AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 Min ekskone og jeg ble skilt for noen år siden, og vi har to barn sammen. Vår eldste er nå tenåring, og begynt å bli utagerende. Jeg var forberedt på tenåringsfasen, samtidig er man vel aldri fullt og helt forberedt... Vår utfordring består i at vi har ganske ulik tilnærming til oppdragelse. Det har vi alltid hatt, og var litt av årsaken til skilsmissen (selv om det ikke var den eneste). Hun kommer fra et hjem med mye konflikt og krangling. Vår datter likner mye på sin mor i lynne og oppførsel, og den siste tiden er hun blitt ekstremt rappkjefta. Jeg har snakket med kompiser som også har tenåringer, og de har noen av de samme utfordringene, men jeg ser at min datter verre - hun kan si forferdelige ting til meg og iblant bli fysisk utagerende og kaste ting. Hun er en blåkopi av sin mor da vi kranglet, og jeg vet at det er mye drittslenging dem imellom også. Jeg mener jeg har ganske normale rammer - at hun skal rydde etter seg, holde avtaler, legge bort mobil for felles måltider osv. I det siste har det blitt store krangler over slike småting der hun regelrett ignorerer meg eller sier hun "ikke bryr seg". Hun ringer da moren sin som kommer og henter henne, og jeg får en skyllebøtte fra mor om at jeg er for streng. Dette er nå blitt et mønster, og jeg mistenker at hun nå vil være mer hos mor enn hos meg, fordi hun har færre regler der (vi har 50/50). Mor jobber mye, og hun er mye alene hjemme hos henne. Nå er hun såpass stor at hun kan velge mer selv, og jeg kan jo ikke fysisk tvinge henne til å være hos meg. Jeg føler samtidig at jeg mister henne, og jeg lurer litt på hvordan tenårene blir med den typen oppfølging hun har hos mor. Jeg føler meg litt satt i en skvis, der det utad fremstår som om jeg "gir henne opp", samtidig som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. En konstruktiv dialog med mor er vanskelig. Er det noen som har erfaring med dette, og hvordan løste dere det? Har dere sluppet det hele? Anonymkode: b7006...4cd
Matas Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. - Matas, mod.
Fremhevede innlegg