Gå til innhold

Strømmen og nettleien er GRATIS nå!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har strømavtale og takket være regjeringen kan vi få gratis strøm og nettleie (+ fast beløp).

Strømavtale ble inngått i september for 44 kwh gjelder for 12 mnd. Regjeringen dekker 55 % av beløpet for over 82,5 kwh (inkl. mva) for alle strømavtaler.

Utregning:

Spoiler

44 * (100/55) = 1,82  - Staten dekker 55 %.

1,82* 44 = 80,1 kwh - Staten må dekke 80,1 kwh over 82,5 for at det skal bli gratis.

82,5 + 80,1 = 162,6 kwh - Når strømprisen over 162,6 kwh er strømmen får du betalt for å bruke strøm.

Beløpet du får tilbakebetalt når strømprisen er over 162,6 kwh vil redusere nettleien din. Nettleien hos Norge største kraftselskap, Elvia, er 44,80 kwh og 115 kr i måneden. For at du skal få gratis nettleie, må du strømprisen øke ytterligere med 

44,80 * 1,55 = 69,44  - staten dekker 55 % av strømkostnadene, som tilsvarer 100 % av nettleien her.

162,6 + 69,44 = 232,04 Kwh - når strømprisen nådd denne grensen, da er både strømprisen og nettleien gratis. Du betaler bare ett lite fast beløp på 115 kr.

Husk å bruke mest mulig strøm, da det lønner seg!

Strømprisen og nettleien er gratis når strømprisen er 232 kwh eller høyere. Du bør håpe på at strømprisen blir dyrest mulig, da det lønner seg. Helst ikke bruk mer strøm enn normalt, da det ikke er miljøvennlig - selvom det lønner seg økonomisk.

Hvilken strømavtale har du? Har du også gratis strøm??

Anonymkode: c8801...6a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har strømavtale og takket være regjeringen kan vi få gratis strøm og nettleie (+ fast beløp).

Strømavtale ble inngått i september for 44 kwh gjelder for 12 mnd. Regjeringen dekker 55 % av beløpet for over 82,5 kwh (inkl. mva) for alle strømavtaler.

Utregning:

Skjul innhold

1,82* 44 = 80,1 kwh - Staten må dekke 80,1 kwh over 82,5 for at det skal bli gratis.

82,5 + 80,1 = 162,6 kwh - Når strømprisen over 162,6 kwh er strømmen får du betalt for å bruke strøm.

Beløpet du får tilbakebetalt når strømprisen er over 162,6 kwh vil redusere nettleien din. Nettleien hos Norge største kraftselskap, Elvia, er 44,80 kwh og 115 kr i måneden. For at du skal få gratis nettleie, må du strømprisen øke ytterligere med 

44,80 * 1,55 = 69,44  - staten dekker 55 % av strømkostnadene, som tilsvarer 100 % av nettleien her.

162,6 + 69,44 = 232,04 Kwh - når strømprisen nådd denne grensen, da er både strømprisen og nettleien gratis. Du betaler bare ett lite fast beløp på 115 kr.

Strømprisen og nettleien er gratis når strømprisen er 232 kwh eller høyere. Du bør håpe på at strømprisen blir dyrest mulig, da det lønner seg. Helst ikke bruk mer strøm enn normalt, da det ikke er miljøvennlig - selvom det lønner seg økonomisk.

Nei du har nok ikke det. Du må vente til slutten av måneden for å se om gjennomsnittlig spotpris faktisk passerte 232 øre. Akkurat nå er den ca 165.

Anonymkode: 4e7e1...34c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei du har nok ikke det. Du må vente til slutten av måneden for å se om gjennomsnittlig spotpris faktisk passerte 232 øre. Akkurat nå er den ca 165.

Det har du helt rett i. Jeg tok bare utgangspunkt i prisen akkurat nå.

Det er sannsynlig at strømmen blir gratis når gjennomsnittligpris akkurat nå er 165.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sannsynlig at strømmen blir gratis når gjennomsnittligpris akkurat nå er 165.

Det er den. Nettleien spises nok også opp en del, da snitt trolig havner høyere enn nå siden det er meldt kaldt hele julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Utregning:

Skjul innhold

Får ikke dere "fastprisvinnere" også utbetalt penger om dere bruker nok?

Her er det bare å investere i 5 * 2kW konvektorovner som du kan ha utendørs til det verste strømsjokket kommer, så kan du tjene litt ekstra :)

Fantastisk politikk.... de som sitter i ny bolig med godt dimensjonerte kurser og kan presse forbruket opp til 5000 kWh får seg en pen liten julegave.

Anonymkode: 23b73...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er det bare å investere i 5 * 2kW konvektorovner som du kan ha utendørs til det verste strømsjokket kommer, så kan du tjene litt ekstra :)

Fantastisk politikk.... de som sitter i ny bolig med godt dimensjonerte kurser og kan presse forbruket opp til 5000 kWh får seg en pen liten julegave.

Det er faktisk meningen, om en ser at snittet går veldig høyt. Etter 232 øre pr kw får vi faktisk penger utbetalt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er mye klaging over dette på jobbe, da vil det være upopulært å ta den diskusjonen der. Derfor tar jeg diskusjonen her.

Jeg vil ikke bruke mer strøm enn nødvendig (selvom myndighetene legger opp til det), men jeg skal være ærlig at jeg ikke tenker over strømforbruket.

Det er faktisk meningen, om en ser at snittet går veldig høyt. Etter 232 øre pr kw får vi faktisk penger utbetalt, ja.

Jeg snakket med strømselskapet mitt, og forklarte at pengene blir ikke utbetalt slik de har forstått det. Men jeg vil ha penger tilgode på neste faktura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye klaging over dette på jobbe, da vil det være upopulært å ta den diskusjonen der. Derfor tar jeg diskusjonen her.

Jeg vil ikke bruke mer strøm enn nødvendig (selvom myndighetene legger opp til det), men jeg skal være ærlig at jeg ikke tenker over strømforbruket.

Bare be dem som klager om å holde kjeft og tegne en fastprisavtale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trøndermann38 skrev (14 minutter siden):

Har spotpris. Men strømmen er stort sett billigere enn i fjor så går fint.

Unner dere lave priser i nord. Skulle gjerne vært der selv

Endret av Illuminatum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med strømselskapet mitt, og forklarte at pengene blir ikke utbetalt slik de har forstått det. Men jeg vil ha penger tilgode på neste faktura.

Forklarte du eller de at pengene ikke utbetales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare be dem som klager om å holde kjeft og tegne en fastprisavtale selv.

Jeg var den eneste som ikke klaget over strømprisen. Jeg svarte bare at jeg hadde fastpris på 44 kwh, når en kollega spurt, og vedkommende var ikke akkurat fornøyd. Da svarte ikke noe mer her.

trøndermann38 skrev (6 timer siden):

Har spotpris. Men strømmen er stort sett billigere enn i fjor så går fint.

Lavere spotpriser hadde vært det beste. Du har desverre ikke mulighet få gratis strøm, siden prisene har svært lave der.

Forklarte du eller de at pengene ikke utbetales?

Beklager, ble litt fort i svingene her. Jeg fikk forklart at pengene ikke ble utbetalt til meg personlig, men vil bli trukket av på neste faktura.

trøndermann38 skrev (6 timer siden):

Norge

Er det Nord-Norge vi snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Beklager, ble litt fort i svingene her. Jeg fikk forklart at pengene ikke ble utbetalt til meg personlig, men vil bli trukket av på neste faktura.

Da tar de feil. Pengene skal utbetales:

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/kompensasjonsordning-for-hoye-strompriser/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det står ikke på den siden at pengene må utbetales.

Sitert fra siden du lenket til

Sitat

Dersom summen overstiger den månedlige nettleien, blir beløpet utbetalt til kundes bankkonto eller trukket fra strømregningen.

Anonymkode: f85e0...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det står ikke på den siden at pengene må utbetales.

Sitert fra siden du lenket til

Anonymkode: f85e0...05e

Det er nettselskapene som betaler ut evn overskudd, ikke strømselskapene. Overskrider "rabatten" din nettleien, skal det utbetales til din bankkonto, akkurat som det står.

Om du derimot har strømabb samme sted som du har nettleie, vil strømfakturaen også reduseres. Til det punkt at man evn går i minus og får betalt på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var den informasjonen jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var den informasjonen jeg fikk.

Og den er altså feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men forsatt vil det jo være dyrere for deg jo mer du bruker så lenge ikke nettleien blir spist helt opp. Men i det øyeblikket nettleien også dekkes inn, så har du helt rett.

Litt merkelig at ikke Regjeringen fikk med et unntak om fastprisavtaler. Jeg antar at pakken raskt blir justert til å ikke gjelde fastprisavtaler under 70 øre.

Endret av Urias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...