AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #1 Skrevet 27. desember 2021 Hei Vurderer ny bil og har plutselig begynt å tenke på å lesse bil. Har alltid eid mine biler, men det er noe interessant med leasing og 😊 Har dere noen erfaringer og gode råd her? I mitt hode har det alltid vært «Du taper penger ved å lease», eller «de krever store summer for reparasjon ved tilbakelevering». Men det virker å være lit «myte» dette? Anonymkode: 5dad6...3d7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #2 Skrevet 27. desember 2021 Om det ikke er noe av det du nevner som inntreffer, har du ikke noen bil om du ikke kjøper den ut. Husk at forsikring og servicer lommer i tillegg. Anonymkode: 3d04a...f14
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #3 Skrevet 27. desember 2021 Vi har leaset i 2 omganger (altså 2x3 år), fungerer veldig bra. Du må jo ha forsikring i tillegg, vi har med serviceavtale slik at det blir dekket. Man betaler en sum før leasingperioden starter og en sum hver måned. Vi har aldri opplevd å betale noe ved avlevering pga skade, man behandler jo bilen pent og oppstår det skade tar man det på forsikring. Man har en maks kjørelengde sammenlagt på de årene man leaser, man bør undersøke hvor mye det koster å utvide, noe som som regel alltid lønner seg å gjøre fremfor å overstige den grensen. Ellers kan jeg anbefale å planlegge mens de 3/4 årene pågår. Skal du kjøpe bilen ut etterpå? Skal du lease en ny bil? I så fall bør du spare opp penger til det. Biler faller godt i verdi så det er null poeng i å investere i sånt. Anonymkode: bbc9e...cf5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #4 Skrevet 27. desember 2021 Leasing er for dem som ikke forstår grunnleggende økonomi. Som kommentaren over som legger nær at et kjøp er en feilslått investering...mens man ved leasing bare skjuler dette verditap i startavgift og månedlige kostnader. Du kan jo veldig lett regne litt imot regnestykket du får fra leasingselskap (type Santander) eller forhandler. Bilselgerne gjør en risikovurdering, og det er du som kunde som sitter igjen med svarteper - i tilfelle skade, verdifluktuasjoner osv. Leasing er ikke økonomisk gunstig. Men det er lettvint, og da betaler du for det. Den prioriteringen må du bare gjøre selv. Anonymkode: 45aa0...986 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #5 Skrevet 28. desember 2021 Leste at nesten 50% av alle som før seg ny bil velger leasing. Kan jo ikke være så mange som ikke forstår seg på økonomi,?? Anonymkode: 5dad6...3d7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #6 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Leste at nesten 50% av alle som før seg ny bil velger leasing. Kan jo ikke være så mange som ikke forstår seg på økonomi,?? Anonymkode: 5dad6...3d7 Har du møtt den gjengse nordmannen? Gjeldsgrad på overpipa%, ser på lineær dritt på TV, og aner ikke hvordan man kan dele 4 på 2 uten kalkulator? Anonymkode: 45aa0...986 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #7 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 27.12.2021 den 16.38): Hei Vurderer ny bil og har plutselig begynt å tenke på å lesse bil. Har alltid eid mine biler, men det er noe interessant med leasing og 😊 Har dere noen erfaringer og gode råd her? I mitt hode har det alltid vært «Du taper penger ved å lease», eller «de krever store summer for reparasjon ved tilbakelevering». Men det virker å være lit «myte» dette? Anonymkode: 5dad6...3d7 Dersom du kan kjøpe så gjør du selvsagt det. Blir som å spørre om du skal kjøpe eller leie leilighet Anonymkode: 6406d...5c2 1
Gjest Smeltemann Skrevet 28. desember 2021 #8 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du møtt den gjengse nordmannen? Gjeldsgrad på overpipa%, ser på lineær dritt på TV, og aner ikke hvordan man kan dele 4 på 2 uten kalkulator? Anonymkode: 45aa0...986 Der traff du spikeren på hode.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #9 Skrevet 28. desember 2021 Hva er egentlig poenget med å lease? Aldri forstått det. Det du betaler for leasing i mnd kan du heller betale på et billån. Anonymkode: 8ad06...e84
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #10 Skrevet 28. desember 2021 Men å kjøpe ny bil å selge etter 3 år.. Er lit verditap der og… Anonymkode: 5dad6...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #11 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men å kjøpe ny bil å selge etter 3 år.. Er lit verditap der og… Anonymkode: 5dad6...3d7 Du skjønner ikke, leasing er ikke veldedighet. Den kostnaden verditapet er, er beregnet i leasingkostnaden. Akkurat nå, da bruktbiler holder seg fantastisk i verdi, er leasing forholdsvis ekstra dyr. Anonymkode: 45aa0...986
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #12 Skrevet 29. desember 2021 21 hours ago, AnonymBruker said: Leste at nesten 50% av alle som før seg ny bil velger leasing. Kan jo ikke være så mange som ikke forstår seg på økonomi,?? Anonymkode: 5dad6...3d7 Stemmer, det er nok langt mer enn 50% som ikke forstår økonomi. Ta heller opp et lån med lav rente, betal bilen raskt og du kan selge den med kanskje 20-30% verditap etter 3-4 år. Så kjøper du en ny. Anonymkode: cd0dc...156
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #13 Skrevet 29. desember 2021 Leasing er fint for folk med god økonomi, som ønsker å kjøre ny bil hele tiden og som ikke ønsker å ta risikoen/jobben ved å selge den selv. Jeg regna på det og valgte å kjøpe, kliss ny bil er ikke viktig for meg. Kjøpte en pent brukt leasingbil og er glad for at jeg tjente/sparte så mye på andres sløsing. Anonymkode: 3a195...e4c 1
pingeling Skrevet 29. desember 2021 #14 Skrevet 29. desember 2021 Om man ønsker helt ny bil, og ønsker å skifte bil hvert 3. år så ser jeg for meg at leasing er en god løsning pga verditap etc. For oss har det aldri vært lønnsomt fordi vi alltid har kjøpt biler som er cirka 1-2 år gamle, og har så langt aldri byttet bil kun etter 3 år. Det er jo som å leve med et evig billån pga. månedlig leasingkostnad, og for hver gang du bytter bil må du begynne på nytt med innskudd. Svogeren min og hans familie har leaset mange ganger, men selv de har nå gått over til å kjøpe bil. 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #15 Skrevet 29. desember 2021 En tesla 3 har vel max 20% verditap på 2 år. Leasing har ofte 100.000,- i "innskudd" du aldri får igjen. Rentekostnadenen med 100% tesla-lån er under 900,- pr mnd. Eller kjøp en brukt og tap 15% neste 2-3 år. Anonymkode: cd0dc...156 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #16 Skrevet 30. desember 2021 Leasing er dyrt. Du må sammenligne total kostnad + kjøpspris etter avtalen er ferdig med nyprisen på bilen. Forhandlere er også sykt strenge ift hva som må rettes opp og ikke er «normal slitasje» ved innlevering av bilen. Fremfor leasing kan det sikkert nesten være bedre med Fleks eller noe sånt, der du leier bil inkludert alle kostnader utenom drivstoff. Anbefaler å kjøpe en litt brukt bil så det verste verdifallet er tatt. Eksempelvis en ett år gammel bil som har gått kort - det sparer deg fort for 20-25 % av nyprisen. Sparte selv nettopp 90000 på hyundai kona på en 1 år gammel modell, skal si det var dyre km på den korte distansen forrige eier hadde kjørt! Anonymkode: 659e6...584 1
Mannisinbestealder Skrevet 31. desember 2021 #17 Skrevet 31. desember 2021 (endret) Det som skrives er korrekt for de fleste biltyper. I noen tilfeller kan leasing bli billigere enn å eie en ny bil grunn av samlet momsbesparelse (men da blir selvsagt staten taperen). Dette gjelder biler med høy andel moms, (ca 18%) oftest hybridbiler. Endret 31. desember 2021 av Mannisinbestealder
Knirke Skrevet 31. desember 2021 #18 Skrevet 31. desember 2021 On 12/28/2021 at 3:41 PM, AnonymBruker said: Dersom du kan kjøpe så gjør du selvsagt det. Blir som å spørre om du skal kjøpe eller leie leilighet Anonymkode: 6406d...5c2 Ingen av delene er selvsagt. Det finnes situasjoner der det lønner seg å leie hus/leilighet, og det finnes folk som velger å lease. Vi har én leasingbil og én eid bil. Leasing gjør at vi kan kjøre en ny bil til enhver tid, og slipper å sitte med en dyr dieselbil som vi må selge på et bruktmarked som vi ikke vet noe om i fremtiden (eks. et scenario at fossilavgiftene går opp enda mer). Månedskostnadene er forutsigbare, og vi slipper også å ta opp gjeld.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #19 Skrevet 2. januar 2022 Kjøp med kampanjerente fra forhandler er mitt tips. Da betaler man relativt lav rente og dermed mer på bilen hver mnd. Samtidig slipper man innskuddet. Så selger man bilen etter 3-4 år. Sannsynligvis har man med den lave renten betalt ca det samme bilen har tapt seg i verdi. Ingen garanti riktignok, men slik har jeg gjort det en stund. Den månedlige summen blir lavere enn leasing og man slipper innskuddet. Anonymkode: 99e97...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #20 Skrevet 6. januar 2022 Tenker bil abo er bedre enn leasing. Anonymkode: c4ee6...d26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå