Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #1 Skrevet 14. oktober 2005 Mannen min og jeg kjøpte oss en loftleilighet for et par år siden, og har lagt ned masse penger og tid på å gjøre denne til vår drømmeleilighet. Nå er vi nesten i mål, og den minimalistiske leiligheten går stort sett i hvitt og stål med treverk i kirsebær. De store, åpne vinduene har kun persienner - ikke gardiner, og på veggene er det orginalkunst som vi har samlet gjennom mange års besøk på gallerier rundt om i hele Europa. Interiør er min store lidenskap, og det er ikke få interiørmagasiner jeg leser i løpet av et år. Og leiligheten vår er resultat av våre felles drømmer gjennom mange år. For to uker siden var mannen min og jeg på en langweekend i Madrid etter som jeg allikevel var der på et seminar i forkant, og svigermor fikk nøkkelen og skulle ta inn posten og mate katten. Hun i likhet med flere av våre nærmeste synes leiligheten er kald og "katalogaktig", og er den som i størst grad har kritisert den. Ikke minst mangelen på gardiner som hun synes er helt håpløst. Flere ganger har hun tipset meg om gardiner på tilbud, og jeg har gang på gang fortalt henne at vi ønsker å ha det åpent. Den helgen vi var på tur har hun imidlertid sydd gardier selv på stuen vår og hovedsoverommet, kjøpt gardinstenger og hengt de opp. Pene gardiner, og veldig dyktig sydd, men over hode ikke vår smak! Jeg tok de ned samme kveld som jeg kom hjem, og mannen min ble sur og mente de kunne henge en liten stund i alle fall for moren sin skyld. Da ble jeg sur fordi jeg mener han bør være mann og si ifra til moren. Det hører også med til historien at moren vil vi skal overta bildene min manns gammelonkel har malt. Han er død nå, og etterlot seg flere reproduksjoner av kjente, norske maleri som vi ikke er interessert i. Det har også vært snakk om et gammelt skap og annet. Hvordan ville dere ha løst ei slik floke? Jeg er såååå mektig lei av å argumentere overfor våre nærmeste, og da i aller mest overfor svigermor at dette er vår leilighet og den skal være slik VI ønsker det. Til jul og bursdager har vi kommet med ønsker etter at de har spurt om middag på restaurant, kjøkkenutstyr og det ene og andre. Men nei, i stede kjøper de gaver for å gjøre leiligheten våre "mer koselig".... Mye er stuvet inn i kottet, andre ting gir vi bare bort videre. Hilsen utakknemlig og frustrert
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #2 Skrevet 14. oktober 2005 Syns ikke du er utakknemlig, men at hun er utrolig frekk som gjør noe slikt! Jeg hadde tilta helt! Først av alt ville jeg tatt for meg mannen: Sagt jeg trodde han ikke lenger var en liten guttunge som lot mamman bestemme og at jeg forventet at han støttet meg i å fjerne gardinene. Ville sagt til henne at det sikkert var godt ment, men at det nå en gang er slik at dere vil innrede hjemmet deres selv. Spurt om hun ville ha gardinene tilbake i tilfelle hun kan bruke dem hos seg selv. Angående gaver ville jeg brukt samme oppleg: Sagt tusen takk og det er sikkert godt ment, men passer ikke/vi trenger ikke slik og spurt hvor det er kjøpt slik at det kan byttes i noe dere trenger/har lyst på.
Mrs. K Skrevet 14. oktober 2005 #3 Skrevet 14. oktober 2005 Tips til julegave til svigermor: Bok om minimalistisk innredning.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #4 Skrevet 14. oktober 2005 Tips til julegave til svigermor: Bok om minimalistisk innredning. ←
Gjest Gjesta Skrevet 14. oktober 2005 #5 Skrevet 14. oktober 2005 Tips til julegave til svigermor: Bok om minimalistisk innredning. ←
tommeline Skrevet 14. oktober 2005 #6 Skrevet 14. oktober 2005 Å drive å henge opp gardiner hos folk som ikke ønsker gardiner syns jeg er utrolig frekt! Selvfølgelig tok dere de ned når dere ikke vil ha det slik. Og det syns jeg svigermor må tåle å høre. Når det gjelder presanger er det vanskeligere å si i fra. Men dere kan jo presisere at dere ikke ønsker dere pynteting, nips, bilder etc.
MiniMjau Skrevet 14. oktober 2005 #7 Skrevet 14. oktober 2005 haha! ja, jeg hadde også klikka om jeg hadde kommet hjem til ny-sydde "koselige" gardiner montert på veggen min!!! Får jo være måte på å ta seg til rette!
Gjest gjest Skrevet 14. oktober 2005 #8 Skrevet 14. oktober 2005 Ønsk dere gavekort !!! Det desidert enkleste for alle parter Og JA, man har full rett til selv å bestemme hvordan man ønsker å innrede sin egen bolig, SELVFØLGELIG !!
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #9 Skrevet 14. oktober 2005 kan jo si til familien at siden dere har totalt forskjellig smak så setter dere pris på gavekort slik at dere kan BRUKE gaven Hadde tatt ned gardinene selv. Kjekt å bestemme hvordan en selv vil ha det.
Gjest gjest1 Skrevet 14. oktober 2005 #10 Skrevet 14. oktober 2005 Jeg synes på ingen måte at du er utakknemlig. Hvordan dere vil ha det i leiligheten er da virkelig opp til dere. Jeg syens det er direkte respektløst av henne å henge opp gardiner i deres leilighet! En ting er vellmenende råd, gaver til jul osv. Da har dere fortsatt ett valg om dere ønsker å beholde det osv. Men å faktisk montere gardinstenger og henge opp gardiner er helt uakseptabelt. Om de er pent sydd og hun har brukt mye tid på det er helt uvesentlig. Hun viste at dere ikke ønsket å ha gardiner og da burde hun ha resepektert det! Din mann burde virkelig ta ansvar her. Det er helt sikkert ikke lett for han, men det er noe som må gjøres. Ellers kan det jo fort være fullt av porselensfigurer og annet nips neste gang dere kommer hjem fra reise. Håper det ordner seg for dere og at det ikke skaper noen konflikt mellom deeg og din mann. Åhhh...jeg hater slike gesjeftige kvinnemennesker!!!
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #11 Skrevet 14. oktober 2005 Jeg synes på ingen måte at du er utakknemlig. Hvordan dere vil ha det i leiligheten er da virkelig opp til dere. Jeg syens det er direkte respektløst av henne å henge opp gardiner i deres leilighet! En ting er vellmenende råd, gaver til jul osv. Da har dere fortsatt ett valg om dere ønsker å beholde det osv. Men å faktisk montere gardinstenger og henge opp gardiner er helt uakseptabelt. Om de er pent sydd og hun har brukt mye tid på det er helt uvesentlig. Hun viste at dere ikke ønsket å ha gardiner og da burde hun ha resepektert det! Din mann burde virkelig ta ansvar her. Det er helt sikkert ikke lett for han, men det er noe som må gjøres. Ellers kan det jo fort være fullt av porselensfigurer og annet nips neste gang dere kommer hjem fra reise. Håper det ordner seg for dere og at det ikke skaper noen konflikt mellom deeg og din mann. Åhhh...jeg hater slike gesjeftige kvinnemennesker!!! ← Veldig bra sagt! Jeg hadde absolutt IKKE tolerert at noen hadde gjort om på leiligheten min! For være grenser på frekkheter! Mannen din burde bli voksen og si i fra til moren sin at dere ikke ønsker/godtar det. Har selv en sånn svigermor (og mann) og det er et h*** Rart hvordan noen mennesker bare MÅ bestemme over andre, deres måte er best, ferdig med det!
Belit Skrevet 14. oktober 2005 #12 Skrevet 14. oktober 2005 Dra hjem til dem neste gang de er på tur og innred slik DU synes det er fint, bort med alle gardiner og alt nips, og se om hun er takknemlig etterpå. Gaver du misliker får du bare ta imot med vakker mine og putte i et skap etterpå. Når du sier rett ut hva du ønsker deg og hun nekter å høre er det ikke mye mer å gjøre. En gave er tross alt noe hun gir av sitt hjerte og ønske, ikke noe du har krav på. Men hjemmet ditt har du da for svarte krav på å få innrede som du vil!!
Gjest Violetta Skrevet 14. oktober 2005 #13 Skrevet 14. oktober 2005 Jeg synes dette er et problem du bør overlate til din mann. Han får ta et oppgjør med sin familien når det er dem det gjelder. Jeg ville i hvert fall aldri funnet meg i en sånn oppførsel.
Gjest MrsL Skrevet 14. oktober 2005 #14 Skrevet 14. oktober 2005 Æsj, slike folk altså..... Det er da bare ikke å valse inn i en annens leilighet og begynne å henge opp gardiner og sånt
gaja Skrevet 14. oktober 2005 #15 Skrevet 14. oktober 2005 (endret) slettet Endret 12. januar 2006 av gaja
Murmelmy Skrevet 14. oktober 2005 #16 Skrevet 14. oktober 2005 Jeg ville nok bedt om å få tilbake nøklene...
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #17 Skrevet 14. oktober 2005 Mannen min og jeg kjøpte oss en loftleilighet for et par år siden, og har lagt ned masse penger og tid på å gjøre denne til vår drømmeleilighet. Nå er vi nesten i mål, og den minimalistiske leiligheten går stort sett i hvitt og stål med treverk i kirsebær. De store, åpne vinduene har kun persienner - ikke gardiner, og på veggene er det orginalkunst som vi har samlet gjennom mange års besøk på gallerier rundt om i hele Europa. Interiør er min store lidenskap, og det er ikke få interiørmagasiner jeg leser i løpet av et år. Og leiligheten vår er resultat av våre felles drømmer gjennom mange år. For to uker siden var mannen min og jeg på en langweekend i Madrid etter som jeg allikevel var der på et seminar i forkant, og svigermor fikk nøkkelen og skulle ta inn posten og mate katten. Hun i likhet med flere av våre nærmeste synes leiligheten er kald og "katalogaktig", og er den som i størst grad har kritisert den. Ikke minst mangelen på gardiner som hun synes er helt håpløst. Flere ganger har hun tipset meg om gardiner på tilbud, og jeg har gang på gang fortalt henne at vi ønsker å ha det åpent. Den helgen vi var på tur har hun imidlertid sydd gardier selv på stuen vår og hovedsoverommet, kjøpt gardinstenger og hengt de opp. Pene gardiner, og veldig dyktig sydd, men over hode ikke vår smak! Jeg tok de ned samme kveld som jeg kom hjem, og mannen min ble sur og mente de kunne henge en liten stund i alle fall for moren sin skyld. Da ble jeg sur fordi jeg mener han bør være mann og si ifra til moren. Det hører også med til historien at moren vil vi skal overta bildene min manns gammelonkel har malt. Han er død nå, og etterlot seg flere reproduksjoner av kjente, norske maleri som vi ikke er interessert i. Det har også vært snakk om et gammelt skap og annet. Hvordan ville dere ha løst ei slik floke? Jeg er såååå mektig lei av å argumentere overfor våre nærmeste, og da i aller mest overfor svigermor at dette er vår leilighet og den skal være slik VI ønsker det. Til jul og bursdager har vi kommet med ønsker etter at de har spurt om middag på restaurant, kjøkkenutstyr og det ene og andre. Men nei, i stede kjøper de gaver for å gjøre leiligheten våre "mer koselig".... Mye er stuvet inn i kottet, andre ting gir vi bare bort videre. Hilsen utakknemlig og frustrert ← gardinene kan du med rette ta ned, selv om det var gjort i beste mening. med arven er jeg uenig med deg. Det er kunst og det passer ikke deres hjem,men dette har jo noe med fam å gjøre og da. Siden det er kjente kunstverk, så kan dere vel selge de? Enten tilbake til fam eller på det åpne marked. Så kan dere bruke pengene til noe som passer deres hjem. Nå er det vanskelig å tilfredstille gaver til alle ogenhver. man prøver jo å finne noe en tror passer/liker,men som kjent er smaken som baken. Svigermor er jo i en annen aldersgruppe også. Her må man bruke litt takt og tone, fremfor stilen på bolig.
Helene Skrevet 14. oktober 2005 #18 Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Tips til julegave til svigermor: Bok om minimalistisk innredning. ← Hun er frekk som fy... Men ta en prat med mannen din, hva er viktigst for han, mamma eller felles beslutninger. Hvis han ønsker minimalistisk stil og er enig i innredningen, bør han STØTTE deg!!! Endret 14. oktober 2005 av Helene
Lemona Skrevet 15. oktober 2005 #19 Skrevet 15. oktober 2005 Den helgen vi var på tur har hun imidlertid sydd gardier selv på stuen vår og hovedsoverommet, kjøpt gardinstenger og hengt de opp. Pene gardiner, og veldig dyktig sydd, men over hode ikke vår smak! ← Dette må jo bare være toppen av frekkhet. Hadde krevd at mannen tok en skikkelig prat med sin mor, og fortalte nøyaktig hvor landet skulle ligge.
Gjest Gjest_anneliane_* Skrevet 16. oktober 2005 #20 Skrevet 16. oktober 2005 Synes ikke du er utakknemlig. Et hjem er personlig, og svigermor har ingen rett til å innrede det for deg.. Dog, så skjønner jeg at det er vanskelig for din mann å si fra, siden hun tar seg så kolossalt til rette, så blir det jo vanskelig for han å si fra, nettopp fordi han er vant til at hun ordner som hun vil,...... Dere må stå sammen, kanskje si at dere ikke ønsker noen gaver til jul....si at det er trist at hun bruker penger på å kjøpe ting som bare blir kastet likevel..uff.. Og få tilbake nøkkelen med en gang, få noen andre til å vanne blomstene neste gang....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå