Gå til innhold

Utakknemlig

Fremhevede innlegg

Skrevet
med arven er jeg uenig med deg. Det er kunst og det passer ikke deres hjem,men dette har jo noe med fam å gjøre og da. Siden det er kjente kunstverk, så kan dere vel selge de? Enten tilbake til fam eller på det åpne marked. Så kan dere bruke pengene til noe som passer deres hjem.

Det er vel lite trolig at familien blir fornøyd om man selger unna kunst som tydeligvis har stor affeksjonsverdi hos familien! :roll:

Tror ikke det er noen god løsning. Da er det faktisk mer ærlig å si at "nei takk, dette er nok ikke vår stil" og så heller la noen andre slektninger få den.

For øvrig er jeg helt enig med hovedinnlegger i at man må sette grenser for familie som "invaderer" privatlivet og f.eks prøver å prakke på en noe man ikke vil ha. Slike personer skjønner tydeligvis ikke hint og da må man dessverre være litt bestemt - selv om det ikke er lett. Men man kan jo prøve å være diplomatisk og vennlig likevel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, dette var drøyt. Her må dere ta et oppgjør med svigermor! Ser forresten for meg leilighet i kirsebær, stål, store rene flater og mye lys - og koselige blomstergardiner! :ler: Selv om det overhodet ikke er noe morsomt at svigermoren din er så respektløs altså :overrasket:

Skrevet

Kjøp noe "tacky" IKEA kunst til henne til jul og si at det skal henge over sofaen der. Eller nye gardiner som dere liker (og ikke nødvendigvis hun) og heng de opp hjemme hos henne.

Det får da være måte på frekkhet. At hun ikke liker minimalistisk stil er da en ting, men det er ikke hun som bor der. Det er DERE og DERE må få ha det som dere vil! Så få hun ha det som hun vil.

Ta ned gardinene og lever de tilbake med et høflig "takk for lånet, men nå er vi hjemme igjen og vi vil ikke ha gardiner".

Skrevet (endret)
Det er kunst og det passer ikke deres hjem,men dette har jo noe med fam å gjøre og da. Siden det er kjente kunstverk, så kan dere vel selge de? Enten tilbake til fam eller på det åpne marked. Så kan dere bruke pengene til noe som passer deres hjem.

Det var vel ikke snakk om kunst, men verdiløse kopier av kjente kunstverk som onkelen hadde malt. Jeg skjønner godt at dette ikke er noe de som kunstinterresserte ønsker å ha på veggen. Hvis de skal arve disse "kunstverkene" blir det sikkert forventet at de henges opp også.

Dette høres i det hele tatt ut som en litt kjedelig knipe. Man vil jo ikke komme på kant med svigerfamilien heller, men jeg hadde nok tatt ned gardinene ja. Kanskje jeg hadde foreslått at noen andre som ikke hadde så mye kunst fra før heller kunne arvet blidene...

I en fantasiverden hadde jeg også kjøpt noe veldig stort (f.eks et bilde fra IKEA) som jeg visste at hun hatet. I virkeligheten hadde jeg nok ikke hatt nerver eller samvittighet til å gjøre noe sånt.

Selv er jeg glad for at svigermor bor laangt unna, og at hun har skjønt at vi har vår engen smak siden jeg syns at hennes interiørvalg er ganske fæle...

Endret av hilli
Skrevet

det er så deilig å høre at det ikke bare er meg som har så forferdelig en smak( ifølge min alltid så hyggelige svigermor) :ler: vi får alltid så mange "fine gaver av henne og arver rett som det er noen "kjempefine" gardiner... Jeg sier pent tusen takk og legger de i et skap for å ikke lage mer bråk en nødvendig. :roll: og når de har ligget der lenge nok blir de hivd. :ler: men syns det er en kjempevanskelig situasjon og jeg forbanner henne for å kritisere alt jeg liker( kunne ikke falt meg inn å gjøre det mot henne) og for å alltid gi meg dårlig samvittighet.. :sinna:

Skrevet

I en fantasiverden hadde jeg også kjøpt noe veldig stort (f.eks et bilde fra IKEA) som jeg visste at hun hatet.

Vet forresten hva jeg skal kjøpe til svigermor til jul i år... hi hi. :ler:

Skrevet

Å henge opp gardiner er veldig drøyt ja, men det er jo gjort i beste mening.. Hun overkjører deg med å gjøre slikt, men hun føler seg nok litt overkjørt når du er negativ til alt hun foreslår/gjør også.

Pass deg for å ikke bli så opphengt i interiør at du skyver fra deg familien din. Personlig ville jeg hengt opp et bilde som onkel har malt nettopp fordi det er onkel som har malt det... Trenger jo ikke akkurat å henge det midt i stua heller.

Skrevet
Å henge opp gardiner er veldig drøyt ja, men det er jo gjort i beste mening.. Hun overkjører deg med å gjøre slikt, men hun føler seg nok litt overkjørt når du er negativ til alt hun foreslår/gjør også.

Pass deg for å ikke bli så opphengt i interiør at du skyver fra deg familien din. Personlig ville jeg hengt opp et bilde som onkel har malt nettopp fordi det er onkel som har malt det... Trenger jo ikke akkurat å henge det midt i stua heller.

Ærlig talt, om man skyver fra seg familien sin fordi man selv vil velge hvordan man har det hjemme da er det noe rart med familien.

Du henger ikke opp gardiner hos andre når de ikke er hjemme!

Og stygge malerier henges ikke opp uansett hvem som har malt de!

Skrevet
Ærlig talt, om man skyver fra seg familien sin fordi man selv vil velge hvordan man har det hjemme da er det noe rart med familien.

Du henger ikke opp gardiner hos andre når de ikke er hjemme!

Og stygge malerier henges ikke opp uansett hvem som har malt de!

Da har vi nok forskjellig syn på hvordan man behandler familie. Jeg ser gjerne gjennom fingrene når gamle familiemedlemmer gjør merkelige ting, spesielt når det er gjort med gode intensjoner.

Skrevet
Da har vi nok forskjellig syn på hvordan man behandler familie. Jeg ser gjerne gjennom fingrene når gamle familiemedlemmer gjør merkelige ting, spesielt når det er gjort med gode intensjoner.

Å se igjennom fingrene er en ting, men å ha gardiner man ikke liker hengende bare fordi det er svigermor som har hengt de opp er bare feigt.

Er ikke dermed sagt at man må være frekk, det går fint an å forklare på en pen måte hvorfor man helst vil innrede selv.

Min svigermor er helt lik, men nå godtar hun at vi har minimalistisk stil og spør meg om råd om hun skal ommøblere. Jeg spør henne om hjelp om jeg skal ha noe sydd.

Skrevet

Jeg syns at dette var ganske så frekt, og hadde det vært min svigermor, eller mor for den saks skyld, så hadde jeg også tatt ned gardinene på trass :sur:

Når det gjelder bildene, så hadde jeg sagt at de er pene, men passer ikke inn i leilligheten nå, men kanskje de kan henges opp senere. (eller tatt i mot ett, og sagt at kanskje fetter Anton hadde blitt glad om han fikk ett også)

Svigermoren din ville nok bare være hjelpsom, og tanken var god - om du hadde ymtet frempå at du skulle ha slike gardiner der.

Joda, man kan jo se mellom fingrene når eldre familiemedlemmer gjør merklige ting, men et sted går grensen.

Skrevet

Hovedinnlegger her!

I dag har min mann vært til svigermor og tatt nok en gang en prat med henne om leiligheten vår og hva vi tenker omkring mulig arv av bilder og møbler. Og levert gardinene tilbake med forslag om at hun selv brukere dem.

Svigermor hadde tatt det med fatning, og dersom det var gardiner i et annet mønster vi ønsket så kunne hun sy det...

Blir nok en evig kamp dette : )

Gjest Very Victoria
Skrevet

Det virker som om endel av familiemedlemmene deres og vennene deres er temmelig respektløse. Hadde noen venner av meg innredet med en veldig typete stil kunne det ikke falt meg inn å gi de noe nips eller rask under påskudd av at "det trengs for det er jo så ukoselig her".

Jeg har akkurat kjøpt hus og jeg er knallhard på hva som skal inn hit og ikke. Jeg hadde tatt meg en prat med svigermor og på en hyggelig måte forklart saken. Det er deres hjem, ikke hennes. Sønnen hennes "lider ikke" selv om dere ikke har gardiner & nips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...