Tabris Skrevet 25. desember 2021 #21 Skrevet 25. desember 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Skal HELDIGVIS på valpekurs nå første uka i januar, gleder meg masse!! Tusen takk for utrolig gode råd, du er så ekstremt dyktig! Anonymkode: ea66d...778 Tusen takk, veldig fint sagt! 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #22 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Han er en djevelvalp, men en søt en😂 Har tatt han en del i buret og sluppet han ut så fort han roer seg, men redd det blir noe negativt som du skriver…. Er så redd for å oppdra en redd og usikker hund, så vanskelig å vite hvor streng man kan si «nei/slutt»… Anonymkode: ea66d...778 Vi gjorde det med valpen vår etter mye frustrasjon, altså å sende han rett i buret (han var akkurat som din, ble bare gira av hyling). Men jeg var ikke kjeftete eller sur, med med en gang han ble for vilter og ikke hørte på et rolig stopp/nei/velg-ord-selv, så bar det rett i buret. Å bli sur hjelper lite med mindre man er så sint at det skremmer valpen/er sterkt ubehagelig, og det vil man jo helst ikke. Når jeg gjorde dette satt jeg bare kjedelig ved siden av buret etterpå så han ikke skulle bli engstelig, og kastet inn noe godbiter, og slapp ut når han var rolig. Etterhvert begynte han å tullebite for å komme i buret og få godbit xD men det var jo ikke noe problem, det viste at han ikke lengre beit ukontrollert, så da var det bare å slutte å belønne i buret, og så var begge adferden borte omtrent øyeblikkelig. Han liker fortsatt buret sitt veldig godt, så lenge man ikke har de sperret inne hele natta/dagen pleier de fleste hunder å like å sove i et åpent bur, selv om det innimellom blir lukket. Meningen er jo ikke å bruke det som straff egentlig (valpebiting går i de fleste tilfeller over helt av seg selv), men som timeout for å unngå stress og frustrasjon hos begge to. Anonymkode: 4a580...de2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #23 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi gjorde det med valpen vår etter mye frustrasjon, altså å sende han rett i buret (han var akkurat som din, ble bare gira av hyling). Men jeg var ikke kjeftete eller sur, med med en gang han ble for vilter og ikke hørte på et rolig stopp/nei/velg-ord-selv, så bar det rett i buret. Å bli sur hjelper lite med mindre man er så sint at det skremmer valpen/er sterkt ubehagelig, og det vil man jo helst ikke. Når jeg gjorde dette satt jeg bare kjedelig ved siden av buret etterpå så han ikke skulle bli engstelig, og kastet inn noe godbiter, og slapp ut når han var rolig. Etterhvert begynte han å tullebite for å komme i buret og få godbit xD men det var jo ikke noe problem, det viste at han ikke lengre beit ukontrollert, så da var det bare å slutte å belønne i buret, og så var begge adferden borte omtrent øyeblikkelig. Han liker fortsatt buret sitt veldig godt, så lenge man ikke har de sperret inne hele natta/dagen pleier de fleste hunder å like å sove i et åpent bur, selv om det innimellom blir lukket. Meningen er jo ikke å bruke det som straff egentlig (valpebiting går i de fleste tilfeller over helt av seg selv), men som timeout for å unngå stress og frustrasjon hos begge to. Anonymkode: 4a580...de2 Okei, tusen takk for tips! Anonymkode: ea66d...778
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #24 Skrevet 26. desember 2021 Hadde også en piraya. Det eneste som funket litt var å ta han i bånd ved siden av meg til han roet seg og sovnet. Heldigvis så forsvinner valpebitingen når de blir litt større. Anonymkode: 97375...6a3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #25 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Skal HELDIGVIS på valpekurs nå første uka i januar, gleder meg masse!! Tusen takk for utrolig gode råd, du er så ekstremt dyktig! Anonymkode: ea66d...778 Enig med alt Tabris skriver. Jeg hadde også en djevelvalp. En skikkelig piraya. I tillegg til alle tipsene Tabris har kommet med, så hjalp det meg også å skifte litt perspektiv. Valper biter ikke fordi de vil være kjipe. De biter fordi de har instinkter og impulser, og hjernen er ikke utviklet nok til at de kan legge fra seg bitingen riktig enda. Det kan fort føles veldig personlig når de bare plutselig setter i gang med å rive og slite i hud og klær, men det er det ikke. De prøver ikke å være kjipe. Hjernen trenger rett og slett litt tid på å utvikle seg. I mellomtiden er det vår jobb å være tålmodige, og ordne med gode rutiner og stressreduserende aktiviteter 😊 Biting tar slutt uansett, så lenge man ikke belønner bitingen, så det er ingen grunn til å stresse over det. Det føles sikkert litt overveldende nå, men jeg lover, det vil gå over Anonymkode: cc7fe...eea 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #26 Skrevet 26. desember 2021 Jeg har en unghund nå som var helt forferdelig i den alderen. Border Collie og den skulle leke å bite hver gang jeg beveget meg. Det som funket for oss var å lære in en veldig god sit kommando, og etterhvert ble den brukt i alle situasjoner hvor valpen prøvde å bite etter oss. Da kunne jeg avbryte piraya oppførsel med sit, og gi godbit eller leke etterpå Noen ganger hvis det ble for mye repetisjon og vi var lei av å avbryte med sit så løftet vi opp og holdt valpen på rygg i fanget. Ofte prøvde den å lure seg unna eller leke å bite i hendene, men vi fant en god teknikk til å holde valpen rolig uten å bli bitt. Og etterhvert ble dette et verktøy til å få valpen til å roe seg ned, den sovnet i armene mine eller ble så avslappet av vi kunne legge den i sengen hvor den la seg for å slappe av. Men det var viktig for oss å ikke bruke noen av de løsningene hvis valpen var understimulert, for da var det selvfølgelig tur/trening den skulle ha. Men når valpen var overtrøtt eller ikke klarte å finne roen selv etter aktivitet så hadde vi den noen ganger på ryggen i fanget for å roe ned. Anonymkode: fe067...211
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #27 Skrevet 26. desember 2021 Vår labrador var fryktelig i den alderen. Kunne ikke gå rundt uten at hun bet i føtter og ankler, og hun bet hardt! Kjøpte meg Crocs som jeg alltid bruke inne, brukte aldri klær jeg var veldig glad i og lot det stå til. Lærte ganske tidlig med vår valp at kjeft og hylig ikke hjalp i det hele tatt, for hun var så kontaktsøkende. Måtte heller ignorere henne og forlate rommet om det ble for ille, så gikk bitingen til slutt over, men hun fortsatte å bite i møbler for å få oppmerksomhet en stund inn i "tenårene". Vi måtte lære oss å totalt ignorere dårlig oppførsel (biting i møbler, generell masing) og skryte stort av god oppførsel (ligge rolig på plassen sin, slappe av). Nå er hun 14 måneder, og hun har endelig begynt å bli helt grei og rolig mens vi f.eks. ser på TV i stua. Det har vært en bratt læringskurve Men slapp av, dette går over, så kommer det nye problemer som er nesten like frustrerende! Anonymkode: 11164...9c0
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #28 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har en unghund nå som var helt forferdelig i den alderen. Border Collie og den skulle leke å bite hver gang jeg beveget meg. Det som funket for oss var å lære in en veldig god sit kommando, og etterhvert ble den brukt i alle situasjoner hvor valpen prøvde å bite etter oss. Da kunne jeg avbryte piraya oppførsel med sit, og gi godbit eller leke etterpå Noen ganger hvis det ble for mye repetisjon og vi var lei av å avbryte med sit så løftet vi opp og holdt valpen på rygg i fanget. Ofte prøvde den å lure seg unna eller leke å bite i hendene, men vi fant en god teknikk til å holde valpen rolig uten å bli bitt. Og etterhvert ble dette et verktøy til å få valpen til å roe seg ned, den sovnet i armene mine eller ble så avslappet av vi kunne legge den i sengen hvor den la seg for å slappe av. Men det var viktig for oss å ikke bruke noen av de løsningene hvis valpen var understimulert, for da var det selvfølgelig tur/trening den skulle ha. Men når valpen var overtrøtt eller ikke klarte å finne roen selv etter aktivitet så hadde vi den noen ganger på ryggen i fanget for å roe ned. Anonymkode: fe067...211 Åhh, det med sitt skal jeg prøve! Jeg har bare vært så redd for at han skal skjønne at: «biter jeg nå får jeg godbit om jeg sitter», også ender jeg opp med å belønne bitingen isteden..? AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vår labrador var fryktelig i den alderen. Kunne ikke gå rundt uten at hun bet i føtter og ankler, og hun bet hardt! Kjøpte meg Crocs som jeg alltid bruke inne, brukte aldri klær jeg var veldig glad i og lot det stå til. Lærte ganske tidlig med vår valp at kjeft og hylig ikke hjalp i det hele tatt, for hun var så kontaktsøkende. Måtte heller ignorere henne og forlate rommet om det ble for ille, så gikk bitingen til slutt over, men hun fortsatte å bite i møbler for å få oppmerksomhet en stund inn i "tenårene". Vi måtte lære oss å totalt ignorere dårlig oppførsel (biting i møbler, generell masing) og skryte stort av god oppførsel (ligge rolig på plassen sin, slappe av). Nå er hun 14 måneder, og hun har endelig begynt å bli helt grei og rolig mens vi f.eks. ser på TV i stua. Det har vært en bratt læringskurve Men slapp av, dette går over, så kommer det nye problemer som er nesten like frustrerende! Anonymkode: 11164...9c0 haha uff! Her fungerer kjefting mer som å gire opp til enda mer raptus, så det må sluttes med… Jeg prøver å skryte mye og gi godbit når han slikker og ikke biter, når han er rolig osv - men vet ikke om han forstår hvorfor han får godbit og hva jeg faktisk belønner han for..? Anonymkode: ea66d...778
