Gå til innhold

Tvangstanker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så utrolig plaget med tvangstanker som bare blir verre. Tankene handler mest om tall og datoer. Hvis jeg tilfeldigvis ser en dårlig dato/en dato som jeg forbinder med traumatiske hendelser, ved f.eks.  et google-søk, så er dagen ødelagt på flere måter.

Dersom jeg for eksempel får en gave eller noe jeg har bestilt i posten på den dagen jeg bare har sett den dårlige datoen med øynene mine, så klarer jeg ikke beholde gaven/tingen fordi jeg har sett denne datoen. Fordi da minner tingen meg om datoen. 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare kan slutte. Det er fullstendig galskap!!! Jeg er ikke psykisk syk ellers, men dette tar fra meg så mye livskvalitet da dager blir ødelagt grunnet dette. Noen som har lignede tvangstanker? Er det jeg beskriver veldig ille? Noen som har tips til hvordan jeg kan tenke for å få det bort? Er virkelig frustrert, men synes det er flaut å oppsøke hjelp. 

Anonymkode: 36d72...009

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste jeg kan si er at

du er ikke tankene dine

ingen tanker er farlige. 

men tvangstankene fremstår ikke som tanker, men som virkelighet og fakta. Når man klarer å forstå og akseptere at tankene er nettopp bare tanker, kan man få fred. 

Anonymkode: 98157...fda

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er så utrolig plaget med tvangstanker som bare blir verre. Tankene handler mest om tall og datoer. Hvis jeg tilfeldigvis ser en dårlig dato/en dato som jeg forbinder med traumatiske hendelser, ved f.eks.  et google-søk, så er dagen ødelagt på flere måter.

Dersom jeg for eksempel får en gave eller noe jeg har bestilt i posten på den dagen jeg bare har sett den dårlige datoen med øynene mine, så klarer jeg ikke beholde gaven/tingen fordi jeg har sett denne datoen. Fordi da minner tingen meg om datoen. 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare kan slutte. Det er fullstendig galskap!!! Jeg er ikke psykisk syk ellers, men dette tar fra meg så mye livskvalitet da dager blir ødelagt grunnet dette. Noen som har lignede tvangstanker? Er det jeg beskriver veldig ille? Noen som har tips til hvordan jeg kan tenke for å få det bort? Er virkelig frustrert, men synes det er flaut å oppsøke hjelp. 

Har du prøvd å si til deg selv at det ikke har noe å si? Jeg slet en periode med tanker om at det satt noen i baksete i bilen når jeg kjørte om kveldene men måtte bare overbevise meg selv om at det ikke var slik. 

Anonymkode: c3929...4d2

Skrevet

Søk hjelp! Det er modig. 

Anonymkode: b102d...a79

Skrevet

Jeg sliter også med tvangstanker, så følger denne ❤️

Her har jeg tvangstanker for å sjekke at alt er slukket, før jeg går ut døra og før jeg legger meg om kvelden. Komfyr, kontakter osv. Har stått med dette i 45 min og over 1 time mange ganger før jeg har klart å gått i fra. Jeg har vært hos psykolog, det hjalp ikke for meg. Forstår deg veldig godt Ts. Dette er så slitsom uansett hva slags tvangstanker det er. 

Anonymkode: 30fe5...ce7

Skrevet

Be fastlegen henvise deg til DPS for utredning og behandling av tvang. De har effektive kortidssprogram som går ut på å forlenge intervallene mellom impuls og ritual. Man øver også på eksponering for angsten som ofte ligger under tvangen (ritualene). Mennesker med tvang (OCD) er rettighetspasienter som vil si at de har rett på utredning og behandling. Ønsker deg lykke til ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg sliter også med tvangstanker, så følger denne ❤️

Her har jeg tvangstanker for å sjekke at alt er slukket, før jeg går ut døra og før jeg legger meg om kvelden. Komfyr, kontakter osv. Har stått med dette i 45 min og over 1 time mange ganger før jeg har klart å gått i fra. Jeg har vært hos psykolog, det hjalp ikke for meg. Forstår deg veldig godt Ts. Dette er så slitsom uansett hva slags tvangstanker det er. 

Anonymkode: 30fe5...ce7

Huff, det er utrolig uansett hva slags tanker det er ja ❤️ 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det eneste jeg kan si er at

du er ikke tankene dine

ingen tanker er farlige. 

men tvangstankene fremstår ikke som tanker, men som virkelighet og fakta. Når man klarer å forstå og akseptere at tankene er nettopp bare tanker, kan man få fred. 

Anonymkode: 98157...fda

Men jeg føler at det liksom ikke bare er tanker når jeg faktisk har sett den datoen. Å tenke på den er greit, men ikke å se den. Men tankene om at det er så gale å se datoen er jo bare tanker ja :( 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...