Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #1 Skrevet 13. oktober 2005 En politibetjent som deltok under nokas ranet i stavanger krever nå 100 tusen kr i oppreisning etter at han ble skutt mot under ranet. Ganske horribelt mener nå jeg, da dette ut fra media sin fremstilling ser på han som en liten "cowboy", han fyrte selv av 15-20 skudd mot ranerene, og ilden ble besvart fra ranerene. Er ikke dette en del av politiets trening, å lære å trene på skudd situasjoner. Det er jo pokker meg en del av jobben, i værste fall. Da synes jeg det blir helt feil å kreve erstatning ut fra disse omstendighetene. Denne politmannen har etter min mening bare å komme seg vekk fra gata, og i bestefall få seg en politistilling på kontor. Skulle alle politimenn som blir satt i farlig situasjoner av andre kreve erstatning i etterkant?? Synspunkter??
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #2 Skrevet 13. oktober 2005 Synspunkter??Ikke andre enn at man kanskje burde ha noe bedre kunnskap til tingene før man uttaler seg.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #3 Skrevet 14. oktober 2005 Ikke andre enn at man kanskje burde ha noe bedre kunnskap til tingene før man uttaler seg. ← Vedkommende har ett spørrende innlegg og konkluderer ikke noe. Vedkommende cil gjerne lære hvorfor man forventer erstatning. Skal ikke uttale meg skråsikkert, men det kommer vel litt i samme klasse som soldater i utlandet som kommer hjem og får psykiske problemer tenker jeg. Om det hadde vært slik at alle politimenn opplever skyting på jobb, ville lønnen sett mye annerledes utt enn den er nå. For den som kommer opp i skytingen personlig er det ikke så veldig sjokkerende at man vil ha en kompensasjon for at jobben ble farligere enn stillingen vanligvis tilsier og lønnen er regulert etter.
Gjest Varg-Menja Skrevet 14. oktober 2005 #4 Skrevet 14. oktober 2005 Er dette han skyteglade politimannen som begynte å skyte også kanskje? Isåfall er det ihvertfall helt på trynet... Har du en link til det du sier her? Uansett mener jeg at som politimann bør man tåle slike situasjoner uten å sutre om erstatning etterpå, det er en del av det å være politimann, å risikere å havne i slike situasjoner. Dersom han etter dette har funnet ut han ikke takler det, så bør han heller bare slutte i jobben og omskolere seg.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #5 Skrevet 14. oktober 2005 Samme dusten som brukte pepperspray på to hunder i en bil, og deretter skaut de istedet for å få eieren til å ta hundene ut av bilen.
Gjest Gjest_MR.pink_* Skrevet 14. oktober 2005 #6 Skrevet 14. oktober 2005 Jeg mener dette er med i utdannelsen og personlig valg av yrke. Det skal ikke være nødvendig å kreve erstatning etter en slik hendelse. Jobben er å vokte innbyggerne mot kriminelle elementer, og man er klar over at disse elementene kan gjøre en høyst reel trussel mot arbeidstakeren "Politiet". Jeg kjenner ikke saken spesifikt, men han har frivillig valgt ett risiko yrke. Mvh
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #7 Skrevet 14. oktober 2005 Når det gjelder Nokas-saken synes jeg også at man har overdimensjonert hele saken. Et angrep på hele nasjonen?? Selvsagt er det ille at folk blir skutt og drept, men nå er nå dette engang en del av polities oppgave og de kan faktisk bli drept. Synes derfor heller ikke noe om at man krever erstatning.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #8 Skrevet 14. oktober 2005 Kan noen gi en link som bekrefter dette kravet?
Helene Skrevet 14. oktober 2005 #9 Skrevet 14. oktober 2005 I Norge for 20 år siden var kriminaliteten en helt annen. Utviklingen er horribel. Klart en politi er trent for dette og må forvente at sånt skjer i dag. Men ingen kan forutse reaksjoner, ettervirkninger og evt sykdom/psykiske skader. Dette ranet var brutalt, de skyldige bør betale deretter!!!
Lemona Skrevet 15. oktober 2005 #10 Skrevet 15. oktober 2005 Selvsagt er det ille at folk blir skutt og drept, men nå er nå dette engang en del av polities oppgave og de kan faktisk bli drept. Synes derfor heller ikke noe om at man krever erstatning. ← Ærlig talt! Politiets oppgave er å beskytte vanlig folk, og prøve å forhindre at kriminelle får operere fritt. Det å bli beskutt er HELDIGVIS noe svært få mennesker, og også svært få politifolk opplever. Hvis det er slik at politifolk skal kalkulere med å bli drept når de går på jobb, burde lønna deres være deretter. For en grunnlønn på rundt 300 000 skal man ikke finne seg i å ta kuler fra noen!
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2005 #11 Skrevet 15. oktober 2005 Ærlig talt! Politiets oppgave er å beskytte vanlig folk, og prøve å forhindre at kriminelle får operere fritt. Det å bli beskutt er HELDIGVIS noe svært få mennesker, og også svært få politifolk opplever. Hvis det er slik at politifolk skal kalkulere med å bli drept når de går på jobb, burde lønna deres være deretter. For en grunnlønn på rundt 300 000 skal man ikke finne seg i å ta kuler fra noen! ← Er det ikke dette de får spesialutdanning i - er de ikke trent i å takle slike situasjoner? Selvsagt skal de ikke finne seg i å ta imot kuler fra noen, men da bør de jo ikke stille seg i skuddlinjen heller. De har et risikofylt yrke.
Lemona Skrevet 15. oktober 2005 #12 Skrevet 15. oktober 2005 Er det ikke dette de får spesialutdanning i - er de ikke trent i å takle slike situasjoner? ← Går ut fra at det er stor forskjell på å ha trent på situasjoner og å oppleve det i "real life". Vil tro flyvere også trener på hvordan de skal takle en situasjon der en motor stanser, uten at de bør regne med å oppleve noe slikt.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2005 #13 Skrevet 15. oktober 2005 Vet at saken om erstatning ble fortalt på lokalnyhetene på en radiostasjon i stavanger sist uke, hørte det selv, så saken er aktuell.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2005 #14 Skrevet 16. oktober 2005 Vet at saken om erstatning ble fortalt på lokalnyhetene på en radiostasjon i stavanger sist uke, hørte det selv, så saken er aktuell. ← Da finner jeg det veldig besynderlig at informasjonen har nådd frem til riksavisene. Er ellers enig med Lamona.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2005 #15 Skrevet 16. oktober 2005 Korreksjon: Jeg mente selvfølgelig at jeg finner det besynderlig at informasjonen ikke har nådd frem til riksavisene.
Gjest CCT Skrevet 16. oktober 2005 #16 Skrevet 16. oktober 2005 Det som kommer lite frem i media er hvem skjøt først...? Ranerne eller politi, det er mye som tyder på at politiet skjøt først... For hvis ranerne beviseligt hadde skutt først ville politiet allered ha gjort et stort nummer ut av det i media. Så hvis politiet, som mye tyder på skjøt først, med revolver mot tungt bevæpnede (AG3 autmatvåpen)og godt organiserte strategisk plaserte ranere i skuddsikkrevester, på en uoversiktelig plass med med mye folk på alle kanter.. Er det smart? Trodde han politien som skjøt at ranerne ville kaste våpnene og overgi seg uten å løsne skudd?? Politiet ble av ranerne tatt helt på senga, og hvis politiet skjøt først, er det forståeligt at de vil trekke oppmerksomheten vekk fra egne brølere, ved et sikkerhsetoppstyr som om det er fare for at leiesoldater med kamphelikopter skulle angripe.... Det skal bli interessant å høre vitners utalelser om hvem som skjøt først.... Klart at politimanenn som ble beskutt må få erstattning, hvorfor skulle han ikke få det, han som ikke var blitt informert om at det ville bli skuddveksling med skarpe våpen denne dagen?
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2005 #17 Skrevet 16. oktober 2005 Går ut fra at det er stor forskjell på å ha trent på situasjoner og å oppleve det i "real life". Vil tro flyvere også trener på hvordan de skal takle en situasjon der en motor stanser, uten at de bør regne med å oppleve noe slikt. ← Så du mener at man bare trener under utdanningen for moro skyld? Og om det virkelig skjer noe så kan en bare fraskrive seg alt ansvar fordi en ikke regnet med å oppleve det? Stakkars oss som en dag kommer til å trenge hjelp fra enten politi eller flyvere..disse hadde jo aldri regnet med at de skulle få bruk for sin utdanning. Jeg er også trent i min utdanning. Men regner ikke med at jeg vil ha noe behov for å praktisere det.....Da håper jeg også at jeg vil slippe erstatningsansvar om noen blir skadelidende.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2005 #18 Skrevet 16. oktober 2005 Og skulle jeg oppleve ubehageliheter i jobben som jeg ikke hadde regnet med så skal jeg kreve erstatning...
Gjest Varg-Menja Skrevet 16. oktober 2005 #19 Skrevet 16. oktober 2005 Korreksjon: Jeg mente selvfølgelig at jeg finner det besynderlig at informasjonen ikke har nådd frem til riksavisene. ← Det sto om det i Aftenposten nå på fredag.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2005 #20 Skrevet 16. oktober 2005 Det som kommer lite frem i media er hvem skjøt først...? Ranerne eller politi, det er mye som tyder på at politiet skjøt først... ← Ranerne skjøt først - Toska pepret et eller to magasin mot vinduet i bygningen før noen andre løsnet skudd. Politiet kunne ikke vite at det ble skutt mot et vindu, kunne like gjerne vært skudd mot en flokk med mennesker. Skulle da politiet sagt - Hei, vent nå litt alle sammen, vi skal bare gå på baksiden av bygget og se hvem som skyter vilt med maskingevær? Tror de færreste her vet hva det har vært snakk om.. Greit å ha meninger, men dere bør holde dere for gode til å dømme en situasjon dere ikke kjenner. Subsidiært kan dere jo gjøre som vanlig, gi Mette Marit skylda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå