AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #1 Skrevet 19. desember 2021 Eier bolig (under 500.000 i formueverdi) og har bil, ung ufør som eneste inntekt. Enslig uten barn. Jeg er under brutto inntekt nå når de har hevet den grensen. Formue er 80.000 kronene som ligger på konto og det er de som gjør meg usikker på om jeg kan søke. Dette er penger jeg kun skal bruke i nødsituasjoner, typ badet på renoveres, dusjkabinettet må byttes ut eller bilen havarerer og må skrotes og erstattes. Altså store summer på kort tid. Lave summer som for eksempel ny vaskemaskin krever sparing, og det vil gå utover mat og medisiner. Har ikke mulighet til å spare ellers. Disse pengene er fra etterbetaling på ung ufør. Jeg vil aldri arve noe i mitt liv, vil aldri få en stor sum igjen. Så disse pengene skal altså vare livet ut (eller så lenge jeg kan) og er ikke penger jeg bare bruke av ukritisk og heller ikke til regninger. Er så usikker, har jeg egentlig grunnlag for å søke bostøtte på grunn av strømprisene og alt annet som går opp. Jeg gruer meg til januar, for da begynner frikortet på nytt og jeg må utsette både behandling og medisiner på grunn av det. Hadde jeg fått bostøtte, så hadde jeg kanskje slippet å ofre behandling og medisiner. Jeg får så dårlig samvittighet, samtidig som at jeg er usikker på om jeg har grunn nok. For det er så mange som sliter så mye mer enn meg. Det å få søknaden godkjent er en ting, en annen er skammen og usikkerheten om at jeg tar imot noe jeg ikke fortjener. Anonymkode: 9ba28...ead
Gjest Adobyen Skrevet 19. desember 2021 #2 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eier bolig (under 500.000 i formueverdi) og har bil, ung ufør som eneste inntekt. Enslig uten barn. Jeg er under brutto inntekt nå når de har hevet den grensen. Formue er 80.000 kronene som ligger på konto og det er de som gjør meg usikker på om jeg kan søke. Dette er penger jeg kun skal bruke i nødsituasjoner, typ badet på renoveres, dusjkabinettet må byttes ut eller bilen havarerer og må skrotes og erstattes. Altså store summer på kort tid. Lave summer som for eksempel ny vaskemaskin krever sparing, og det vil gå utover mat og medisiner. Har ikke mulighet til å spare ellers. Disse pengene er fra etterbetaling på ung ufør. Jeg vil aldri arve noe i mitt liv, vil aldri få en stor sum igjen. Så disse pengene skal altså vare livet ut (eller så lenge jeg kan) og er ikke penger jeg bare bruke av ukritisk og heller ikke til regninger. Er så usikker, har jeg egentlig grunnlag for å søke bostøtte på grunn av strømprisene og alt annet som går opp. Jeg gruer meg til januar, for da begynner frikortet på nytt og jeg må utsette både behandling og medisiner på grunn av det. Hadde jeg fått bostøtte, så hadde jeg kanskje slippet å ofre behandling og medisiner. Jeg får så dårlig samvittighet, samtidig som at jeg er usikker på om jeg har grunn nok. For det er så mange som sliter så mye mer enn meg. Det å få søknaden godkjent er en ting, en annen er skammen og usikkerheten om at jeg tar imot noe jeg ikke fortjener. Anonymkode: 9ba28...ead Søk og ta imot med god samvittighet om du får noen kroner.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #3 Skrevet 19. desember 2021 Det er kun de med ung-tillegget som bor i Oslo som vil få bostøtte, alle andre med ung-tillegget får avslag da inntektsgrensen er høyere enn i Oslo. Anonymkode: 959ac...fa9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #4 Skrevet 19. desember 2021 Får man bostøtte om man har lav inntekt men høy formue? Jeg har solgt leiligheten min og har en million i egenkapital Anonymkode: b97db...262
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #5 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Får man bostøtte om man har lav inntekt men høy formue? Jeg har solgt leiligheten min og har en million i egenkapital Anonymkode: b97db...262 Jeg håper inderlig ikke det Anonymkode: 6cb39...94a 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #6 Skrevet 19. desember 2021 Tror ikke du har rett på bostøtte som eier av enebolig. Jeg leier leilighet og fikk beskjed om å flytte til en billigere en og at jeg hadde valgt denne boligen gjorde at jeg ikke kvalifiserte for bostøtte Anonymkode: 04cbb...0b9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #7 Skrevet 19. desember 2021 Synes du kan bruke opp pengene på kontoen først. Anonymkode: 73dbe...aaa 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #8 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Får man bostøtte om man har lav inntekt men høy formue? Jeg har solgt leiligheten min og har en million i egenkapital Anonymkode: b97db...262 Nei, for de ser på formuen også, heldigvis! Anonymkode: 959ac...fa9 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #9 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er kun de med ung-tillegget som bor i Oslo som vil få bostøtte, alle andre med ung-tillegget får avslag da inntektsgrensen er høyere enn i Oslo. Anonymkode: 959ac...fa9 Det har stemt tidligere. Tidligere har brutto minstesats på ung ufør vært 1000 kr for høy, nå er det satt opp til nesten 3000 kr over. Så jeg er altså 3000 kr under maks grensen nå. Anonymkode: 9ba28...ead
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #10 Skrevet 19. desember 2021 Det er bare å søke, har du krav på og få så vil du få, har du ikke så får du ikke. Skjønner ikke at det er så mye å tenke på egentlig? Anonymkode: 6d1e7...78c 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #11 Skrevet 19. desember 2021 Jeg har i flere år ligget rundt grensa for å få bostøtte. Enkelte måneder har jeg fått, andre ikke. Selv om jeg har søkt flere ganger hvor jeg har fått avslag er det ingen som kommer og kjefter. Reglene er kompliserte, bare søk og la Husbanken vurdere om du har rett på det. Du har ca 5 minutter av tida di å tape på å søke. Nå er jo reglene endret litt denne vinteren, så kanskje du er heldig og har krav på det nå selv om du ikke hadde det før. Anonymkode: af750...600
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #12 Skrevet 19. desember 2021 Kan du ikke bare søke da? Får du så er det jo ok. Det er jo opp til dem. Jeg hadde prøvd. Anonymkode: 22ba9...114
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #13 Skrevet 19. desember 2021 Hvis du eier bolig regner jeg med du har gjeld, så da vil formuen være i minus. Hvis inntektsgrensa på Husbanken er riktig, så får man kun bostøtte på ung ufør i Oslo dessverre... Anonymkode: 54b76...043
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #14 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Eier bolig (under 500.000 i formueverdi) og har bil, ung ufør som eneste inntekt. Enslig uten barn. Jeg er under brutto inntekt nå når de har hevet den grensen. Formue er 80.000 kronene som ligger på konto og det er de som gjør meg usikker på om jeg kan søke. Dette er penger jeg kun skal bruke i nødsituasjoner, typ badet på renoveres, dusjkabinettet må byttes ut eller bilen havarerer og må skrotes og erstattes. Altså store summer på kort tid. Lave summer som for eksempel ny vaskemaskin krever sparing, og det vil gå utover mat og medisiner. Har ikke mulighet til å spare ellers. Disse pengene er fra etterbetaling på ung ufør. Jeg vil aldri arve noe i mitt liv, vil aldri få en stor sum igjen. Så disse pengene skal altså vare livet ut (eller så lenge jeg kan) og er ikke penger jeg bare bruke av ukritisk og heller ikke til regninger. Er så usikker, har jeg egentlig grunnlag for å søke bostøtte på grunn av strømprisene og alt annet som går opp. Jeg gruer meg til januar, for da begynner frikortet på nytt og jeg må utsette både behandling og medisiner på grunn av det. Hadde jeg fått bostøtte, så hadde jeg kanskje slippet å ofre behandling og medisiner. Jeg får så dårlig samvittighet, samtidig som at jeg er usikker på om jeg har grunn nok. For det er så mange som sliter så mye mer enn meg. Det å få søknaden godkjent er en ting, en annen er skammen og usikkerheten om at jeg tar imot noe jeg ikke fortjener. Anonymkode: 9ba28...ead Har du kjørt gjennom den kalkulatoren de har? Jeg vet at de med vanlig minstesats kan få nå, men tror du må bo i Oslo for å få med "ung ufør", eventuelt ha fått det før 2015 slik at du får urettferdige vilkår der de bruker netto i stedet for brutto... De som har "overgangsstønad + UU har skutt gullfuglen. Anonymkode: d4de3...590 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #15 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har du kjørt gjennom den kalkulatoren de har? Jeg vet at de med vanlig minstesats kan få nå, men tror du må bo i Oslo for å få med "ung ufør", eventuelt ha fått det før 2015 slik at du får urettferdige vilkår der de bruker netto i stedet for brutto... De som har "overgangsstønad + UU har skutt gullfuglen. Anonymkode: d4de3...590 Jeg glemte å ta med at de med "UU" også for en anne fordel når de søker, i tillegg til mye høyere utbetalinger i utgangspunktet. Det er et kryss der, så får du mer penger. Det er mulig det fungerer i Trondheim, Bergen etc. Om du bor på et lite sted kommer du over grensa, men du kan trøste deg med at du får mer enn de på minstesats hver måned, inkludert når de får litt hjelp nå. Anonymkode: d4de3...590
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #16 Skrevet 20. desember 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg glemte å ta med at de med "UU" også for en anne fordel når de søker, i tillegg til mye høyere utbetalinger i utgangspunktet. Det er et kryss der, så får du mer penger. Det er mulig det fungerer i Trondheim, Bergen etc. Om du bor på et lite sted kommer du over grensa, men du kan trøste deg med at du får mer enn de på minstesats hver måned, inkludert når de får litt hjelp nå. Anonymkode: d4de3...590 Har ca, 1k for mye til å få bostøtte her i kommunen, og er på minstesats. Skjønn det den som kan... Anonymkode: 54b76...043
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #17 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har du kjørt gjennom den kalkulatoren de har? Jeg vet at de med vanlig minstesats kan få nå, men tror du må bo i Oslo for å få med "ung ufør", eventuelt ha fått det før 2015 slik at du får urettferdige vilkår der de bruker netto i stedet for brutto... De som har "overgangsstønad + UU har skutt gullfuglen. Anonymkode: d4de3...590 De har hevet grensen i flere steder nå, på grunn av strømprisene. https://www.dagbladet.no/nyheter/50-000-flere-kan-fa-bostotte/74965711 Slik at flere kan få bostøtte og det gjelder frem til Mars. Ung ufør ligger på 25 000 brutto, grensen til bostøtte har vært på 24 743 kr de aller fleste stedene. Noe som vil si at de aller fleste mottakere av UU får ikke bostøtte. Nå har de hevet den inntektsgrensen i flere steder men ikke alle. De har også gjort det for andre inntekter men de tallene har jeg ikke peiling på hva som er endret eller ei. Et par steder som har hevet grensen til over 25k, scroller bare raskt igjennom listen og velger noen: Oslo: 28 000 kr Tromsø: 27 000 kr Asker: 26 000 kr Trondheim: 27 000 kr Bergen: 27 000 kr Bærum: 27 000 kr Kristiansand: 26 000 kr Stavanger: 27 000 kr Jeg vet ikke om Oslo alltid har fått det med ung ufør, som du ser så ligger de en tusenlapp over alle andre. Du kan lett sjekke inntektsgrensen her https://husbanken.no/person/bostotte/kan-jeg-faa-bostotte/ Anonymkode: 9ba28...ead
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #18 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ca, 1k for mye til å få bostøtte her i kommunen, og er på minstesats. Skjønn det den som kan... Anonymkode: 54b76...043 Er du helt sikker? Har du minstesats eller UU? Prøv kalkulator igjen, de har skrudd opp inntektsgrensene nå.... Ellers enig i at grensene er alt for lave, og det har "ingenting" å si hvilke boutgifter man har. I en vanlig norsk kommune vil alle "makse" godkjente utgifter uansett, siden de er så hinsides lave, med mindre de har nedbetalt bolig etc. "Maks godkjente boutgifter: 5500" i en by liksom. Særlig. Det er umulig å ha så lave boutgifter om man må leie eller eier og betaler lån, strøm etc. Anonymkode: d4de3...590
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #19 Skrevet 20. desember 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Er du helt sikker? Har du minstesats eller UU? Prøv kalkulator igjen, de har skrudd opp inntektsgrensene nå.... Ellers enig i at grensene er alt for lave, og det har "ingenting" å si hvilke boutgifter man har. I en vanlig norsk kommune vil alle "makse" godkjente utgifter uansett, siden de er så hinsides lave, med mindre de har nedbetalt bolig etc. "Maks godkjente boutgifter: 5500" i en by liksom. Særlig. Det er umulig å ha så lave boutgifter om man må leie eller eier og betaler lån, strøm etc. Anonymkode: d4de3...590 UU, 25.5k brutto. Den nye grensa er 24.7k. Anonymkode: 54b76...043 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #20 Skrevet 20. desember 2021 Jeg eier egen bolig og får bostøtte med de nye reglene i vinter. Sjekk din skattemessige formue på siste skattemelding. Den er helt sikkert i minus. Anonymkode: 58cc0...b95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå