Gå til innhold

Er det bare positivt med å ha adhd?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare positivt? Nei. Alle medaljer har en bakside.

Alltid liker det som er morsomt for oss? Ja, nervesystemet er visst i større grad interessestyrt enn hos dem uten add/adhd. Det positive er at det vi liker, blir gjort. Det vi ikke liker... Blir rett og slett utsatt/ikke gjort ferdig.

Og så har man de andre utfordringene. Tidsblindhet, evt annen tidsforståelse, for eksempel. Jeg vet f.eks. at jeg trenger x min til å gjøre y. Men hvor fort de x minuttene faktisk går, merker jeg ikke før det er (ofte for) sent. Og da kommer jeg for sent, eller har brukt mye lenger tid på å gjøre noe enn jeg trodde. Eller jeg kan bruke kortere tid enn jeg tror, eller akkurat den tiden jeg tror/vet det tar. Det vet jeg aldri på forhånd, hvordan det blir. 

Jeg har adhd uoppmerksom type, så jeg blir distrahert utrolig fort. Alle inntrykk kommer inn på en gang, og hjernen klarer ikke alltid å sortere riktig. Så jeg kan legge merke til en fugl i treet, men ikke den nye frisyren din før du påpeker det.

Og dette er bare noen av utfordringene. 

Anonymkode: 0aad9...2d9

• Liker 1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det virker som alle med adhd er så glade, sprudlende, pratsomme folk som alltid liker å ha det morsomt å gjøre ting, få nye venner..? 

Anonymkode: bcc36...6ed

Langt derifra. Den utadvendte, verbale typen som får brukt energien sin litt strukturert har det fint. Andre har bare overproduksjon av tankekjør, havner I konflikter, har trøbbel med sinne og altfor lite konsekvensutredning. Adhd finnes derfor i svært høytfungerende til ganske lavtfungerende. Det kan være en ressurs men også et handicap. 

Anonymkode: ffb7e...e95

Nei, min sønn skulle gjerne vært ADHD foruten. Han sliter med konsentrasjon selv med medisinering og utprøving av ulike typer. I tillegg er det mange andre ting han ville vært foruten.

Anonymkode: a49f1...a4d

Eksen min har ADHD. Klarer ikke å disponere tid, blir utrolig skuffa over seg selv når han ikke rekker det han har planlagt - som ofte er mye mer enn et menneske kan rekke i løpet av en dag. 

Han sliter med depresjon på grunn av konstant tankekjør, massiv mangel på impulskontroll og er alltid blakk fordi han kjøper mye dumt, er hissig og krangler alltid med noen. 

Han lar være å gjøre alt som er kjedelig, noe som sjelden er positivt for en voksen person med barn.

Umulig å leve med akkurat ham for meg i hvert fall. 

Anonymkode: e32eb...061

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...