AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #1 Skrevet 23. desember 2021 Noen som vet om et apotek kan bytte ut en foreskrevet type antibiotika med en annen sort? (Ikke bare generisk bytte av identisk virkemiddel med annet navn, altså.) Jeg fikk papirresept på penicillin fra tannlegen i tilfelle en liten betennelse som må vente på å behandles blusset opp i mellomtiden. Nå som jeg mistenker at jeg snart får bruk for den gikk det plutselig opp for meg at jeg en gang fikk utslett når jeg brukte akkurat den sorten som er foreskrevet, og etter det alltid fikk foreskrevet andre typer antibiotika av legen. Det er imidlertid såpass lenge siden jeg har brukt antibiotika at jeg helt glemte det da jeg var hos tannlegen. 🤦♂️ Det er jo også typisk at betennelsen velger lillejulaften ettermiddag på å kvikne til. 😒 Anonymkode: b6175...afe
Taluno Skrevet 23. desember 2021 #2 Skrevet 23. desember 2021 Nei, apoteket har ikke lov å gi ut en medisin du ikke har resept på. Om du ikke har mulighet til å kontakte fastlege eller tannlege (hvilket er forståelig midt i jula) for å få en annen type, så må du kontakte legevakt eller eventuelt slike telefon-leger, som kan skrive ut en ny resept. 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #3 Skrevet 23. desember 2021 Var nok det jeg regnet med, ja. Krysser fingrene for et julemirakel slik at jeg kan ta det med tannlegen på mandag. Og krysser fingre for at de kan bruke e-resept, for jeg er på familiebesøk i "Gokk Light". XD Anonymkode: b6175...afe
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #4 Skrevet 23. desember 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Var nok det jeg regnet med, ja. Krysser fingrene for et julemirakel slik at jeg kan ta det med tannlegen på mandag. Og krysser fingre for at de kan bruke e-resept, for jeg er på familiebesøk i "Gokk Light". XD Anonymkode: b6175...afe De kan uansett fakse eller ringe inn resepten til apoteket Anonymkode: b69fd...ade
Gjest Audiot Skrevet 23. desember 2021 #5 Skrevet 23. desember 2021 Jeg har dårlig erfaring med papirresept.. Offtopic dette, men jeg fikk flashback til for ca 3 år siden når jeg hadde vært hos kirurg for å fjerne ei visdomstann og fikk papirresept på 10 stk paralgin forte. Dette var en lørdag og jeg var siste pasienten før kirurgen stengte for dagen (han er der kun annen hver lørdag fra 1000-1400). Fikk fjernet visdomstanna, men det ble såpass komplisert at han mente jeg burde ta paralgin forte (jeg har nedsatt leverfunksjon og diverse, så kan absolutt ikke ta ibux). Fikk en papirlapp med resept på ei pakke paralgin forte. Dro til apoteket, tok ca 20 min å kjøre dit så klinikken hadde stengt når jeg kom frem. Dama i kassa nektet å gi meg pillene og mente dette var en falsk resept, og siden hu ikke fikk ringt kirurgen ringte hu polti istedet. Så det endte med at jeg ble anmeldt. Det løste seg heldigvis mandagen når polti fikk verifisert at resepten var ekte. Ikke faen om jeg drar på noe apotek med papirresept igjen.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #6 Skrevet 23. desember 2021 Audiot skrev (2 minutter siden): Jeg har dårlig erfaring med papirresept.. Offtopic dette, men jeg fikk flashback til for ca 3 år siden når jeg hadde vært hos kirurg for å fjerne ei visdomstann og fikk papirresept på 10 stk paralgin forte. Dette var en lørdag og jeg var siste pasienten før kirurgen stengte for dagen (han er der kun annen hver lørdag fra 1000-1400). Fikk fjernet visdomstanna, men det ble såpass komplisert at han mente jeg burde ta paralgin forte (jeg har nedsatt leverfunksjon og diverse, så kan absolutt ikke ta ibux). Fikk en papirlapp med resept på ei pakke paralgin forte. Dro til apoteket, tok ca 20 min å kjøre dit så klinikken hadde stengt når jeg kom frem. Dama i kassa nektet å gi meg pillene og mente dette var en falsk resept, og siden hu ikke fikk ringt kirurgen ringte hu polti istedet. Så det endte med at jeg ble anmeldt. Det løste seg heldigvis mandagen når polti fikk verifisert at resepten var ekte. Ikke faen om jeg drar på noe apotek med papirresept igjen. Nå er PF betydelig verre for levra enn ibux. Men ja vet om flere som har opplevd lignende, kjip opplevelse. Anonymkode: 8636e...1dd
Gjest Audiot Skrevet 23. desember 2021 #7 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nå er PF betydelig verre for levra enn ibux. Men ja vet om flere som har opplevd lignende, kjip opplevelse. Anonymkode: 8636e...1dd Stemmer det, men når man har fått varicer i mage og spiserør pga portal hypertensjon forårsaket av cirrhose, og blodet ikke koagulerer som det skal så risikerer jeg å blø ihjel innvendig av ibux, det skjer vist ikke med pf.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #8 Skrevet 23. desember 2021 Å være oppført med penicillinallergi gjør at andre typer antibiotika må brukes. Det kan føre til dårligere behandling for pasienten og mer resistens i samfunnet. Mange forteller at de reagerte på penicillin med utslett, forteller Gaare-Olstad. – Det kan være en reaksjon på legemiddelet, samtidig er det også vanlig med utslett ved infeksjoner. Hvis reaksjonen eller utslettet ikke ble undersøkt ordentlig, kan det ha blitt oppfattet som allergi, selv om det ikke var det. https://sykepleien.no/2021/06/mange-har-cave-penicillin-i-journalen Anonymkode: 3f3f4...056
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #9 Skrevet 26. desember 2021 Er det bare utslett så kan du fremdeles bruke det du har reagert på. Er det derimot straksallergi skal du alltid forskrives noe annet. Anonymkode: edf47...f6c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå