AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #1 Skrevet 19. desember 2021 Partner og jeg har nettopp fått oss hund. Hun er en liten Bichon Havanais-valp på bare 9 uker. Hunden har fått en del pels som har vokst seg så lang i ansiktet att det stikker inn mot øynene og irriterer, derfor tenkte vi å stusse litt av pelsen rundt øynene. Svigermor har hatt hund i mange år tenkte derfor å vise hvordan det skulle gjøres. Min partner holder valpen i fanget og svigermor holder forsiktig rundt snuten på valpen så ikke valpen spreller når saksen er nære ansiktet. Før svigermor i det hele tatt klipper noe, skriker valpen til (sånn hyl hunder gjør når de får vondt). Vi tror valpen ble redd, selv om den ikke ble skadet på noen måte. Etter denne hendelsen har valpen vært redd for svigermor og trekt seg unna hver gang hun er nær. Dette skjedde i går kveld. Kanskje var hun ikke så kjent med svigermor enda og at en av oss som har vært med valpen en hel uke heller burde gjort det. Problemet nå er at svigermor er kjempelei seg og er livredd for at dette har satt varige men på valpen, at valpen er traumatisert og alltid kommer til å være redd for svigermor. Hun har googlet på valper og trauma og det har stått noe om at visse valper kan huske trauma resten av livet. Personlig tenker jeg at dette burde kunne ordnes, for eksempel når svigermor kommer på besøk kan hun ha med litt godbiter osv fremover så valpen tenker på det at hun kommer som noe positivt. Hva tror dere, har dere noen tips? Det høres jo nesten usannsynlig ut at en slik liten episode skal skade valpen og svigermors forhold permanent? Anonymkode: e138b...edc
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #3 Skrevet 19. desember 2021 Se om ikke valpen lar seg bestikke med litt ekstra god mat. Biter av stekt kylling, kjøttkakebit, fiskekake. Noe saftig og godt. Tilbyr hun valpen småbiter av dette og den tar i mot, tar det sikkert ikke lange tid før de er bestevenner. Anonymkode: 16b3d...476 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #4 Skrevet 19. desember 2021 Det kan selvfølgelig fikses. Null problem 🙂 Først, svigermor skal unngå øyekontakt og å strekke seg etter valpen. Istedenfor kan hun slippe ned godbiter på gulvet (små pølsebiter eller annet digg), også ta det derfra. Om valpen er veldig glad i pipeleker, så kan man også bruke det. Ta det derfra. Anonymkode: 86c12...eec 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #5 Skrevet 19. desember 2021 Hvis valpen bare er 9 uker hadde jeg fokusert på å bygge relasjon, ha det gøy å bli kjent med den og ikke tenkt så mye på stell de første ukene. Hvis den har mye hår i ansiktet så kan det ordnes forsiktig med en liten hårstrikk f.eks i starten. Hvis den får mange gode opplevelser med dere gjør det også de ubehagelige/skumle opplevelsene lettere fordi dere har bygget tillitt. Det er også viktig å gjøre valpen vandt med å bli håndtert, at den kan løftes opp å være rolig, at den kan kan roe seg hvis den blir holdt fast i fanget osv. Jeg sitter i sofaen å har hatt både valp 8 uker å 6år gammel hund på ryggen mellom beina mine for kos og trene på at de skal slappe av og synes det er greit. Det har også vært gull verdt når klørne må klippes at de kan ligge rolig og ikke spreller å prøver å lure seg unna. Noen valper synes også at børste, saks, barbermaskin osv er skummelt så da er det best at dere tar dere av den biten så kan heller svigermor hjelpe til når valpen har blitt kjent og fått en god relasjon til henne. Men det er lurt at valpen blir vandt med forskjellig håndtering og lyd/lukt av ting før det settes i gang med klipping av pels eller klør. Anonymkode: cd17d...1a2 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #6 Skrevet 19. desember 2021 Dere må gå mye mer forsiktig fram for å venne valpen til stell, og spesielt nå som den har blitt litt skremt. Se på saks-godbit, ha saks i nærheten av hunden-godbit, liksomklippe-godbit, holde saks mot pels uten å klippe-godbit, holde saks inn mot ansikt-godbit osv osv. Hvert steg må gjentas mange ganger over flere dager før du går over til neste steg. Når dere etter noen uker har kommet til faktisk klipping, klipp litt og ofte slik at valpen forbinder det med kos. Bruk godbiter av høy verdi, eller annen ros som hunden liker. Anonymkode: 4ff5f...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #7 Skrevet 20. desember 2021 Takk for gode tips! Et annet problem er at vi ikke har funnet så mye godbiter som valpen liker. Vi har prøvd flere ulke sorter fra dyrebutikken som hun ikke er spesielt interessert i. Kjøttbolle ville hun ikke ha, kokt eggeplomme var lite interessant. Men hun synes hvitost er veldig godt. Vi har gitt bare litt av det i bittesmå terninger da vi vet at hun ikke skal ha for mye av det. Hun liker godt våtfôret hun får, men det er vanskelig å gå rundt med våtfôr i lomma som godbit. Hvis noen har forslag på annet som vi kan bruke som godbiter så skriv gjerne! Anonymkode: e138b...edc
NettoppJa Skrevet 20. desember 2021 #8 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Takk for gode tips! Et annet problem er at vi ikke har funnet så mye godbiter som valpen liker. Vi har prøvd flere ulke sorter fra dyrebutikken som hun ikke er spesielt interessert i. Kjøttbolle ville hun ikke ha, kokt eggeplomme var lite interessant. Men hun synes hvitost er veldig godt. Vi har gitt bare litt av det i bittesmå terninger da vi vet at hun ikke skal ha for mye av det. Hun liker godt våtfôret hun får, men det er vanskelig å gå rundt med våtfôr i lomma som godbit. Hvis noen har forslag på annet som vi kan bruke som godbiter så skriv gjerne! Anonymkode: e138b...edc Hunden min er også kresen på godbiter, men hun likte godt dr clauder (minibiter), div creme/pate på tube fra trixie, natures menu myke biter,myke lammegodbiter fra musti (husker ikke merket, men du får kjøpt de i poser og store bokser). Og selvfølgelig ost, kokt skinke,kjøttboller,tubeost, leverpostei og div annet i bittesmå mengder. Når hun nærmet seg året brukte vi kun "menneskemat" på trening/kurs og ny innlæring, da det er det eneste som fenger interessen helt. Passer på at hun ikke har spist først så hun er sulten. 1
HemmeligeMeg Skrevet 20. desember 2021 #9 Skrevet 20. desember 2021 NettoppJa skrev (47 minutter siden): Hunden min er også kresen på godbiter, men hun likte godt dr clauder (minibiter), div creme/pate på tube fra trixie, natures menu myke biter,myke lammegodbiter fra musti (husker ikke merket, men du får kjøpt de i poser og store bokser). Og selvfølgelig ost, kokt skinke,kjøttboller,tubeost, leverpostei og div annet i bittesmå mengder. Når hun nærmet seg året brukte vi kun "menneskemat" på trening/kurs og ny innlæring, da det er det eneste som fenger interessen helt. Passer på at hun ikke har spist først så hun er sulten. Takk! Skal prøve
Noldus Skrevet 20. desember 2021 #10 Skrevet 20. desember 2021 Godbiter til katt fra matbutikken elsker vår valp. Samt skinkeost, enkelt å ha disse små tubene i lommen på tur.0 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #11 Skrevet 20. desember 2021 Jeg bruker mye grillpølse, norvegia ost, skinkeost og kjøper stekt kylling på tilbud til hundene. Leverpostei er absolutt det beste, men sjeldent jeg orker å bruke det ute for det blir så mye kliss. Men hjemme i stua hvor det er lett for meg å vaske hender etterpå er det perfekt. Anonymkode: cd17d...1a2 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #12 Skrevet 20. desember 2021 Skinkeost på tube. De selger små tuber på bunnpris. Fin å ha i lomma på tur, spesielt om vinteren når man ikke har lyst til å styre med godbiter og tjukke votter Anonymkode: 86c12...eec 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå