Gå til innhold

Konsultasjon hos lege

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal kanskje ha en operasjon (stor operasjon på huden!) og trodde det var en rett å ha flere konsultasjoner. Dette er snakk om en stor operasjon. Plutselig skriver kirurgen at jeg ikke kan ha konsultasjon når jeg har takket ja til operasjonen. Ja, jeg vil ha operasjonen, men er det ikke feil å skrive det i min journal? Jeg vurderer å klage på det.

Man må vel kunne ta kontakt med kirurgen om man vil snakke mer ?? Synes det er veldig spesielt! Flere som har opplevd noe lignende?

Anonymkode: 6a856...a04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her forventer du noe som ikke er hverken realistisk eller vanlig. Det normale er at man henvises sykehus/kirurg med en problemstilling (f.eks bukplastikk siden du sier det er hud), så har man konsultasjon med kirurgen som avgjør om det kan behandles og evt hvordan, bestiller evt tilleggsundersøkelser som rtg og blodprøver, og så får man time til operasjon dersom det er indikasjon. Det er ikke mange timer med dill og dall for å snakke frem og tilbake, det er en legetime og da må du spørre om det du lurer på. Er det noe helt spesielt du mener ikke er avklart kan du ringe sykehuset og legge igjen en beskjed, så kan evt kirurgen ringe deg opp igjen. Ellers snakker du med den som skal operere deg før operasjonen, enten dagen før eller samme dag, men noe mer enn det er ikke vanlig nei. Hadde blitt veldig lite effektivt om det skulle vært masse timer frem og tilbake fordi folk ikke vet og er sikker på om de vil ha behandling. 

Anonymkode: 0f2f5...086

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hei

Jeg skal kanskje ha en operasjon (stor operasjon på huden!) og trodde det var en rett å ha flere konsultasjoner. Dette er snakk om en stor operasjon. Plutselig skriver kirurgen at jeg ikke kan ha konsultasjon når jeg har takket ja til operasjonen. Ja, jeg vil ha operasjonen, men er det ikke feil å skrive det i min journal? Jeg vurderer å klage på det.

Man må vel kunne ta kontakt med kirurgen om man vil snakke mer ?? Synes det er veldig spesielt! Flere som har opplevd noe lignende?

Man har overhodet ikke kapasitet i helsevesenet til å kunne gjennomføre flere polikliniske samtaler med de samme pasientene for den samme problemstillingen. Helsevesenet skvises mer og mer, og om 10-15 år tviler jeg sterkt på at man kan få utført ikke-livsviktig kirurgi på det offentliges regning. 

Anonymkode: 74155...c4c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei

Du har en konsultasjon før du takker ja til operasjonen, der skal du få all relevant informasjon og stille de spørsmålene du selv har rundt dette. Når du har takket ja til operasjonen, er det vanlig å vente til man legges inn operasjonsdager og du får snakke med kirurgen igjen i forkant av operasjonen. 

Du kan selvfølgelig ikke ta kontakt med kirurgen "bare" fordi du vil snakke litt mer - kirurgen er opptatt med andre operasjoner. 

• Liker 1
Skrevet
Teatrica skrev (1 time siden):

Du har en konsultasjon før du takker ja til operasjonen, der skal du få all relevant informasjon og stille de spørsmålene du selv har rundt dette. Når du har takket ja til operasjonen, er det vanlig å vente til man legges inn operasjonsdager og du får snakke med kirurgen igjen i forkant av operasjonen. 

Du kan selvfølgelig ikke ta kontakt med kirurgen "bare" fordi du vil snakke litt mer - kirurgen er opptatt med andre operasjoner. 

Og er det ikke en livsviktig operasjon, så er det mulig den blir utsatt. Hos oss blir nesten all ikke invalidiserende eller livsviktig kirurgi utsatt pga pandemien. 

Anonymkode: c7715...478

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og er det ikke en livsviktig operasjon, så er det mulig den blir utsatt. Hos oss blir nesten all ikke invalidiserende eller livsviktig kirurgi utsatt pga pandemien. 

Dessverre dette.

Jeg fikk beskjed om opptil 2 års ventetid på ikke invalidiserende kirurgi. Og det var i vinter, altså før denne runden med utsettelser. 

Anonymkode: c0f80...422

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det kommer helt an på hva det er snakk om og hvor du bor. Der jeg jobber er det lite som er utsatt, det har vært tilnærmet normalt drift helt frem til siste uken før jul. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dessverre dette.

Jeg fikk beskjed om opptil 2 års ventetid på ikke invalidiserende kirurgi. Og det var i vinter, altså før denne runden med utsettelser. 

Anonymkode: c0f80...422

I så fall bør du sjekke fritt sykehusvalg, for det kan være andre steder i landet har kortere ventetid og kan ta deg før, selv om det er pandemi. 

Skrevet

Hvis det er noe du er svært usikker på kan du ringe fks poliklinikken og be de gi beskjed til en av kirurgene så tar de sannsynligvis kontakt. Det går også an å ta det opp med fastlege så kan de eventuelt formidle spørsmål. Er du veldig usikker på hele operasjonen så kan du be fastlege henvise til second opinion hos annen lege. Å sende klage synes jeg virker veldig selvsentrert og usympatisk. Hvis du synes du har fått dårlig informasjon kan du sende et vennlig brev for du kan skrive hva du savnet i konsultasjonen til avdelingsleder.  

Anonymkode: aeaf2...a1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...