Gå til innhold

Hvor lenge vil dagens tiltak vare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som tør å spå hvor lenge dagens tiltak vil vare? Blant annet de som gjelder skjenkeforbud og slik. Ut januar? Ut februar?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bilr nok høystbydende av alle skremselsprofetene som får det som de vil.

Har hørt til utpå våren, mener det kom fra Nakstad men kan ta feil der.
Noen høyere?

• Liker 9
Skrevet

Dette blir veldig interessant om smittetallene fortsetter å øke samtidig som antall innlagte går ned. Det er en situasjon vi ikke har vært i før omicron kom på banen. Mye styres av folkeopinionen, som igjen styres av media. Nå har innlagte falt med 100 på en drøy uke. VG svarer med å headline en sak om at FHI spådde for lave smittetall i oktober, altså før noen hadde hørt om omicron. At noen derimot spådde opptil 300 000 smittede pr dag før nyttår for kort tid siden, nevnes ikke. Vi får nok uansett høyere smittetall enn vi har nå, og da er det lett å skremme folk til å sitte inne uansett hvilken vei det går med innleggelser. Så det ender nok med føre var-prinsippet og stort fokus på smittetall og mindre på alvorlig sykdom og innleggelser, minst ut mars/april vil jeg tro. Og de vil nok tviholde lengst mulig på strenge tiltak på grensen, uansett hvor lite logisk det er. Det siste vil nok dog gradvis endre seg hvis andre land begynner å åpne opp igjen.

• Liker 7
Skrevet
brainstorm skrev (29 minutter siden):

Dette blir veldig interessant om smittetallene fortsetter å øke samtidig som antall innlagte går ned. Det er en situasjon vi ikke har vært i før omicron kom på banen. Mye styres av folkeopinionen, som igjen styres av media. Nå har innlagte falt med 100 på en drøy uke. VG svarer med å headline en sak om at FHI spådde for lave smittetall i oktober, altså før noen hadde hørt om omicron. At noen derimot spådde opptil 300 000 smittede pr dag før nyttår for kort tid siden, nevnes ikke. Vi får nok uansett høyere smittetall enn vi har nå, og da er det lett å skremme folk til å sitte inne uansett hvilken vei det går med innleggelser. Så det ender nok med føre var-prinsippet og stort fokus på smittetall og mindre på alvorlig sykdom og innleggelser, minst ut mars/april vil jeg tro. Og de vil nok tviholde lengst mulig på strenge tiltak på grensen, uansett hvor lite logisk det er. Det siste vil nok dog gradvis endre seg hvis andre land begynner å åpne opp igjen.

Tuller du? Du tror virkelig det vil være forbud mot skjenkeforbud frem til mars? 

• Liker 2
Skrevet
Just now, Svennis said:

Tuller du? Du tror virkelig det vil være forbud mot skjenkeforbud frem til mars? 

Forbud mot skjenkeforbud hadde vært bra. ;) Men jeg baserer meg på erfaringene fra tidlig i år, da tiltakene forble stramme lenge selv om smittetallene ikke var veldig høye. Det kommer nok noe om å vente til alle er trippelvaksinert, vil jeg tro. Og det skjer jo neppe når folk ser at de ikke lenger får noen fordeler i form av lettelser. Som dobbeltvaksinert kunne jeg nokså problemfritt dra på jobbreiser og besøke familie i utlandet. Nå kan jeg ikke gjøre noen av de tingene uten store restriksjoner selv som trippelvaksinert. Det er naivt å tro at det ikke vil påvirke oppslutningen om vaksinen. 

• Liker 5
Skrevet
Just now, GrønnNellik68 said:

Var litt over 2000 i vg idag... men de tallene de har på avisene er vel ikke reelle lengre vil jeg tro. 

Ja, tallet fra julaften blir nok unaturlig lavt, selv om mange har testet seg før selskaper o.l. Men andelen positive tester har også gått nedover en stund nå. Grunnen til at jeg tror det dessverre blir strenge tiltak i noen måneder til, er at vi nok vil få se en god del høyere smittetall fremover grunnet omicron. Og selv om det ikke skulle føre til mange flere innleggelser, så fører det til mye mer frykt. Det sørger mediene for med sine clickbaits. Det har også vist seg at det sitter mye lengre inne å løsne på tiltak enn å innføre dem i første omgang. Det gjenstår å se om det samme gjelder den nye regjeringen, men jeg oppfatter at det har vært ganske stor enighet rundt svært strenge og ofte uforholdsmessige tiltak gjennom hele pandemien. 

• Liker 3
Skrevet
brainstorm skrev (24 minutter siden):

Forbud mot skjenkeforbud hadde vært bra. ;) Men jeg baserer meg på erfaringene fra tidlig i år, da tiltakene forble stramme lenge selv om smittetallene ikke var veldig høye. Det kommer nok noe om å vente til alle er trippelvaksinert, vil jeg tro. Og det skjer jo neppe når folk ser at de ikke lenger får noen fordeler i form av lettelser. Som dobbeltvaksinert kunne jeg nokså problemfritt dra på jobbreiser og besøke familie i utlandet. Nå kan jeg ikke gjøre noen av de tingene uten store restriksjoner selv som trippelvaksinert. Det er naivt å tro at det ikke vil påvirke oppslutningen om vaksinen. 

Jeg kan ikke i min villeste fantasti se at de skal vare så lenge. Delvis fordi alle barene og slik kommer til å gå konkurs, og fordi vi er i en helt annen sits, enn ifjor. Nå er trossalt nærmere 80% fullvaksinert. Itilegg er det masse nye studier som viser at Omikron er mye mildere enn først fryktet.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Svennis said:

Jeg kan ikke i min villeste fantasti se at de skal vare så lenge. Delvis fordi alle barene og slik kommer til å gå konkurs, og fordi vi er i en helt annen sits, enn ifjor. Nå er trossalt nærmere 80% fullvaksinert. Itilegg er det masse nye studier som viser at Omikron er mye mildere enn først fryktet.

De to siste årene har overgått min villeste fantasi, dessverre. Så håper jeg tar feil denne gangen. Men fortsatt er det mange som vil ha mer. Jeg har fortsatt et lite håp om at butikkene får holde åpent og vi slipper mer innstramming, men tror det sitter langt inne med lettelser. Problemet er at det fokuseres så mye på smittetall, hver eneste dag. Og da må de ha mer i den såkalte verktøykassa. Forbud mot arrangement kommer nok, siden kulturbransjen uansett er strupet med tak på 50. Stengte butikker en gang til blir utrolig kostbart for staten. Og totalt meningsløst om det gjøres lokalt, som i fjor, da folk fra stengte områder måtte reise på kryss og tvers for å handle noe annet enn melk og brød. Skjenkestopp blir det nok en stund fremover, da nordmenn flest ikke evner å beherske seg i fylla. Men polet stenger ikke under noen omstendighet, så da er vi like langt der. Det aller meste er bare symbolpolitikk.

• Liker 7
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer.

- Rhodiola, mod.

Skrevet

jeg bare håper indelig at det blir hjemmekontor noen mnd fremmover! 

Har effektivitet på 120% om dagen, når jeg slipper å bruke energi og tid på sjefen min

• Liker 1
Skrevet
Rucula skrev (33 minutter siden):

jeg bare håper indelig at det blir hjemmekontor noen mnd fremmover! 

Har effektivitet på 120% om dagen, når jeg slipper å bruke energi og tid på sjefen min

Det skjer ikke. Folk lærer ingenting. Vi åpner som planlagt i uke 2, så øker smitten i halvannen måned før vi stenger ned igjen pga høye smittetall og nye mutasjoner. Folk har ingen evne til å forstå at vi aldri kan leve som normalt lenger.

• Liker 2
Skrevet
Svennis skrev (6 timer siden):

Er det en ting jeg støtter, så er det forbud mot sjenkeforbud! Og det burde bare for alltid, ikke bare til mars 😁

• Liker 3
Skrevet
Svennis skrev (8 timer siden):

Noen som tør å spå hvor lenge dagens tiltak vil vare? Blant annet de som gjelder skjenkeforbud og slik. Ut januar? Ut februar?

frem til 14 Januar i første omgang,så får vi ta det deretter :)

Skrevet
kar90 skrev (1 time siden):

Det skjer ikke. Folk lærer ingenting. Vi åpner som planlagt i uke 2, så øker smitten i halvannen måned før vi stenger ned igjen pga høye smittetall og nye mutasjoner. Folk har ingen evne til å forstå at vi aldri kan leve som normalt lenger.

Du tror det blir full gjennåpning i uke 2 i januar altså?

• Liker 1
Skrevet
cas12 skrev (57 minutter siden):

frem til 14 Januar i første omgang,så får vi ta det deretter :)

Tror de åpner opp litt da. Men kan ikke se at de fjerne 1-metersregelen så tidlig som 14.januar. Kan du?

Skrevet
Svennis skrev (1 minutt siden):

Du tror det blir full gjennåpning i uke 2 i januar altså?

Eller uke 3 eller nå enn det er planlagt. Mer eller mindre full gjenåpning. Disse konemødrene som er lei mannen og vil på kontoret får det hvertfall som de vil, som alltid og skal dra resten med i driten sin

Skrevet
Svennis skrev (13 timer siden):

Tror de åpner opp litt da. Men kan ikke se at de fjerne 1-metersregelen så tidlig som 14.januar. Kan du?

Kommer jo ann på hvordan det utvikler seg de 2 første ukene etter juleferien, Kommer til og bli et hopp etter jul, da ingen vi i karantene til jul/romjul/nyttårsaften, så jeg tror det ikke er pga tiltakene at der er lite nå,men pga Julen

• Liker 1
Skrevet
Svennis skrev (På 25.12.2021 den 23.06):

Holder folk 1 meter der du bor? Ikke her...

• Opprett ny...