AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #21 Skrevet 22. desember 2021 Snodig at den beskjeden kommer så sent. "Jeg er ikke så god på pinnekjøtt, men jeg kan ta med en makaronigrateng😊" Anonymkode: adfbb...954 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #22 Skrevet 22. desember 2021 Perleugla skrev (33 minutter siden): Å ønske seg gaver mellom 500-3000 kroner er småfrekt. Hvor mye pinnekjøtt er det forventet at man tar med? Det koster jo kjapt 300,- kg. Vil man ha spleiselag må det opplyses om i invitasjonen. Det skulle vært gode venner for at jeg ikke takket nei til den festen. Er i tillegg sikker på at ingen av mine venner ville funnet på noe sånt. Det er akkurat det jeg har fått beskjed om at jeg skal ta med pinnekjøtt og fått beskjed om at vi er ca 35 gjester. Altså dette hverken kan jeg eller gidder jeg å ta meg råd til. Anonymkode: 3c6f4...3ae 8
Pås Skrevet 22. desember 2021 #23 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er akkurat det jeg har fått beskjed om at jeg skal ta med pinnekjøtt og fått beskjed om at vi er ca 35 gjester. Altså dette hverken kan jeg eller gidder jeg å ta meg råd til. Anonymkode: 3c6f4...3ae Det blir jo kjempedyrt! Jeg har akkurat kjøpt pinnekjøtt til 400 kr kiloen, en beregner vel 400-500 gram per person, det blir da en "ekstragave" fra deg på 7000 kroner! Det finnes sikkert billigere pinnekjøtt altså, men ikke så kjekt å komme med noen slintrende greier heller... 5
Gjest Alterego666 Skrevet 22. desember 2021 #24 Skrevet 22. desember 2021 Jeg har hatt fest ved merkedager hvor jeg brr gkester ta med egen mat, men jeg holder grill, salat, tilbehør og noe drikke. I disse tilfellene har jeg spesifisert at jeg IKKE ønsker gaver, kun gjestenes tilstedeværelse.
Supersmurf Skrevet 22. desember 2021 #25 Skrevet 22. desember 2021 Oi, spesielt! En ting er å lage en kake eller ta med en mindre rett, men å be gjestene betale for og tilberede pinnekjøtt er rett og slett alt for frekt. Jeg ville sagt i fra om at det ikke var aktuelt, men tilbydd meg å lage noe annet. 4
Frøken I Skrevet 22. desember 2021 #26 Skrevet 22. desember 2021 Enig med de som har svart tidligere - synes ikke dette er riktig måte å gjøre det på. Om man ønsker spleisefest synes jeg det er høfligst å skrive i innvitasjonen feks «i stedet for gaver ønsker vi oss at alle som har lyst tar med en matrett», og kanskje sier om det er typ tapas eller bbq. Dette ville jeg uansett ha forbeholdt en fest med nære venner, og da ville jeg ringt og innvitert, og heller tatt det muntlig. Og de kan virkelig ikke be om at én gjest stiller med hovedingrediensen i en kjøttrett til hele selsskapet!! Drøyt! Jeg ville droppet festen, og ville egentlig droppet disse vennene også🤯 3
Perleugla Skrevet 22. desember 2021 #27 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er akkurat det jeg har fått beskjed om at jeg skal ta med pinnekjøtt og fått beskjed om at vi er ca 35 gjester. Altså dette hverken kan jeg eller gidder jeg å ta meg råd til. Anonymkode: 3c6f4...3ae Så de ber deg ta med mat for 6-7000 kroner!?!!!? Det er jo bare helt hinsides frekt. Da hadde jeg sendt melding og sagt at jeg ikke ønsket å stå for maten i DERES selskap og at jeg derfor takket nei. Så hadde jeg levert gaven tilbake, fått pengene igjen og tatt min mann med på restaurant. 5
Me for life Skrevet 22. desember 2021 #28 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er akkurat det jeg har fått beskjed om at jeg skal ta med pinnekjøtt og fått beskjed om at vi er ca 35 gjester. Altså dette hverken kan jeg eller gidder jeg å ta meg råd til. Anonymkode: 3c6f4...3ae Da hadde jeg ledd og sakt "Jeg har verken et storkjøkken gjemt i huset eller et minilager med pinnekjøtt. Så vil dere servere så kostbar, plass og tidkrevende mat må dere nok leie inn fra profersjonelle. Håper dere får en fin feiring, men dette har jeg ikke anledning til å delta på". .....og så hadde jeg returnert/byttet inn gaven den jeg kjøpte den. 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #29 Skrevet 22. desember 2021 Spleisefest kan være både hyggelig og fint det, men da har man selvfølgelig ikke en gaveliste i tillegg. Og man ber selvfølgelig ikke én gjest eller ett par om å ta med det som tilsynelatende er hovedkjøttretten til 35 gjester. Det er en såpass drøy forespørsel at jeg ikke helt klarer å tro det finnes så frekke mennesker... Lever de under en stein og skjønner ikke at de i praksis ber dere om å dekke en kostnad på 6000-7000 kroner? Takk nei og si dere må i noen familiegreier istedenfor, om dere ikke ønsker å konfrontere dem, og returner gaven. Anonymkode: c1e6e...1d7 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #30 Skrevet 22. desember 2021 Pinnekjøtt til 35 personer? Det er helt vilt! Det må et storkjøkken til, og det har vel ikke alle i huset sitt? Her må du sette foten ned og si at du kommer med potetsalat/kake osv, eller at du ikke går på festen. Snakk om å være frekk! Anonymkode: afb31...a5a 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #31 Skrevet 23. desember 2021 Pås skrev (21 timer siden): Det blir jo kjempedyrt! Jeg har akkurat kjøpt pinnekjøtt til 400 kr kiloen, en beregner vel 400-500 gram per person, det blir da en "ekstragave" fra deg på 7000 kroner! Det finnes sikkert billigere pinnekjøtt altså, men ikke så kjekt å komme med noen slintrende greier heller... Det finnes masse bra pinnekjøtt til langt under den prisen altså Anonymkode: 80645...495
Gjest theTitanic Skrevet 23. desember 2021 #32 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Er blitt invitert i 40 års selskap, ( pluss det er 10 års bryllupsdag for paret også) Vi må kjøpe gave det er greit nok, men nå er det kommet en beskjed om at alle må lage en mat rett med seg. Syntes dette er for dårlig, hva tenker dere? Burde ikke de som inviterer stelle i stand dette? Eventuelt bare holde seg til kjeks og ost. Anonymkode: 3c6f4...3ae Syntes det er en bra måte å få det til på. De fleste gjør det også med glede. Er det så mye å be om?
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #33 Skrevet 23. desember 2021 theTitanic skrev (1 time siden): Syntes det er en bra måte å få det til på. De fleste gjør det også med glede. Er det så mye å be om? Oj, synes du virkelig det er ok å be gjesten ta med pinnekjøtt til selskapet etter at invitasjon og ønskeliste er sendt ut, man har takket ja og kjøpt dyr gave? Anonymkode: 0b306...e1b 2
Gjest theTitanic Skrevet 23. desember 2021 #34 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oj, synes du virkelig det er ok å be gjesten ta med pinnekjøtt til selskapet etter at invitasjon og ønskeliste er sendt ut, man har takket ja og kjøpt dyr gave? Anonymkode: 0b306...e1b Ikke pinnekjøtt så klart. Småting som sidesalat, potetsalat. Småretter, eller enkle kaker. Selvsagt ikke hovedretter, dyre eller omfattende ting.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #35 Skrevet 23. desember 2021 Det her må vel være tull? At noen i studietiden har lite kroner og arrangerer et spleiselag er nå en sak. Når man er 40,har man vel økonomien såpass på stell at man har penger til å fø gjestene sine. Det er jo en stor del av poenget med å invitere andre.Det å dekke til et flott bord,lage god mat. Få gjestene til å føle seg velkomne. Jeg er ganske direkte av meg,så hadde tatt en tlf og spurt om de ikke var helt riktig satt sammen? Anonymkode: 61a9a...1a4 4
MiominMio Skrevet 23. desember 2021 #36 Skrevet 23. desember 2021 Jeg er for spleiselag, MEN dette er noe som bør komme frem i selve invitasjonen hva tanken er - så kan folk bestemme seg om de ønsker å delta eller ei. Dårlig kommunikasjon fra paret å informere om det etter at gjestene har takket ja til å komme. Dere har nå kjøpt gave og om du ikke vil gå så går dere ikke. Så i bunn og grunn er jeg enig at det blir veldig sær måten paret har gått frem her. 1
Hannah80 Skrevet 23. desember 2021 #37 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det her må vel være tull? At noen i studietiden har lite kroner og arrangerer et spleiselag er nå en sak. Når man er 40,har man vel økonomien såpass på stell at man har penger til å fø gjestene sine. Det er jo en stor del av poenget med å invitere andre.Det å dekke til et flott bord,lage god mat. Få gjestene til å føle seg velkomne. Jeg er ganske direkte av meg,så hadde tatt en tlf og spurt om de ikke var helt riktig satt sammen? Anonymkode: 61a9a...1a4 Som jeg skulle ha skrevet det selv:) Har aldri opplevd å bli invitert til spleiselag i voksen alder. Har man ikke råd til å invitere gjester, så får man heller droppe det. 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #38 Skrevet 23. desember 2021 Spleiselag har jeg vært med på ofte, men ikke pinnekjøtt til 35 pers? Hvem klarer å lage det på et normalt kjøkken?!? Ser at man har med seg salat, et par tre loff osv.. jeg hadde takket nei og skyldt på influensaen..;) Anonymkode: 94e95...c9e 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #39 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 9.50): Ja vi vurderer å ikke dra. Anonymkode: 3c6f4...3ae Så bli hjemme da🤨 Hadde gledelig dratt jeg. Høres ut som en veldig hyggelig fest 😄 Anonymkode: 429d2...199
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #40 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 9.49): Ja det er 40 års dag og bryllupsdag, burde ikke de stå for maten selv? Ønske liste med gaver fra 500 - 3000 kr er sendt ut. Vi har kjøpt gave til 1000 kr, fra ønskelisten. Men så kommer beskjeden om vi lager med pinnekjøtt, dette syntes jeg er for dårlig, andre må lage kaken osv osv. Hvorfor invitere til fest når de selv ikke kan stå for maten? De har virkelig god økonomi så ingenting i veien med det. Anonymkode: 3c6f4...3ae «Beklager, vi har ikke anledning til å ta med noe mat i det hele tatt! Når dere tigger om spleisefest ETTER at invitasjonen er sendt ut og folk både har svart og kjøpt gaver får dere stå for maten selv!» Anonymkode: f8795...c1d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå