Gå til innhold

Drikke 7 liter vann om dagen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det greit så lenge man ikke drikker alt på veldig kort tid? Altså sprer det utover et døgn? Eller blir det usunt i lengden det også?

Anonymkode: edc1c...20c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det greit så lenge man ikke drikker alt på veldig kort tid? Altså sprer det utover et døgn? Eller blir det usunt i lengden det også?

Hvor stor er du da? Jeg drikker ca 5liter i døgnet. Går helt fint. 

Anonymkode: 70dc6...6a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor stor er du da? Jeg drikker ca 5liter i døgnet. Går helt fint. 

Anonymkode: 70dc6...6a4

169 cm, 60 kilo 

Skrevet

Det kan være farlig med for mye vann, også om man fordeler det ut over tid. 

Anonymkode: 36405...0e3

• Liker 3
Skrevet

Dersom man drikker alt for mye væske, og får i seg for lite salter kan man få ubalanse i det vi kaller elektrolytter som er viktig for å holde i gang kroppens prosesser. Hvis ubalansen i elektrolytter blir for stor, kan det være farlig.

Anonymkode: 95205...3d2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være farlig med for mye vann, også om man fordeler det ut over tid. 

Anonymkode: 36405...0e3

Jeg har ikke opplevd noen reaksjoner fra kroppen på at jeg ikke tåler det. Noen har kanskje mer behov for vann?:) 

Skrevet

Hvorfor drikker du slike enorme mengder vann? Selvsagt er det ikke bra for kroppen.

• Liker 4
Skrevet

Man skal drikke 1,5 liter til 2 liter vann per dag. 7 liters vann er veldig mye.

Anonymkode: f6dd6...99b

• Liker 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det kan være helsefarlig å drikke for mye vann. Meget høyt vanninntak over lang tid utover det som trengs for å slukke tørsten, kan føre til fortynning av blodets saltinnhold.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

169 cm, 60 kilo 

Da må du være påpasselig med å få i deg nok salter og elektrolytter bl.a.

Ligger på ~4-5l selv, men er typ dobbelt så stor som deg.

• Liker 1
Skrevet

Ingen har behov for å drikke 7 liter om dagen og ja, det kan være usunt å holde på sånn over tid. Ca. 2 liter er mer enn nok.

Anonymkode: d28b7...484

• Liker 2
Skrevet
Hannah80 skrev (9 minutter siden):

Hvorfor drikker du slike enorme mengder vann? Selvsagt er det ikke bra for kroppen.

Er litt tørr i munnen og har sikkert blitt litt avhengig og vant til det 😅

Skrevet

Det et ikke 7 liter, men 7 glass! Ca 2 liter. Til og med på barneskolen har de lært ungene feil om dette, 8 åringen begynte å fylle litermål på litermål og skulle ha det i seg til jeg sa stopp, det lnca umulig være sunt å forstyrre salt-og elektrolyttbalansen slik for små kropper. Sikkert noe annet om du har ekstremt tungt kroppsarbeid i ei varm gruve under jorda og svetter 7 liter, men det har de færreste av oss. 

Anonymkode: acf7b...b6c

• Liker 2
Skrevet

Drikker 5,5-6 liter hver dag. Har alltid vært veldig tørst. Har aldri opplevd problemer med det, annet enn nå som jeg er middelaldrende så må jeg tisse om natten.

Anonymkode: 95241...118

Skrevet (endret)

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/GklBm/advarer-mot-overdrevet-vanninntak-vi-er-mennesker-ikke-kameler

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0mGJ2/tenaaringsjente-doede-etter-vannpoker

Normalen er 2-3 liter pr dag ca.

Mer kan forekomme ved størrelse og aktivitet

"Vanlig symptomer ved såkalt overhydrering er svimmelhet, bevisstløshet, personlighetsendringer og oppkast - før man til slutt går over i koma.

- Cellene i kroppen vil svelle fordi de blir fylt med vann, og det er spesielt farlig for cellene i hjernen. Da får man hjerneødem, som betyr at hjernen sveller opp, forklarer Zahid.

For mye vann fører til slutt til at hjernen får problemer med å puste.

- Pustefunksjonen ligger på hjernestammen. Det som fører til dødsfall er når trykket på hjernestammen øker og den blir skadet så mye at man slutter å puste."

Endret av Sunset90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...