AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #21 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jeg sikker på at dere klarer å resonnere dere frem til. Anonymkode: 7255c...b88 Nei, det klarer jeg ikke. Lege? Tannlege? Dyrepleier? Lærer? Rørlegger? Frisør? Pilot? Elektriker? Jurist? Fortell gjerne. Anonymkode: a3d5d...4c9 3
Hannah80 Skrevet 25. desember 2021 #22 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, det klarer jeg ikke. Lege? Tannlege? Dyrepleier? Lærer? Rørlegger? Frisør? Pilot? Elektriker? Jurist? Fortell gjerne. Anonymkode: a3d5d...4c9 Tja. Har man motoriske tics så er vel ikke kirurgi det beste å jobbe med. 11
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #23 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, det klarer jeg ikke. Lege? Tannlege? Dyrepleier? Lærer? Rørlegger? Frisør? Pilot? Elektriker? Jurist? Fortell gjerne. Anonymkode: a3d5d...4c9 Da har du vondt i viljen. Tror du virkelig at en person med tics får jobb som pilot, eller kirurg som @Hannah80 nevner. Kan heller ikke forestille meg at du får aksept for å jobbe i politiet eller forsvaret. En person med tics er vel det siste man ønsker med våpen. Enkelt forklaring, alle jobber hvor du må få klarering i en eller annen form. Er selv gammelt befal fra forsvaret, i min tid måtte vi i tillegg til å erklære at man ikke hadde psykiske sykdommer også gå gjennom flere mentale tester for å se om vi var skikket - altså erklæring på egnethet til å være befal. Med tics så har man ikke denne egnetheten som det så fint heter. Du minner meg forøvrig om don quijote Anonymkode: 7255c...b88 9
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #24 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Da har du vondt i viljen. Tror du virkelig at en person med tics får jobb som pilot, eller kirurg som @Hannah80 nevner. Kan heller ikke forestille meg at du får aksept for å jobbe i politiet eller forsvaret. En person med tics er vel det siste man ønsker med våpen. Enkelt forklaring, alle jobber hvor du må få klarering i en eller annen form. Er selv gammelt befal fra forsvaret, i min tid måtte vi i tillegg til å erklære at man ikke hadde psykiske sykdommer også gå gjennom flere mentale tester for å se om vi var skikket - altså erklæring på egnethet til å være befal. Med tics så har man ikke denne egnetheten som det så fint heter. Du minner meg forøvrig om don quijote Anonymkode: 7255c...b88 Kjenner en elitesoldat med tics, så du tar nok meget feil. Anonymkode: a4383...b5e 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #25 Skrevet 25. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Kjenner en elitesoldat med tics, så du tar nok meget feil. Anonymkode: a4383...b5e Selvfølgelig finnes dette. Og politi og kirurger. Tics kan være alt fra litt ekstra blunking, joderi sting til store motoriske bevegelser. Alle profesjobsutdannelser har egnethetssjekk. Tics går helt fint for de aller fleste. Bare skremselspropaganda fra noen i tråden her. Anonymkode: 2faac...1c2 2
Gjest Albbas Skrevet 25. desember 2021 #26 Skrevet 25. desember 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: Da har du vondt i viljen. Tror du virkelig at en person med tics får jobb som pilot, eller kirurg som @Hannah80 nevner. Kan heller ikke forestille meg at du får aksept for å jobbe i politiet eller forsvaret. En person med tics er vel det siste man ønsker med våpen. Enkelt forklaring, alle jobber hvor du må få klarering i en eller annen form. Er selv gammelt befal fra forsvaret, i min tid måtte vi i tillegg til å erklære at man ikke hadde psykiske sykdommer også gå gjennom flere mentale tester for å se om vi var skikket - altså erklæring på egnethet til å være befal. Med tics så har man ikke denne egnetheten som det så fint heter. Du minner meg forøvrig om don quijote Anonymkode: 7255c...b88 Du forestiller deg dette? Er det fakta du snakker om? Hvor mye kan du om tics egentlig? Jeg sier ikke at du tar feil men i en diskusjon er det tillitsvekkende med mer enn forestillinger. Det finnes jo veldig mange grader av tics, de slår ut veldig forskjellig, og ikke minst lærer mange å kontrollere dem. Så jeg er også interessert i dokumentasjon på at tics automatisk gjør at det er visse jobbet du ikke kan få. Kan ikke helt forestille meg hvorfor svake bevegelser med tunga skal stoppe deg fra å bli pilot?
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #27 Skrevet 25. desember 2021 Albbas skrev (1 minutt siden): Du forestiller deg dette? Er det fakta du snakker om? Hvor mye kan du om tics egentlig? Jeg sier ikke at du tar feil men i en diskusjon er det tillitsvekkende med mer enn forestillinger. Det finnes jo veldig mange grader av tics, de slår ut veldig forskjellig, og ikke minst lærer mange å kontrollere dem. Så jeg er også interessert i dokumentasjon på at tics automatisk gjør at det er visse jobbet du ikke kan få. Kan ikke helt forestille meg hvorfor svake bevegelser med tunga skal stoppe deg fra å bli pilot? Kan lite om tics eller tourette. Snakker ut i fra generelt grunnlag for de som stilte stort spørsmålstegn på at tics kunne utelukke de fra jobber. Og det stemmer. Det er ikke slik at alle med Tics har egnethet til alle typer jobber. Det siste jeg leste for bare en uke eller to siden var de med ADHD, de blir automatisk utelukket fra å tjenestegjøre i forsvaret. Selv de med liten grad av diagnosen. Forsvaret skal først nå se på deres praksis om det skal åpnes for å slippe inn de med denne diagnosen. Antar at de samtidig vil se på diagnosen tics. Hvis du med sikkerhet vet at de ikke praktiserer tics som med adhd så belys meg gjerne. Anonymkode: 7255c...b88 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #28 Skrevet 25. desember 2021 Hva gjør en 8 åring på tiktok?? Hvordan fikk hun vite om tiktok så tidlig, da hadde appen såvidt kommet ut? Følger ikke moren med på hva den lille jentungen driver med på mobilen? Hvorfor kunne hun laste ned hva som helst av apper uten tilsyn? Ticks er helt vanlig I den alderen og vanligvis vokser man det av seg. Tror ikke noe på at hun har faket det så lenge. Anonymkode: ebf01...e35 1
Gjest hellokitty Skrevet 25. desember 2021 #29 Skrevet 25. desember 2021 Det eneste denne moren burde skamme seg over er å la sin 8 år gamle datter se på tiktok.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #30 Skrevet 25. desember 2021 Har også en datter som er ganske opphengt i tics, her i gården er det Tix som har "inspirert". For å gjøre det helt klart; jeg mener det er 100% supert at Tix er åpen om diagnosen og tics og hvordan dette har vært for ham. Ingenting galt i det. Men barn får "hangups" og det er min oppgave som voksen og forelder å oppdra ungene mine også på litt vanskelige områder som dette. Jeg skjønner veldig godt at et barn som er ordentlig opphengt i noe kan fake tics. Jeg var usikker selv en stund. Her svarte heldigvis ungen selv ærlig da jeg spurte om hun kunne noe for "tics"ene eller om hun latet som. Og hun slutta med det etter en periode. Men hadde hun vært påståelig på at det var ukontrollert, hadde jeg nok gått på limpinnen ja. Mor kan jo ringe BUP og be om å få en ringeavtale med legen som utredet. Og bare forklare hva barnet har sagt. Da blir det et lite notat i journalen om det. Som kan være nyttig senere. Og enig med andre her, diagnoser er ferskvare. Dersom det i fremtiden blir behov for å utrede for noe annet innen psykisk helsevern, eller diagnosen som er satt skulle vise seg å være et problem, så får man heller ta en revurdering da. Mor har ingen grunn til å være flau (selv om jeg skjønner at hun er det). Anonymkode: df410...97d 2
Miranda Bailey Skrevet 25. desember 2021 #31 Skrevet 25. desember 2021 Jeg er selv på TikTok og ser det er en del unge som forfalsker symptomer, psykiske lidelser og alt som er. Som regel er det lett å se hvem som forfalsker det om du har litt kunnskaper om de ulike symptomene eller diagnosene, så jeg synes det er ganske spesielt at det ikke ble fanget opp under utredning.. Men det skal være uproblematisk å fjerne en feil diagnose, spesielt om barnet selv innrømmer å ha forfalsket symptomer, men da må mor selvsagt kontakte BUP eller legen igjen. Mulig barnet kunne ha godt av å snakke med noen også, det er jo rimelig spesielt å forfalske en hel diagnose over tid i en såpass ung alder.. Du burde også si til denne moren at TikTok ikke er noe sted å være for en 10 åring. Sosiale medier flest har vel en aldersgrense på 13 år, og det med god grunn.
Miranda Bailey Skrevet 25. desember 2021 #32 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det klarer jeg ikke. Lege? Tannlege? Dyrepleier? Lærer? Rørlegger? Frisør? Pilot? Elektriker? Jurist? Fortell gjerne. Anonymkode: a3d5d...4c9 Du tenker det er helt greit at en med ufrivillige bevegelser får seg jobb som tannlege, frisør eller pilot...? 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #33 Skrevet 25. desember 2021 Hannah80 skrev (1 time siden): Tja. Har man motoriske tics så er vel ikke kirurgi det beste å jobbe med. Nei, kanskje ikke, men det er ikke en diagnose som hindrer noen i å bli tatt opp på medisinstudiet. Det finnes mange ulike faktorer som kan gjøre at kirurgispesialiteten ikke er for alle. Det er uansett funksjonsnivået som er avgjørende, ikke diagnosen. Anonymkode: a3d5d...4c9 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #34 Skrevet 25. desember 2021 Miranda Bailey skrev (11 minutter siden): Du tenker det er helt greit at en med ufrivillige bevegelser får seg jobb som tannlege, frisør eller pilot...? Nå var det snakk om at en feilaktig diagnose kunne hindre vedkommende i videre studier. For å bli pilot er det nok visse helsekrav, men tics i seg selv er ikke et hinder for å bli tatt opp på hverken medisin- eller odontologistudiet. Viser det seg underveis at det er til hinder for forsvarlig yrkesutøvelse er det noe annet. Anonymkode: a3d5d...4c9 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #35 Skrevet 25. desember 2021 30 minutter siden, AnonymBruker said: Hva gjør en 8 åring på tiktok?? Hvordan fikk hun vite om tiktok så tidlig, da hadde appen såvidt kommet ut? Følger ikke moren med på hva den lille jentungen driver med på mobilen? Hvorfor kunne hun laste ned hva som helst av apper uten tilsyn? Ticks er helt vanlig I den alderen og vanligvis vokser man det av seg. Tror ikke noe på at hun har faket det så lenge. Anonymkode: ebf01...e35 Fordi barn snakker sammen? Det er nok at en i f.eks. klassen får vite hva TikTok er av søsken/foreldre. Kanskje hun så på TikTok med noen andre? Kanskje hun fikk fri tilgang? bruk hodet lmao Anonymkode: 67687...e70
Silva Pluvialis Skrevet 25. desember 2021 #36 Skrevet 25. desember 2021 Bare jeg som tenker at hun umulig kan ha det godt med seg selv hvis hun faker en diagnose? Her tenker jeg at barnet muligens ikke får god nok omsorg. 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #37 Skrevet 25. desember 2021 5 hours ago, Miranda Bailey said: Du tenker det er helt greit at en med ufrivillige bevegelser får seg jobb som tannlege, frisør eller pilot...? Kommer jo helt an på hvor de ufrivillige bevegelsene slår ut! Og mange voksne greier å ha god kontroll på disse (men det kan gjøre de slitne). Noen kan fint være frisører, andre ikke. Altså, hva er du redd for?? At vedkommende skal sløye deg med saksa?? 🤨 Fordommene lenge leve ass... Anonymkode: 3fc89...cc9 4
Miranda Bailey Skrevet 25. desember 2021 #38 Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kommer jo helt an på hvor de ufrivillige bevegelsene slår ut! Og mange voksne greier å ha god kontroll på disse (men det kan gjøre de slitne). Noen kan fint være frisører, andre ikke. Altså, hva er du redd for?? At vedkommende skal sløye deg med saksa?? 