Tabris Skrevet 27. desember 2021 #29 Skrevet 27. desember 2021 Hvis han biter mye når du går over gulvet så kan du lære inn "følg meg". I det han kommer løpende, si "bra!" og gi godbit (rett ved beina dine). Med en gang han har spist opp den gå et par steg. Så fort han følger på, "bra!" og godbit. Gå frem og tilbake over gulvet og gjenta dette flere ganger (dette er også en ypperlig øvelse for å få ut litt overskudsenergi). Etterhvert vil du se at fokuset går bort fra å henge i buksebeina til å se opp på deg i forventning om godbit. Da kan du gradvis strekke tiden (vi snakker sekunder) før du belønner. Da er du også godt i gang med grunntrening til fot/gå pent i bånd ute. Du kan se litt av fremgangsmåten her: 2
Alt blir ok Skrevet 27. desember 2021 #30 Skrevet 27. desember 2021 Har vært gjennom dette selv. Men, vi oppdaget fort at å være streng ikke fungerer på ham. Han ble heller giret av at vi var strenge. Det jeg gjorde var å ta på meg en jakke som han ikke kunne bite gjennom. I stedet for å unngå han og sette han bort, så tok jeg kontakt med han og lot ham ha hånd og jakkearm (etter hvert sluttet jeg med jakke) i munnen. Dette var da ikke når han hadde raptus, da raptus som regel betød at han var trøtt og burde legges. Jeg lot han bite meg i en rolig setting, ga han tilbakemeldinger som «oi sann» og lignende som han forstår at betyr at jeg ikke er fornøyd med at han biter. Sa «flink gutt» når han slikket meg på hånden og «oi» når han satte tennene hardt i meg. Dette forsto han, og det ble mye lettere å omgås ham etter at vi hadde disse øvelsene. Dette funker kanskje ikke på alle, men jeg syntes det var viktig å bli kjent med hunden i stedet for å bare ekstingvere uønsket atferd. Hvis han blir overivrig nå ved 6 måneders alder er det mye lettere å korrigere ham når vi har den kontakten mellom oss, og han forstår hva vi mener og liker/ikke liker at han gjør.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #31 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Åhh, det med sitt skal jeg prøve! Jeg har bare vært så redd for at han skal skjønne at: «biter jeg nå får jeg godbit om jeg sitter», også ender jeg opp med å belønne bitingen isteden..? Har ikke vært et problem hos oss ihvertfall. Men hunden blir ikke automatisk rolig av å bruke sit kommando, det er bare for å avbryte biting på en kjapp enkel måte. Også kan det være lurt å gi en leke, godbiter eller noe etterpå for min erfaring er at etter valpen setter seg, er den i treningsmodus et øyeblikk og lettere å få tankene over på noe annet. Anonymkode: fe067...211 1
DaddyDom Skrevet 27. desember 2021 #32 Skrevet 27. desember 2021 Det er en del av kommunikasjonen. Du må belønne når dem biter i lekene sine, ikke når den «ikke biter». også skrike høyt au pipelyd når du blir bitt, snu ryggen til og gå ut av rommet. Til slutt vil det være nok å kun snu ryggen. Etterhvert kan du heller gi den kommandoer når den biter for å ta vekk fokus, f.eks sitt også belønne dette gi den masse gøy den kan bita på som lukter deg (men ikke dine klær!) Kjøp en hundebamse som du sover med og gnikker deg under armene med i 2 dagers tid. Gjerne 2-3 ting. videre trenger deg bitestimuli og nærhet så kjøp 4 kong eller lignende som du fyller med godbiter og vann eller postei og i frysen. Så får han 2 slike om dagen. F.eks når du skal vekk og når du ønsker litt ro f.eks om kvelden. Bitingen slik du beskriver er kanskje mer tegn på stress og seperasjonsangst og i kombinasjon med vonde tenner og hvordan kommunisere med deg.
DaddyDom Skrevet 27. desember 2021 #33 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har ikke vært et problem hos oss ihvertfall. Men hunden blir ikke automatisk rolig av å bruke sit kommando, det er bare for å avbryte biting på en kjapp enkel måte. Også kan det være lurt å gi en leke, godbiter eller noe etterpå for min erfaring er at etter valpen setter seg, er den i treningsmodus et øyeblikk og lettere å få tankene over på noe annet. Anonymkode: fe067...211 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Åhh, det med sitt skal jeg prøve! Jeg har bare vært så redd for at han skal skjønne at: «biter jeg nå får jeg godbit om jeg sitter», også ender jeg opp med å belønne bitingen isteden..? haha uff! Her fungerer kjefting mer som å gire opp til enda mer raptus, så det må sluttes med… Jeg prøver å skryte mye og gi godbit når han slikker og ikke biter, når han er rolig osv - men vet ikke om han forstår hvorfor han får godbit og hva jeg faktisk belønner han for..? Anonymkode: ea66d...778 Hvis den kan sitt og det brukes også når den ikke biter så skal det fp fint. Men hvis den ikke mestrer sitt kan det gå gale.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå