AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #1 Skrevet 21. desember 2021 Jeg vurderer å flytte fra byen jeg bor i når ungene flytter ut. De er begge født og oppvokst her, mens jeg kommer fra et annet sted. Jeg har lyst til å flytte nærmere dit, jeg har ingen familie eller nettverk der, men det har jeg ikke her heller. Jeg liker ikke dette stedet. Jeg liker ikke menneskene her. Jeg liker ikke den stekende sola hele sommeren og snøslapsis-helvetet hele vinteren. Jeg liker ikke at alle skal ha båt. Jeg liker ikke at ingen sier hva de mener. Men hvis jeg flytter kan ikke barna dra «hjem» til meg. Innspill? Anonymkode: 3e76c...e10
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #2 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vurderer å flytte fra byen jeg bor i når ungene flytter ut. De er begge født og oppvokst her, mens jeg kommer fra et annet sted. Jeg har lyst til å flytte nærmere dit, jeg har ingen familie eller nettverk der, men det har jeg ikke her heller. Jeg liker ikke dette stedet. Jeg liker ikke menneskene her. Jeg liker ikke den stekende sola hele sommeren og snøslapsis-helvetet hele vinteren. Jeg liker ikke at alle skal ha båt. Jeg liker ikke at ingen sier hva de mener. Men hvis jeg flytter kan ikke barna dra «hjem» til meg. Innspill? Anonymkode: 3e76c...e10 Vet ikke helt hva du vil frem til og hva du ønsker for innspill. Hvor langt er det snakk om? Det høres jo ikke viktig ut for deg å være nær ungene dine. Og er de voksne og greier seg selv, så står du jo fritt til å velge. Hvis det er veldig langt unna hadde jeg personlig ikke gjort det. Er det overkommelig med 2-3 timers kjøretur så kanskje. Anonymkode: 7d8d6...548
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #3 Skrevet 21. desember 2021 For barna går det fint. Jeg bor selv langt unna mine foreldre, og lever jo mitt liv uten å tenke så mye på dem. Men det betyr jo at jeg bare ser dem 1-2 ganger i året, da hverdagen krever sitt. Problemet er jo når man blir eldre, og trenger litt hjelp. Det er stadig noe, nå. Og det er veldig slitsomt for dem å bo der alene. Ensomheten er også stor, når de kunne ha kommet her og sullet rundt litt innimellom, spist en hverdagsmiddag, om de bodde nærmere. Anonymkode: 6b046...1a4 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #4 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vet ikke helt hva du vil frem til og hva du ønsker for innspill. Hvor langt er det snakk om? Det høres jo ikke viktig ut for deg å være nær ungene dine. Og er de voksne og greier seg selv, så står du jo fritt til å velge. Hvis det er veldig langt unna hadde jeg personlig ikke gjort det. Er det overkommelig med 2-3 timers kjøretur så kanskje. Anonymkode: 7d8d6...548 Jo, det er viktig å være nær ungene, men de skal vel uansett flytte. De hadde jo bare dratt hit på besøk. Tenke det er ca 1,5 t herfra. Anonymkode: 3e76c...e10
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #5 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For barna går det fint. Jeg bor selv langt unna mine foreldre, og lever jo mitt liv uten å tenke så mye på dem. Men det betyr jo at jeg bare ser dem 1-2 ganger i året, da hverdagen krever sitt. Problemet er jo når man blir eldre, og trenger litt hjelp. Det er stadig noe, nå. Og det er veldig slitsomt for dem å bo der alene. Ensomheten er også stor, når de kunne ha kommet her og sullet rundt litt innimellom, spist en hverdagsmiddag, om de bodde nærmere. Anonymkode: 6b046...1a4 Men da kan jeg vel bare flytte nærmere dem eventuelt? Det er ingenting som holder meg her. Tror ikke de heller vil bo her som voksne. Anonymkode: 3e76c...e10
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #6 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men da kan jeg vel bare flytte nærmere dem eventuelt? Det er ingenting som holder meg her. Tror ikke de heller vil bo her som voksne. Anonymkode: 3e76c...e10 Helt ærlig.... Man mister noe på disse årene. Nye vaner setter seg. Det gjør mye med en relasjon å kun se hverandre to ganger i året. Bryr man seg ikke nok til å være tett på geografisk, så er det lite som tilsier at man i andre enden skal bry seg om å bruke tid og innsats på hjelp og omsorg. Men, ditt valg. Anonymkode: 6b046...1a4 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #7 Skrevet 21. desember 2021 Du er ikke sikret at barna blir boende der, de kan jo flytte til andre siden av landet om de vil. Flytt om det gir regnet bedre liv. Anonymkode: bf34e...05a 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #9 Skrevet 21. desember 2021 Gjør som du vil, ingen garanti for at barna flytter hjem til hjemstedet igjen. Ingen av mine barndomsvenner har flyttet hjem, noen bor en time unna, jeg bor to. Anonymkode: 892b6...9a2 1
Gjest Jon Are Skrevet 21. desember 2021 #10 Skrevet 21. desember 2021 Jeg hadde villet flyttet dit barna dine etterhvert flyttet når de ble eldre om jeg hadde vært deg. Du kan beholde et fint forhold hele livet og hjelpe den dersom de får barn.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #11 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Du er ikke sikret at barna blir boende der, de kan jo flytte til andre siden av landet om de vil. Flytt om det gir regnet bedre liv. Anonymkode: bf34e...05a Jeg tror nok at barna kommer til å flytte, hun ene snakker om utlandet, hun andre snakker om Oslo eller Bergen. Jeg har bare et liv og regner ikke med å bli over 70, så jeg tror det kan være lurt å lytte til hva jeg selv vil. Anonymkode: 3e76c...e10 2
Hannah80 Skrevet 21. desember 2021 #12 Skrevet 21. desember 2021 Jon Are skrev (1 minutt siden): Jeg hadde villet flyttet dit barna dine etterhvert flyttet når de ble eldre om jeg hadde vært deg. Du kan beholde et fint forhold hele livet og hjelpe den dersom de får barn. Barna flytter vel ikke til samme sted som voksne. Har faktisk aldri hørt om foreldre som selger hus og hjem, for deretter å flytte etter sine voksne unger. 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #13 Skrevet 21. desember 2021 Jeg ville aldri flyttet fra mine barn, men vi er jo forskjellige. Om det gjør deg lykkelig, så kjør på tror heller barna dine vil ha en lykkelig mor de møter sjeldent enn en misfornøyd mor de kan møte oftere Anonymkode: 6c8c6...09f
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #14 Skrevet 21. desember 2021 Å flytte 1,5 time unna er da ikke å flytte fra barna sine! Barna er voksne og vil selv bevege seg men skulle de velge å bli er ikke 1,5 time mer enn en kjøretur man tar for barna sine. Anonymkode: eb39c...7c2 5
Mooza Skrevet 21. desember 2021 #15 Skrevet 21. desember 2021 Mine foreldre flyttet fra mitt barndomshjem da vi flyttet ut, og tilbake til hjemstedet sitt. Vi må alle ta fly for å besøke dem. Det går greit det. Det var et savn da jeg var yngre, men jeg hadde lange sommerferier i et paradis av et sted de har kjøpt, nær resten av slekta i nord. Det er midnattslys og sene kvelder, bål og gode samtaler når vi kommer opp. Barna mine har kanskje et nærere forhold til sine besteforeldre enn de som bor på samme plass, rett og slett fordi de tilbringer en måned om sommeren der, en uke om vinteren, og har dratt opp alene først (så kommer vi litt senere) siden de var små. Der har de fisket med bestemor og bestefar, gått i fjellet og laget veldig mange minner. På vinteren har de gått på ski og sett på nordlys (som vi ikke har her nede). Der er mange har et slags distansert forhold til sine besteforeldre, så har mine barn et forhold som er veldig veldig nært. Jeg har greid meg fint uten foreldrene mine på maten hver dag. Det hadde jeg nok ikke likt uansett. Det har jo selvfølgelig vært mye enklere å kunne låne en spade og fått noe hjelp på hverdager, men vi har som sagt mange gode minner fra ferie hos "bestemor og bestefar" og det veier opp for mye. Det er ikke syden i vår ferie, for å si det slik. Det er rett nordover. 3
Gjest Chiroptera. Skrevet 21. desember 2021 #16 Skrevet 21. desember 2021 Hannah80 skrev (4 timer siden): Barna flytter vel ikke til samme sted som voksne. Har faktisk aldri hørt om foreldre som selger hus og hjem, for deretter å flytte etter sine voksne unger. Det er det kjempemange som gjør. Men det er ofte etter deres barn har fått egne barn. Da selger foreldrene huset sitt og flytter inn i mindre leilighet så de kan være nære barnebarna. Det driver mange av venninnene til moren min med.
Hannah80 Skrevet 21. desember 2021 #17 Skrevet 21. desember 2021 Chiroptera. skrev (26 minutter siden): Det er det kjempemange som gjør. Men det er ofte etter deres barn har fått egne barn. Da selger foreldrene huset sitt og flytter inn i mindre leilighet så de kan være nære barnebarna. Det driver mange av venninnene til moren min med. Gjør de det, selv om de har flere barn? Det er jo så mange søsken som bor på forskjellige steder. Slik jeg og mine søsken gjør. Vi er spredt over hele landet. Mens foreldrene mine fremdeles bor på stedet vi vokste opp. Haha, jeg hadde fått noia om mamma og pappa flyttet etter meg🤭🤭 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #18 Skrevet 21. desember 2021 Mine foreldre flyttet til et annet land når de nærmet seg pensjonsalder, de har da brukt hele sitt voksne liv på jobb, unger og barnebarn så de ville nyte alderdommen på sine premisser. Jeg synes det er helt supert og det er noe jeg virkelig unner dem. Anonymkode: 67d97...575 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #19 Skrevet 21. desember 2021 Bare flytt 🙂. Du aner jo ikke hvor barna dine kommer til å slå seg ned når de er ferdig med studier. Så hvorfor kaste bort 5 - 10 år mens du venter på det? De kommer neppe til å ta hensyn til deg når de gjør sine valg 😉 Anonymkode: a5888...2ed 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #20 Skrevet 21. desember 2021 Min mor flyttet vekk fra (hennes og vårt) hjemsted da jeg (yngste barnet) gikk siste året på VGS. Det gikk jo greit, men når jeg hører søsknene mine fortelle om sin studietid så føler jeg på en måte at jeg gikk glipp av noe. De bodde gratis hjemme hos mamma hele sommeren og kunne spare opp pengene de tjente på sommerjobben, mens jeg måtte betale husleie hele året. Fordi mamma flyttet fra hus til leilighet måtte jeg også leie lagerlokale til ting som fotoalbum, barndomsminner, arvede ting, sånne ting hadde søsknene mine stående på loftet hos mamma helt til de kjøpte egen bolig. Det er flere sånne småting. Dere synes sikkert jeg er smålig, men da jeg var student utgjorde disse "ekstrautgiftene" en del penger. I tillegg til det at jeg nesten aldri traff henne lenger, savnet veldig å ha et trygt hjem å kunne krype hjem til når ting var vanskelige. Anonymkode: df467...dcd 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå