Gå til innhold

Lisboa i Portugal

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det er et veldig merkelig vær i Lisboa. Det er mye høyere luftfuktighet her, og det betyr at selv om gradestokken viser en ting, så varierer det voldsomt med hvordan det faktisk føles. Jeg bor litt for meg selv, i en slags bungalow på toppen av en liten bakke. Det er stort sett stille her. Jeg ser ikke så mange.

Da jeg gikk ut nettopp var det så tett tåke at man knapt kunne se mer enn femti meter. Men lyset fra lyktestolpene hjelper. Det var nesten ingen trafikk. I Portugal gjør hundene dag og natt. Langt borte er det alltid et bjeff. Mens jeg gikk opp veien møtte jeg plutselig en hel rad med tause hundegåere, nesten som en prosesjon langs veikanten. Sikkert for unngå å bli truffet av biler. Men jeg kan nesten ikke tro at noen orker å kjøre når tåka er så tykk.

Hunden gjorde ingenting, dessverre. Og nå sitter jeg her forran PC'en igjen.

Endret av Michaelhe
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så gøy å lese beskrivelsene dine. Jeg har ikke vært i Lisboa, men coimbra, en liten by langt ute på landet. Her var det ingen turister, så ingen snakket engelsk og vi brukte over en time på å klare å finne et butikk som tok kort (!) slik at vi kunne kjøpe oss noe vann. Nei, faktisk måtte vi ta ut av en minibank i butikken for å så betale kontakt. Veldig annerledes kultur i Portugal, det overrasket meg. Men rødvinen er fantastisk der og sjokoladepuddingen på restauranter helt magisk. Håper du får et minnerikt opphold!

• Liker 1
Skrevet (endret)
neon_sun skrev (8 timer siden):

Så gøy å lese beskrivelsene dine. Jeg har ikke vært i Lisboa, men coimbra, en liten by langt ute på landet. Her var det ingen turister, så ingen snakket engelsk og vi brukte over en time på å klare å finne et butikk som tok kort (!) slik at vi kunne kjøpe oss noe vann. Nei, faktisk måtte vi ta ut av en minibank i butikken for å så betale kontakt. Veldig annerledes kultur i Portugal, det overrasket meg. Men rødvinen er fantastisk der og sjokoladepuddingen på restauranter helt magisk. Håper du får et minnerikt opphold!

Minnerikt er det allerede.  Coimbra er en gammel universitetsby. Alle her sier at det er det beste universitetet i landet. Men det stemmer ikke. Porto er rangert mye høyere. Coimbra er derimot eldre, og dermed antar man ting. Jeg kjøpte en dunk med lokal rødvin, 5 liter, til 60 kroner på supermarkedet. Men da jeg drakk følte jeg etterhvert dårlig. Det var ikke garvesyre. Det vet jeg hva er. Jeg ble bare dårlig. Så jeg kastet den. Det kan ha vært sulfid-allergi. Billig vin produseres ikke like bra. Og jeg har allergier.

Sjokoladepuddingen i butikken var faktisk også mye bedre enn i Norge. Og de selger bare norsk laks på supermarkedet. Veldig rart. Jeg fant til og med frossen and med dansk pakning. Pga covid har jeg ikke vært en eneste gang på restaurant. Men jeg oppdaget at de har mange kinesiske butikker her, med et kolossalt utvalg av ting til hus og  hjem, samt klær. Jeg har aldri sett så lave priser, selv i forhold til de portugiske butikkene ved siden av. De kommer til å konken ganske fort, tror jeg.

Endret av Michaelhe
Skrevet (endret)
neon_sun skrev (1 time siden):

Jeg har merket meg at mange her enten ikke vet hva de snakker om, later som om de gjør det eller så lyver de. Det er helt greit å ikke vite alt, men man må da ikke late som om man gjør det.

Jeg gikk inn til en eiendomsmegler for å få hjelp til å finne et sted å bo. Han smilte og lovte gull og grønne skoger, og siden har jeg ikke hørt noe fra ham. Så ringte jeg til en annen og spurte om hun kunne hjelp meg. Assistenten hennes som snakket best engelsk sa det var visse strenge lover for utleie som forhindret kort utleie. Dette sjekket jeg i den portugiske lovdatabasen, og ingen slik lov finnes. Det står man kan avtale det man vil. Så fikk jeg svar på en forespørsel om leilighet. Jeg sendte veldig mange, men bare en svarte. Alt gikk greit, helt til jeg så kontrakten. Den var kjempelang, og så oppdaget at det sto at jeg måtte betale en bot på 1750 euro ved kontraktsbrudd. Jeg ringte så land og strand rundt for  å finne ut hvor vanlig dette var. Til slutt aksepterte jeg dette fordi husokkupasjon er kjempeproblem for huseiere her. Men så nektet utleier å fortelle meg noe om seg selv, og jeg fant ham ikke på nettet. Da tenkte jeg: jeg inngår en kontrakt jeg ikke skjønner med en mann jeg ikke vet hvem er, uten ansikt. Da takket jeg nei. En fremmed person uten identitet dikterer jurdiske punkter til meg, ett som inkluderer en voldsom utgift. Det går jo ikke.

Endret av Michaelhe
AnonymBruker
Skrevet
Michaelhe skrev (1 time siden):

Jeg har merket meg at mange her enten ikke vet hva de snakker om, later som om de gjør det eller så lyver de. Det er helt greit å ikke vite alt, men man må da ikke late som om man gjør det.

Jeg gikk inn til en eiendomsmegler for å få hjelp til å finne et sted å bo. Han smilte og lovte gull og grønne skoger, og siden har jeg ikke hørt noe fra ham. Så ringte jeg til en annen og spurte om hun kunne hjelp meg. Assistenten hennes som snakket best engelsk sa det var visse strenge lover for utleie som forhindret kort utleie. Dette sjekket jeg i den portugiske lovdatabasen, og ingen slik lov finnes. Det står man kan avtale det man vil. Så fikk jeg svar på en forespørsel om leilighet. Jeg sendte veldig mange, men bare en svarte. Alt gikk greit, helt til jeg så kontrakten. Den var kjempelang, og så oppdaget at det sto at jeg måtte betale en bot på 1750 euro ved kontraktsbrudd. Jeg ringte så land og strand rundt for  å finne ut hvor vanlig dette var. Til slutt aksepterte jeg dette fordi husokkupasjon er kjempeproblem for huseiere her. Men så nektet utleier å fortelle meg noe om seg selv, og jeg fant ham ikke på nettet. Da tenkte jeg: jeg inngår en kontrakt jeg ikke skjønner med en mann jeg ikke vet hvem er, uten ansikt. Da takket jeg nei. En fremmed person uten identitet dikterer jurdiske punkter til meg, ett som inkluderer en voldsom utgift. Det går jo ikke.

Den som driver med kortidsutleie i Portugal må ha en spesiell lisens (Alojamento Local), samme som i Spania og jeg kan ikke tenke meg at det er mindre byråkratisk i Portugal enn i Spania. Kravene til utleier og boligen er veldig omfattende så jeg skjønner godt at det ikke er så mange boliger som leies ut for kortere perioder.

https://getgoldenvisa.com/short-term-rental-process-in-portugal  

Anonymkode: 910cb...ecc

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den som driver med kortidsutleie i Portugal må ha en spesiell lisens (Alojamento Local), samme som i Spania og jeg kan ikke tenke meg at det er mindre byråkratisk i Portugal enn i Spania. Kravene til utleier og boligen er veldig omfattende så jeg skjønner godt at det ikke er så mange boliger som leies ut for kortere perioder.

https://getgoldenvisa.com/short-term-rental-process-in-portugal  

Anonymkode: 910cb...ecc

Men nå er det jo nesten ingen turister pga covid, Portugal mangler altså besøkende i forhold til hva som er vanlig. Selv om det har vært vekst i boligmarkedet, har den vært lavere enn den ellers ville vært, og den ventes å flate ut i januar. Markedet er derfor ikke mettet? Hvis du også logger inn på airbnb vil du se at de kutter priser pga dette.

https://imoveis.mitula.pt/searchRE/nivel1-Lisboa/nivel2-Lisboa/ordem-0/op-2/q-lisboa?req_sgmt=REVTS1RPUDtVU0VSX1NFQVJDSDtTRVJQOw==

Du kan se at bare i Lisboa er det over 12000 leiligheter? Dette er en meta søketjeneste. Man kan trykke på ulike leiligheter, og bli tatt til andre nettseteder.

Det å registerer skatteopplysninger for airbnb er vel ikke uvanlig? I Norge handler det om konflikten mellom vanlig hotellindustri og airbnb. Staten vil ha skatteinntekter fra utleie. Det den eiendomsmegleren fortalte meg var feil. Vedkommende sa at lengden på kontrakten var satt i sten. Det er ikke tilfelle. Det åpnes selvsagt for månedtlig leie, bare gå inn i lenken og sjekk Mange tilbyr dette.

Mannen som ville ha 1750 euro inn i kontrakten leide jo også ut per måned? Det er klart utleiere selv må bestemme hvor lenge de vil leie ut sin egen eiendom?

Du må huske at airbnb ikke er unik. Det er det meste kjente, men longtermlettings.com, booking.com etc. Det kryr av utenlandske selskap som formidler eiendommer i portugal. Hvis jeg søker på den eiendommen jeg bor i for øyeblikket, vil jeg finne den i mange portaler. For registrere leie innefor en av disse, trenger jeg å trykke på en link. Dette vil jeg ikke gjøre før jeg har gjort ordentlig rent i den boligen jeg bor i nå.

Edit: Nå skal det sies at siden jeg skrev den posten, så har to stykker til svart av de jeg sendte ut. Disse virker normale, men eiendommene deres ligger i litt utkanten. Den første som svarte var suspekt. Jeg spurte en britisk blogger som bor her, og hun var enig. Man inngår ingen kontrakter med fremmede. Man vet alltid hvem motparten er. Hun jeg leier hos nå sa det samme. Jeg spør om råd hele tiden, men når man er fremmed og ikke snakker språket, så er det ikke alltid så lett å vite hvem man skal spørre.

Endret av Michaelhe
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker Lisboa. Må være flott å ta toget ut til f.eks Cascais nå utenfor turistsesongen.

Anonymkode: 715a3...b64

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå har jeg forflyttet meg til en ny by ved kysten. Den nye leiligheten er moderne, et slags smarthus, en høyere blokk. Det er fin utsikt, men jeg har aldri vært glad i høyder siden jeg var bitteliten. Men det er ikke kjempehøyt, så det går greit. I tillegg er det litt surt i Portugal om vinteren. Selv om temperaturen ser bra ut, er det ikke alltid man har lyst til å sitte ute. Det er som en norsk høst.

Det gode med den nye leiligheten er at strømmen er inkludert i leien og kontrakten. Jeg synes det var mye mas med den forrige. Utleieren maste strømbruken hele dagen. Veldig slitsomt. Jeg flyttet ut  over en uke før tiden. Jeg har lagt merke til at de har akkurat de samme kjøkkenstolene i min ny leilighet som i min gamle, en slags hvite pinne stoler i laminert plast. De har også en helt identisk greie til å sette våte glass i oppvaskbenken. Men dette er ihvertfall en moderne leilighet. Gamle hus ser flotte ut, men de trekker, er dyre å varme opp og egentlig upraktiske. Jeg bor nå litt nærmere pubber og slikt, men jeg har egentlig mistet litt interessen for utelivet. Det er mennesker jeg er interessert i, og de man møter på byen forsvinner ofte. Man ser dem aldri igjen. Fylla er et paralelt univers. Privat har man et annet liv, jobb, barn eller hva det nå måtte være folk har. Den nye leiligheten er ikke veldig billig, men alt er jo betydelig billigere enn airbnb.

Edit: Nå er det dagslys ute. Da jeg kom i går var det mørkt, og det er faktisk en fin utsikt, og et lite bord man kan sitte med, om været er bra. Det er også ikke spesielt høyt. Det er akkurat passe, slik at man slipper at de som går på gaten ser inn.

Endret av Michaelhe
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for reiseskildringene! Så interessante observasjoner! Jeg har selv veldig lyst til å reise til Portugal til høsten. 

Anonymkode: 6f75d...77b

• Liker 1
Skrevet (endret)

For en stund tilbake fant jeg noe jeg likte på nettet her i Portugal, og ville bestille det. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte oppgi NIF. Jeg googlet og fant ut at dette fikk man gratis på det lokale skattekontoret (financias). Så gikk jeg dit idag, selv om absolutt ingen var villig til å vise meg vegen. Da jeg kom fram ble jeg fortalt at jeg måtte ha et skattenummer for å be om en avtale for å bestille et skattenummer. Da mistet jeg besinnelsen, og marsjerte rasende ut. 

Så roet jeg meg, og da jeg kom hjem fant jeg ut at dette er en måte som portugiserne melker expatter for penger ved å selge fullstendig overflødige "skatterepresesentasjons-tjenester". De har små bedrifter som driver med dette tullet. 

Endret av Michaelhe
Skrevet (endret)

I går hendte det enda flere rare ting her nede. Jeg gikk inn i en PC reperasjonsbutikk som solgte gamle PC'er. Jeg ble henrykket for eieren snakket engelsk godt, og prisene var lave sammenlignet med Norge. Jeg hadde en stor harddrive jeg gjerne ville ha satt inn i en gammel PC, og kjøpte en slik hos ham. Han sa han skulle gjøre det fort. Men så sa han ti minutter senere at han trengte litt tid. Javel, det var jo greit. Butikker har sikkert mye å gjøre. Jeg sa jeg ikke ville ha noe operativsysstem, det ordnet jeg selv. Jeg sa at PC'en måtte ha bluetooth og ethernet på eget separat kort, ikke på the motherboard, og så lovte han å installere en raskere prosessor.

Noen timer senere er jeg tilbake. 1. jeg har nå windows jeg ikke vil ha, 2. merkelige partisjoner og 3 en ethernetport på hovedkortet. 4 prosessoren er den samme (men han reduserte prisen motvillig da jeg påpekte dette).

Endret av Michaelhe
Skrevet

I dag ble et mysterium løst. Av og til har jeg merket meg at hunden er redd når jeg kommer hjem. Han ser engstelig ut. I dag da vi var ute og gikk oppdaget jeg at det i leiligheten rett over meg i denne blokken bor en høy lys mann med to store hunder. Disse har han av og til ute på sin veranda, som jeg tror ligger rett over min. Det er disse hundene som min cairn terrier gjemmer seg for. Han lukter dem, men ser dem ikke. De to hundene gjør imidlertid ikke mye, og ser veldig rolige ut. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Enda en merkelig ting hendte i dag her i Portugal. Jeg bor i en slags høyblokk med utleieleiligheter. For et par dager siden fikk jeg noen internett-problemer, nevnte dem tilfeldigvis til mannen i lobbyen.

Jeg nevnt også en del andre fakta angående mitt opphold her nede. Han virket interessert. Jeg fortalt ham at jeg ble norsk statsborger i april, og at jeg bodde her under de lovene som gjelder I Schengen. Jeg var opprinnelig britisk, men det var ingen lov om dobbelt statsborgerskap. Mens den kom ventet jeg tre år, og fornyet politiattestene hvert halvår. En av attestene ga meg innreise i USA. Så gikk Sandberg ut på TV og erklærte at de skulle lage en slik lov (for å hive ut pakistanere, antok jeg). Da gikk jeg til politistasjonen og sa hva jeg hadde planlagt, ventet to timer (kømaskinene deres var i ustand). Og så fylte jeg ut søknaden, og en vennlig dame sa at passet kom i posten. Det gjorde det, og så flyttet jeg hit akkurat som jeg hadde sagt i mange år. Det er jo også staten som betaler trygden som dekker leia mi. 

I dag møtte jeg mannen i lobbyen, og jeg sa jeg hadde løst internetproblemet. Og var tilbake på nettet. Men nå var han forbannet og skjelte meg ut fordi jeg "ba ham fikse ting" som han ikke kunne. Dette hadde jeg jo ikke gjort. Det var nokså bissart. Noen ganger virker det som hverdagen er iscenesatt av en ti år gammel autist. 

Endret av Michaelhe
Skrevet

Igår greide jeg på mystisk vis å skaffe meg en date via en app. En brasilianer. Daten gikk jo greit, litt språkproblemer, men etter at han hadde gått sin vei ble min profil på gaysir besøkt av en norsk mann som så nesten identisk ut. Men ikke helt :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...