AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #1 Skrevet 19. desember 2021 Eneste jeg har er "konfirmantbibelen" som jeg fikk til konfirmasjonen min. Hva er dette egentlig? Er det en helt annet bibel? Finnes det flere bibler? Anonymkode: bdded...d1f
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #2 Skrevet 19. desember 2021 Er dette tull? Bibelen kommer i forskjellige varianter/utgaver, ja. Men det er stort sett den samme historien det går i... Bl.a. har vel språket som brukes i Bibelen blitt forenklet endel opp gjennom årene. Den kristne bibelen består av to deler; Det gamle testamentet og Det nye testamentet. Anonymkode: 9da98...957 4
CrazyCatLady2500 Skrevet 19. desember 2021 #3 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Eneste jeg har er "konfirmantbibelen" som jeg fikk til konfirmasjonen min. Hva er dette egentlig? Er det en helt annet bibel? Finnes det flere bibler? Anonymkode: bdded...d1f De har på biblioteket. Antar at den du har er noe forenklet?
Nåleputa Skrevet 19. desember 2021 #4 Skrevet 19. desember 2021 Bibelen er også på lydbok og på nett. Samme bibel ja som konfirmantbibelen. Begynn med 1. Mosebok. 😊
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #5 Skrevet 19. desember 2021 Nå er det mange år siden jeg ble konfirmert, men vi fikk Det Nye Testamentet i kirken under konfirmasjonen. Antar det er du også har fått TS. Nå er bibelen omskrevet flere ganger, også de siste år, endret ord så de er lettere å forstå / moderne språk. Skal du lese bibelen, så er det alså Det Gamle Testamentet og Det Nye Testamentet, alså Bibelen. Vil anbefale deg å finne en nyest mulig utgave av Bibelen da den blir lettere å lese Anonymkode: 24c8a...4fc 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #6 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eneste jeg har er "konfirmantbibelen" som jeg fikk til konfirmasjonen min. Hva er dette egentlig? Er det en helt annet bibel? Finnes det flere bibler? Anonymkode: bdded...d1f bibelen.no så har du både gamle og nye testamentet Anonymkode: ec783...d35
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #7 Skrevet 19. desember 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Nå er bibelen omskrevet flere ganger, også de siste år, endret ord så de er lettere å forstå / moderne språk. Anonymkode: 24c8a...4fc Omskrevet er den ikke. Men de søker å erstatte ord og talemåter som har gått ut av vanlig bruk og erstatte de med ord/uttrykk som folk forstår uten at den opprinnelige meningen fra grunnspråkene gresk, hebraisk og aramaisk forsvinner. Dette er ikke lett og hver nye utgave gir heftige diskusjoner rundt de valg som er tatt, her er en som har studert dette https://www.uia.no/forskning/disputaser/etisk-utfordrende-bibel-markedsfoering Anonymkode: 500e6...2f0 6
Sola de Skrevet 19. desember 2021 #8 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eneste jeg har er "konfirmantbibelen" som jeg fikk til konfirmasjonen min. Hva er dette egentlig? Er det en helt annet bibel? Finnes det flere bibler? Anonymkode: bdded...d1f Er det nye testamentet du har fått? Jeg ville skaffet en med både gamle og nye testamente i. Begynn med gamle testamentet og mosebøkene
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #9 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er dette tull? Bibelen kommer i forskjellige varianter/utgaver, ja. Men det er stort sett den samme historien det går i... Bl.a. har vel språket som brukes i Bibelen blitt forenklet endel opp gjennom årene. Den kristne bibelen består av to deler; Det gamle testamentet og Det nye testamentet. Anonymkode: 9da98...957 Vel du har også den Katolske versjonen av Bibelen. Den protestantiske har 66 bøker, men den Katolske har 73 bøker. Disse bøkene ble fjernet under reformasjonen og katolikker kaller de for de deuterokanoniske bøkene. Har forøvrig en god venn som er agnostiker som leste bibelen fra begynnelse til slutt. Anonymkode: deb69...c04
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #10 Skrevet 19. desember 2021 Den er veldig fin Anbefaler også serien The Bible som er filmatisering av hovedelementene i bibelhistorien. Er ikke kristen men det var givende å lese bibelen. I bunn og grunn handler den og andre religioner om medmenneskelighet og at menneskets kapasitet til kjærlighet og nestekjærlighet er hellig som vi bør ha mer av Anonymkode: 8934b...300 2
Rhodiola Skrevet 19. desember 2021 #11 Skrevet 19. desember 2021 Tråden er ryddet for latterliggjøring. - Rhodiola, mod. 1
Humas Skrevet 20. desember 2021 #12 Skrevet 20. desember 2021 Etter 'nær døden opplevelse' opplever jeg at det i bibelen er evig og sant (er ikke 'kristen'). Finner mye mening i det. Les uten fordommer, det er egentlig om livsfilosofi som jeg ser det nå. 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #13 Skrevet 20. desember 2021 Konfirmantbibelen er helt vanlig, bare omslaget er annerledes. Anonymkode: 63a01...035
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #14 Skrevet 20. desember 2021 Jeg vet ikke hvordan en konfirmantbibel er, men jeg ville nok startet med et av evangeliene. Markus-evangeliet, for eksempel. Anonymkode: b3ef9...2cb 1
Talentedmrripley Skrevet 20. desember 2021 #15 Skrevet 20. desember 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Den er veldig fin Anbefaler også serien The Bible som er filmatisering av hovedelementene i bibelhistorien. Er ikke kristen men det var givende å lese bibelen. I bunn og grunn handler den og andre religioner om medmenneskelighet og at menneskets kapasitet til kjærlighet og nestekjærlighet er hellig som vi bør ha mer av Anonymkode: 8934b...300 Det gamle testamentet inneholder vel ganske lite kjærlighet og nestekjærlighet. Gjerne kom med eksempler. Mvh Agnostisk ateist som har lest bibelen fra perm til perm 1
Gjest Lawyam Skrevet 20. desember 2021 #16 Skrevet 20. desember 2021 (endret) Talentedmrripley skrev (1 time siden): Det gamle testamentet inneholder vel ganske lite kjærlighet og nestekjærlighet. Gjerne kom med eksempler. Mvh Agnostisk ateist som har lest bibelen fra perm til perm Etter at Adam syndet kom jo synden inn og menneskene syndet jo da som følge av den, de ble syke, kriget, myrdet, løy - noe som ikke fantes blant de før den tid. Ikke hørte de fleste på Gud eller stolte på Ham heller. Da loven kom var det fordi Gud ville vise mennesket at vi ikke kunne klare å ordne hverken oss eller andre og sa tydelig fra om at hvis vi ikke holdt alle budene så gikk vi fortapt, men hvis vi klarte alle så skulle vi bli velsignet med gode ting. Han hadde en langsiktig plan fordi planen var å sende Jesus på sikt så Han skulle ta på seg alle syndenene våre. Dette varsles gjennom hele Bibelen og når det da skjedde i Nytestamentet at Jesus kom og tok bort synden anser ikke Gud oss lengre som syndere hvis vi tror på Jesus. Nå er vi er derfor som Adam før syndefallet igjen hvor mennesket er regnet som 'rent' i Guds øyne takket være Jesus. .Jødene venter fortsatt på at Messias skal komme og anerkjenner ikke Jesus. De lever etter det å streve etter evig liv, mens de kristne tror Han kom og tror på frelse ved å tro, at den er av nåde. De aller fleste kristne blander alt og sier vi må holde budene OG er frelst av Nåde, men det er jo ulogisk og veldig forvirrende. Har noen fått nåde så er de frifunnet. Gud sier klart fra at ingen kommer til Han ved strev/loven, men kun vha Jesus/Nåden. Endret 20. desember 2021 av Lawyam
Entern Skrevet 20. desember 2021 #17 Skrevet 20. desember 2021 Humas skrev (På 20.12.2021 den 6.34): Etter 'nær døden opplevelse' opplever jeg at det i bibelen er evig og sant (er ikke 'kristen'). Finner mye mening i det. Les uten fordommer, det er egentlig om livsfilosofi som jeg ser det nå. Det synes jeg er en veldig god innstilling. Lukas' Evangelium for eksempel er jo stort sett lignelser og de er jo ren livsvisdom egentlig (og/eller moralfilosofi). Jesus fremstår i grunnen som veldig "moderne" i lignelsene. Nyere bibler (som den nyeste) inkluderer ofte fotnoter med forklaringer av forskjellige relevante ting også Lawyam skrev (På 20.12.2021 den 7.49): Etter at Adam syndet kom jo synden inn og menneskene syndet jo da som følge av den, de ble syke, kriget, myrdet, løy - noe som ikke fantes blant de før den tid. Ikke hørte de fleste på Gud eller stolte på Ham heller. Da loven kom var det fordi Gud ville vise mennesket at vi ikke kunne klare å ordne hverken oss eller andre og sa tydelig fra om at hvis vi ikke holdt alle budene så gikk vi fortapt, men hvis vi klarte alle så skulle vi bli velsignet med gode ting. Han hadde en langsiktig plan fordi planen var å sende Jesus på sikt så Han skulle ta på seg alle syndenene våre. Dette varsles gjennom hele Bibelen og når det da skjedde i Nytestamentet at Jesus kom og tok bort synden anser ikke Gud oss lengre som syndere hvis vi tror på Jesus. Nå er vi er derfor som Adam før syndefallet igjen hvor mennesket er regnet som 'rent' i Guds øyne takket være Jesus. .Jødene venter fortsatt på at Messias skal komme og anerkjenner ikke Jesus. De lever etter det å streve etter evig liv, mens de kristne tror Han kom og tror på frelse ved å tro, at den er av nåde. De aller fleste kristne blander alt og sier vi må holde budene OG er frelst av Nåde, men det er jo ulogisk og veldig forvirrende. Har noen fått nåde så er de frifunnet. Gud sier klart fra at ingen kommer til Han ved strev/loven, men kun vha Jesus/Nåden. Jeg er nok litt mer pro-jødedommen enn deg (i praksis er de relativt easygoing - de strenge reglene er bare for dem, andre abrahamitter klarer seg fint med enklere regler) men ellers har du gode poenger her, særlig det siste. Mange kristne har ikke riktig forstått greia med Nåden, at Jesu offer gjør godt igjen for arvesynd og alt slikt. Men det har jo vært mange slike misforståelser dessverre.
Gjest Lawyam Skrevet 20. desember 2021 #18 Skrevet 20. desember 2021 Entern skrev (5 minutter siden): Jeg er nok litt mer pro-jødedommen enn deg (i praksis er de relativt easygoing - de strenge reglene er bare for dem, andre abrahamitter klarer seg fint med enklere regler) men ellers har du gode poenger her, særlig det siste. Mange kristne har ikke riktig forstått greia med Nåden, at Jesu offer gjør godt igjen for arvesynd og alt slikt. Men det har jo vært mange slike misforståelser dessverre. Ja, Bibelen er ikke veldig enkel å forstå, men hva en enn tror eller ikke tror - det er ufattelig mye visdom å hente derfra!
Entern Skrevet 20. desember 2021 #19 Skrevet 20. desember 2021 Lawyam skrev (3 minutter siden): Ja, Bibelen er ikke veldig enkel å forstå, men hva en enn tror eller ikke tror - det er ufattelig mye visdom å hente derfra! Helt enig Jeg kom tilbake til kristendommen etter å ha lest veldig mye mytologi og historie (gamle Midt-Østen) som satte de vrangere delene av særlig Gamle Testamente i perspektiv Ikke at folk på noen måte må gjøre det altså. 😅 Men tror det er viktig å ha i bakhodet at tidsalderen som beskrives er en helt annen enn vår
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #20 Skrevet 20. desember 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Omskrevet er den ikke. Men de søker å erstatte ord og talemåter som har gått ut av vanlig bruk og erstatte de med ord/uttrykk som folk forstår uten at den opprinnelige meningen fra grunnspråkene gresk, hebraisk og aramaisk forsvinner. Med andre ord - den er omskrevet. Anonymkode: 083a1...c09 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå