Gå til innhold

Hvorfor har nrk dubbet Bambi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så på Disney julaften og jeg la merke til at Bambi var dubbet. Det la jeg merke til i fjor også men det er først nå jeg har blitt så irritert over at Bambi ikke er på engelsk på nrk. Jeg synes at Disney på julaften må være på engelsk jeg tåler ikke svensk engang.

Anonymkode: 0f8d6...f7d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi Bambi er en film for små barn, og de fleste små barn forstår ikke engelsk.

Anonymkode: 6c1e1...c23

• Liker 19
Skrevet

Men de andre Disney tegnefilmene nrk sender er vel også for barn men de er ikke dubbet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg la merke til det motsatte på flere av de andre innslagene, at de var på engelsk selv om de finnes på norsk.

Anonymkode: 5dfa7...aa3

• Liker 4
Skrevet

Disneykavalkaden?! NRK sender på norsk, TV2 på engelsk. 

at du ikke tåler svensk en gang er vel ditt problem, og ikke rikskringkastingen sitt!

Anonymkode: f2bb3...cd0

• Liker 5
Skrevet

Jeg har vokst opp med alle Disney-filmene på norsk, og kommer alltid til å se dem på norsk. Helt riktig av NRK å sende Bambi - en barnefilm - på norsk :)

• Liker 3
Skrevet

Er ingen enige om at alt på Disneys julekavalkade må være på engelsk.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er helt enig. Hater dubbing. Alle de andre tegnefilmene (unntatt muligens den siste, nymotens greiene jeg aldri gidder å se) er jo på engelsk, så hvorfor ikke Bambi også? NRK kan vel tekste den som med de andre tegnefilmene, så kan foreldrene lese teksten for barna, eventuelt. Jeg tror ikke Bambi var dubbet da jeg var liten. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

at du ikke tåler svensk en gang er vel ditt problem, og ikke rikskringkastingen sitt!

Nei, tror det er omvendt. Mener bestemt at tv2 sender hele greia på norsk. Alt på nrk er på engelsk unntatt Bambi og muligens den siste filmen som jeg aldri ser. Liker best de gamle klassikerne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

NRK sendte på engelsk, men akkurat innslaget med Bambi var på norsk. Det er rart at de dubber den ene mens resten er på engelsk. 

Anonymkode: ff638...ccf

• Liker 2
Gjest AprilRyan
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo, i hvert fall når alt det andre er på engelsk. Så argumentet om at barn ikke forstår engelsk holder ikke mål der. Jeg vil tro at det er ganske mange voksne som også ser på den og veldig mange barn forstår engelsk fra ung alder. Folk svarer tydeligvis uten at de har sett på det. 

Så at på svensk tv hadde de en idiotisk voice-over på de klippene som ikke var på svensk, men svenskene hadde dubbet mer enn de norske. 

Tviler for øvrig at det er NRK som har dubbet Bambi. Det er nok et klipp de har hentet fra filmen. 

Endret av AprilRyan
Skrevet

Dubbing er en jævla uting, ja. Man roter med originalverket når man dubber og det blir aldri det samme å se en dubbet film som å se den slik den var ment å ses.

Jeg hadde tenkt å se flere filmer som har vært sendt i disse dager, men de aller fleste er ødelagt med nytt lydspor, så jeg har ikke giddet å se de. Det ødelegger nesten hele filmopplevelsen for meg.

Anonymkode: 0781d...617

Skrevet

Tror det gikk på norsk på nrk3.

Anonymkode: 31c6f...529

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, blir ikke det samme å se de gode gamle Disney filmene på noe annet enn norskt! Det jeg vokste opp med ♥️

Anonymkode: fd83f...778

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dubbing er en jævla uting, ja. Man roter med originalverket når man dubber og det blir aldri det samme å se en dubbet film som å se den slik den var ment å ses.

Jeg hadde tenkt å se flere filmer som har vært sendt i disse dager, men de aller fleste er ødelagt med nytt lydspor, så jeg har ikke giddet å se de. Det ødelegger nesten hele filmopplevelsen for meg.

Anonymkode: 0781d...617

I Norge skjer dubbing bare på barnefilmer. 

Om man vil se dem i original språket kan man se dem på DVD eller streaming.

Skrevet

Sikkert pga. et eller annet politisk ukorrekt i filmen som NRK ønsker å ha "kontroll" over. 

Anonymkode: 02a31...597

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I Norge skjer dubbing bare på barnefilmer. 

Om man vil se dem i original språket kan man se dem på DVD eller streaming.

I de fleste andre land er det vel så at nesten alt av fremedspråklige filmer dubbes. Teksting av filmer o.l. er vel først og fremst et skandinavisk fenomen.

Skrevet
Kjetil E skrev (8 minutter siden):

I de fleste andre land er det vel så at nesten alt av fremedspråklige filmer dubbes. Teksting av filmer o.l. er vel først og fremst et skandinavisk fenomen.

Dette kartet viser hvor de dubber og ikke dubber i Europa

dubbing.png

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette kartet viser hvor de dubber og ikke dubber i Europa

dubbing.png

Ja, hva kan være mer troverdig enn en film om vikinger som snakker flytende fransk, spansk eller italiensk; det er først da man vet at det Halvor forteller Thorleif, virkelig er sagt med hjertet ... :tongue:

- Brian

julenisse-tux-1.png.0d372627b9202f1df4c444a26a07fa13.png

Anonymkode: bd5f3...3eb

Skrevet

Dubbing av tegnefilmer er uproblematisk.

Anonymkode: b0642...f1d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...