🤨 Fordommene lenge leve ass... Anonymkode: 3fc89...cc9 Fordommer? Å holde inne tics er absolutt ikke anbefalt eller lett (kan sammenlignes med å holde inne en nys, noen ganger går det, men du kan aldri vite om kroppen plutselig gir etter), så nei, jeg synes ikke mennesker med motoriske tics burde få slike jobber. Det betyr dog ikke at alle med tics eller tourettes ikke burde få slike jobber, jeg siktet tydelig til de som har ufrivillige bevegelser som vil påvirke håndarbeid. Jeg har selv ei venninne som kan slå både seg selv og mennesker i nærheten på grunn av tics, så jeg hadde ikke følt meg veldig trygg om hun skulle klippet håret mitt nei. Ikke hadde hun gjort det heller, nettopp fordi hun har fått beskjed om å ikke holde inne tics, om hun i det hele tatt hadde klart eller orket det. Det er ikke fordommer, men rett og slett bare slik det er for enkelte. Jeg trodde dog at diskusjonen var hvorvidt tics kunne påvirke arbeid, ikke om en diagnose i seg selv ville forhindre studier eller jobbsøknader, og jeg er enig i at det for det meste vil gå på alvorlighetsgrad.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #39 Skrevet 25. desember 2021 2 hours ago, Miranda Bailey said: Fordommer? Å holde inne tics er absolutt ikke anbefalt eller lett (kan sammenlignes med å holde inne en nys, noen ganger går det, men du kan aldri vite om kroppen plutselig gir etter), så nei, jeg synes ikke mennesker med motoriske tics burde få slike jobber. Det betyr dog ikke at alle med tics eller tourettes ikke burde få slike jobber, jeg siktet tydelig til de som har ufrivillige bevegelser som vil påvirke håndarbeid. Jeg har selv ei venninne som kan slå både seg selv og mennesker i nærheten på grunn av tics, så jeg hadde ikke følt meg veldig trygg om hun skulle klippet håret mitt nei. Ikke hadde hun gjort det heller, nettopp fordi hun har fått beskjed om å ikke holde inne tics, om hun i det hele tatt hadde klart eller orket det. Det er ikke fordommer, men rett og slett bare slik det er for enkelte. Jeg trodde dog at diskusjonen var hvorvidt tics kunne påvirke arbeid, ikke om en diagnose i seg selv ville forhindre studier eller jobbsøknader, og jeg er enig i at det for det meste vil gå på alvorlighetsgrad. Diskusjonen går jo på om det er arbeid de med tics på generelt grunnlag ikke kan ta. Det er jo fordommer du har, hvis du mener at fordi din venninne slår så er det en risiko alle med tics har. Jeg har også ei venninne med tics, hun kan kontrollere de, det handler IKKE om å holde de inne, men å bruke teknikker for å dempe dem. Og hennes tics dreier seg i stor grad om lyder (svake) og rykninger med munn/nese. Hun fikk ikke diagnose Tourettes før voksen, det er ikke uvanlig, fordi hennes tics ikke var så synlige at det ble lagt merke til. Klart hun kan være frisør! Nå jobber hun med noe annet helserelatert da, tett på mennesker. Anonymkode: 3fc89...cc9 1
Miranda Bailey Skrevet 26. desember 2021 #40 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Diskusjonen går jo på om det er arbeid de med tics på generelt grunnlag ikke kan ta. Det er jo fordommer du har, hvis du mener at fordi din venninne slår så er det en risiko alle med tics har. Jeg har også ei venninne med tics, hun kan kontrollere de, det handler IKKE om å holde de inne, men å bruke teknikker for å dempe dem. Og hennes tics dreier seg i stor grad om lyder (svake) og rykninger med munn/nese. Hun fikk ikke diagnose Tourettes før voksen, det er ikke uvanlig, fordi hennes tics ikke var så synlige at det ble lagt merke til. Klart hun kan være frisør! Nå jobber hun med noe annet helserelatert da, tett på mennesker. Anonymkode: 3fc89...cc9 Det blir helt nyttesløst å diskutere om du ikke evner å lese det jeg skriver. Jeg skrev aldri at alle med tics eller tourettes ikke er skikket til slike jobber: Miranda Bailey skrev (3 timer siden): Det betyr dog ikke at alle med tics eller tourettes ikke burde få slike jobber, jeg siktet tydelig til de som har ufrivillige bevegelser som vil påvirke håndarbeid. Det er en forskjell på en som har vokale tics eller tics i ansiktet, og på en som har motoriske tics som påvirker hele kroppen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå