Gå til innhold

Gi blod?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har så lyst å bli blodgiver, men har litt sprøyteskrekk . 

Til dere som gjør det, er det stor forskjell på nåla ved blodgiving, ifht ved vanlig blodprøve i armen? 

Er det vondt ? 🙈

Hilsen pingla. 

Anonymkode: 9d891...e75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, blodgivernåla er en del større enn en vanlig blodprøvenål, men det gjør ikke mer vondt selv om den er større. Mange blodgivere melder seg pga. sprøyteskrekk, og opplever at det går bedre og bedre for hver gang. De som jobber i blodbanken er også veldig flinke, og opptatt at blodgivere har det bra, så du er i trygge hender!

Anonymkode: f25f0...bed

• Liker 1
Skrevet

Ja, den er større. Jeg synes jeg kjenner den mye mer, sprenger liksom litt. Den blir jo liggende i armen til alt er ferdig. Men direkte vondt er det ikke.

Anonymkode: 6c9ed...e80

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg gitt blod i veldig mange år. Liker ikke sprøyta mer enn akkurat høyst nødvendig, og vil ikke beskrive stikket som vondt, men heller litt sviing når den injiseres. Den er selvfølgelig litt tykkere enn vanlige sprøyter, men egentlig ikke så mye større enn vanlige blodprøvesprøyter. 

Jeg tenker at det viktigste her, er hvilken gjerning man gjør ved å gi blod. En sak er at mange operasjoner (og spesielt kreftoperasjoner) kan gjennomføres, men det at man faktisk tar et samfunnsansvar, tenker jeg er utrolig viktig. Mange sier at de ikke vil gi blod pga sprøyteskrekk, men hvis man selv (eller noen andre viktige personer for en) plutselig skulle havne i en situasjon, enten en ulykke eller en planlagt operasjon, så tenker jeg at det med sprøyteskrekk er en bagatell.

Jeg liker ikke å se når de injiserer kanylen, men da snur jeg meg bare enkelt og greit bort, og det ser jeg at mange andre også gjør. En annen sak er at det er veldig god trening på å håndtere sprøyteskrekk, og man lærer seg å stå i situasjoner man ikke er komfortabel med, uten at det er farlig overhode. 

Jeg synes det er veldig trist at mennesker som er friske og raske, velger å ikke gi blod, spesielt når jeg vet hvor krise det kan være på landets blodbanker, og vet også at blodmangel ofte fører til at operasjoner ikke kan gjennomføres, og det synes jeg ikke er akseptabelt, når det er så utrolig mange som kan gi blod her i landet. 

En annen sak, er at man fort får en tilbakemelding hvis det skulle være noe galt med enkelte verdier i kroppen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynte gi blod nettopp for å jobbe med sprøyteskrekk :)
Husker ikke forskjell på nål, jeg ser uansett bort når de stikker. Jeg synes det er mindre ubehagelig med blodgivning enn "vanlig blodprøve"

Men en ting du kan tenke på: de som jobber i blodbanken stikker folk konstant, det er det hovedjobben dems er. Med andre ord, det er noe de virkelig kan, og er erfarne med. Jo mer erfaren den som stikker er, jo mindre ubehagelig er det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...