Gå til innhold

Mistenker at kollega er alkoholiker..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber deltid på en liten bedrift, hvor vi er en rimelig stor gjeng med studenter og unge folk i begynnelsen av tyveårene som jobber i skift. Hele døgnet er det folk på jobb, enten bare en eller max tre om gangen.

Som sagt er mesteparten av oss unge studenter, og som unge studenter flest er vi glade i en fest.

Men de siste månedene har jeg blitt obs på at en kollega viser tydelige tegn på å være alkoholiker..

Han jobber bare kvelds- og nattskift, og kundene er som regel fulle selv, så jeg tror ikke det er så mange som merker det.

Men jeg ser det. Han ser ruset ut, og svetter og ser litt angsfylt ut, øynene er rødsprengte, og kroppsspråket hakkete og litt vinglete.

Flere ganger når han er ferdig på skiftet sitt er det som om han ikke kommer fort nok ut på bakrommet, og han begynner rett og slett å drikke. Dette har han drevet med i over et halvt år, men i i det siste har det bare eskalert. Riktignok var det sterkere saker han drakk før, men det slo meg faktisk som mer trist når han hadde hele skuldervesken sin full av ølflasker, og med skjelvende hånd styrtet den første ølen før han åpnet den neste..

Hva gjør jeg?

SKal jeg si noe til noen? Og i såfall hvem?

Jeg er glad i kollegaen min, og er bekymret for ham. Jeg har aldri oppdaget alkoholikere før...

Hjelp!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke gå til sjefen din?

Du kan jo være litt forsiktig, og ikke buse ut med sterke beskyldninger dersom du ikke er helt sikker.

Skrevet

Si til ham at du kan se at han har det tøft, gi ham info-materiell om Anonyme Alkoholikere.

Du kan jo også forslå å bli med ham hvis han en vakker dag kunne tenke seg å gå dit.

Skrevet

Tror det er noe som heter AKAN som man kan henvende seg til når man mistenker noe slik(alkohol i forhold til jobb), spør sjefen din om det er en AKAN kontakt du kan kontakte :)

Skrevet

Jeg er glad i kollegaen min, og er bekymret for ham. Jeg har aldri oppdaget alkoholikere før...

Hjelp!!

Jeg hadde kanskje villet tatt en prat med han først. Få han til å evnt. erkjenne at han har et problem og søke hjelp , feks. AA eller sin egen fastlege.

Hvis han selv ikke innrømmer at han har noe problem kanskje diskutere det med kollegaer og så evnt. gå til sjefen.

Ser AKAN blir nevnt - hvis bedriften har det så er det et naturlig sted å gå.

Gjest Violetta
Skrevet

Eller så kan du ringe ekspertisen hos f.eks. AA og spørre demhva du bør gjøre. Du får mye bedre og mer riktige svar der enn du kan få her.

Skrevet (endret)

Bedriften skal helst ha en AKAN-kontakt. I tilfelle er vedkommende rette sted å henvende seg.

Å snakke med sjefen kan være en bra ting, men da spørs det om sjefen håndterer dette bra. Det kan meget vel føre til at kollegaen din får sparken og havner enda lenge ute i uføret.

Er du tøff anbefaler jeg deg å ta en prat med vedkommende. Si at du bekymrer deg for ham, og tror han trenger hjelp.

Be ham om å ta kontakt med Blå kors f.eks.

en vær forberedt på at du ikke nødvendigvis blir tatt imot som en kjær redningskvinne. Å innrømme rusproblemer ligger langt inne, og det er store sjanser for at han kommer til å blånekte og le av deg.

Da får du bare si at "det er i allefall slik det ser ut fra utsida".

Eventuelt si at du ikke har sagt noe til sjefen så langt, men at du kommer til å gjøre det om han ikke skjerper seg.

Endret av Remyline
Skrevet

Hei!

Jeg vil også si, at i tillegg til AA, BlåKors, og Rustelefonen har ditt lokale sykehus en rusklinikk som du også kan ta kontakt med. Disse har som oftest bred erfaring, og har god mulighet til samarbeid med psykolog, Trygdekontor, osv, hvis det skulle være nødvendig.

Jeg er også enig i at det å snakke med sjefen din om dette kanskje ikke er det første du bør gjøre, men å ta kontakt med noen med bred erfaring i dette. I tillegg til at han som har dette alkoholproblemet skal ha hjelp, bør også hjelpen komme på en slik måte at det vil være mulig for han å ta den i mot, for det er som det ble sagt tidligere, at en alkoholiker vil sjelden eller aldri innrømme sin avhengighet. Likeså håper jeg du husker på å ta vare på deg selv oppi dette, og sørger for å få noen å prate med, det er jo ikke noen grei situasjon for deg heller!

Lykke til :)

:klem:

Skrevet

Jeg synes det er flott at du bryr deg! Håper du kan hjelpe han litt på rett vei.

Gjest Trolletrine
Skrevet

Min erfaring tilsier at det smarteste er å ta en samtale med sjefen din.Bare snakk i en saklig tone,og si det som du selv oppfatter det.Det er da sjefens ansvar å ta vedkommende i samtale,og gi han den oppfølging han trenger.Vet ikke om noen arb.steder i dag som ikke kan tilknytte seg profesjonell hjelp.

I min erfaring var det en kollega som var alkoholiker,og der det var jeg som ble AKAN-kontakt.I tillegg ble han sykemeldt og fikk psykologhjelp m.m.

Selv mener jae at det er nettopp omtanke for kollegaen din som gjør at man "røper" hemmeligheten for sjefen,noe kollegaen din sikkert kommer til å forstå (etterhvert iallefall)også.

Samtidig har jeg en veldig klok og god leder,-er jo ikke sikkert alle har det.Men mener ansvaret ditt er å gi beskjed til leder,slik at denne kan overta ansvaret.

men lykke til uansett hva du gjør! :)

Skrevet
Jeg jobber deltid på en liten bedrift, hvor vi er en rimelig stor gjeng med studenter og unge folk i begynnelsen av tyveårene som jobber i skift. Hele døgnet er det folk på jobb, enten bare en eller max tre om gangen.

Som sagt er mesteparten av oss unge studenter, og som unge studenter flest er vi glade i en fest.

Men de siste månedene har jeg blitt obs på at en kollega viser tydelige tegn på å være alkoholiker..

Han jobber bare kvelds- og nattskift, og kundene er som regel fulle selv, så jeg tror ikke det er så mange som merker det.

Men jeg ser det. Han ser ruset ut, og svetter og ser litt angsfylt ut, øynene er rødsprengte, og kroppsspråket hakkete og litt vinglete.

Flere ganger når han er ferdig på skiftet sitt er det som om han ikke kommer fort nok ut på bakrommet, og han begynner rett og slett å drikke. Dette har han drevet med i over et halvt år, men i i det siste har det bare eskalert. Riktignok var det sterkere saker han drakk før, men det slo meg faktisk som mer trist når han hadde hele skuldervesken sin full av ølflasker, og med skjelvende hånd styrtet den første ølen før han åpnet den neste..

Hva gjør jeg?

Hjelp!!

DRIKKING ER IKKE EN PRIVATSAK LENGER, NÅR DET GÅR UT OVER ANDRE. Gjør det?

man går ikke til sjefen først! Du skal være rimelig sikker før du sier noe til vedkommende. Har du vert hjemme hos han på fritiden? et hjemmebesøk kan gi et inntrykk.

Skal du si noe, så gjør det da vedkommende er edru.

Du kan spørre om det er problemer og at folk har begynt å snakke. At det vil bli rapportert.

Gjest Trolletrine
Skrevet

Du siste gjest,-det er ikke ansattes ansvar å gå på hjemmebesøk osv.De ansatte har ansvar for å rapportere til overordnet,og så har overordnet ansvar derfra.Dette er for å beskytte både den som muligens er alkoholiker,og de andre ansatte,samt at et slikt problem skal ivaretas på mest mulig strukturert og profesjonell måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...