Gå til innhold

Er 37,8 feber? Gjelder en voksen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter mensen i hvert øyeblikk og plutselig følte jeg meg litt "varm". Målte meg under armen og hadde 37,2 og så la jeg på 0,6. Er det i det hele tatt feber? 

Står så mye forskjellig på nett... 

Anonymkode: 9288c...22f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du har lett forhøyet temperatur. Over 38 er definert som feber 😊

• Liker 3
Skrevet

Subfebril, feber er fra 38.0. 

Anonymkode: f283c...1dc

Skrevet

Det kommer an på hva du ligger på til vanlig. Har du andre symptomer enn varm? Fryser du? Føler du at du har feber? For noen kan dette faktisk være feber. Og for meg er 37,8 en temperatur der jeg begynner å føle meg dårlig og fryse.

• Liker 3
Skrevet
Humle Brumle skrev (Akkurat nå):

Det kommer an på hva du ligger på til vanlig. Har du andre symptomer enn varm? Fryser du? Føler du at du har feber? For noen kan dette faktisk være feber. Og for meg er 37,8 en temperatur der jeg begynner å føle meg dårlig og fryse.

Nei nei nei den største misforståelsen som finnes, du har IKKE feber før du har 38,0 grader uansett hva du har i temp til vanlig. Skjønner ikke hvorfor den feilinformasjonen fortsetter å spres.

• Liker 9
Skrevet
Humle Brumle skrev (3 minutter siden):

Enig med deg. Har til vanlig 36 eller 36,5. 37,8 er lett feber for min del i alle fall, kjenner det i panna og føler meg varm med frysninger. 

Anonymkode: 4138d...58f

Skrevet

Nei, feber defineres normalt fra 38 grader og oppover.

Anonymkode: 9ddc9...a00

• Liker 3
Skrevet

Og nei, det er ikke sånn at voksne har ulikt punkt for når man har feber. Det er fra 38 grader, uansett hvordan du måtte føle deg.

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig med deg. Har til vanlig 36 eller 36,5. 37,8 er lett feber for min del i alle fall, kjenner det i panna og føler meg varm med frysninger. 

Anonymkode: 4138d...58f

Nei, feber er fra 38 grader, uansett hvordan du føler deg.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei nei nei den største misforståelsen som finnes, du har IKKE feber før du har 38,0 grader uansett hva du har i temp til vanlig. Skjønner ikke hvorfor den feilinformasjonen fortsetter å spres.

Det er utdatert informasjon. https://elifesciences.org/articles/49555?mod=article_inline

At akkurat 38 grader er feber er veldig tullete å tenke. Kroppen er ikke en mekanisk maskin. Man må ta målinger med en klype salt. 

• Liker 4
Skrevet

Nei. Grensen for feber er 38. 37,8 er subfebrilia, "pre-feber"/forhøyet kroppstemperatur. Dersom det er morgentemperatur vil man ofte få feber i løpet av dagen.

Anonymkode: 26184...478

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor har du informasjonen fra? Om at det er så rigid at det er AKKURAT 38 som er feber. Og ikke F eks 37,8 eller 37,9?

• Liker 2
Skrevet

Nei

Anonymkode: aa25a...0d8

• Liker 1
Skrevet

Om du temper feks ved graviditetsønske eller for å unngå graviditet så ser du at det er veldig normalt å ha forhøyet temperatur rett før mensen. 37.2 er helt normalt. Du kan ikke "legge på 0.6" og satse på at det er nøyaktig. Mål deg rektalt neste gang. 

Anonymkode: 1b002...427

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvem bestemmer dette? 

Har man vanligvis en kroppstemp på 36,5 (som mange kvinner feks har) så har man jo forhøyet kroppstemp ved 37,8 feks. Forhøyet kroppstempratur kalles gjerne feber. Litt rart at en person må ha 1,5 grader høyere før det regnes som feber mens en annen kan stige med 0,5 og da regnes det som feber eller?

Er vel sjeldent det er så utrolig viktig å vite om man nøyaktig har feber eller ikke da, det viktigste er vel hvordan man føler seg.

Anonymkode: 6361b...b80

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvem bestemmer dette? 

Har man vanligvis en kroppstemp på 36,5 (som mange kvinner feks har) så har man jo forhøyet kroppstemp ved 37,8 feks. Forhøyet kroppstempratur kalles gjerne feber. Litt rart at en person må ha 1,5 grader høyere før det regnes som feber mens en annen kan stige med 0,5 og da regnes det som feber eller?

Er vel sjeldent det er så utrolig viktig å vite om man nøyaktig har feber eller ikke da, det viktigste er vel hvordan man føler seg.

Anonymkode: 6361b...b80

Dersom du har tracket kroppstemperaturen din gjennom en syklus så vil du se at den går opp rett før mensen. Det er normalt. Å "føle seg litt varm" trenger ikke være sykdom, hun sier ikke at hun føler seg syk. 

Feber er en kroppstemperatur over 38 grader. 

Dette er vanlige variasjoner hos kvinner i fertil alder. Dersom du har målt før eggløsning hvor kroppstemperatueren din naturlig er lavere så representerer det ikke din "normal"

image.png.a05ae159d5a0f4b980b7516f4d45bffc.png

Anonymkode: 1b002...427

• Liker 2
Skrevet

Feber er som sagt 38+ grader. Men det kan godt hende du har det. Å måle under armen er ikke en veldig nøyaktig måte å måle kroppstemperatur. Du kan helt sikkert plusse på litt det resultatet du får der.

Anonymkode: 279ae...df8

• Liker 2
Skrevet

Mål temp rektalt. For min del når jeg har 37,8-37,9 rektalt så er jeg ikke frisk selv om det defineres som subfebril og ikke febril, men jeg tar likevel i disse tider covidtest ved slik temp og holder meg i ro.

Anonymkode: 93fef...89b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...