AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #1 Skrevet 27. desember 2021 Er en 20 år gammel jente som har slitt med veldig mye mensensmerter/smerter nederst i magen de siste 2-3 månedene. Har ikke hatt mensen på 2 år da jeg går på cerazette, men da jeg hadde mensen blødde jeg alltid veldig mye. Måtte bruke bind og tampong for at jeg ikke skulle blø igjennom. Hadde også ganske sterke mensensmerter og måtte alltid ta Ibux for å klare å fungere ok i hverdagen. Men ble ofte ganske slapp og sliten da jeg hadde mensen. Nå har jeg ikke hatt vondt på en uke ca, men smertene er litt av og på så de kommer nok tilbake. Får også «akutte» smerter nederst i magen innimellom i forbindelse med at jeg må på do og er løs i magen. Etter jeg har gått på do blir det ofte bedre. Har også slitt veldig med acne i 6-7 år og gikk på isotretinoin for et år siden men nå har mye av det kommet tilbake. Har også lest litt om pcos så begynner å lure på om det er noe sånt. Og med tanke på smertene kan det vel også være endometriose? Er i hvert fall noe galt med hormonene mine.. Og ja jeg vet at jeg må oppsøke lege og det skal jeg. Bare syns det er litt vanskelig fordi jeg føler at fastleger, og spesielt min har litt liten kunnskap om endel ting. Har noen erfaringer med de samme symptomene? Var det endometriose/pcos? Hvilken behandling kan man få? Oppsøkte dere privat lege? Anonymkode: 39469...4cb
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #2 Skrevet 27. desember 2021 Du bør ikke snakke med fastlege for annet en å få en henvisning til gynekolog i sånne tilfeller, de har ikke peiling stort sett. Anonymkode: 9d90e...57b 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #3 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du bør ikke snakke med fastlege for annet en å få en henvisning til gynekolog i sånne tilfeller, de har ikke peiling stort sett. Anonymkode: 9d90e...57b Var det jeg tenkte. Og spesielt min mannlige fastlege virker veldig kunnskapsløs når det kommer til enkelte ting jeg har ønsket hjelp til tidligere.. Og er veldig vanskelig å få henvisninger og han skal alltid vente så sykt lenge med det. Men skal prøve å «overdrive» litt så han faktisk tar det seriøst denne gangen Anonymkode: 39469...4cb
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #4 Skrevet 27. desember 2021 Jeg har begge deler, pcos og endometriose. Endometriose er mest plagsom pga smertene. Pcos merket jeg fordi jeg hadde 60-90 dagers sykluser når jeg gikk av p-pillen. Ta turen til gyn, du. Har du endometriose er behandlingen å unngå menstruasjon, og snakke med gyn om du bør operere for å bekrefte diagnose og kanskje fjerne vev samtidig. Jeg slet med cyster som sprakk (helt jævlig), og opererte ut en stor en samt mye endo-vev som hadde satt seg på ulike organer. Ikke rart jeg hadde mye smerter. Det er fremdeles bedre nå, 3 år etter operasjon. Det kommer jo også an på om/når du tenker å få barn, jeg snakker ut fra at jeg ikke ønsker barn nå ønsker du barn og har pcos finnes det medisiner, og å fjerne endo-vev kan øke sjansene for å bli gravid. Men snakk med en gynekolog, ikke fastlege. Anonymkode: 855b4...5f9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 27.12.2021 den 15.30): Jeg har begge deler, pcos og endometriose. Endometriose er mest plagsom pga smertene. Pcos merket jeg fordi jeg hadde 60-90 dagers sykluser når jeg gikk av p-pillen. Ta turen til gyn, du. Har du endometriose er behandlingen å unngå menstruasjon, og snakke med gyn om du bør operere for å bekrefte diagnose og kanskje fjerne vev samtidig. Jeg slet med cyster som sprakk (helt jævlig), og opererte ut en stor en samt mye endo-vev som hadde satt seg på ulike organer. Ikke rart jeg hadde mye smerter. Det er fremdeles bedre nå, 3 år etter operasjon. Det kommer jo også an på om/når du tenker å få barn, jeg snakker ut fra at jeg ikke ønsker barn nå ønsker du barn og har pcos finnes det medisiner, og å fjerne endo-vev kan øke sjansene for å bli gravid. Men snakk med en gynekolog, ikke fastlege. Anonymkode: 855b4...5f9 Unngår menstrasjon nå men har uansett smerter så da må jeg nok operere med tanke på at det har vart i snart 3 måneder. Er bra det hjalp for deg! Hvordan smerter hadde du og når? Var det noe som plutselig kom eller var det i perioder liksom? Vet at det er individuelt men lurer veldig på hvordan det er for de som har det. For man hører så lite om det. Er nok mye bedre å snakke med en gynekolog ja. Anonymkode: 39469...4cb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå