Gå til innhold

Hvordan lager man en god pai?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en paiform i presang, men jeg har aldri laget pai før. Har heller aldri tenkt på det. Men siden jeg nå har denne formen tenkte jeg at jeg skulle prøve. Er det noen som har gode tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen stor pai lager, men har funnet ut at det ofte blir bedre med mer gjærdeig bunn enn med typisk pai-bunn. Synes dette gjelder både søte og salte....

Men eller så har jeg i grunn ingen konkrete tips da... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at det finnes ferdigpakker med deg, slike som du bare tilsetter vann, er ikke disse noe gode?

Den i gul pakke - Maizena - er ikke bare bra, den er veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den i gul pakke - Maizena - er ikke bare bra, den er veldig bra!

Jeg synes den er håpløs og vassen.

Prøv arkanas kyllingpai- fantastisk god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riakiath (med forbehold om skrivefeil) har en god paibunn med kesam. Sunnere enn vanlig :)

Ellers er jeg litt ambivalent til pai. Har prøvd diverse oppskrifter fra KG (også den berømte kyllingpaien), men jeg er ikke overbevist. Eplepai er det beste jeg har smakt hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg har en god en ;)

Paideig med kesam

3 1/2 dl hvetemel

1 1/2 dl Kesam 1% (eller Kesam Orginal)

50 g smør

1/2 ts salt

2-3 ss kaldt vann

Bland sammen ingrediensene til bunnen, gjerne i foodprosessor. Bruker det foodprosessor så kjør den bare et minutt. Legg den kaldt i kjøleskap i 30 minutter. Kjevle ut, trykk ut i en ca. 24 cm paiform, prikk bunnen og forstek i 10 minutter på 200 grader. Legg i ønsket fyll og stek i ytterlige 25-30 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde eplepai her om dagen som ble veldig god. Tror en liten klatt vaniljeis til også topper det hele.

Eplepai:

1 dobbel paibunn.

Fyll:

8 epler

1/2 kopp usaltet smør

3 ss hvetemel (litt store)

1/2 kopp hvitt sukker

1/2 kopp brunt sukker

1/4 kopp vann

litt kanel (valgfritt)

Smelt smør i en liten kjele, rør inn hvetemelet. Tilsett alt det andre (ikke epler) og kok opp. La småkoke i 5 min.

Kjevle/trykk ut halvparten av deigen og ha i forma. Del epler i biter (uten kjerne og skalll) og ha i forma. Kommer litt ann på størrelsen på eplene, men tok biter til det gikk til kanten.

Hell sukker/smørblandingen over.

Kjevle ut lokk og legg oppå. Tett igjen godt rundt hele.

Stek i 15 minutter på 220grader og sett ned ovnen til 175 grader og stek videre i 35-45 min.

La avkjøle før før servering.

Amerikansk oppskrift og en kopp er ca 2,4dl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg har en god en ;)

Paideig med kesam

3 1/2 dl hvetemel

1 1/2 dl Kesam 1% (eller Kesam Orginal)

50 g smør

1/2 ts salt

2-3 ss kaldt vann

Bland sammen ingrediensene til bunnen, gjerne i foodprosessor. Bruker det foodprosessor så kjør den bare et minutt. Legg den kaldt i kjøleskap i 30 minutter. Kjevle ut, trykk ut i en ca. 24 cm paiform, prikk bunnen og forstek i 10 minutter på 200 grader. Legg i ønsket fyll og stek i ytterlige 25-30 minutter.

steker du den uten ris7bønner ol oppå? går det i såfall greit uten at den "blåser" seg opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prikker du godt nok, blåser den seg ikke opp. Men du kan jo selvfølgelig ha i bønner og ris hvis du vil være på den sikre siden.

Og vil du ha en sprøere paideig, forstek den litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pai pleier å ha en standard-oppskrift på bunner de er som regel like).

Men type pai/innhioldet/fyllet varierer veldig!

Jeg synes den md egg, broccolli-dusker, ost og skinke er best - har dessverre ikke oppskriften her, men søk på www.google.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pai pleier å ha en standard-oppskrift på bunner de er som regel like).

Men type pai/innhioldet/fyllet varierer veldig!

Jeg synes den md egg, broccolli-dusker, ost og skinke er best - har dessverre ikke oppskriften her, men søk på www.google.com

Den kaller vi for "Påskepai" - enig med deg, den er kjempegod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...