AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #1 Skrevet 23. desember 2021 Jeg vurderer en omplasseringhund, renraset, som ligger på finn.no. Det jeg ikke forstår er at det ikke følger med stamtavle. Begge foreldrene er registrert hos NKK, så hvorfor har ikke valpen deres stamtavle da? De vil ha 20 000 for denne hunden. Jeg har tidligere i livet kun kjøpt rasehunder med stamtavle fra oppdretter, så dette er nytt for meg. Er det noen som vet hvordan det fungerer nå i 2021, og kanskje har en forklaring på hvorfor hunden ikke har stamtavle?! Anonymkode: 72efd...4c4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #2 Skrevet 23. desember 2021 Kullet har kanskje ikke blitt registrert fordi det ikke har blitt godkjent pga helse. Se på helseattesten til foreldredyrene. Kanskje begge har for høy grad av HD, har øyeproblemer eller annet som gjør at kullet ikke ble godkjent. Anonymkode: 9c99b...bdc 7
Adriana74 Skrevet 23. desember 2021 #3 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vurderer en omplasseringhund, renraset, som ligger på finn.no. Det jeg ikke forstår er at det ikke følger med stamtavle. Begge foreldrene er registrert hos NKK, så hvorfor har ikke valpen deres stamtavle da? De vil ha 20 000 for denne hunden. Jeg har tidligere i livet kun kjøpt rasehunder med stamtavle fra oppdretter, så dette er nytt for meg. Er det noen som vet hvordan det fungerer nå i 2021, og kanskje har en forklaring på hvorfor hunden ikke har stamtavle?! Anonymkode: 72efd...4c4 Det kan være avlsperre på en av de, de kan være for nært beslektet osv… tror jeg hadde sett vekk 7
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #4 Skrevet 23. desember 2021 hvor kommer denne "omplasseringshunden" fra? dyrebeskyttelsen, eller foreningen for omplassering av dyr (fod) eller andre organisasjoner? Anonymkode: 0fe9e...fe7
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #5 Skrevet 23. desember 2021 Noen avler bevisst på hunder som ikke får registrerte valper. Noen ganger er det en del av ett avlsprogram for å få nye gener inn feks hygenhunder som det finnes få av. Men, i slike tilfeller vil det være opplyst at det er planlagt og arrangert av avlsrådet. Om ikke det er det hadde jeg ikke betalt 20 000 for en uregistrert valp. Anonymkode: 6d3b5...3d5 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #6 Skrevet 24. desember 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: hvor kommer denne "omplasseringshunden" fra? dyrebeskyttelsen, eller foreningen for omplassering av dyr (fod) eller andre organisasjoner? Anonymkode: 0fe9e...fe7 Det er fra en familie som vil omplassere/selger sin 9 mnd gamle valp, på finn.no TS Anonymkode: 72efd...4c4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #7 Skrevet 24. desember 2021 Hvis du vet hvem foreldrene er, så har du vel stamtavlen på den..? Anonymkode: 14b8c...61b 1
Nutz Skrevet 24. desember 2021 #8 Skrevet 24. desember 2021 Dersom foreldrene er registrert i NKK kan du søke dem opp og se på hundens helse og linjer via dogweb, som er hundens stamtavle. Dersom foreldrene er registrerte er det høyt sannsynlig at kullet er registrert og du finner valpen din der. Skulle kullet derimot ikke være registrert vil jeg tro det er fordi foreldrene enten har avlsperre, innavlsgraden er for stor eller at tispa enten var for ung eller gammel for å parres i følge NKKs retningslinjer. Raseklubbene har ofte høye helsekrav, men NKK har nesten ingen så det skal mye til å ikke få registrert et kull. 5
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #9 Skrevet 24. desember 2021 Antagelig en parring som brøt med retningslinjer for avl. Rovdrift på tispa, helse eller alder. eller at de ikke giddet å bruke penger på å registrere. Har den ikke papirer så er den ikke renraset å regne. Anonymkode: 51bca...8ea 6
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #10 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg vurderer en omplasseringhund, renraset, som ligger på finn.no. Det jeg ikke forstår er at det ikke følger med stamtavle. Begge foreldrene er registrert hos NKK, så hvorfor har ikke valpen deres stamtavle da? De vil ha 20 000 for denne hunden. Jeg har tidligere i livet kun kjøpt rasehunder med stamtavle fra oppdretter, så dette er nytt for meg. Er det noen som vet hvordan det fungerer nå i 2021, og kanskje har en forklaring på hvorfor hunden ikke har stamtavle?! Anonymkode: 72efd...4c4 Vi har hatt 2 omplassering hunder og de var verdens beste, men de var med stamtavle, så hadde ikke kjøpt en uten Anonymkode: 401b7...136
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #11 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er fra en familie som vil omplassere/selger sin 9 mnd gamle valp, på finn.no TS Anonymkode: 72efd...4c4 Oppgis noen grunn? Kan hende den kommer med bagasje. Anonymkode: 64791...2ca
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #12 Skrevet 27. desember 2021 Ville aldri gitt 20 000 for en "blandingshund". Med mindre selger klarer å fiske frem en stamtavle. Anonymkode: 6ae0d...d64 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #13 Skrevet 27. desember 2021 Hmm veeeel jeg kjøpte i 2016 en hund uten stamtavle. Ble fortalt det var renraset pomme, men står i passet hans at han er "mixed breed". Han var 1 år gammel, og jeg fikk møte han først før jeg bestemte meg 100%. Jeg betalte vel 7000kr for han, så for min del var han et kupp, uavhengig av om han er blanding. Blandingene av disse rasene er oftest oppi 15-20k. Han er i mitt tilfelle mitt beste kjøp, har ikke angret et sekund på han. Han er også importert fra Litauen av forrige eier, så han er av andre gener enn norske.. alle helsegreier fra veterinær var i orden, og han fikk alle vaksiner og sjekker som valp. Han har vært frisk siden jeg fikk han, nå i Mai blir han 7 år gammel. Men jeg hadde aldri betalt over 10.000kr for en hund uten stamtavle. Kan jeg spørre hva slags rase det er snakk om? Be om å få stamtavle på foreldrene, og å få se journal fra veterinær. Er alt i orden med både foreldre og sykehistorie så må du vurdere om du ønsker å betale 20.000kr. Er det innafor for deg så ser jeg ikke noe problem med dette. Men som flere skriver over, kan det være snakk om innavl eller for nært beslektet, finn ut av det først. Dette er min "renraset" Pomeranian, jeg personlig tror han er 25% Chihuahua. Anonymkode: 21f06...17b 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #14 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hmm veeeel jeg kjøpte i 2016 en hund uten stamtavle. Ble fortalt det var renraset pomme, men står i passet hans at han er "mixed breed". Han var 1 år gammel, og jeg fikk møte han først før jeg bestemte meg 100%. Jeg betalte vel 7000kr for han, så for min del var han et kupp, uavhengig av om han er blanding. Blandingene av disse rasene er oftest oppi 15-20k. Han er i mitt tilfelle mitt beste kjøp, har ikke angret et sekund på han. Han er også importert fra Litauen av forrige eier, så han er av andre gener enn norske.. alle helsegreier fra veterinær var i orden, og han fikk alle vaksiner og sjekker som valp. Han har vært frisk siden jeg fikk han, nå i Mai blir han 7 år gammel. Men jeg hadde aldri betalt over 10.000kr for en hund uten stamtavle. Kan jeg spørre hva slags rase det er snakk om? Be om å få stamtavle på foreldrene, og å få se journal fra veterinær. Er alt i orden med både foreldre og sykehistorie så må du vurdere om du ønsker å betale 20.000kr. Er det innafor for deg så ser jeg ikke noe problem med dette. Men som flere skriver over, kan det være snakk om innavl eller for nært beslektet, finn ut av det først. Dette er min "renraset" Pomeranian, jeg personlig tror han er 25% Chihuahua. Anonymkode: 21f06...17b så vakker han var ❤️ Anonymkode: 401b7...136
Tiuren Skrevet 27. desember 2021 #15 Skrevet 27. desember 2021 On 12/23/2021 at 7:05 PM, AnonymBruker said: Jeg vurderer en omplasseringhund, renraset, som ligger på finn.no. Det jeg ikke forstår er at det ikke følger med stamtavle. Begge foreldrene er registrert hos NKK, så hvorfor har ikke valpen deres stamtavle da? De vil ha 20 000 for denne hunden. Jeg har tidligere i livet kun kjøpt rasehunder med stamtavle fra oppdretter, så dette er nytt for meg. Er det noen som vet hvordan det fungerer nå i 2021, og kanskje har en forklaring på hvorfor hunden ikke har stamtavle?! Anonymkode: 72efd...4c4 Det er en miniatyrhund? Omplasseringshund er ikke nødvendigvis et problem, om man har kompetanse som passer til hunden, men er skeptisk til mye av "avlen" som foregår på miniatyrer. Du må spørre hvorfor det ikke er stamtavle og hvorfor de omplasserer, og forsikre deg om av svaret er riktig. Snakk gjerne med eier av søsken. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #16 Skrevet 28. desember 2021 Har hatt blandingshund, fantastisk gemytt, utrolig trofast. ❤️ Å ha en hund med et vennlig gemytt som ikke biter eller skremmer folk er det som er verdt mest penger i min bok....ingenting verre enn å gå rundt og bekymre seg for om at hunden skal bite noen...renraset eller ei. Anonymkode: dbb9e...7d6 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #17 Skrevet 29. desember 2021 Jeg valgte å ikke gå videre med denne hunden, en Golden Retriever, jeg fikk lite informasjon fra selger, og som nevnt, ikke stamtavle, så jeg valgte å avslutte hele greia. Takk for alle innspill og svar TS Anonymkode: 72efd...4c4 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #18 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg valgte å ikke gå videre med denne hunden, en Golden Retriever, jeg fikk lite informasjon fra selger, og som nevnt, ikke stamtavle, så jeg valgte å avslutte hele greia. Takk for alle innspill og svar TS Anonymkode: 72efd...4c4 Tror det var lurt. Golden retriever har en del HD problemer, så da bør man få sett på HD graden til foreldrene. Når selger var så lite hjelpsom med informasjon, så er det ganske sketchy. Anonymkode: 9c99b...bdc 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå