Gå til innhold

Til dere som er for nedstengninger

Fuckman1983

Anbefalte innlegg

Fuckman1983 skrev (22 timer siden):

Hei,

Et spørsmål til dere som er for nedstengninger for å redde liv; er dere også for en makshastighet på 20 km/t for å redde liv i trafikken? Eller er dere hyklere?

Om man ønsker å redde liv til enhver pris, må man jo gjøre mye mer forbudt.

Og ja, jeg vet at covid smitter videre slik at uskyldige dør, men akkurat det samme skjer i trafikken. Der er det jo ofte uskyldige ofre som må bøte med livet.

Det virker til at endel folk på dette forumet burde tenke seg om før de poster... 

Jeg mener tiltak i pandemien har vært svært effektive og at det er helt rett med tiltak når smitte, innleggelser og kapasitet tilsier at vi må roe ned. 

Fartsgrensen er jo som du nevner et tiltak for å unngå død i trafikken. Ser ikke hvorfor vi må ned til 20 km/h? 

I Norge har vi jo andre tiltak sammen med dette som for eksempel, bilbelte, airbag, kontroller av kjøretøy, utbedring av veinett, sikring av veinett, and so on.. og selvfølgelig er man like enig i de tiltakene som tiltak knyttet til pandemien.

Forøvrig er det færre som dør i trafikken med nåværende hastigheter enn det er av covid.

Denne var feilslått gitt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fuckman1983 skrev (22 timer siden):

Og hvor lenge må vi tåle nedstengninger? Jeg kan skjønne vi gjorde dette i mars 2020, men å stenge igjen og igjen ødelegger samfunnet.

Myndighetene har skyld i dette med å bygge ned kapasiteten, men det får være grenser for hvor lenge hele befolkningen skal lide pga dem. Vi snakker tross alt om et virus som 99,7% overlever.

Kanskje vi rett og slett må ta noen tøffe avgjørelser og si at sykehusene kun tar imot f.eks. XX% koronapasienter, og at vi faktisk ikke kan redde alle. Og de som er i risikogruppene får tilpasse livene sine etter det.

Unders over hvorfor enkelte på dette forumet ikke tenker før de poster. Men la meg spe på bilde du tegner her. 

For vet du hvor mange millioner det er innad i disse risikogruppene i Norge? 

La meg ta to av gruppene lungesyke og diabetikere. 

https://www.fhi.no/nyheter/2020/nye-tall-om-hvor-mange-som-har-diabetes-i-norge/

Nye beregninger viser at 316 000–345 000 har diabetes i Norge." 

https://forskning.no/sykdommer-virus/derfor-har-de-med-astma-hoyere-risiko-for-alvorlig-korona-sykdom/1660872

"459 000 personer i Norge bruker inhalasjonsmedisiner for lungesykdom" 

altså røfflig 1 mil nordmenn i kun to undergrupper av " risikogruppene". 

ganske realistisk og tro at hvis man lar alle i risikogruppene "passe på seg selv" og fjerner alle tiltak vil ikke samfunnet kunne gå rundt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuckman1983 skrev (På 26.12.2021 den 15.30):

Derfor kan det være en idé å si at kun en viss prosentandel covid-pasienter har tilgang til sykehusene våre til enhver tid, slik jeg nevnte i innlegget over.

Når en pasient (helt uavhengig av diagnose, for den er nesten aldri stilt ennå) skal legges inn på sykehus, er det første som skjer at de går gjennom en triage. Det er forenklet forklart en klassifikasjon av alvorlighetsgrad basert på tegn og symptomer etter en gitt algoritme. Tegn på alvorlig covid kan for eksempel være pustevansker og lav oksygenmetning, tegn som betyr at dette er en akutt problemstilling.

Problemet er bare at pustevansker og lav oksygenmetning også kan være et tegn på for eksempel hjerteinfarkt, blodpropp i lungen, kollapset lunge, blod i hjerteposen, lungeødem, hjertesvikt,  alvorlig allergisk reaksjon, astma, tuberkulose eller lungebetennelse for å nevne noen veldig få diagnoser. Det er ikke sånn at pasienter med pustevansker og lav oksygenmetning kommer til å bli snudd i døra på et sykehus. Hvis noen ikke får komme inn på grunn av kapasitetsproblemer, er det pasienter som har symptomer med lavere hastegrad. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/26/2021 at 3:34 PM, Capt. Obvious said:

Nå har vi snart hatt dette i to år, så det er på tide at folk begynner å vokne og forstår. Nei, livet slik det var kommer aldri tilbake. Har dere store familier, må dere forberede dere på at det er mange dere aldri får sett igjen.

Jesus christ, på tide å roe seg ned litt nå altså...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nebbete fugl skrev (13 timer siden):

Jesus christ, på tide å roe seg ned litt nå altså...

Hva tilsier at ting ikke vil være nedstengt lenge? Som sagt har vi hatt dette snart i to år nå, og det er ennå ingen lysning i tunellen. Det er kun drakoniske tiltak som ingen kunne sett for seg som vil stanse dette, inkludert det å evt. splitte opp for store familier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (2 minutter siden):

Hva tilsier at ting ikke vil være nedstengt lenge? Som sagt har vi hatt dette snart i to år nå, og det er ennå ingen lysning i tunellen. Det er kun drakoniske tiltak som ingen kunne sett for seg som vil stanse dette, inkludert det å evt. splitte opp for store familier. 

Jeg har stor familie og jeg har da sett de i corona tiden og. Det er noen måneder med ned stenging på vinteren, men så kan vi ses på vår/sommer/høst. Forstår ikke hvorfor du tror det skal bli så mye være? Det er ikke mulig og stoppe dette helt, selv om all corona forsvinner fra Norge vill det jo komme tilbake fra utlandet. Så det er jo ingen grund til og ha sterke tiltak som skal fjerne alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuckman1983 skrev (På 26.12.2021 den 14.57):

Hei,

Et spørsmål til dere som er for nedstengninger for å redde liv; er dere også for en makshastighet på 20 km/t for å redde liv i trafikken? Eller er dere hyklere?

Om man ønsker å redde liv til enhver pris, må man jo gjøre mye mer forbudt.

Og ja, jeg vet at covid smitter videre slik at uskyldige dør, men akkurat det samme skjer i trafikken. Der er det jo ofte uskyldige ofre som må bøte med livet.

Vi har allerede vedtatt regler for veitrafikk: den kalles null-visjonen, og vil over tid ta fra deg retten til å kjøre bil selv og fri rett til å reise på vei.

Siden den er en visjon, er den ekstremt mye mer avgrensende enn nedstengingen vi har hatt, som kun har vært brukt basert på nivåer av måltall.

Skal du klage på nedstenging,  får du først starte en mye mer fokusert motstand mot null-visjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (9 minutter siden):

Jeg har stor familie og jeg har da sett de i corona tiden og. Det er noen måneder med ned stenging på vinteren, men så kan vi ses på vår/sommer/høst. Forstår ikke hvorfor du tror det skal bli så mye være? Det er ikke mulig og stoppe dette helt, selv om all corona forsvinner fra Norge vill det jo komme tilbake fra utlandet. Så det er jo ingen grund til og ha sterke tiltak som skal fjerne alt. 

Med omikron har man ikke noe annet valg enn å gå for nulltoleranse og totalt stans i smitteoverføring. Da må det veldig drakoniske tiltak til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (8 minutter siden):

Med omikron har man ikke noe annet valg enn å gå for nulltoleranse og totalt stans i smitteoverføring. Da må det veldig drakoniske tiltak til. 

Men hvorfor?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor?

Fordi den er veldig smittsom, og det er rapporter på bla. kraftig økning av innleggelser av barn i andre land. Da kan man ikke ta noen sjanser, og må stenge samfunnet for all aktivitet i uoverskuelig fremtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (På 26.12.2021 den 15.17):

Alarmklokkene begynner å gå mange steder nå.

Nedstengning er utrolig kortsiktig og lite hensiktsmessig i det store bildet. Med tanke på hva man vet i etterkant ser flere av nedstengningene overilte ut i etterkant.

Så har man paradoksalt nok ikke forsket på effekten av tiltakene man iverksetter, eller økt sykehuskapasiteten overhodet. Det tilsier elendig styring, og burde få noen reelle konsekvenser for dem som har ansvaret. 

Det skjer ikke. 

Da er det mye enklere å skylle på alt annet. 
1% av innlagte pasienter er koronasmittet på landsbasis - 1% var det som skulle til for å velte lasset. Det sier litt om kapasiteten som var før pandemien. 

At dette er villet politikk er jo enkelt å se - all den tid ingenting er gjort på de 2 årene vi har hatt pandemi. Ingen flere sykepleiere, ikke høyere kapasitet, ikke beredskapslagre med medisinsk utstyr, ikke matlagre..ingenting. De sitter som vanlig og spiller Ludo på stortinget, mens befolkningen skal ta kostnaden for idiotien deres. 
Konsekvensen blir høyere politikerforakt..jeg undrer meg over om de tenker konsekvenser i det hele tatt når befolkningen begynner å kjenne forakt mot dem som er tillitsvalgte i samfunnet..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (27 minutter siden):

Vi har allerede vedtatt regler for veitrafikk: den kalles null-visjonen, og vil over tid ta fra deg retten til å kjøre bil selv og fri rett til å reise på vei.

Siden den er en visjon, er den ekstremt mye mer avgrensende enn nedstengingen vi har hatt, som kun har vært brukt basert på nivåer av måltall.

Skal du klage på nedstenging,  får du først starte en mye mer fokusert motstand mot null-visjonen. 

Tja, jeg vil ikke si at de to er gjensidig utelukkende. De er vel begge en del av en debatt man burde ha om balansen mellom trygghet og frihet, der politikere nå tar seg til rette og går for 100% trygghet og 0% frihet uten å ha spurt folk om hva de ønsker - det var i hvert fall ikke noe tema i valgkampen.

Når det er sagt, hvis planen er å  bare tillate selvkjørende kjøretøy på veiene, så viser det etter min mening en utrolig naiv tro på teknologiens ufeilbarlighet. Den er alt annet enn ufeilbarlig. Bare se på disse Boeing-flyene som ble satt på bakken til slutt fordi automatikken sviktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (2 minutter siden):

Bare se på disse Boeing-flyene som ble satt på bakken til slutt fordi automatikken sviktet.

Automatikken sviktet ikke. Menneskene var ikke opplært for å takle automatikken og overprøvde den. Det er et annet problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (40 minutter siden):

Automatikken sviktet ikke. Menneskene var ikke opplært for å takle automatikken og overprøvde den. Det er et annet problem.

Altså, for å være mer presis: Automatikken taklet ikke feilaktige inn-data, men det kan en kanskje ikke forvente heller. Problemet er bare at slike situasjoner alltid kan oppstå og uten noen mulighet for manuell overstyring er da løpet kjørt.
At pilotene ikke hadde fått noen opplæring i å takle et problem som flyselskapene ikke var klar over på det tidspunktet er jo naturlig. Ikke hjalp det at systemet reaktiverte seg selv etter forsøk på å overstyre det heller.

Denne artikkelen har en bra beskrivelse av hvordan problemene oppsto ("How the MCAS system works"):
https://www.bbc.com/news/business-55582496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Capt. Obvious skrev (2 timer siden):

Fordi den er veldig smittsom, og det er rapporter på bla. kraftig økning av innleggelser av barn i andre land. Da kan man ikke ta noen sjanser, og må stenge samfunnet for all aktivitet i uoverskuelig fremtid. 

Men har ikke smitten stagnert i Norge med ganske milde tiltak? Vi har jo hat det i mange (jule!) uker nå, og sykehusene har jo ikke kollapset. Hadde vi ikke set begynnelsen på katastrofen nå, om det skal bli så galle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke sant, da ville man jo feks ikke innført fritidskarantenen som gjør at lærere, barnehageansatte og helsepersonell kan gå på jobb selv om de er i karantene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sariou skrev (22 minutter siden):

Det er jo ikke sant, da ville man jo feks ikke innført fritidskarantenen som gjør at lærere, barnehageansatte og helsepersonell kan gå på jobb selv om de er i karantene. 

Det kan man nå, men når smitten eksploderer på nyåret, så blir det drakoniske tiltak og fritidskarantene vil det da også bli slutt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (7 minutter siden):

Det kan man nå, men når smitten eksploderer på nyåret, så blir det drakoniske tiltak og fritidskarantene vil det da også bli slutt på. 

Er veldig spent på januaren... jeg som mange vet kjører taxi og var ute natt til andre juledag. Vi rakk ikke på halve listen av bestillinger. Det gikk i ett med å kjøre folk fra hus til hus fulle med folk på fest. Jeg kjørte inn bedre den natta enn jeg vanligvis gjør på en lørdagskveld uten sjenkestopp. Så slik sett tro jeg sjenkestopp har ingenting for seg for å begrense at folk møtes. Vi er ett sted på 25000 mennesker og når det er så mye festing her kan jeg bare tenke meg hvordan det er i de større byene. Munnbind er også en sagablott.  Jeg skal ut i natt og. Håper det har dabbet av litt. 

Hadde de hatt åpent uteliv tror jeg flere hadde møttes under kontrollerte former og mange hadde dratt hjem etter stengetid. Nå festes det lengre for det er mange naschspiel rundt omkring. 

Og det er folk i alle aldre men mest folk i 20 - 30  årene. 

Endret av GrønnNellik68
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...