AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #1 Skrevet 23. desember 2021 Hei. Jeg hadde egentlig en time hos fastlegen idag, men fikk ikke møtt opp. Legevakten sa at jeg skulle bestille time hos fastlegen idag. Nå har de stengt frem til 03.01.21. De hadde visst ikke timer senere idag. De har visst tilbud om akutt timer i romjulen, men sekretæren på telefonen sa at de var veldig strenge i forhold til hvem de tar inn. Han gjentok også flere ganger at det var for akutte problemstillinger. Jeg tenker at det er jeg som leser litt mye inn i det, men fikk en følelse av at han trodde at jeg ikke hadde et akutt problem av en eller annen grunn. Jeg skal tenke litt på hva jeg bør gjøre. Er det vanlig praksis hos deres legekontor også at akuttimer bare kan bestilles kl.08.00 om morgenen? Hva gjør dere om dere ikke får det (drar til legevakt eller venter til neste dag f.eks)? Jeg har forsøkt å bestille akuttime hos fastlegen en gang før og fikk da ikke mulighet til å få det, som førte til at jeg har angst i forhold til det nå, fordi jeg synes hun virket litt sur og jeg vil jo selvfølgelig ikke være til bry. FIkk inntrykk av at de bare setter opp timer ved akutte sterke brystsmerter eller hjerneslag symptomer, som egentlig selvfølgelig er mer 113 problemstillinger. Mitt forrige fastlegekontor satt selv opp time på dagen dersom jeg hadde en øyebetennelse f.eks fordi de mente at det kunne haste. Anonymkode: fe810...c24
trøndermann38 Skrevet 23. desember 2021 #2 Skrevet 23. desember 2021 Har alltid fått på dagen om det er akutt, til og med når jeg ringte halv time før stengetid
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #3 Skrevet 23. desember 2021 Om du ikke møtte til timen i dag, er det vel ikke så veldig akutt? Anonymkode: 6c8a0...328 7
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #4 Skrevet 23. desember 2021 trøndermann38 skrev (1 minutt siden): Har alltid fått på dagen om det er akutt, til og med når jeg ringte halv time før stengetid Hei. Ok. Hvem har du som fastlege eller hvilket legekontor bruker du? Du må ikke dele det om du ikke vil. Anonymkode: fe810...c24
Kaisada Skrevet 23. desember 2021 #5 Skrevet 23. desember 2021 Da legger man seg i rett tid til at man får stått opp klokken 7.30 og ringer klokken 8.00 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #6 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du ikke møtte til timen i dag, er det vel ikke så veldig akutt? Anonymkode: 6c8a0...328 Hei. Jeg har vansker med å komme meg ut sånn generelt og pasientreisen kom ikke. Det er bare derfor. Anonymkode: fe810...c24
solmåneogstjerner Skrevet 23. desember 2021 #7 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det vanlig praksis hos deres legekontor også at akuttimer bare kan bestilles kl.08.00 om morgenen? Hva gjør dere om dere ikke får det (drar til legevakt eller venter til neste dag f.eks)? Ja, det har vært praksis på alle kontorene jeg har brukt. Har alltid fått time da. Har ikke prøvd å ringe for slikt senere på dagen, så det vet jeg ikke. Men ville tatt en runde med meg selv, om det var nødvendig med legevakt. Føler jeg det så gjør jeg det. Så kan de vurdere om det faktisk er nødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #8 Skrevet 23. desember 2021 Fikk ikke møtt opp? Da er det ikke så akutt vil jeg tro. Og legevakten har nok å gjøre om de ikke må ta unna de som ikke kom seg til timen sin. Anonymkode: 8dfa8...ac9 3
Gjest Chiroptera. Skrevet 23. desember 2021 #9 Skrevet 23. desember 2021 Her er akuttimene satt til morgenen så da må vi ringe på morgenen. Med mindre du er på dødens rand selvfølgelig. Får du en skistav langt inn i øyet så får du time selv om klokka et to liksom.
solmåneogstjerner Skrevet 23. desember 2021 #10 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Jeg har vansker med å komme meg ut sånn generelt og pasientreisen kom ikke. Det er bare derfor. Anonymkode: fe810...c24 Åja. Da synes jeg fint du kan kreve ny time. 1
Luckiness Skrevet 23. desember 2021 #11 Skrevet 23. desember 2021 På mitt legekontor er det satt av x-antall akutt-timer. Man må da ringe når de åpner. Ringer man senere risikerer man at disse timene er tatt. I tillegg gjør sekretærene en vurdering i hastegrad. Det er forskjell på ha akutte smerter i nyreområdet og å ha hatt litt smerter i kneet en ukes tid for så å ringe for akutt-time feks. 1
trøndermann38 Skrevet 23. desember 2021 #12 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Ok. Hvem har du som fastlege eller hvilket legekontor bruker du? Du må ikke dele det om du ikke vil. Anonymkode: fe810...c24 Har fått på alle jeg har brukt, totalt 4 legekontor alle i trøndelag. Men det var før korona. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #13 Skrevet 23. desember 2021 Nå har ikke jeg ringt legen for akuttime så ofte, men det har ikke vært noe problem de gangene jeg har gjort det. Har da ringt når de åpner. Kan også ringe senere på dagen om det skjer noe akutt og få komme inn. Anonymkode: 31b3c...cad
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #14 Skrevet 23. desember 2021 Chiroptera. skrev (23 minutter siden): Her er akuttimene satt til morgenen så da må vi ringe på morgenen. Med mindre du er på dødens rand selvfølgelig. Får du en skistav langt inn i øyet så får du time selv om klokka et to liksom. Det som jeg opplever som et problem i forhold til dette er disse tingene; 1) det er helsesekretærer som vurderer om du bør ha akuttime og jeg er usikker på hvor stor medisinsk kompetanse de har til å vite alt som burde vurderes raskt 2) vurderingen deres er veldig avhengig av det du sier på telefonen, slik at dersom man er en person som ikke ønsker å være til bry og har vansker med å ta ordet, så kan det ha stor innvirkning på evnen til å klare å formidle relevant informasjon. Mottar gjerne forslag til legesentre dersom noen har gode erfaringer med dem iforhold til slikt. Jeg har ikke hatt vansker med det noe annet sted, det er egentlig bare dette legekontoret som ikke har satt det opp den gangen jeg spurte. Anonymkode: fe810...c24
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #15 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det som jeg opplever som et problem i forhold til dette er disse tingene; 1) det er helsesekretærer som vurderer om du bør ha akuttime og jeg er usikker på hvor stor medisinsk kompetanse de har til å vite alt som burde vurderes raskt 2) vurderingen deres er veldig avhengig av det du sier på telefonen, slik at dersom man er en person som ikke ønsker å være til bry og har vansker med å ta ordet, så kan det ha stor innvirkning på evnen til å klare å formidle relevant informasjon. Mottar gjerne forslag til legesentre dersom noen har gode erfaringer med dem iforhold til slikt. Jeg har ikke hatt vansker med det noe annet sted, det er egentlig bare dette legekontoret som ikke har satt det opp den gangen jeg spurte. Anonymkode: fe810...c24 Ja, det er helsesekretær som vurderer, men er de i tvil konfererer de jo med legen. Jeg jobber i hjemmetjenesten, så bestiller ofte akuttimer for pasientene mine. De fleste steder må man ringe fra morgenen av, men ikke alle. Men å være tydelig på hva det gjelder og hvor akutt det er er jo essensielt. Forstår at det kan være vanskelig, men ikke la det hindre deg fra å prøve. Skriv deg gjerne en liste på forhånd ☺️ Anonymkode: 96f91...56a
trøndermann38 Skrevet 23. desember 2021 #16 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det som jeg opplever som et problem i forhold til dette er disse tingene; 1) det er helsesekretærer som vurderer om du bør ha akuttime og jeg er usikker på hvor stor medisinsk kompetanse de har til å vite alt som burde vurderes raskt 2) vurderingen deres er veldig avhengig av det du sier på telefonen, slik at dersom man er en person som ikke ønsker å være til bry og har vansker med å ta ordet, så kan det ha stor innvirkning på evnen til å klare å formidle relevant informasjon. Mottar gjerne forslag til legesentre dersom noen har gode erfaringer med dem iforhold til slikt. Jeg har ikke hatt vansker med det noe annet sted, det er egentlig bare dette legekontoret som ikke har satt det opp den gangen jeg spurte. Anonymkode: fe810...c24 Kan alltids anbefale saksvik legekontor
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #17 Skrevet 23. desember 2021 Hos min fastlege får jeg akutt-timer på dagen om det er noe akutt, hvis det ikke er akutt så får jeg time når de har ledig tid. Dersom de ikke har tid til å ta inn akutt, så henviser de meg til legevakt. For å få akutt-timer må jeg ringe idet de åpner. Ringer jeg senere på dagen så er det ofte fult, og da får jeg enten time dagen etter eller henvises til legevakt, alt etter hva problemet er. Har dem fylt opp timene en dag, så har de fylt opp. De kan jo ikke klone seg selv for å rekke flere pasienter. Anonymkode: 1282f...461
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå