AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #1 Skrevet 22. desember 2021 Dagen før reise kjente jeg litt murring i tann og var hos tannlege for å sjekke. Han tok bilde av tann som viste at jeg hadde betennelse under tannroten. Han åpnet den, renset, medisinerte og lukket. Han sa at det går fint å reise og ga meg smertestillende. For å lage historien kort jeg holdt på å bli gal av smerte på flyet og neste morning rett til tannlege. Tannen ble grå av smerte, de tok røntgen som viste at tannlegen i Norge bare åpnet den og lukket uten å rense kanalene pga de var helt tett og tann måtte trekkes ut øyeblikkelig. Nå er jeg har og har smerter, tar antibiotika og en haug med smertestillende. Tør ikke å sette meg på flyet tilbake pga skrekopplevelsen. Bør jeg klage på tannlege behandling ? Anonymkode: 8860e...ba5
solmåneogstjerner Skrevet 22. desember 2021 #2 Skrevet 22. desember 2021 (endret) Hva mener du med lukket? La han kompositt eller bare midlertidig fylling? Rotbehandling gjøres ofte i to omganger, med midlertidig fylling i mellomtiden. Hvis han har lagt kompositt på, så er det kanskje feilbehandling. Er det midlertidig fylling så er det nok ikke. Sjekk regningen (som også er en journalutskrift) og fortell gjerne hva det står der. (Og at denne nye tannlegen mente at den måtte trekkes øyeblikkelig høres mer ut som feilbehandling/feilinformasjon... ) Endret 22. desember 2021 av solmåneogstjerner 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #3 Skrevet 22. desember 2021 Ble tannen grå av smerte? Anonymkode: e7c10...999 8
solmåneogstjerner Skrevet 22. desember 2021 #4 Skrevet 22. desember 2021 (endret) . Endret 22. desember 2021 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #5 Skrevet 22. desember 2021 Helt normal behandling for tannrotbetennelse. Man kan ikke rotfylle med en gang. Først må infeksjonen gå over, så kan man åpne igjen og rotfylle Anonymkode: f3694...389 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #6 Skrevet 22. desember 2021 Du har fått helt standard og rett behandling. Man pleier ikke rense ut kanalene og alt ved første besøk ved rotfylling når dette er diagnosen. Man åpner for å tømme puss og legger eugenol og midlertidig fylling. Betennelsen var der allerede, og trykket i flyet utløste muligens smertene. Trekking var sannsynligvis ikke nødvendig, men absolutt et alternativ om du heller ønsket det enn å ferdiggjøre rotfyllinger. Antibiotika du er satt på nå er forøvrig feilbehandling (med mindre du har feber og har alvorlig hevelse). Anonymkode: 711d6...e03 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #7 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du har fått helt standard og rett behandling. Man pleier ikke rense ut kanalene og alt ved første besøk ved rotfylling når dette er diagnosen. Man åpner for å tømme puss og legger eugenol og midlertidig fylling. Betennelsen var der allerede, og trykket i flyet utløste muligens smertene. Trekking var sannsynligvis ikke nødvendig, men absolutt et alternativ om du heller ønsket det enn å ferdiggjøre rotfyllinger. Antibiotika du er satt på nå er forøvrig feilbehandling (med mindre du har feber og har alvorlig hevelse). Anonymkode: 711d6...e03 Man skal være litt forsiktig og si at det er feilbehandling. Jeg har vært borti noe lignende med en tann som vedkommende. Tannlegen åpna tanna pga betennelse, prøvde å få ut noe. Tannkjøttet var veldig betent. La i midlertidig fylling som de må for tanna kan ikke være åpen. Fikk antibiotika og masse smertestillende. Var tilbake hos tannlegen etter 3dager for sjekk, bilde, åpna tanna igjen. Tannlegen hadde ikke gjort feil men stor betennelse. Trykket i kabinen har nok gjort at her at ting ikke gått som det skal. Det kan være lurt og snakke med sin egen tannlege etter dette. Hørtes veldig drastisk ut at tanna måtte ut. Jeg skulle ut og fly fra Norge til Sverige men tannlegen frarådet det på det sterkeste pga det var skikkelig ille. Anonymkode: 15879...a0e
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #8 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man skal være litt forsiktig og si at det er feilbehandling. Jeg har vært borti noe lignende med en tann som vedkommende. Tannlegen åpna tanna pga betennelse, prøvde å få ut noe. Tannkjøttet var veldig betent. La i midlertidig fylling som de må for tanna kan ikke være åpen. Fikk antibiotika og masse smertestillende. Var tilbake hos tannlegen etter 3dager for sjekk, bilde, åpna tanna igjen. Tannlegen hadde ikke gjort feil men stor betennelse. Trykket i kabinen har nok gjort at her at ting ikke gått som det skal. Det kan være lurt og snakke med sin egen tannlege etter dette. Hørtes veldig drastisk ut at tanna måtte ut. Jeg skulle ut og fly fra Norge til Sverige men tannlegen frarådet det på det sterkeste pga det var skikkelig ille. Anonymkode: 15879...a0e Jeg sier jo at han IKKE fikk feilbehandling av sin første tannlege. At dette er normale komplikasjoner som kan skje, særlig om nan flyr. Det jeg derimot var skeptisk til er antibiotikabehandling han er satt på nå, kun grunnet smerte. Indikasjonen er nedsatt allmenntilstand og feber, ofte inkludert stor hevelse. Anonymkode: 711d6...e03 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #9 Skrevet 23. desember 2021 Tannen måtte trekkes pga det var fare for spredning sier de. Jeg hadde nesten 40 i feber og hevelsen var stor. Jeg spurte tannlegen i Norge om je kan fly med betent tan og han mente at det går helt fint med smertestillende. Nå går jeg på dobbel antibiotika kur og må nok utsette reise hjeme til betennelsen har roet ned og såret grodd. Anonymkode: 8860e...ba5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #10 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tannen måtte trekkes pga det var fare for spredning sier de. Jeg hadde nesten 40 i feber og hevelsen var stor. Jeg spurte tannlegen i Norge om je kan fly med betent tan og han mente at det går helt fint med smertestillende. Nå går jeg på dobbel antibiotika kur og må nok utsette reise hjeme til betennelsen har roet ned og såret grodd. Anonymkode: 8860e...ba5 Du kunne jo reise. At du skulle være så uheldig at du fikk slikt trykk etter flyreisen kunne jo ikke tannlegen vite. Noen ganger er man uheldig, det vil ikke si at man er feilbehandlet. Det er vanlig prosedyre ved akutt endo (rotfylling). Åpne opp, rense ut noe/drenere, eugenol (calasept om det ikke er akutt), og midlertidig fylling. Dette for at man etter noen dager pleier bli smertefri, tannlegen letter på trykket. Så rotfyller man ferdig etter noen uker. Som skrevet over, trekking var kanskje unødvendig. Feber og infeksjon kunne gått over med AB, det er jo derfor du fikk det. Anonymkode: 7e438...7f7 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #11 Skrevet 23. desember 2021 Om noe, så er det heller feil å trekke en så betent tann. Rense inni tannen på nytt, smertestillende og antibiotika hadde vært riktig ved feber og stor hevelse. Så evt trekke når betennelsen er nede, eller da rotfylle ferdig om du ønsket å beholde den. Så dersom du har behov for å kjenne deg feilbehandlet, ville jeg heller pekt på tannlegen du gikk til i det landet du er i nå. Det er noe amerikanisert i å skrike ut om feilbehandling med en gang man opplever komplikasjoner eller bivirkninger. Kroppen er kompleks, og tannlegen din i Norge fulgte norske retningslinjer. Anonymkode: 711d6...e03 5
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #12 Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Om noe, så er det heller feil å trekke en så betent tann. Rense inni tannen på nytt, smertestillende og antibiotika hadde vært riktig ved feber og stor hevelse. Så evt trekke når betennelsen er nede, eller da rotfylle ferdig om du ønsket å beholde den. Så dersom du har behov for å kjenne deg feilbehandlet, ville jeg heller pekt på tannlegen du gikk til i det landet du er i nå. Det er noe amerikanisert i å skrike ut om feilbehandling med en gang man opplever komplikasjoner eller bivirkninger. Kroppen er kompleks, og tannlegen din i Norge fulgte norske retningslinjer. Anonymkode: 711d6...e03 Dette stemmer ikke, heldigvis har man lov til og skrike ut om feilbehandling og det er nødvendig at man gjør det. Du vet ikke om tannlege følte norske retningslinjer.. Anonymkode: 778d7...fc8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #13 Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 24.12.2021 den 6.40): Dette stemmer ikke, heldigvis har man lov til og skrike ut om feilbehandling og det er nødvendig at man gjør det. Du vet ikke om tannlege følte norske retningslinjer.. Anonymkode: 778d7...fc8 Hva stemmer ikke? Alt jeg skrev er korrekt ut fra den informasjonen som er gitt. Anonymkode: 711d6...e03 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå