AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #1 Skrevet 22. desember 2021 Er det noen som har droppet det vanlige, kjedelige middagsselskepet etter seremonien og heller funnet på noe annet? Mange gjør jo det når de gifter seg og noen tar barnedåp på en ambassade. Men jeg har aldri hørt om annet enn middagsselskap i konfirmasjon Hvilke kreative/annerledes konfirmasjonsfester har dere hørt om? Anonymkode: 51d2a...344 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #2 Skrevet 22. desember 2021 Hvorfor er en festmiddag til ære for konfirmanten kjedelig ? Er det vanskelig å være engasjert i en ungdom som blir satt pris på av familien sin? Anonymkode: e640e...bea 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #3 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor er en festmiddag til ære for konfirmanten kjedelig ? Er det vanskelig å være engasjert i en ungdom som blir satt pris på av familien sin? Anonymkode: e640e...bea Det var ikke svar på spørsmålet mitt. Anonymkode: 51d2a...344
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #4 Skrevet 22. desember 2021 Barnedåp på ambassade? Anonymkode: 7a1ee...bf2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #5 Skrevet 22. desember 2021 Jeg vurderer å gjøre noe annet for mitt barn, men det er pga mangel på mennesker å invitere. Barnefars familie feirer ikke konfirmasjon, og min familie har blitt betydelig mindre med årene, så det ville ikke blitt rare selskapet.. Jeg la ut en lignende tråd i sommer, og da foreslo mange at ungdommen kunne få velge hvordan dagen skulle bli, eller reise på ferie istedet. Anonymkode: 79db2...548
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #6 Skrevet 22. desember 2021 Gi penger istedenfor selskap. Mange som velger det. Anonymkode: 8eace...c36 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #7 Skrevet 22. desember 2021 Gjør det noe om selskapet består av 7-8 stykker da? Er det du eller konfirmanten eller gjestene som har problemer med at det ikke blir "rare selskapet"? Anonymkode: 2da69...da1 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #8 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gjør det noe om selskapet består av 7-8 stykker da? Er det du eller konfirmanten eller gjestene som har problemer med at det ikke blir "rare selskapet"? Anonymkode: 2da69...da1 Var den til meg? Dette er bare et spørsmål om dere har hørt om andre måter å feire konfirmasjon på. Ts Anonymkode: 51d2a...344
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #9 Skrevet 22. desember 2021 Nei, har aldri hørt om andre måter å feire konfirmasjon på (annet enn å droppe det). Det måtte være de som har få gjester og har en finere middag på restaurant. Barnedåp har man aldri på ambassader, og bryllup på ambassader er jo likt de på rådhus/tinghus. Men hvis du og konfirmanten og alle gjester syns et middagsselskap er vanlig og kjedelig, så kan dere jo droppe det. Det er meningen det skal være en hyggelig markering, ikke en opplevelse alá fallskjermhopp. Men man kan jo ha hageselskap, tenke kreativt med menyen, ha underholdning, leie et fint og litt uvanlig lokale. Anonymkode: 5fbea...26f 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #10 Skrevet 22. desember 2021 Hehe. Nei det stemmer nok at en ikke har barnedåp på ambassade. Tror jeg tenkte på sjømannskirke i utlandet. Anonymkode: 51d2a...344
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #11 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var den til meg? Dette er bare et spørsmål om dere har hørt om andre måter å feire konfirmasjon på. Ts Anonymkode: 51d2a...344 Ja, den var til deg. Nei. Jeg har ingen andre forslag. Var bare nysgjerrig på hvorfor du ville ha andre forslag. Og hvem som synes selskap med familien din var kjedelig. Anonymkode: 2da69...da1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #12 Skrevet 22. desember 2021 Vi skal ikke ha standard festmiddag med svinestek og hvite duker for vår konfirmant til våren. Vi skal ha asiatisk buffet med sushi og thaimat, vårruller, kyllingpinner osv. Litt annerledes men samtidig en fest liksom 😅🤷🏼♀️ Anonymkode: 242d7...c86
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #13 Skrevet 22. desember 2021 Konfirmasjon er totalt bortkastet. Gi barnet en opplevelse det ikke glemmer heller. Anonymkode: 2b091...949
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #14 Skrevet 22. desember 2021 Hvis konfirmanten synes familien sin er kjedelig å være med, så kanskje han har ønsker selv på hva som ikke er kjedelig på hvordan han ønsker å bekrefte sin tro til Gud ❤️? Anonymkode: 2da69...da1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #15 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det var ikke svar på spørsmålet mitt. Anonymkode: 51d2a...344 Jeg spurte fordi jeg syntes det var en merkelig problemstilling du kom med. I de konfirmasjonene jeg har vært i de siste 15 årene så har konfirmanten vært med og bestemt mye av sin egen konfirmasjonen. De fleste ungdommer ønsker noe av det samme som sine venner velger Anonymkode: e640e...bea
regine Skrevet 22. desember 2021 #16 Skrevet 22. desember 2021 Konfirmasjon og hvordan det feires er vel tradisjon mer enn mye annet. At man da har middagsselskap/samling med mat etter selve seremonien, med familie og venner, er vel ganske vanlig og naturlig tror jeg. Poenget er vel også at konfirmasjon er - tross gavemaset - fortsatt et slags overgangsrituale, og at det markeres med familien på en verdig måte er vel ikke helt feil. Verdig måte er vel stikkordet her - i kontakt med konfirmanter de senere årene så har jeg også inntrykk av at de faktisk ønsker en litt stiv ramme rundt arrangementet, at man pynter seg - tar på bunad om man har - at konfirmanten er hovedpersonen og i fokus for evt taler og generelt på festen. Det er lenge siden jeg var i noen konfirmasjon hvor det var tre-retters middag som var greia, selv i min egen for en mannsalder eller to siden hadde vi koldtbord. Det har det også vært i de siste årene, men med litt variert innhold. Noen kaller det kanskje tapas, men prinsippet er det samme - mange forskjellige retter som folk velger. Om det er asiatisk, norsk, spansk eller blanding spiller ingen rolle, prinsippet er det samme. Og det at det er koldtbord gjør jo ikke konfirmasjonen mindre formell/stiv/verdig, eller annerledes for den del. Folk må selvsagt gjøre hva de vil, men for meg er iallfall konfirmasjon fortsatt et event som bør ha en formell ramme - kanskje mer enn feks bryllup. Fordi dette er første arrangement av denne typen for ungdommen og en del av voksenlivet er jo også å kunne vurdere og te seg i ulike former for sammenkomster.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå