AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #1 Skrevet 21. desember 2021 Hvordan opplever dere som mottar barnebidrag reknet ut fra Navs bidragskalkulator at beløpet stemmer med faktiske utgifter ift barna? Anonymkode: 3052a...32a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #2 Skrevet 21. desember 2021 Bidraget kommer jo an på hva partene tjener, så jeg skjønner ikke hva du spør om. Anonymkode: 29fa3...016 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #3 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bidraget kommer jo an på hva partene tjener, så jeg skjønner ikke hva du spør om. Anonymkode: 29fa3...016 Jeg tror ts spør om er hvordan de opplever satsene i forhold til faktiske utgifter.. - dette varierer ikke ifht hva de tjener. mitt inntrykk er at de er urimelig høye, og hindrer bidragsyter å kunne ha et liv. Anonymkode: b403b...02b 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #4 Skrevet 21. desember 2021 Min erfaring er at bidraget er LANGT over hva de reelle utgiftene er. Det skal sies at jeg tjener relativt godt, men det var ikke hva du spurte om. Anonymkode: 74b96...627 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #5 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror ts spør om er hvordan de opplever satsene i forhold til faktiske utgifter.. - dette varierer ikke ifht hva de tjener. mitt inntrykk er at de er urimelig høye, og hindrer bidragsyter å kunne ha et liv. Anonymkode: b403b...02b Beklager om jeg er treg, men de gjør jo det? Min venninne får null i bidrag av sin eks, siden han er ufør. Min andre venninne får 4000 per barn. Hvilken sats skal jeg svare ut ifra? Anonymkode: 29fa3...016 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #6 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Beklager om jeg er treg, men de gjør jo det? Min venninne får null i bidrag av sin eks, siden han er ufør. Min andre venninne får 4000 per barn. Hvilken sats skal jeg svare ut ifra? Anonymkode: 29fa3...016 Hvis en forelder er uføretrygdet så får en barnetillegg, uansett om en har kontakt med barnet sitt eller ei. hvis sitenevnte er tilfeller så kan en søke barnebidrag og så blir barnetillegget utbetalt mor. Anonymkode: bcb41...700 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #7 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvis en forelder er uføretrygdet så får en barnetillegg, uansett om en har kontakt med barnet sitt eller ei. hvis sitenevnte er tilfeller så kan en søke barnebidrag og så blir barnetillegget utbetalt mor. Anonymkode: bcb41...700 Hva har dette med saken å gjøre? Anonymkode: 29fa3...016
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #8 Skrevet 21. desember 2021 Rister på hodet av bidragssats (1300) for to barn som er hos far annenhver helg…. Koster både for barnehage og sfo, så kommer alt annet i tillegg. Anonymkode: 6e246...570 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #9 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis en forelder er uføretrygdet så får en barnetillegg, uansett om en har kontakt med barnet sitt eller ei. hvis sitenevnte er tilfeller så kan en søke barnebidrag og så blir barnetillegget utbetalt mor. Anonymkode: bcb41...700 Nei, barnetillegg er ikke noe man får automatisk. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvordan opplever dere som mottar barnebidrag reknet ut fra Navs bidragskalkulator at beløpet stemmer med faktiske utgifter ift barna? Anonymkode: 3052a...32a Nei, de faktiske utgiftene stemmer ikke med satsene som nav bruker. De går kun etter hva man må ha ved et barn. Den tar ikke høyde fritidsaktivitet, bursdager osv osv. Kun mat, klær og husly omtrent. Reglene er også slik at bidragsyter maks dekker 5/6 av kostnaden, mens bidragsmottaker kan ende opp med å dekke 6/6 av kostnaden uavhengig av sin egen inntekt. Anonymkode: 9328c...af0 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #10 Skrevet 21. desember 2021 Jeg får 4500 i bidrag for ett barn i barneskolealder. Jeg syns om jeg skal være helt ærlig at det er veldig mye penger, men bidraget er fastsatt av NAV. Mesteparten setter jeg videre til barnets sparekonto (som for øvrig også far har tilgang til). Men spørsmålet var om bidraget gjenspeiler kostnadene ved å ha et barn, og det syns jeg det gjør. Regner det går 9000 i måneden til barnets mat, strøm, klær, inventar, utstyr, fritidsaktiviteter, telefon, ferie, strømmetjenester, transport osv. Anonymkode: 8656b...c70 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #11 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg får 4500 i bidrag for ett barn i barneskolealder. Jeg syns om jeg skal være helt ærlig at det er veldig mye penger, men bidraget er fastsatt av NAV. Mesteparten setter jeg videre til barnets sparekonto (som for øvrig også far har tilgang til). Men spørsmålet var om bidraget gjenspeiler kostnadene ved å ha et barn, og det syns jeg det gjør. Regner det går 9000 i måneden til barnets mat, strøm, klær, inventar, utstyr, fritidsaktiviteter, telefon, ferie, strømmetjenester, transport osv. Anonymkode: 8656b...c70 Men hvor mye av kostnadene er dekket av far? I vedtaket for bidraget står det hvor mange % av utgiftene hver av partene står for. Anonymkode: 69062...767
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #12 Skrevet 22. desember 2021 Tja, i følge kvinneguiden går det omtrent 10 000 i mnd pr barn Anonymkode: 64a45...9ea
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #13 Skrevet 22. desember 2021 Er det disse satsene du mener, ts? https://lovdata.no/nav/rundskriv/v1-55-02 Anonymkode: 29fa3...016
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #14 Skrevet 22. desember 2021 Syns det høres litt merkelig ut. Uavhengig om du har barnet 50%, eller annen hver helg så må du ha leilighet/hus som er stort nok til at barnet har eget rom (i likhet med mor). Oppvarming av ett rom ekstra koster ikke all verden (hvis man ser bort fra strømkrisen nå), men begge har høyere leieutgifter/avdrag enn hvis man var alene. Resten av leiligheten må uansett varmes opp, mat på lages osv. Tenker kostnader begge har, og uansett ville ha hatt, ikke skal være med i beregningen. Tenker den største forskjellen er mat egentlig, men det er minimale kostnader til dette når barna er små. Utover dette så syns jeg at kostnader skal deles. Begge har ansvar for barnet og nødvendige kostnader må deles. Tenker da barnehage/SFO, klær, mobil o.l. Anonymkode: 306b7...1bd 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #15 Skrevet 22. desember 2021 Satsene er sifo basert så derav er ikke satsene høye. Selvfølgelig må det gå etter inntekt. tenker satsene er noe nøktern og som en over her sa ikke tar høyde for en del kostnader. Det er mye indirekte kostnader knyttet til et barn. her betaler jeg 47% av kostnaden og far 53% så den er relativt lik selv om far har 0% samvær av eget ønske. Nå har jeg flere kostnader knyttet til barnet som far etter reglene skal være med å betale. Men jeg har ikke søkt om stønad til det. tenker det er greit å ta med at den ekstra barnetrygden man får og skattefordelen blir regnet med i bidragsmottakers inntekt så den kommer begge foreldre til gode sånn sett. Anonymkode: c8ae6...dbe 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #16 Skrevet 22. desember 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Men hvor mye av kostnadene er dekket av far? I vedtaket for bidraget står det hvor mange % av utgiftene hver av partene står for. Anonymkode: 69062...767 Jeg måtte virkelig lete med lupe, men ja det sto der. Far dekker 54% via bidraget. Det var overraskende. Anonymkode: 8656b...c70
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #17 Skrevet 22. desember 2021 Jeg har barnet mitt, 13 år, 74 %. Heg får 3000 kr i barnebidrag, fastsatt av Nav. Det er altfor lite mtp utgiftene jeg har. Anonymkode: 677da...29b
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #18 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg tror ts spør om er hvordan de opplever satsene i forhold til faktiske utgifter.. - dette varierer ikke ifht hva de tjener. mitt inntrykk er at de er urimelig høye, og hindrer bidragsyter å kunne ha et liv. Anonymkode: b403b...02b De dekker akkurat utgiftene jeg har i forbindelse med det ene barnets fritidsaktivitet. Altså dekker jeg ALT annet begge barna trenger. Så nei, jeg syns ikke satsen er urimelig høy. Anonymkode: 7d296...a13
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #19 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis en forelder er uføretrygdet så får en barnetillegg, uansett om en har kontakt med barnet sitt eller ei. hvis sitenevnte er tilfeller så kan en søke barnebidrag og så blir barnetillegget utbetalt mor. Anonymkode: bcb41...700 Dette her er jo bare sludder og vas. Vennligst sett deg inn i temaer du ønsker å diskutere før du ødelegger helt med feilinformasjon. Anonymkode: 7d296...a13
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #20 Skrevet 23. desember 2021 har man ikke råd til å betale alle utgiftene det koster med barn i hus, så burde man selvfølgelig ikke skaffet seg barn i første omgang. Anonymkode: 980e2...fe0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå