AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #1 Skrevet 25. desember 2021 For å understreke dette før jeg skriver noe som helst, jeg elsker valpen min himmelhøyt. Hei! Jeg har en valp på 14 uker som BARE biter, hele tiden. Jeg har prøvd å belønne når han ikke biter, men det fungerer ikke. Jeg bytter ut fingrene mine med leker og kalde tyggeleker, men fingre, bukser og tær er mer spennende. Har nå hull i ca alle buksene mine, og synes situasjonen er veldig frustrerende… Han biter så hardt at jeg blør, og jeg har også prøvd å holde han forsiktig i nakkeskinnet for å roe han. Det fungerer i nøyaktig to sekunder før vi er på’n igjen… Noen tips til en rådvill førstegangs-valpeeier? Anonymkode: ea66d...778
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #2 Skrevet 25. desember 2021 «Skrik» når han biter, som om du skulle vært søskenet hans. Anonymkode: c8948...a7b 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #3 Skrevet 25. desember 2021 Skrik, og gi han bedre ting å gjøre. Gobitsøk, mye snusing. Ikke herj og lek. Anonymkode: 8a0cc...661
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #4 Skrevet 25. desember 2021 Skrik høyt når han biter. Om du må, bruk hansker. Venninnen min hadde en djevelvalp som beit hull i alt den kom i nærheten av. Idag er det verdens snilleste hund. Anonymkode: c45c4...6d0
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #5 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): «Skrik» når han biter, som om du skulle vært søskenet hans. Anonymkode: c8948...a7b I do, fungerer heller ikke… Han har de siste dagene begynt å Jokke på meg når vi legger oss på kvelden.. Tegn på overstimuli? Anonymkode: ea66d...778
Majer Skrevet 25. desember 2021 #6 Skrevet 25. desember 2021 Fungerer ikke skriking ville jeg sagt nei, snudd meg bort og gått ut av rommet. Gå tilbake etter ca 30 sek. Fortsett sånn til valpen forstår. Et annet alternativ er å stenge han inne i buret, men da blir det fort assosiert med noe negativt.
Tabris Skrevet 25. desember 2021 #7 Skrevet 25. desember 2021 Forstår godt at det er veldig frusterende. Et lite plaster på såret er at det vil gå over av seg selv. Valpebiting er noe de vokser av seg av seg selv når de blir eldre. Men litt tips for å overleve mens det står på: Det første er å se litt på valpens hverdag. Når en valp ligger og sover så ligger den på lading. Dvs at når den våkner så vil den ha masse overskuddsenergi og kan være vanskelig å avlede. Da er det lurt å forsøke å planlegge dagen slik at man kan gå ut med valpen når den våkner. La den få utløp for overskuddsenergien ute i stedet for på dine tær og fingre. Sosialiser den med gode rollemodeller som er rolige og trygge. Når den er så trygg på en hund at den leker med den så er sosialisering med den hunden over og man kan finne en ny. Sosialiser den også med nye mennesker - la den se folk som er unge, gamle, høye, korte, mørke, lyse, mye klær, hetter, ryggsekker osv. Mijøtren den med trafikk, dyreliv i en park, sparkesykler, sykler, anleggesmaskiner osv. Tren kontakttrening med den ute, både for å aktivisere valpen men også for å bygge relasjon og en forventning om at det lønner seg å ta kontakt med deg ute. Avslutt gjerne turen med et langt godbitsøk før dere går inn. Det å bruke nesen aktivt og å tygge og spise vil ofte være med og roe ned stressnivået. Inne kan det være lurt å ha arsenal av tyggebein og fylt kong. Avled med disse når valpen blir bitete - det kan være lettere å avlede med noe som er mat enn med leke. I tillegg til at mat ofte kan roe ned mens leke girer opp. Det å gire opp vil ofte føre til mer hyper valp som fører til mer biting. Noen ganger kan man gjøre alt som er pedagogisk riktig med aktivisering ute, godbitsøk og tyggebein - og valpen henger fortsatt i buksebeina. Det er fortsatt helt normalt. Da kan det være greit om man har tilvendt valpen en valpegrind inne i stuen. Den skal være så nær dere som mulig, men bak en grind slik at dere er skjermet for skarpe valpetenner. Der bør den ha tilgang til teppe, vann og tyggebein/fylt kong så den har noe å gjøre på. 9
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #8 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skrik høyt når han biter. Om du må, bruk hansker. Venninnen min hadde en djevelvalp som beit hull i alt den kom i nærheten av. Idag er det verdens snilleste hund. Anonymkode: c45c4...6d0 Han er en djevelvalp, men en søt en😂 Majer skrev (4 minutter siden): Fungerer ikke skriking ville jeg sagt nei, snudd meg bort og gått ut av rommet. Gå tilbake etter ca 30 sek. Fortsett sånn til valpen forstår. Et annet alternativ er å stenge han inne i buret, men da blir det fort assosiert med noe negativt. Har tatt han en del i buret og sluppet han ut så fort han roer seg, men redd det blir noe negativt som du skriver…. Er så redd for å oppdra en redd og usikker hund, så vanskelig å vite hvor streng man kan si «nei/slutt»… Anonymkode: ea66d...778 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #9 Skrevet 25. desember 2021 Tabris skrev (4 minutter siden): Forstår godt at det er veldig frusterende. Et lite plaster på såret er at det vil gå over av seg selv. Valpebiting er noe de vokser av seg av seg selv når de blir eldre. Men litt tips for å overleve mens det står på: Det første er å se litt på valpens hverdag. Når en valp ligger og sover så ligger den på lading. Dvs at når den våkner så vil den ha masse overskuddsenergi og kan være vanskelig å avlede. Da er det lurt å forsøke å planlegge dagen slik at man kan gå ut med valpen når den våkner. La den få utløp for overskuddsenergien ute i stedet for på dine tær og fingre. Sosialiser den med gode rollemodeller som er rolige og trygge. Når den er så trygg på en hund at den leker med den så er sosialisering med den hunden over og man kan finne en ny. Sosialiser den også med nye mennesker - la den se folk som er unge, gamle, høye, korte, mørke, lyse, mye klær, hetter, ryggsekker osv. Mijøtren den med trafikk, dyreliv i en park, sparkesykler, sykler, anleggesmaskiner osv. Tren kontakttrening med den ute, både for å aktivisere valpen men også for å bygge relasjon og en forventning om at det lønner seg å ta kontakt med deg ute. Avslutt gjerne turen med et langt godbitsøk før dere går inn. Det å bruke nesen aktivt og å tygge og spise vil ofte være med og roe ned stressnivået. Inne kan det være lurt å ha arsenal av tyggebein og fylt kong. Avled med disse når valpen blir bitete - det kan være lettere å avlede med noe som er mat enn med leke. I tillegg til at mat ofte kan roe ned mens leke girer opp. Det å gire opp vil ofte føre til mer hyper valp som fører til mer biting. Noen ganger kan man gjøre alt som er pedagogisk riktig med aktivisering ute, godbitsøk og tyggebein - og valpen henger fortsatt i buksebeina. Det er fortsatt helt normalt. Da kan det være greit om man har tilvendt valpen en valpegrind inne i stuen. Den skal være så nær dere som mulig, men bak en grind slik at dere er skjermet for skarpe valpetenner. Der bør den ha tilgang til teppe, vann og tyggebein/fylt kong så den har noe å gjøre på. Tusen takk for gode tips! Mulig han er litt understimulert? Hvor langt bør en valp på 14 uker kunne gå, egentlig? Han er en blanding mellom malteser og puddel, så er jo ikke store gutten. Jeg elsker å trene med han, men litt redd magen hans ikke skal tåle alle godbitene… Han er veldig ofte utrolig flink, så blir jo mye godis ila en dag… Er det problematisk nå når han er såpass liten? Han elsker kong med fryst leverpostei blant annet - men igjen, litt redd for magen hans og hvor mye han tåler..? Anonymkode: ea66d...778
Tabris Skrevet 25. desember 2021 #10 Skrevet 25. desember 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for gode tips! Mulig han er litt understimulert? Hvor langt bør en valp på 14 uker kunne gå, egentlig? Han er en blanding mellom malteser og puddel, så er jo ikke store gutten. Jeg elsker å trene med han, men litt redd magen hans ikke skal tåle alle godbitene… Han er veldig ofte utrolig flink, så blir jo mye godis ila en dag… Er det problematisk nå når han er såpass liten? Han elsker kong med fryst leverpostei blant annet - men igjen, litt redd for magen hans og hvor mye han tåler..? Anonymkode: ea66d...778 Når det er snakk om valper så måler vi ikke turer i hvor langt de kan gå, men i antall stimuli. Hvis du går alene i skogen og treffer lite folk og dyr og tar pauser på valpens premisser så kan du være ute et par timer. Går du i et travelt bybilde og valpen kjapt får hilse på to hunder, tre mennesker og ser en anleggesmaskin for første gang så kan femten minutter vær mer enn nok og man går inn igjen. Så ikke tenk at du skal trøtte ut valpen gjennom å gå x antall meter/km, men bruk tiden på viktig sosialisering og miljøtrening. Samt kontakttrening ute. Hvis han er veldig matglad så kan du inne trene med tørrforet han får, så lenge han er villig til å jobbe for det. Ellers kan du bruke godbiter med mest mulig innhold av rent kjøtt og minst mulig biprodukter. Da kan det trygt erstatte deler av fôret. Du kan over tid også gradvis fase dem ut ved å i en periode bruker godbiter som er har mye fett og smak (f.eks pølse og karbonade) og så blande litt tørrfor sammen med dem. Tørrfor vil trekke til seg lukt og smak av slike godbiter og vil ofte gå ned når de kommer som et unntak når man gir slike gode godbiter. Gradvis, over tid, kan man redusere mengden pølser/karbonader og øke mengden tørrfor. Men det kan vente til valpen er litt eldre. Jeg ville vært litt forsiktig med å fylle en hel kong med leverpostei. Det inneholder mye salt. Min hund elsker leverpostei så det sparer jeg til nødinnkalling. I kong vil jeg anbefale å bruke Vom, boksemat eller noe av dette blandet med oppbløtt tørrfor. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #11 Skrevet 25. desember 2021 Jeg skjønner frustrasjonen din. Har også en «bitevalp». Hun er nå snart 11 mnd, og ikke en liten valp lenger - og nå er det mye bedre! Her var det lite som hjalp, prøvde alt fra å «skrike» som en valp, men det trigget henne enda mer. Å være streng trigget henne også til å fortsette… føler jeg prøvde alt mellom himmel og jord. Det ble jo ganske vondt etter hvert også, da vi har en relativt stor hund. Det beste rådet jeg har er nok å ha en innhengning/valpegrind som du kan sette valpen i dersom den biter. Også ellers dersom det er behov, så den ikke forbinder innhengningen som «straff». Gjør man det til valpen sin egen plass, kan den trives godt der. Det er kjekt å ha dersom valpen er overivrig og trenger å roe seg selv ned litt. Det har stort sett fungert fint her, og vår hund elsker fortsatt innhengningen sin. Vår innhengning er ganske stor, så har hun hundeseng, vannskål og noen leker der inne også. Døra står alltid åpen, så hun går inn og ut slik hun vil. Den står på stua sammen med oss, så hun er rett ved oss når hun oppholder seg i den. Hvis hunden vår blir overivrig (det skjer ytterst sjeldent nå) så kan vi følge henne inn der, da legger hun seg ned stort sett med en gang og slapper av. Vi åpner døra til innhengningen igjen når hun er rolig, noen ganger går hun ut med en gang og legger seg en annen plass, og noen ganger ligger hun igjen der. Enkelte valper/unge hunder trenger litt veiledning når de blir urolige, og må hjelpes til å roe seg ned. Setter stor pris på innhengningen, da jeg føler den hindrer konflikter når bitingen opphører uten at man trenger å lage mer oppstyr. Lykke til, det blir bedre! Anonymkode: c3bf3...cf2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #12 Skrevet 25. desember 2021 Bær han vekk og få han i en annen tilstand slik at det skjer mindre og mindre. Anonymkode: 448d2...e9c
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #13 Skrevet 25. desember 2021 Tabris skrev (5 minutter siden): Når det er snakk om valper så måler vi ikke turer i hvor langt de kan gå, men i antall stimuli. Hvis du går alene i skogen og treffer lite folk og dyr og tar pauser på valpens premisser så kan du være ute et par timer. Går du i et travelt bybilde og valpen kjapt får hilse på to hunder, tre mennesker og ser en anleggesmaskin for første gang så kan femten minutter vær mer enn nok og man går inn igjen. Så ikke tenk at du skal trøtte ut valpen gjennom å gå x antall meter/km, men bruk tiden på viktig sosialisering og miljøtrening. Samt kontakttrening ute. Hvis han er veldig matglad så kan du inne trene med tørrforet han får, så lenge han er villig til å jobbe for det. Ellers kan du bruke godbiter med mest mulig innhold av rent kjøtt og minst mulig biprodukter. Da kan det trygt erstatte deler av fôret. Du kan over tid også gradvis fase dem ut ved å i en periode bruker godbiter som er har mye fett og smak (f.eks pølse og karbonade) og så blande litt tørrfor sammen med dem. Tørrfor vil trekke til seg lukt og smak av slike godbiter og vil ofte gå ned når de kommer som et unntak når man gir slike gode godbiter. Gradvis, over tid, kan man redusere mengden pølser/karbonader og øke mengden tørrfor. Men det kan vente til valpen er litt eldre. Jeg ville vært litt forsiktig med å fylle en hel kong med leverpostei. Det inneholder mye salt. Min hund elsker leverpostei så det sparer jeg til nødinnkalling. I kong vil jeg anbefale å bruke Vom, boksemat eller noe av dette blandet med oppbløtt tørrfor. Okei, tusen hjertelig takk for god hjelp! Et siste spørsmål, vil valpen bli traumatisert av å bli tatt i nakkeskinnet og høre «nei»? Det har skjedd noen ganger i svake øyeblikk, og nå er jeg redd jeg har ødelagt valpen min… Han er veldig kontaktsøkende og kosete så viser ikke tegn til redsel, men får vondt i hjertet og dårlig samvittighet stakkar.. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner frustrasjonen din. Har også en «bitevalp». Hun er nå snart 11 mnd, og ikke en liten valp lenger - og nå er det mye bedre! Her var det lite som hjalp, prøvde alt fra å «skrike» som en valp, men det trigget henne enda mer. Å være streng trigget henne også til å fortsette… føler jeg prøvde alt mellom himmel og jord. Det ble jo ganske vondt etter hvert også, da vi har en relativt stor hund. Det beste rådet jeg har er nok å ha en innhengning/valpegrind som du kan sette valpen i dersom den biter. Også ellers dersom det er behov, så den ikke forbinder innhengningen som «straff». Gjør man det til valpen sin egen plass, kan den trives godt der. Det er kjekt å ha dersom valpen er overivrig og trenger å roe seg selv ned litt. Det har stort sett fungert fint her, og vår hund elsker fortsatt innhengningen sin. Vår innhengning er ganske stor, så har hun hundeseng, vannskål og noen leker der inne også. Døra står alltid åpen, så hun går inn og ut slik hun vil. Den står på stua sammen med oss, så hun er rett ved oss når hun oppholder seg i den. Hvis hunden vår blir overivrig (det skjer ytterst sjeldent nå) så kan vi følge henne inn der, da legger hun seg ned stort sett med en gang og slapper av. Vi åpner døra til innhengningen igjen når hun er rolig, noen ganger går hun ut med en gang og legger seg en annen plass, og noen ganger ligger hun igjen der. Enkelte valper/unge hunder trenger litt veiledning når de blir urolige, og må hjelpes til å roe seg ned. Setter stor pris på innhengningen, da jeg føler den hindrer konflikter når bitingen opphører uten at man trenger å lage mer oppstyr. Lykke til, det blir bedre! Anonymkode: c3bf3...cf2 Tusen takk for gode råd, skal skaffe meg en innhegning tenker jeg! Anonymkode: ea66d...778
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #14 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bær han vekk og få han i en annen tilstand slik at det skjer mindre og mindre. Anonymkode: 448d2...e9c Skal prøve! Anonymkode: ea66d...778
Tabris Skrevet 25. desember 2021 #15 Skrevet 25. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Okei, tusen hjertelig takk for god hjelp! Et siste spørsmål, vil valpen bli traumatisert av å bli tatt i nakkeskinnet og høre «nei»? Det har skjedd noen ganger i svake øyeblikk, og nå er jeg redd jeg har ødelagt valpen min… Han er veldig kontaktsøkende og kosete så viser ikke tegn til redsel, men får vondt i hjertet og dårlig samvittighet stakkar.. Anonymkode: ea66d...778 Sannsynligvis ikke. Vi er bare mennesker og vi blir også frusterete og leie. Se litt på det som en tillitskonto - jo mer positive erfaringer valpen har med deg og det å være nær deg, jo bedre vil den takle "uttak" av kontoen for de øyeblikkene hvor vi mister tålmodigheten. Min erfaring er at det beste virkemiddelet mot den type frustrasjon er verktøy som fungerer. Gå gjerne på valpekurs eller få hjem en dyktig atferdsterapeut som kan gi dere enda bedre hjelp tilpasset til deres situasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #16 Skrevet 25. desember 2021 Tabris skrev (1 minutt siden): Sannsynligvis ikke. Vi er bare mennesker og vi blir også frusterete og leie. Se litt på det som en tillitskonto - jo mer positive erfaringer valpen har med deg og det å være nær deg, jo bedre vil den takle "uttak" av kontoen for de øyeblikkene hvor vi mister tålmodigheten. Min erfaring er at det beste virkemiddelet mot den type frustrasjon er verktøy som fungerer. Gå gjerne på valpekurs eller få hjem en dyktig atferdsterapeut som kan gi dere enda bedre hjelp tilpasset til deres situasjon. Skal HELDIGVIS på valpekurs nå første uka i januar, gleder meg masse!! Tusen takk for utrolig gode råd, du er så ekstremt dyktig! Anonymkode: ea66d...778 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #17 Skrevet 25. desember 2021 Tenkte litt på det du skrev om at han jokket på deg. Det er jo et tegn på dominans. Så kan virke som han ikke forstår at du er sjefen? Anonymkode: 08873...cf4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #18 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tenkte litt på det du skrev om at han jokket på deg. Det er jo et tegn på dominans. Så kan virke som han ikke forstår at du er sjefen? Anonymkode: 08873...cf4 Hvordan skal jeg få han til å forstå det..? Anonymkode: ea66d...778
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #19 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan skal jeg få han til å forstå det..? Anonymkode: ea66d...778 Trodde ikke dominans var en greie hos hunder lenger, jeg Anonymkode: ea66d...778 2
Tabris Skrevet 25. desember 2021 #20 Skrevet 25. desember 2021 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker said: Tenkte litt på det du skrev om at han jokket på deg. Det er jo et tegn på dominans. Så kan virke som han ikke forstår at du er sjefen? Anonymkode: 08873...cf4 Jokking er ikke et tegn på dominans. Dominans er den som har forrang over en ønsket ressurs. Dvs at hvis to hunder i samme hundehold begge ønsker samme tyggebein og den ene frivillig trekker seg, da er den som vant dominant i den situasjonen. I en annen situasjon kan det være annerledes. Jokking handler som regel om stress og betyr bare at det koker over for valpen. Da er det bare å rolig fjerne den og forsøke å roe den ned med kontakttrening/godbitsøk/tyggebein/fylt kong mens man forsøker å tenke gjennom dagen og hva det var som utløste det slik at man kan forebygge og unngå det neste gang. Endret 25. desember 2021 av Tabris 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå