Y inn. Snedig, ikke sant? 😊

Anonymkode: ede35...d47

Jojo, men jeg tenker ande bu og ande by er et sted ender oppholder seg i stort antall, som nynorsk og bokmål forskjell 🙂  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (4 minutter siden):

Kjære deg Andeby er ikke de samme som Andebu Andeby er en fiktiv by i tegneserien Donald Duck Som er handler om tegnefilmfiguren som Want Disney skapte Donald Duck.

Donald er en and eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (Akkurat nå):

Bare et steinkast fra Gåseby. 

Ja selvfølgelig men har du noen formening av hvor Gåseby er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airman skrev (3 minutter siden):

Donald er en and eller? 

Selvfølgelig har du ikke vokst opp med Disney eller siden du lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommer2464 skrev (3 minutter siden):

Ja selvfølgelig men har du noen formening av hvor Gåseby er.

Noen mil fra Fasanby. Si meg, sov du i geografitimene du, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at Langtvekkistan er en oppfinnelse av danske donaldforfattere når det foregikk i østen så skrev de bare Langtvekkistan så ingen kunne si noe bestemt land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sommer2464 skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig har du ikke vokst opp med Disney eller siden du lurer.

Jo, det er derfor jeg tenker at Walt Disney tok geografien fra nordnorge /Finland osv og skapte nissen med reinsdyr, så, mens de var her, i Norge, så snakket de litt med lokalbefolkningen og dannet seg et inntrykk av dem og etter mye latter og alkohol så skulle de finne på et navn på byen dette er.. Andebu, et norsk tettsted .. Og slig fortsatte krøniken 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (4 minutter siden):

Noen mil fra Fasanby. Si meg, sov du i geografitimene du, eller? 

Fasanby hadde jeg helt glemt at fantes men jeg husker Kalkunby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airman skrev (Akkurat nå):

Jo, det er derfor jeg tenker at Walt Disney tok geografien fra nordnorge /Finland osv og skapte nissen med reinsdyr, så, mens de var her, i Norge, så snakket de litt med lokalbefolkningen og dannet seg et inntrykk av dem og etter mye latter og alkohol så skulle de finne på et navn på byen dette er.. Andebu, et norsk tettsted .. Og slig fortsatte krøniken 🙂

Det var ikke han som skapte Nissen med reinsdyr historien går faktisk helt tilbake til 1823 det var Clement Clarke Moore som skapte Nissen med reinsdyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Barks selv mente det lå på samme sted som California, så er det vel ikke så mye å mene om i det hele tatt.

Anonymkode: a5e09...45e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...