Gå til innhold

Hvordan blir våren 2022?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge tror dere nedstenging kommer til å vare?
Hvordan kommer våren til å bli? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nedstengt. 

• Liker 4
Skrevet

Hvis smitten stiger i løpet av jula også og videre ut i Januar så tror jeg det blir full lockdown en stund for å få kontroll. Ellers blir det tiltak, gjenåpning, tiltak igjen, gjenåpning osv i hele 2022. Tror jeg. 

Skrevet

det kommer jo veldig an på hvor smittsom og hvor sykdomsfremkallende omikron er. Jeg er stygt redd nedstengingen blir lenger enn til midten av januar, men jeg tror ikke den varer langt ut på våren denne gang. Jeg tror regjeringen er seg meget bevisst at tiltakstrøttheten i befolkningen er stor, og vi må jo tro at siste ukers trøkk i vaksineringen vil bidra til mindre restriksjoner. Hvis det fortsatt er stort press på helsevesenet tipper jeg at det tvinger seg frem forskjellige regler for vaksinerte og uvaksinerte ift restriksjoner. Fordi en fortsatt streng nedstenging vil skape stor uro i en befolkning som er trøtt av tiltak, og har bidratt det de kan iform av vaksinering.

• Liker 2
Skrevet
Lucille skrev (16 minutter siden):

det kommer jo veldig an på hvor smittsom og hvor sykdomsfremkallende omikron er. Jeg er stygt redd nedstengingen blir lenger enn til midten av januar, men jeg tror ikke den varer langt ut på våren denne gang. Jeg tror regjeringen er seg meget bevisst at tiltakstrøttheten i befolkningen er stor, og vi må jo tro at siste ukers trøkk i vaksineringen vil bidra til mindre restriksjoner. Hvis det fortsatt er stort press på helsevesenet tipper jeg at det tvinger seg frem forskjellige regler for vaksinerte og uvaksinerte ift restriksjoner. Fordi en fortsatt streng nedstenging vil skape stor uro i en befolkning som er trøtt av tiltak, og har bidratt det de kan iform av vaksinering.

Enig. Det viktigste steget er vel å få bedre oversikt over effekten av boosterdose på omikron. Nå blir alle over 18 tilbudt booster innen februar og denne vil forhåpentlig hjelpe

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipper at smitten roer seg til våren slik at vi får en noenlunde normal sommer som i 2021, men med mulighet for nye overraskelser på høsten igjen.. Så jeg har ihvertfall tenkt å planlegge sommerferie, men gidder ikke satse på at det blir noen reiser verken privat eller med jobb i R-månedene 2022... 

Skrevet

Det blir nok fint i Norge, men fortsatt kjipt å reise utenlands.

Skrevet

Tipper vi får rimelig høye smittetall med omirkon, med mange tusen smittede daglig. Dersom dette ikke følges opp med høye innleggelsestall, vil nok smitten slippes fri, først litt kontrollert. Om omikron dog skulle føre til høye innleggelstall tipper jeg man vil ty til koronasertifikat og eventuelt obligatorisk vaksinasjon mot korona. Det blir man nødt til.

• Liker 1
Skrevet
Example skrev (3 minutter siden):

Tipper vi får rimelig høye smittetall med omirkon, med mange tusen smittede daglig. Dersom dette ikke følges opp med høye innleggelsestall, vil nok smitten slippes fri, først litt kontrollert. Om omikron dog skulle føre til høye innleggelstall tipper jeg man vil ty til koronasertifikat og eventuelt obligatorisk vaksinasjon mot korona. Det blir man nødt til.

Hva hjelper serfikatet, er vaksinerte som legges inn også. Jeg har større tro på den nye vaksinen som blir tatt i bruk i Norge nå. Novavax.

• Liker 1
Skrevet
zemer skrev (6 minutter siden):

Hva hjelper serfikatet, er vaksinerte som legges inn også. Jeg har større tro på den nye vaksinen som blir tatt i bruk i Norge nå. Novavax.

Uvaksinerte legges inn i langt større grad. Bruk av koronasertifikat vil være todelt. Den ene delen er å aktivt hindre uvaksinerte i ha mange nærkontakter, slik at de blir smittet i saktere tempo. I tillegg har det en preventiv effekt, som vil få flere til å vaksinere seg. 

Om Novavax kan være med på å bidra til at flere vaksinerer seg er det i grunn bra det. 

• Liker 3
Skrevet
Example skrev (16 minutter siden):

Obligatorisk vaksinasjon kommer neppe til å skje i Norge, så også de neste årene blir preget av stengt kulturliv, stengte skoler og barnehager osv. 

Skrevet (endret)

I februar vil det se mye bedre ut ift viruset. Men verden er faktisk blitt forandret, og det vil man merke ift at mye tillit mellom mennesker er borte. Og folk vil protestere mer på alt av lover og regler. Kanskje det blir litt anarkistisk fremover.

Og så blir det et helvetes bråk om miljø og tiltak. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 3
Skrevet

Ryddet for brudd på retningslinjene for rommet. Lomvi, mod.

Skrevet

Tipper en av disse:

1. omikron tar over delta og i februar åpner samfunnet opp fordi omikron ikke lengre gir sykehusinnleggelser, men kun vanlig forkjølelse. Slutt på testing og karantene. 🤩

2. delta og omikron florerer. Samtidig blir alle med booster dose fritatt karantene. Men regjeringen tviholder på at det fortsatt skal testes og smittede skal i karantene. Likevel vil de med boosterdose smitte sårbare og uvaksinerte. Det blir kaos ei stund pga mange i karantene og sprengt kapasitet på sykehus pga delta. And the show godes on……

• Liker 1
Skrevet
Lucille skrev (32 minutter siden):

Tja, det synes jeg faktisk er litt tvetydig. Den store skrekken er smittsomheten. Hvis den er som man tror er det i så fall de kraftige tiltakene som forsinker smitten som vil trekke det ut i tid, jamfør den korte doblingstiden man forventer uten tiltak.

Jeg tror det blir en vanskelig øvelse i hvor mye er nok for å holde sykehustallene stabilt høye, men ikke for høye. Man har vel kommet til en erkjennelse av at å stoppe omikron både er umulig og unødvendig å prøve på.

Skal hele befolkningen smittes på 100 dager, 200 dager, et år. Hvordan klare å holde tallene stabilt høye, men ikke for høye. Og ikke minst, hvordan motivere befolkningen til en innsats til å gjøre det. "Du skal ikke smittes nå, men du vil bli smittet inn mai".

Skrevet

Jeg tipper at etterhvert smelter snøen, det blir litt varmere i været. Sola er lenger framme, man kan gå med mindre klær. Det kommer knoppet på trærne og det kommer blader og blomster titter opp.  Man går mot en varmere årstid.

Er vel det eneste vi vet helt sikkert og det jeg velger og fokusere på.

• Liker 4
Skrevet

Det åpnes opp raskt ila januar når man ser at Omikron er tilnærmet ufarlig. Tall fra Sør-Afrika viser dette allerede helt entydig, og tallene fra London følger samme trend. Problemet er at det er alt for mange hysterikere i maktposisjoner som bruker litt lang tid på å erkjenne slikt.

• Liker 4
Skrevet
tom1986 skrev (3 timer siden):

Det åpnes opp raskt ila januar når man ser at Omikron er tilnærmet ufarlig. Tall fra Sør-Afrika viser dette allerede helt entydig, og tallene fra London følger samme trend. Problemet er at det er alt for mange hysterikere i maktposisjoner som bruker litt lang tid på å erkjenne slikt.

Mulig det drøyer til februar…. Kan ikke stenge et samfunn grunnet en sterk forkjølelse hos vaksinerte og barn. Men jeg tror at mange uvaksinerte unger kommer til å få dette så blir nok mange hjemme med sykt barn og diverse karantener. FHI har bestemt at unger ikke skal vaksineres siden de har er mildt forløp. Men foreldrene kan få det av de. Men igjen er man vaksinert får man en mild sykdom. Derfor FHI går ut hele tiden og sier at av de på intensiv enten er eldre med underliggende sykdom eller uvaksinerte i 50 årene. Er man uvaksinert tror jeg det blir mange pinner i nesa for å holde coronapasset grønt. 

• Opprett ny...