AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #1 Skrevet 22. desember 2021 Hei, har en venninne som fikk Dags i sommer og er nå 7-8 mnd ca. Hunden har særdeles dårlig gemytt fremstår det som. I begynnelsen var den overdrevent reservert, utrolig avhengig av venninnen min og ikke søkende til noen andre i familien/andre. Den var helt fra seg når hun gikk, pep og stresset.. Sperasjonsangst på sitt verste. Men etter mye godbiter og kos fikk jeg både løfte den og klappe den uten at den pep og vegret seg. Men nå 5 mnd senere ser jeg hunden på nytt.. Den er rundt 7-8 mnd som nevnt. Oppførselen er TOTALT forandret. Hunden løper ut døren og bjeffer som en GALEN mens jeg klemmer venninnen min, hopper opp etter leggen min og når jeg går inn døren begynner den å knurre sporadisk. Jeg finnes ikke redd hunder, spesielt ikke når de er så små, men jeg skal ærlig si at jeg ble usikker rundt hunden. Fordi da jeg prøvde å bøye meg ned for å strekke ut hånden hiver den seg mot meg og «glefser» uten å bite og bjeffer enormt. Deretter går vi inn i stuen, hunden sirkler rundt venninen min hele tiden, men knurrer med en gang jeg nærmer meg eller prøver å ta på den. Den stirrer på meg konstant og når jeg sitter på andre enden av sofaen og stirrer knurrer den intenst om jeg ikke stopper å stirre. Han begynner å humpe på venninnen min så hun velger å ta han ned fra sofaen og han hopper så mange ganger opp at de må ta han inn på et annet rom. Da piper han og styrer på, hun slipper han inn når han gir seg. Men det som skremte meg aller mest var at når jeg da skulle gå opp trappen så står hunden foran trappen og jeg er på vei opp. Hunden knurrer mot meg og jeg prøver å gå forbi, da hiver han seg rundt igjen å prøver å «glefse - bjeffe» på meg.. Istedenfor at hunden flytter seg og slipper meg forbi. Faren til venninnen min tar han så i nakkeskinnet for å roe han ned, piper og blir helt krakilsk. Problemet virker som de lar han ligge i sofa, når han knurrer klapper de han etter de har sagt fy så han blir forvirret. Men hva forårsaker en slik provosert/aggressiv adferd hos så unge hunder. Er det medfødt og vil bli verre eller kan man endre de ? Skal også nevnes at han blir hysterisk når jeg klemmer venninnen min og hiver seg etter beina mine og bjeffer krakilsk uten biting altså. Men er uansett ubehagelig! Venninnen min er også oppgitt over oppførselen hans og problemet er at hun flyttet etter sommeren og bor en annen plass. Så hun får ikke korrigert han mens de er vekke. Føler denne hunden kan bli veldig farlig.. Har dere noen tips og erfaringer å dele med ? Anonymkode: 4636c...225
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #2 Skrevet 23. desember 2021 Høres ut som en ekstremt usikker/redd hund med noe ressursforsvar for venninnen din. Korrigering fungerer ikke når det er snakk om en liten, redd hund, og vil bare gjøre ting verre. Trygg hund klubben fokuserer på å øke selvtilliten til hunder mens man lærer hunden nye og bedre reaksjonsmønstre. Anonymkode: b9982...667 8
Gjest Shawtyella Skrevet 23. desember 2021 #3 Skrevet 23. desember 2021 Dachs er desverre den rasen som biter mest, statistisk sett. Folk skaffer seg disse fordi de er søte, men alle hunder har et bruksområde, og enkelte av disse små trenger med mosjon enn man tror. Jeg har selv en Pomeranian med seperasjonsangst. Han hadde det fra forrige eier, når jeg fikk han som 1-åring. Han har fortsatt seperasjonsangst i en alder av 6, og bjeffer og biter etter skoene mine om jeg går. Det høres verre ut enn det er, og jeg har egentlig gitt opp å jobbe med seperasjonen han hadde på grunn av et angrep fra en stor hund ifjor, hvor han fikk hjerneblødning og får vestibulært syndrom når han stresser. Både positivt og negativt stress utløser syndromet, går over etter noen minutter. Det som har hjulpet meg mye med oppførselen hans er å endre vanene hans. Hvis han før bjeffet på meg når jeg spiste fordi han ville ha, så endret jeg vanen hans om hvor eller hva som skjer når. Han lærte etterhvert at med en gang jeg setter fra meg tallerken på bordet, så hoppet han opp.. for da fikk han rester om det var noe😂Dette var en myr bedre vane enn den forrige, og hjalp veldig. Hunder lærer fort når man endrer vaner. Altså blir det en form av positiv trening. Min pom har en lei vane av å bjeffe på andre hunder ute, høres veldig sint ut. Har prøvd med trening av dette sammen med instruktør uten nytte. Har nå gått 3 år og har egt gitt det opp, så akkurat nå prøver jeg å tenke ut en ny vane jeg kan gi han i møte med andre hunder. Godbiter er ikke interessant nok. Hunder lærer hele livet, og de lærer spesielt fort om man gjør det over tid uten noen særlig effort, avhengig av rase såklart. Pomeranian er ganske stae, men når vi er inne gjør han ALT for en godbit eller en liten bit med ost lol😁 Poenget mitt med å dele min historie er for å vise at det er slitsomt og tidkrevende, men man kan få til atferd med tiden, uansett alder på hunden! Når vi nå går tur så grynter jeg strengt når han starter å vil bjeffe på en hund, så setter jeg meg ned ved siden av han og holder litt foran brystet hans, sier "ro deg ned". Dette har funket overraskende greit for min der og da, men er nok en kamel jeg bare må svelge med atferden hans. En hund som biter er som regel nervøs eller redd. Som noen skriver over her, så er positiv trening og økt selvtillit noe den trenger sårt! Dette kan man få til selv, men kan også hjelpe med en intruktør. Derfor biter min meg i skoen når jeg drar iblandt, rett og slett pga frykt for å være alene. Det har hjulpet mye for oss å skaffe oss katt, så han fikk selskap. Men for all del, ikke skaff noen hund til for å roe denne, da blir den andre også like nervøs og stressa!! Jeg sier ifra til hunder som glefser mot meg, da grynter jeg med mørk stemme, bestemt. Ikke sint. Man må såklart også si ifra enkeltr ganger, men hvor sint man gjør det kommer ann på rasen. Noen er mer sensitive enn andre, og da kan det gjøre vondt verre.
Troyamin Skrevet 23. desember 2021 #4 Skrevet 23. desember 2021 En dachs med fri oppdragelse og som oppfører seg som en idiot? Du får fortelle venninnen din at dersom det ikke innføres struktur og regler, vil hun mest sannsynlig måtte avlive bestekompisen fordi den biter. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #5 Skrevet 23. desember 2021 Det er ikke rart bikkja biter og er usikker når de tar han i nakkeskinnet, blant annet. Mulig noen hunder tåler det, men det har tydeligvis ikke denne hunden tålt. Enten må de endre treningsmetode eller så bør de omplassere bikkja. Anonymkode: cbc57...98f 4
Min_hund_er_Grå Skrevet 23. desember 2021 #6 Skrevet 23. desember 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke rart bikkja biter og er usikker når de tar han i nakkeskinnet, blant annet. Mulig noen hunder tåler det, men det har tydeligvis ikke denne hunden tålt. Enten må de endre treningsmetode eller så bør de omplassere bikkja. Anonymkode: cbc57...98f Det er ikke korreksjonen som her er problemet. Total mangel av grunnleggende lydighet er problemet. Korreksjon brukes for å sette et krav på et innlært moment. Det er uansett en naturlig handling til rasen. Det er en hi hund. Den skal ned i hi og jage/bite bytte. Det krever at man er tøff i tryne og at man kan bite. Tenk etter hva rasen i utgangspunktet ble avlet fram for å gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #7 Skrevet 23. desember 2021 Min_hund_er_Grå skrev (1 time siden): Det er ikke korreksjonen som her er problemet. Total mangel av grunnleggende lydighet er problemet. Korreksjon brukes for å sette et krav på et innlært moment. Det er uansett en naturlig handling til rasen. Det er en hi hund. Den skal ned i hi og jage/bite bytte. Det krever at man er tøff i tryne og at man kan bite. Tenk etter hva rasen i utgangspunktet ble avlet fram for å gjøre. Du kan ikke korrigere en usikker og reservert hund med fysisk vold, uavhengig om hunden har blitt lært lydighet på forhånd eller ei. Anonymkode: cbc57...98f 8
Pennant Skrevet 23. desember 2021 #8 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Du kan ikke korrigere en usikker og reservert hund med fysisk vold, uavhengig om hunden har blitt lært lydighet på forhånd eller ei. Anonymkode: cbc57...98f Å ta en hund i nakkeskinnet er ikke fysisk vold. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #9 Skrevet 23. desember 2021 Pennant skrev (6 timer siden): Å ta en hund i nakkeskinnet er ikke fysisk vold. Javel, hvordan kan det ikke være fysisk vold? Du kan påføre hunden skade og/eller frykt, noe som per definisjon (ifølge mattilsynet ihvertfall) er/kan være vold. Det er i beste fall en hårfin grense på om det påfører hunden skade eller frykt. Anonymkode: cbc57...98f 2
Troyamin Skrevet 23. desember 2021 #10 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Javel, hvordan kan det ikke være fysisk vold? Du kan påføre hunden skade og/eller frykt, noe som per definisjon (ifølge mattilsynet ihvertfall) er/kan være vold. Det er i beste fall en hårfin grense på om det påfører hunden skade eller frykt. Anonymkode: cbc57...98f Jeg holder hundene mine fast i nakkeskinnet dersom de ikke har halsbåndet på. Jeg kan fint ta de bort fra hverandre dersom det feks er tegn til bråk mellom hundene, ta valper bort dersom avleding alene ikke fungerer eller hvis en skal omrokkere på hundene i gårdene. Ingenting av dette er basert på frykt eller er farlig for hundene. Å filleriste hunden i nakkeskinnet, er derimot ikke hensiktsmessig. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #11 Skrevet 23. desember 2021 Troyamin skrev (2 timer siden): Jeg holder hundene mine fast i nakkeskinnet dersom de ikke har halsbåndet på. Jeg kan fint ta de bort fra hverandre dersom det feks er tegn til bråk mellom hundene, ta valper bort dersom avleding alene ikke fungerer eller hvis en skal omrokkere på hundene i gårdene. Ingenting av dette er basert på frykt eller er farlig for hundene. Å filleriste hunden i nakkeskinnet, er derimot ikke hensiktsmessig. Det har veldig mye med intensjon og følelsene til personen som gjør det. All håndtering kan bli skremmende for en hund om eier er sint/frustrert når håndteringen skjer. Mine synes ikke kloklipp er gøy, men de tolererer det fordi jeg håndterer de med tålmodighet og har noen godbiter på lur. Om jeg hadde holdt i fotene og klippet I vei mens jeg var sint/frustrert, så ville de blitt redde. Å ta en hund i nakkeskinnet er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Men om man tar en hund i nakkeskinnet som en korrigering, så har det gjerne gått så langt at man føler seg frustrert og blir streng I både kropp og stemme, og da kan det absolutt føles som et fysisk angrep for hunden. Anonymkode: b9982...667 4
Portvinpiken Skrevet 23. desember 2021 #12 Skrevet 23. desember 2021 Pennant skrev (9 timer siden): Å ta en hund i nakkeskinnet er ikke fysisk vold. Jo. Det står også i Dyrevelferdsloven. 3
Portvinpiken Skrevet 23. desember 2021 #13 Skrevet 23. desember 2021 Her var det mange triste svar fordi mye av det er tuftet på "gammel overtro". I dag vet vi (heldigvis) bedre at straff gjør ingenting med problemet. Tvert om. Og ja - det er fullt mulig å straffe en hund til lært hjelpeløshet, men det bør man ikke være stolt av å gjøre... Min anbefaling er å gå til en som driver med atferd på hund. Altså noen som er oppdaterte og ikke driver med utdaterte metoder som å ta hunden i nakkeskinnet o.l. Det er bare trist og gjør overhode ikke noe godt hverken for hunden eller forholdet hunden har til eier. Merk også at en som driver med atferd vil helst se (møte) hunden og observere den sammen med eier før man lager en treningsplan. Det er dessverre mange selvlærte/erklærte "atferdsspesialister" der ute. Håper det ordner seg! 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #14 Skrevet 23. desember 2021 Åååå, foreldrene til mannen min har også dachs! Den gneldrer hele tiden, den er utrolig ulydig og glefser om man korrigerer den. Hater den kjøteren. Kan se ut som det er en dachs-greie. Anonymkode: 5a624...e7d 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #15 Skrevet 25. desember 2021 Det viktigste er å gi beskjed til riktig tid. Man kan fint "kjefte" (om man ønsker å kalle det for det) på hunden, for så å kose med den kort tid etter. Men det må gjøres i riktig rekkefølge. En hund som hopper opp i sofa uten lov, kan få beskjeden "ned". Deretter hopper den ned. Og deretter klapper eieren hunden. Det som er viktig er at akkurat idet hunden har hoppet opp i sofaen, så må man si konsekvent "ned". Hunden må forstå at det den gjøre i akkurat det øyeblikket er feil. Så hvis den da hopper ned fordi man sier "ned" på riktig tidspunkt, så kan man fint skryte/si flink idet hunden har hoppet ned, og f.eks gi kos som ros. Det er noe annet hvis hunden hopper opp i sofaen, men får bli der en stund, også sier eieren "ned". Da forstår gjerne ikke hunden hva kommandoen "ned" betyr. For den ligger kanskje i sofaen og går kos, eller snuser bak sofaputen. Da kan den bli usikker på hva det betyr den må gjøre. For ene gangen man sier "ned", så ligger hunden fint i sofaen, andre gang man sier "ned, så hopper hunden opp på eier for å få kos, mens tredje gangen man sier "ned", så har hunden akkurat hoppet opp i sofaen. Mye forvirring! Jeg tror nok venninnen din kommer langt ved å være mer konsekvent, men selvsagt ikke korrigere fysisk. Det som kan hjelpe, er at de som er på besøk er klar over reglene i huset. F.eks ber jeg gjester om å ignorere hunden når den hopper, for det får den ikke lov til, og den skal IKKE få oppmerksomhet når den hopper opp. Det er umulig å få implementert dette i dagliglivet dersom det kun er jeg som gjør det slik, og ikke gjester. Da blir hunden forvirret, for hvorfor må den gjøre slik med meg, mens med gjester er det lov? Kanskje dette er noe du kan snakke med henne om. Må nevne at jeg har blitt bitt av en dachs også. Søte hunder, men tror mange glemmer at det er en skarp rase. De er tross alt avlet fram til jakt. Eieren nektet selvsagt for at hunden beit, den var jo så liten å søt, så det kunne jo ikke ha skjedd.... Anonymkode: 20bc4...ff7
Pennant Skrevet 26. desember 2021 #16 Skrevet 26. desember 2021 Portvinpiken skrev (På 23.12.2021 den 20.25): Jo. Det står også i Dyrevelferdsloven. Nei, fysisk vold er fysisk vold. Det blir som å si at det er vold å ta noen i armen, uansett omstendighet. 1
Portvinpiken Skrevet 27. desember 2021 #17 Skrevet 27. desember 2021 Pennant skrev (På 26.12.2021 den 9.42): Nei, fysisk vold er fysisk vold. Det blir som å si at det er vold å ta noen i armen, uansett omstendighet. Feil. Les deg opp istedenfor å gå rundt å tro ting. Selv om ditt argument sikkert blir noe som at "noen hunder tåler det" o.l. så jeg legger ved litt mer info til deg. Du kan lese mer på lovdata og Mattilsynet hvis du er interessert. Det er forbudt å utøve vold mot dyr (jf. §14). Å bite, sparke eller slå hunden, strupe hunden (klemme sammen luftrøret) og å løfte hunden etter hodet, beinet, halen, ørene, skinnet, pelsen eller halsbåndet blir av Mattilsynet vurdert som vold. Andre handlinger som medfører smerte eller fare for skade på hunden kan også etter omstendighetene vurderes som vold, for eksempel harde rykk i halsbåndet, å klype eller dra hunden i nakkeskinnet eller ørene, tråkke hunden på potene med mer. Hunden skal ikke med hensikt påføres frykt, skade eller unødige påkjenninger eller belastninger under trening (jf. § 26). Tidligere var det en vanlig oppfatning at du fikk en lydig hund dersom du fikk demonstrert at du var sjefen over hunden. Det var også vanlig å straffe hunden hvis den ikke gjorde som forventet, for eksempel ved å klype den i nakkeskinnet eller påføre annet ubehag.Dette er ikke lenger anbefalt metode.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå