Gå til innhold

Var dette uforsvarlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en som akkurat ble 4 og en ettåring. Mannen min har akkurat gjennomgått en større ryggoperasjon, så jeg er alene med barna og pleier også man en min. Ting er rimelig hektisk nå. 

vi bor sånn til at det er en liten akebakke og en skøytebane rett utenfor husveggen. Kun krysse en liten gangvei og så er du der (20 meter fra inngangsdøren)  Jeg sendte 4 åringen ut alene, da han selv sa han ville det og følte seg komfortabel. Det var rimelig mye folk der (1. juledag) men tenkte at jeg ser han fra kjøkkenvindu og at han kommer inn om det blir krise. 

det ringer på døra og der står det en mor med et yngre barn og rystet forteller at min søm var helt alene i akebakken og lurte på om jeg visste om det? 

følte meg kjempedum, sa bare nei.

Anonymkode: 3359e...b8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sender en 4 åring ut for å krysse veien? 

Anonymkode: 951b2...a61

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. 

Anonymkode: a6fb2...e26

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det farlig for en fireåring å krysse en gangvei?

• Liker 12
Gjest Hottentått
Skrevet (endret)

Jeg syns det er for tidlig å la en 4 åring være ute alene utenom i egen hage. Syns det var fint at den dama kom på døra. Det var ansvarsfult :)

Endret av Hottentått
Skrevet

En 4-åring er alt for liten til å være ute alene!! Hva i alle dager tenker folk med?!

Anonymkode: 9e4b3...174

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gangvei!

Det er langt fra bilveien. 

ts

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En 4-åring er alt for liten til å være ute alene!! Hva i alle dager tenker folk med?!

Anonymkode: 9e4b3...174

At jeg kunne se han fra vinduet. Var nok litt opptatt med broren, men så jo til han titt og ofte. Det er snakk om 20 meter liksom. Han ville det selv, og er veldig kjent der. 

ts

• Liker 5
Skrevet

Du fremsto nok enda «dummere» da du svarte «nei», for da fremstår det jo som om du ikke har kontroll på hvor barnet ditt er.

Denne moren sa nok i fra fordi hun følte seg ansvarlig for barnet ditt. Opplever av og til at foreldre sender veldig små barn ut alene på lekeplassen, de «henger» på oss og jeg ender opp med å føle meg ansvarlig for deres sikkerhet når vi skal gå hjem. Det er jo biler der, og hva om foreldrene ikke vet at barnet er der alene? Hva om barnet blir påkjørt eller skader seg? Jeg ønsker ikke å føle meg ansvarlig for det fordi jeg forlot barnet alene et sted. Så det er faktisk innmarri kjipt gjort å la for små barn gå alene og tenke at «det er jo folk der». Pass på barna dine selv, med mindre noe annet er avtalt.

Når det er sagt så burde du jo ha sagt til denne moren at ja, du vet at barnet er der alene, du følger med i vinduet og du er trygg på at barnet klarer å holde seg trygg i akebakken på egen hånd. 

Anonymkode: b201d...d2f

• Liker 2
Skrevet
Hottentått skrev (2 minutter siden):

Jeg syns det er for tidlig å la en 4 åring være ute alene utenom i egen hage. Syns det var fint at den dama kom på døra. Det var ansvarsfult :)

Gud bedre så hysteriske folk er. Hvordan vi som vokste opp på 80- og 90-tallet i det hele tatt lever er et mysterium… 🙄

Anonymkode: 78b52...5f3

• Liker 15
Skrevet

En 4-åring har virkelig ingenting i en akebakke å gjøre alene, og enda verre at det var mye folk der - faren for uhell øker betraktelig. 

"Han kan jo bare komme hjem hvis det er krise"? Eh, det er kanskje for sent for fireåringen hvis det er krise?!'

Så ja, dette var uforsvarlig!

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville sendt ham ut igjen. Ingen problem med en 4 åring 20, eller 50, meter fra husveggen. Mor kan se barnet fra kjøkkenvinduet!

Sykt hvor mye som har endret seg siden jeg hadde en 4 åring. Trist nesten. Unger får jo ikke være unger lengre!

Anonymkode: f110b...255

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gangvei!

Det er langt fra bilveien. 

ts

Akebakker kan være ganske skumle de også, når andre barn suser nedover bakken på kjelker. Klarer 4-åringen din å passe seg? Jeg antar det, siden han fikk gå ut alene. Men det er innmarri kjedelig å være den forelderen som er der for å ha det gøy med sin familie, og ender opp med å føle de må passe på en 4-åring i tillegg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akebakker kan være ganske skumle de også, når andre barn suser nedover bakken på kjelker. Klarer 4-åringen din å passe seg? Jeg antar det, siden han fikk gå ut alene. Men det er innmarri kjedelig å være den forelderen som er der for å ha det gøy med sin familie, og ender opp med å føle de må passe på en 4-åring i tillegg. 

Alle kan ikke innrette seg etter at enkeltpersoner «føler» de må passe på. Den følelsen er deres eget ansvar.

Anonymkode: 4ceba...ff2

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gud bedre så hysteriske folk er. Hvordan vi som vokste opp på 80- og 90-tallet i det hele tatt lever er et mysterium… 🙄

Det var ikke vanlig å gå i akebakken alene som 4-åring da heller.

Skrevet

Det er for mange variabler til at vi kan svare på dette.

TS skriver at det er en liten akebakke. Akebakker kan være så mangt, og liten akebakke kan ha ulik utforming. Er det trær? Er det dumper i bakken? Har snøen tint og så har det fryst på igjen? Den slags spiller inn. Er det en slak og kort bakke, ingen trær, hus eller lignende å krasje i, så kunne jeg godt ha sendt min 4-åring ut der.

Men to 4-åringer kan være veldig ulike. Noen vandrer av gårde og liker å utforske ting på egen hånd. Mens andre hører på alt som de voksne sier til dem. Mitt barn var ikke fylt 3 år da hun fikk være ute i hagen alene, mens jeg skrelte poteter i vinduskarmen. Jeg hadde ikke full oversikt hele tiden, men tilstrekkelig god oversikt. Det viktigste var at jeg stolte på at barnet mitt ikke ville forlate hagen. Hun var og er usedvanlig opptatt av å følge reglene vi setter. Nå er hun 4 år, og blir ofte tatt for å være eldre på grunn av at hun er så fornuftig. Så hvis vi hadde hatt en akebakke med minimal sjanse for å skade seg, bare 20 meter unna huset, så hadde hun vært ute uten kontinuerlig tilsyn rett som det er. Men jeg hadde fulgt hyppig med fra kjøkkenvinduet.

Anonymkode: a89a7...b0e

• Liker 1
Skrevet

Helt uforsvarlig. Bra noen så han og tok han med tilbake. 

Anonymkode: 9f53e...23b

Gjest Blondie65
Skrevet

TS: Ser du får mye tyn her.

Jeg synes det er stor forskjell på å sende en fire åring ut for å leke på egen tomt enten det nå er for å ake eller leke i sandkasse eller huske, og sende denne ut i "den store verden" for å leke der det er mye folk og trafikk av gående og akende.

Jeg forstår samtidig problemet - men kunne du ikke kledd på ettåringen og blitt med?

Grunnen til at damen kom på døren er at vedkommende nok mente at situasjonen var mindre oversiktlig enn det du trodde.

Skrevet

Vet om ett annet barn i nærområdet her som gjør dette. Barnet er fire år. Kjenner ingen andre som gjør det. Ikke de med barn på fem heller. Snakket om det på ett foreldremøte og ingen sendte barna ut alene.. 

Jeg hadde ikke gjort det. 

Anonymkode: 89c7b...f3f

Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Samfunnet endrer seg jo. Er mye som fikk fint på 80-90 tallet som man ikke gjør idag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...