Gå til innhold

Barnet vårt vil ingenting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså... Vår fire år gamle datter vil ingenting. Vi har ferie nå og skal kose oss masse. Vi har også en baby på 9 mnd. Det er begrenset hva barna orker, da fireåringen er litt bedagelig og baby blir lett overstimulert. Så én barnevennlig aktivitet om dagen, om det så bare er baking, forming, ute på moro.. 

Idag var vi i vinterland i Oslo og hun tok både parisjul og karusell. Hun fikk churros og brente mandler. 

Spurte henne idag om hun har hatt det fint. Nei sa hun. Jeg spurte hvorfor, nei det var bare ikke gøy. Jeg spurte henne hva hun heller har lyst til å gjøre, nei det er å være inne hjemme. Hun vil sjeldent bli med ut, vil alltid hjem, etc etc.. 

Ikke frøs hun, ikke var hun sulten, hun fikk løpt, hun lo og det så jo ut som hun storkoste seg. 

Vi har mange hyggelige planer fremover, men hun vil jo helst bare være inne hjemme og leke på rommet. 

Vi prøver jo så godt vi kan å ta hensyn, men det blir mye hjemme til vanlig når mannen jobber og hun har bhg. Dette er familietid og jeg vil så gjerne at hun skal få oppleve litt kos nå i ferien.. 

Hvordan bør vi forholde oss til dette? (PS jeg viser aldri reaksjon til hennes svar.. Hun må føle seg trygg på å fortelle oss) 

Anonymkode: 3a9d5...3f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje hun er litt for liten til å skjønne helt hva du spør om? Jeg ville stolt på det du ser når hun ler og smiler. 😊

Anonymkode: 44d0e...c09

• Liker 24
Skrevet

Hvis hun løp rundt og lo og smilte hadde hun det nok som plommen i egget, tror heller du må se det sånn og ta det hun sier med en klype salt ;) 

Anonymkode: fc6c0...cde

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kanskje hun er litt for liten til å skjønne helt hva du spør om? Jeg ville stolt på det du ser når hun ler og smiler. 😊

Anonymkode: 44d0e...c09

Har tenkt tanken, de er jo fortsatt små så de trenger jo noe konkret å forholde seg til. Jeg spurte om hun synes det var gøy med karusell, nei. Var det gøy med parisjul og komme så høyt opp? Nei. Var det godt med churros? Nope. (hun spiste opp)..... 

Jeg så noe helt annet i dag😅 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis hun løp rundt og lo og smilte hadde hun det nok som plommen i egget, tror heller du må se det sånn og ta det hun sier med en klype salt ;) 

Anonymkode: fc6c0...cde

Får kanskje det 😊 

Et annet spm... Hva bør jeg egentlig gjøre når ungen sier at hun ikke vil hver eneste gang? Selvom jeg vet at hun kommer til å ha det gøy? Pleier alltid å friste henne med ting. Idag gikk det greit for hun ville se slottet.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har tenkt tanken, de er jo fortsatt små så de trenger jo noe konkret å forholde seg til. Jeg spurte om hun synes det var gøy med karusell, nei. Var det gøy med parisjul og komme så høyt opp? Nei. Var det godt med churros? Nope. (hun spiste opp)..... 

Jeg så noe helt annet i dag😅 

Får kanskje det 😊 

Et annet spm... Hva bør jeg egentlig gjøre når ungen sier at hun ikke vil hver eneste gang? Selvom jeg vet at hun kommer til å ha det gøy? Pleier alltid å friste henne med ting. Idag gikk det greit for hun ville se slottet.. 

Hva med at hun ikke får lov til å velge? 

Du slår meg som en usikker mor som legger alt for mye vekt på hva en 4 åring vil og ønsker. 

Du spør og graver om hun har hatt det moro, hun sier nei og du tror hun kjeder seg når kroppsspråket hennes forteller at hun storkoser seg?

Altså..?! Ungen blir jo usikker 

• Liker 18
Skrevet

Tja, jeg hadde målt etter oppførselen hennes i aktiviteten.

Om hun viser glede og interesse har hun det faktisk gøy.

