Gå til innhold

Hvor aktiv er du utenom trening?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har tenkt på dette under siste. Jeg bor i Oslo og reiser stort sett rundt med kollektivt. Liker å til og fra t-banen/trikken/toget/bussen. Er det 20 minutter å gå trives jeg. På jobb er heller ikke stillesittende, noe av det som gjør jobben min bra.

Men mange mennesker kjører bil overalt, sitter på et kontor/hjemmekontor i mange timer og trener ikke. Hvordan klarer disse menneskene å bevare roen og konsentrasjonen? Jeg skjønner at noen mennesker bor langt ute i gokk, eller har funksjonshemninger. Og det gjør at man ikke bare kan gå en tur. Men kanskje vi bør legge til rette for folk på arbeidsplassen? Tredemølle på kontoret? 

Når jeg leser på nettet om folk som synes 10 000 skritt er så ekstremt vanskelig, så tenker jeg at det er ikke så rart. For samfunnet er så utrolig å inaktivt. 

Noe bør gjøres med dette. Jeg tror vi bør fokusere mer på aktivitet og mindre på trening. Det er viktigere å få aktivitet jevnt og trutt, enn å trene 2-3 ganger i uken( selv om det også er bra).

Anonymkode: f8d46...4e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber på kontor og har alt i umiddelbar nærhet til meg, så jeg er lite aktiv. Er likevel i god fysisk form da jeg trener nesten daglig, men det skjer støtt og stadig at jeg har dager med rundt 5000 skritt.

Anonymkode: 9f26b...d4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har tenkt på dette under siste. Jeg bor i Oslo og reiser stort sett rundt med kollektivt. Liker å til og fra t-banen/trikken/toget/bussen. Er det 20 minutter å gå trives jeg. På jobb er heller ikke stillesittende, noe av det som gjør jobben min bra.

Men mange mennesker kjører bil overalt, sitter på et kontor/hjemmekontor i mange timer og trener ikke. Hvordan klarer disse menneskene å bevare roen og konsentrasjonen? Jeg skjønner at noen mennesker bor langt ute i gokk, eller har funksjonshemninger. Og det gjør at man ikke bare kan gå en tur. Men kanskje vi bør legge til rette for folk på arbeidsplassen? Tredemølle på kontoret? 

Når jeg leser på nettet om folk som synes 10 000 skritt er så ekstremt vanskelig, så tenker jeg at det er ikke så rart. For samfunnet er så utrolig å inaktivt. 

Noe bør gjøres med dette. Jeg tror vi bør fokusere mer på aktivitet og mindre på trening. Det er viktigere å få aktivitet jevnt og trutt, enn å trene 2-3 ganger i uken( selv om det også er bra).

Anonymkode: f8d46...4e6

Forby elsparkesykkel, de har bare bidratt til enda mer inaktivitet og særlig lagt til rette for dårlige vaner for ungdom. Man skal bevege seg minst mulig virker å være målet.

Anonymkode: 223b9...a0f

Skrevet

Kjører bil fra garasje til garasje. Stillesittende jobb - nå også hjemmekontor. Tar gjerne taxi om jeg er ute og spiser eller tar noen glass. Synes gåturer er intetsigende, og kjedelige. Ligger på 2-3000 skritt, eks joggeturer. 

Så har ingen planer om å endre det. Kollektivtransport er stress, trangt, klamt, og nå også risiko for smitte. Og jeg liker jo jobben min, og har lite lyst til å bytte. Har dresscode, og kler meg fint og med høye hæler når jeg skal ut, så det å ikke ta bil/taxi skaper også utfordringer når det gjelder klær, og hår. 

Trener heller seks ganger i uka. Tror det å svette solid en times tid har vel så god effekt som rolige gåturer. Så jeg velger lett en time med 130+ i snittpuls, foran 10 000 skritt om dagen. 

Anonymkode: 3b9d1...f44

Skrevet

Har en jobb der jeg står og går 100% av arbeidstiden. Ellers runker jeg 2-3 ganger om dagen, så for en del hånd/arm trening.

Anonymkode: 234de...506

Skrevet

Kjører tur/retur jobb pga. levering på sfo. 

Men jeg har en jobb hvor jeg står og går hele dagen. Sitter knapt i lunsjen.

Ellers er jeg på tur med hunden 3 x pr. dag i ukedagene. I helgene liker jeg ofte gå turer på 2- 3 timer.

Jeg elsker å være på farten, tar helst bena fatt om det ikke er noe spesielt jeg skal rekke. Ikke parkerer jeg oppi døra til senteret heller. Kan ikke forstå (de som er friske) som må stå nærmest mulig døra..

Anonymkode: f0048...f4c

Skrevet

Har aldri satt min fot i et treningssenter. Går tur i stedet.

Anonymkode: 5ae04...9eb

Skrevet

Jeg pleier å gå/sykle til jobben, og den er ikke stillesittende som lærer på barneskolen. Kommer lett opp i 10000 skritt, og Apple watch pleier å registrere 20-40 min aktivitet på dette (all puls som er som en rask gåtur eller mer telles med). 

I dag var det digitalt hjemmeundervisning. Usj. Apple watch viste førte inaktive timer fordi jeg blir sittende foran PCen. Sånn pleier jeg ikke å ha det. 

Jeg er også egentlig glad i å trene, og liker å holder et aktivitetsnivå på 200-250 pai i uka. Da trener jeg meg svett mange dager i uka, men det går også litt ut om dagen nå som det ikke frister med daglig grundig dusj og hårvask (pga strømprisen) Noe dritt egentlig, ellers kunne jeg jo trent litt i løpet av hjemmekontoret. Håper ikke dette er begynnelsen på slutten av treningkicket mitt. 

Anonymkode: 8a10a...d33

Skrevet

Jeg løper over 50-60 km i uken, og trener styrke 2 dager i uken. Utenom det er jeg lat 😅 Rusler til butikken og går trapper i stedet for å ta heisen på jobb, men nå med hjemmekontor er jeg enda mer inaktiv utenom de daglige løpeturene. 

Anonymkode: b604d...6ee

Skrevet

Med hjemmekontor mindre dessverre. Pleide å sykle til jobb (10 km hver vei), om det ikke er mulig går jeg totalt 5 km til / fra buss osv. Går / sykler overalt, men med korona er det blitt mindre avtaler. Så nå går jeg tur i lunsjen og trener en del yoga. Sykler til trening (mellom 3-10 km hver vei). Går en del tur i helgene.

Anonymkode: 9e067...2e3

Skrevet (endret)

Kjører til og fra jobb. Går rundt 10.000 skritt før lunsj. Er sliten i bena når jeg kommer hjem. Men med to små blir det ikke mye sofasitting før kl 20

Endret av Kokoloko
Skrevet

Trener 5-7 dager i uken. Har en jobb hvor jeg er aktiv. Føler det rekker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...