Gå til innhold

min mor fikk brystkreft


Gjest gjestnå

Anbefalte innlegg

Gjest gjestnå

fikk vite at min mor hadde fått brystkreft nå..... jeg ble totalt satt ut, gråt og gråt og gråt..... hvorfor???

den var oppdaget på et tidlig tidspunkt, var 15 mm, faren lå ved 2 cm. men kreft i begge brystene og det var snakk om mye!

lest litt rundt på nettet fo rå prøve å bli klokere på dette, og der stod det at man har alt fra 24 mnd til 5 år igjen å leve.. dør man altså av dette sånn? hvordan foregår dette? hun skal inn til sykehus snarst for å fjerne..

men mister hun hår og alt slikt`?

hvorfor måtte dette skje? hun fortjener det ikke! deter rett go slett helt for jævlig!!!!!! og hva kan jeg gjøre:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, jeg skjønner veldig godt hvordan du har det nå. Nå vet jeg ikke så mye ut i fra det du skriver, men:

- det er bra at kreften er oppdaget på et tidlig tidspunkt. Om det er kreft i begge brystene betyr det ikke at kreften har spredd seg videre til andre organer.

- Kirurgisk er det mange ulike måter å fjerne kreften. Brystet kan fjernes helt sammen med omkringliggende lymfeknuter i armhulen, eller man kan fjerne bare brystkjertelen, eller bare selve klumpen. Hvilken metode som velges avhenger av hva legene anser er den mest hensiktsmessige i forhold til sjansen for å få fjernet alt cancervev.

- den vanligste behandlingsmåten ved brystkreft etter kirurgi er hormonbehandling. Det betyr at man får antiøstrogener fordi østrogen påvirker svulstvekst. Dette vil medføre at moren din antakeligvis vil komme i overgangsalderen, hvis ikke hun har hatt det allerede.

- strålebehandling er svært vanlig etter operasjon, kan gi noen bivirkninger som kvalme og munntørrhet. Birvirkninger er imidlertid avhengig av dose og varighet på behandlingen. Gjør ikke vondt.

- ofte blir de som blir diagnostisert med brystkreft blir behandlet med cytostatika, cellegift etter operasjon. Det finnes et stort antall ulike typer cellegift, typen brystkreft (etter operasjonen vil kreftcellene undersøkes mikroskopisk/ved dyrkning for å se mer nøyaktig hvordan cellene deler seg) moren din har vil avgjøre hvilken cellegift hun får.

- de fleste cellegifter fører til at man mister håret. Når man er ferdig med kurene vil håret komme tilbake. I mellomtiden kan man bruke parykk, som er uvant, men som mange foretrekker likevel.

- leveutsikter kommer an på stadiet brystkreften er i når den blir oppdaget. For eksempel er det 11 år siden min svigermor fikk brystkreft og ble behandlet med cellegift og fjernet brystet, og hun lever i beste velgående, kreftfri.

Det viktigst du kan gjøre nå, er å støtte moren din ved å være der for henne, og gjerne tilby deg å være med på konsultasjoner osv på sykehuset. Det vil være godt for henne å ha noen med henne som kan hjelpe henne med å få med seg informasjon hun får.

Ingen fortjener å få kreft, selvfølgelig ikke. Dessverre vil statistisk sett 40% av alle innbyggere i Norge utvikle kreft i løpet av sin levetid. Heldigvis regner man med at 50% blir helbredet for sin kreftsykdom. Mange faktorer kan spille inn når det gjelder årsaker til kreft, både arv og miljø. Direkte årsaker til hvorfor akkurat moren din har fått brystkreft tror jeg du ikke vil få svar på, det kan skyldes så mangt.

Denne brosjyren synes jeg du bør laste ned og lese:

http://www.kreftforeningen.no/dt_singleart...401&amid=650401

Husk: Brystkreft kan helbredes!

Stå på! Klem fra Rosin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor døde av brystkreft. Hun gikk for lenge med en kul i brystet før hun "turte" å gå til lege.

Men du - det er håp. Jeg kjenner ei dame som fikk fjernet et bryst for 30 år siden - hun lever den dag i dag. Hatt et godt liv - uten noe tilbakefall.

Så ikke ikke gi opp håpet. Jo før man kommer under behandling - jo større er sjansen for at man klarer å kurere.

Lykke til :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. huff..kreft er ikke gøy..

Men det er VELDIG bra at det er oppdaget tidlig..

Tanta mi fikk brystkreft for noen år tilbake.. Hun måtte operere bort det ene brystet.. fikk strålebehandling og mistet ikke hår..

Du mister ikke håret før du må på cellegift.. og så vidt jeg har forstått er ikke det det første de gjør når det gjelder brystkreft..

VELDIG mange blir friske igjen av brystkreft.. å da særlig når det oppdages tidlig..

Mamma går regelmessig til undersøkelser..og jeg må innrømme jeg selv er livredd for at hun skal få det.. hun måtte inn igjen til ny sjekk en gang, vi hadde litt angst.. heldigvis var det bare ufarlige cyster..

snakk om dette med moren din, vær åpen, og støtt henne.. hun har det også tøfft..

Og som sagt VELDIG mange blir friske av brystkreft, men det kan hende de må oppereres bort.. men hva er vel et bryst mot for et liv...

lykke til... å en stor trøstende :klem: fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle dør av brystkreft. Min mor fikk kreft i brystet da hun var 40 år, hun er snart 70 år. I følge det jeg har lest hos Kreftforeningen så er sjansen i dag ganske stor til og overleve brystkreft. Du kan jo ta kontakt med foreningen for der kan du få litt støtte. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Viktor
fikk vite at min mor hadde fått brystkreft nå..... jeg ble totalt satt ut, gråt og gråt og gråt..... hvorfor???

den var oppdaget på et tidlig tidspunkt, var 15 mm, faren lå ved 2 cm. men kreft i begge brystene og det var snakk om mye!

lest litt rundt på nettet fo rå prøve å bli klokere på dette, og der stod det at man har alt fra 24 mnd til 5 år igjen å leve.. dør man altså av dette sånn? hvordan foregår dette? hun skal inn til sykehus snarst for å fjerne..

men mister hun hår og alt slikt`?

hvorfor måtte dette skje? hun fortjener det ikke! deter rett go slett helt for jævlig!!!!!! og hva kan jeg gjøre:(

Jeg kom over denne linken som viser at om en tar kalsium vil det redusere virkningen av kreft fra 50% til 74% for de i overgansalderen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17536191

kalsium kan en få prøve gratis på nettet - fant denne:

http://www.medisinskforlag.no/kalsium

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hei Trådstarter!

Jeg vet hvordan du har det. Har opplevd dette selv. Er noen år siden moren min fikk brystkreft, og jeg reagerte akkurat som deg med å bli utrolig lei meg og redd for at jeg skulle miste mamma'n min - men jeg har henne fremdeles og nå er hun frisk og rask.

Det ble oppdaget på tidlig stadium og hun fjernet brystet.

Tiden var preget av at hun var mye dårlig av cellegiftbehandling, og hun orket ikke så mye (og fremdeles i dag orker hun ikke likemye som før sykdommen)

Hun mistet håret, men de parykkene man kan få i dag er virkelig flotte. Man så ikke at det var parykk.

Dette går bra! Ha håpet og troen på at det ikke er enbetydende med at sykdommen er livstruende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

hei vet ikke om jeg kansje svarer litt sent ,men jeg er selv en jente/dame på 32år som fikk brystkreft for snart 2 år siden. Brystet mitt måtte bort og ja jeg mistet alt hår øyevipper og øyebryn alt asså. men det positive er at det kommer tilbake nå er jeg endelig ferdig med behandling og venter på å få laget meg ett nytt bryst. uansett nok om meg over til deg jeg skjønner veldig godt at du er fortvilet det er jo ingen som fortjener å måtte gå igjennom dette værken de det gjelder eller pårørende det viktigste nå er at du viser at du bryr deg om henne. selve behandlingen er jo selvklart litt hard men det værste er å miste sin kvinnelighet men i dag er de kommet så langt at du ikke engang vil kunne se at hun har kreft så fortvil ikke hun er i kjempe gode hender:) håper det går like fint med henne som det gjorde med meg og skulle det være noe du lurer på så har jeg vært igjennom det så ikke nøl ta kontakt!! klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...