Vi må «tvinge» ut ungen vår støtt og stadig, og kun et fåtall ganger har han faktisk kjedet seg skikkelig. Da i type øspøsregn/speilglatt og slapse overalt. 

Anonymkode: b7eb8...6f4

• Liker 4
Skrevet
Mrs Robinson skrev (3 minutter siden):

Hva med at hun ikke får lov til å velge? 

Du slår meg som en usikker mor som legger alt for mye vekt på hva en 4 åring vil og ønsker. 

Du spør og graver om hun har hatt det moro, hun sier nei og du tror hun kjeder seg når kroppsspråket hennes forteller at hun storkoser seg?

Altså..?! Ungen blir jo usikker 

Heheh wtf.. Hva er det hun ikke fikk velge? Hun spurte om vi kunne ta de to karuselltinga. Hun får velge alt som lar seg velge. Men ut skulle vi idag, vi hadde ærender i Oslo. Spør du aldri barna dine om de har hatt det gøy? Spør du aldri om noen ting fordi du er redd for å grave? Eller utstråle en viss energi?

Hun virka ikke veldig usikker. Du var ikke der og vet ikke hvordan jeg spurte. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, jeg hadde målt etter oppførselen hennes i aktiviteten.

Om hun viser glede og interesse har hun det faktisk gøy.

Vi må «tvinge» ut ungen vår støtt og stadig, og kun et fåtall ganger har han faktisk kjedet seg skikkelig. Da i type øspøsregn/speilglatt og slapse overalt. 

Anonymkode: b7eb8...6f4

Ja pleier jo å gå over så snart de kommer ut 😊 da er det ofte glemt. 

• Liker 1
Skrevet

Heheh wtf.. Hva er det hun ikke fikk velge? Hun spurte om vi kunne ta de to karuselltinga. Hun får velge alt som lar seg velge. Men ut skulle vi idag, vi hadde ærender i Oslo. Spør du aldri barna dine om de har hatt det gøy? Spør du aldri om noen ting fordi du er redd for å grave? Eller utstråle en viss energi?

Ja pleier jo å gå over så snart de kommer ut 😊 da er det ofte glemt. 

Tror den du siterte mener at du kanskje skaper usikkerhet ved at det blir så mange valgmuligheter. Altså, hva med å ikke spørre: vil du det, hva vil du - men bare si - i dag skal vi. At det å ha så mange valg kan gjøre det vanskelig for barn å forholde seg til. Slik jeg tolket den du siterte i hvert fall :) og du skriver jo selv at hun får velge mye, så kanskje det blir litt for mye å ta stilling til for henne.

Anonymkode: 3d3de...1ad

• Liker 10
Skrevet

Men hvis hun helst vil være hjemme og leke, og du har en baby i tillegg, hvorfor kan dere ikke bare gjøre det da? La barna få ro, samtidig som de faktisk får gjøre det de helst vil. På toppen av det hele så sparer dere penger og stress og smitte. Supert! 

Eller er det du som absolutt må ut på alt mulig? Greit nok det, men da gjør du det ikke for barna, men deg selv. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror den du siterte mener at du kanskje skaper usikkerhet ved at det blir så mange valgmuligheter. Altså, hva med å ikke spørre: vil du det, hva vil du - men bare si - i dag skal vi. At det å ha så mange valg kan gjøre det vanskelig for barn å forholde seg til. Slik jeg tolket den du siterte i hvert fall :) og du skriver jo selv at hun får velge mye, så kanskje det blir litt for mye å ta stilling til for henne.

Anonymkode: 3d3de...1ad

Ja ser at jeg svarte ganske krasst tilbake, huff.. Jeg er fullt klar over det. Vi kan feks bestemme at idag skal vi gå på skøyter, så kan hun feks velge mellom kanelboller eller vafler som vi tar med. Vi tar jo selvsagt hensyn, alt ettersom.. Følte at det var veldig lite valgalternativer vi gav henne idag, hun så jo moroa og ville bli med 😊 det gir kanskje svaret i seg selv hehe.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg var ikke der. Men etter mange års erfaring fra barnehage og mange års pedagogikkutdannelse har man en viss peiling på barns reaksjonsmønster og utvikling... 

Jeg hadde aldri spurt en 4 åring om hun hadde kost seg. Jeg hadde kommentert underveis hvilket kroppsspråk og ansiktsuttrykk ja - "oi, nå ser jeg at du koser deg". Hjelpe henne med å sortere følelser, inntrykk og kroppsspråk. 

Når du tolker et "nei" som at hun ikke koser seg, og du blir usikker på hva som skjer og hvordan du skal forholde deg til det, så tenker jeg du må endre din væremåte. En 4 åring har heller ikke forutsetninger for å svare på "hvorfor hun ikke koser seg", det er alt for abstrakt. 

Men klart, velger du heller å bli fornærma står det på egen regning 

• Liker 10
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Men hvis hun helst vil være hjemme og leke, og du har en baby i tillegg, hvorfor kan dere ikke bare gjøre det da? La barna få ro, samtidig som de faktisk får gjøre det de helst vil. På toppen av det hele så sparer dere penger og stress og smitte. Supert! 

Eller er det du som absolutt må ut på alt mulig? Greit nok det, men da gjør du det ikke for barna, men deg selv. 

Vi har egentlig vært hjemme hver eneste dag utenom to dager i hele desember.. Hun synes det er topp. Idag måtte vi til Oslo for kjedelige ærender, så vi tenkte å få inn noe moro i samme slengen. 

Vi pleier oftest å ha rolige aktiviteter hjemme som er veldig lavterskel som jeg vet hun trives med. Hun har et prosjekt om dagen som jeg hjelper til med hvor vi lager vinterland. Det synes hun er veldig gøy 😊

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (3 minutter siden):

Dette tenker jeg også. Jeg må ofte ta meg selv i å planlegge «for mye» gøy når ungene har fri. Spør jeg hva de vil er leke, lese bok med mamma, bake og disse topplisten. Vi kan ikke gjøre det en hel juleferie, men alle trenger å roe helt ned når ferien starter, så planen for første feriedag er absolutt ingenting…

Anonymkode: d773d...2cf

• Liker 2
Skrevet

Hva med å stille henne mer aldersriktige spørsmål? «likte du å kjøre karusell?» eller «hva likte du best av å kjøre karusell og pariserhjul?» Et barn trenger ikke fokusere på det negative i spørsmål. Og et negativt innrettet barn har trolig ikke funnet på denne innstillingen selv. Hun har lært det fra samtalene dere voksne imellom. Så still positive spørsmål, snakk positivt om aktiviteter og mennesker. Og om negativitet ikke er konstruktiv? Husk at da er den best tiet ihjel.

Og når dere spør henne om hun vil noe i helga - ikke spør henne om hun vil ut. Det er et spørsmål hun ikke har kompetanse til å svare på. Det er like dumt (og slemt) som å spørre hva hun vil,ha til middag, om hun vil legge seg eller hva hun vil ha på seg. Vi vet alle at en 4-åring skal spørres om hun vil ha fiskekaker eller taco, om hun vil pusse tenna eller ha på pysj først, og om hun vil ha den blå eller den røde genseren.

Så neste gang dere skal ut - spør om hun helst vil i parken eller på lekeplassen. Aldersriktige spørsmål.

Anonymkode: caa2d...42a

• Liker 3
Skrevet
Mrs Robinson skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg var ikke der. Men etter mange års erfaring fra barnehage og mange års pedagogikkutdannelse har man en viss peiling på barns reaksjonsmønster og utvikling... 

Jeg hadde aldri spurt en 4 åring om hun hadde kost seg. Jeg hadde kommentert underveis hvilket kroppsspråk og ansiktsuttrykk ja - "oi, nå ser jeg at du koser deg". Hjelpe henne med å sortere følelser, inntrykk og kroppsspråk. 

Når du tolker et "nei" som at hun ikke koser seg, og du blir usikker på hva som skjer og hvordan du skal forholde deg til det, så tenker jeg du må endre din væremåte. En 4 åring har heller ikke forutsetninger for å svare på "hvorfor hun ikke koser seg", det er alt for abstrakt. 

Men klart, velger du heller å bli fornærma står det på egen regning 

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og vet jo at det er et abstrakt spørsmål hvorfor hun ikke hadde det moro. Vanligvis pleier hun å fortelle meg "idag var det kjedelig i barnehagen fordi vi måtte male". Pga det så vet jeg at hun kan være i stand til å ha en samtale på det nivået. Hun er ikke treg eller enkel. 

Jeg tok det hun sa med en klype salt, jeg så jo at hun hadde det gøy. Vi pleier alltid å prate litt om dagen på sengekanten og hun pleier å klage på ting eller sladre etc. Jeg sitter bare og lytter og stiller oppfølging spørsmål. Det har jeg alltid gjort og selv det i seg selv gir god utvikling. 

Jeg sitter ikke der og føler ting og viser reaksjoner til det hun sier, men som mor blir man gjerne litt ekstra tankefull om kvelden etter leggetid når barna forteller ting som gir deg en anelse om at de ikke har hatt det så greit. 

Det er veldig flott at du har en pedagogisk utdannelse, og du er sikkert en veldig smart person som vet hvordan man bør snakke med barn, men jeg føler ikke at jeg gjorde noe feil ved å spørre henne om dagen. Jeg er litt distre og glemmer ofte å beskrive henne i nuet, siden jeg ofte er med på ting sjøl. Når vi gjør ting sammen pleier vi ofte å snakke om det vi ser osv, ikke hvordan hun har det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg spør alltid min fireåring om hun har kost seg. Sjuåringen også, og det har jeg gjort siden de kunne snakke. Det er en skikkelig fin ting å prate mye med barnet sitt. Og så syns jeg det høres så fint ut at barna dine får være med på så morsomme aktiviteter! Ikke alltid så lett med baby på slep, så bra jobba! Vi sitter alt for mye inne etter mye sykdom i høst/vinter.. Du høres ikke usikker ut, men lydhør og oppmerksom. 

Og så er jeg enig at her bør du vektlegge hva du faktisk så når dere var ute. En fireåring vil typisk svare ut i fra hva de føler der og da, tror du ikke? Er hun sliten, sulten, trøtt, sint eller fornærmet for noe annet akkurat da vil det farge svaret du får.

Min eldste ville heller ikke ut på ting når hun var mindre. Men hun har vokst det av seg, og jeg skjønner nå i ettertid at det faktisk har vært spennende opplevelser og at disse tingene skaper gode minner. Det er viktig å variere dagene deres og skape disse barndomsminnene😊

Anonymkode: d8338...df9

• Liker 3
Skrevet

Hva med å stille henne mer aldersriktige spørsmål? «likte du å kjøre karusell?» eller «hva likte du best av å kjøre karusell og pariserhjul?» Et barn trenger ikke fokusere på det negative i spørsmål. Og et negativt innrettet barn har trolig ikke funnet på denne innstillingen selv. Hun har lært det fra samtalene dere voksne imellom. Så still positive spørsmål, snakk positivt om aktiviteter og mennesker. Og om negativitet ikke er konstruktiv? Husk at da er den best tiet ihjel.

Og når dere spør henne om hun vil noe i helga - ikke spør henne om hun vil ut. Det er et spørsmål hun ikke har kompetanse til å svare på. Det er like dumt (og slemt) som å spørre hva hun vil,ha til middag, om hun vil legge seg eller hva hun vil ha på seg. Vi vet alle at en 4-åring skal spørres om hun vil ha fiskekaker eller taco, om hun vil pusse tenna eller ha på pysj først, og om hun vil ha den blå eller den røde genseren.

Så neste gang dere skal ut - spør om hun helst vil i parken eller på lekeplassen. Aldersriktige spørsmål.

Anonymkode: caa2d...42a

Jeg vet 😊 takk. 

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (11 minutter siden):

Litt enig. Kanksje hun er kjempesliten? Går hun i bhg? Lenge siden sist ferie? Om sommeren trenger begge mine en første ferieuke hjemme for bare å slappe av. Først etter første uka er de ladet opp til å ha det moro med annet. De er snart 4 og 6 år. Så juleferie her er veldig rolig, litt hos besteforeldre og mest hjemme å slappe av. Det er bare litt over en uke for vår del akkurat i år, så da må vi prioritere at de får hvile. De vil helst leke inne og slappe av rett og slett. Lufter dem med en tur ut hver dag, men uten akevær blir turen antagelig bare 30-60 min eller noe. 

så kan hende hun mener akkurat det hun sier og prøver å fortelle deg hva HUN trenger. Velger du å overse det så slutt å stille henne spsm og bare krev at hun er med. 

Anonymkode: 696d2...d76

Skrevet

Jeg spør alltid min fireåring om hun har kost seg. Sjuåringen også, og det har jeg gjort siden de kunne snakke. Det er en skikkelig fin ting å prate mye med barnet sitt. Og så syns jeg det høres så fint ut at barna dine får være med på så morsomme aktiviteter! Ikke alltid så lett med baby på slep, så bra jobba! Vi sitter alt for mye inne etter mye sykdom i høst/vinter.. Du høres ikke usikker ut, men lydhør og oppmerksom. 

Og så er jeg enig at her bør du vektlegge hva du faktisk så når dere var ute. En fireåring vil typisk svare ut i fra hva de føler der og da, tror du ikke? Er hun sliten, sulten, trøtt, sint eller fornærmet for noe annet akkurat da vil det farge svaret du får.

Min eldste ville heller ikke ut på ting når hun var mindre. Men hun har vokst det av seg, og jeg skjønner nå i ettertid at det faktisk har vært spennende opplevelser og at disse tingene skaper gode minner. Det er viktig å variere dagene deres og skape disse barndomsminnene😊

Anonymkode: d8338...df9

Hun var i skikkelig godt humør og pratet om alt rundt seg. På slutten begynte hun å bli sliten og sulten, så da var det egentlig viktig å komme seg raskest til bilen 😊 da var alt negativt, helt til vi kjøpte kebab. 

Altså vi er skikkelig innemennesker, vi har også vært mye syke nå i høst, og hun har hatt lyst til å gå ut og ake, men pga sår hals så har hun ikke kunnet 😢 da jeg nevnte slottet i dag ble hun kjempeglad. Det var en litt stressende tur med vogn og pupp og diverse, men veldig hyggelig 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt enig. Kanksje hun er kjempesliten? Går hun i bhg? Lenge siden sist ferie? Om sommeren trenger begge mine en første ferieuke hjemme for bare å slappe av. Først etter første uka er de ladet opp til å ha det moro med annet. De er snart 4 og 6 år. Så juleferie her er veldig rolig, litt hos besteforeldre og mest hjemme å slappe av. Det er bare litt over en uke for vår del akkurat i år, så da må vi prioritere at de får hvile. De vil helst leke inne og slappe av rett og slett. Lufter dem med en tur ut hver dag, men uten akevær blir turen antagelig bare 30-60 min eller noe. 

så kan hende hun mener akkurat det hun sier og prøver å fortelle deg hva HUN trenger. Velger du å overse det så slutt å stille henne spsm og bare krev at hun er med. 

Anonymkode: 696d2...d76

Hun har vært veldig lite i bhg i det siste pga sykdom, og så tok vi fri fordi det er kaldt og det var bare vikarer som ikke kledde på henne godt nok.. 

Hun er litt bedagelig og mest komfortabel hjemme, så vi har hatt veldig lav terskel for hva som er innafor😅 mye film! Men noen ganger må vi ut. Vi vurderte at kun den ene av oss skulle dra til oslo, men vi begge måtte ting så da ble det sånn.. 

Det siste avsnittet ditt. Det er nettopp det. For jeg er en ganske sensitiv person og tenker "hva om hun faktisk ikke har det bra" selvom det ser sånn ut og hun prøver å fortelle meg? Hun er jo bare fire år, så det er kanskje hennes måte å fortelle meg det. Synes derfor at det er det jeg kan gjøre, spørre.. 😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...